Visa fullständig version : När dras ett belopp från ett visa-kort?
Jag åkte på böter på spårvagnen och (dum som jag var?) betalade med mitt svenska visa-kort. Jag undrar ifall pengarna drogs direkt eller ifall beloppet bara är reserverat ifrån kontot och ifall jag då, genom att spärra kortet, kan få köpet hävt? Finns det något sätt att få tillbaka mina 900 kr?
hahavaffan
2009-07-30, 19:47
Du vill alltså spärra ditt kort för att slippa betala en bot? Du tror inte dom har ditt namn och således kommer skicka ut ett nytt inbetalningskrav eller liknande?
Och har du betalt det "online" så att säga så har pengarna dragits direkt. Har du ingen internetbank du kan logga in på och kolla?
Jag gick in på internetbanken och det disponibla beloppet är lägre än vad saldot är. Jag har inte uppgett något namn till dom och kan ju bara säga att kortet blivit borttappat/stulet? Det är väl antagligen kört men tänkte kolla iaf vad jag har för chanser att slippa undan.
mattilainen
2009-07-30, 19:53
kolla på internetbanken? Står ju om det är reserverat då.
haha vad sköna dom är.. du har fått böter dra ditt bankkort tack..
Ofta dom inte ber om namn
hade aldrig dragit det utan gått av vid nästa station utan att ha sagt nåt speciellt.
olander08
2009-07-30, 20:54
Folk måste lära sig att springa...
Degpekka
2009-07-30, 21:52
Det är väl skillnad på böter och kontrollavgift(som detta borde räknas som), och är det kontrollavgift så finns väl inget krav på att man måste visa id för kontrollanten? Eller? Bor i skåne så vet inte hur det fungerar med spårvagn.
Vad gör en kontrollant om man påstår att man inte har med sig några ID handlingar?
olander08
2009-07-30, 22:10
Vad gör en kontrollant om man påstår att man inte har med sig några ID handlingar?
Håller dig på stationen och inväntar polis.
Degpekka
2009-07-30, 22:29
Håller dig på stationen och inväntar polis.
vad har dem för lagstöd för det?
man går av spårvagnen såklaurt, de har väl ingen rätt att hålla kvar en
Godkände du korttransaktionen igenom att slå din kod kan du glömma att få tillbaks något.
Degpekka
2009-07-30, 22:37
Förstår inte heller riktigt... man kan ju inte vara gripbar enligt envarsrätten direkt bara för att man inte vill uppvisa sitt färdbevis, och det är väl inte någon mer än polis eller liknande som kan tvinga fram din identitet.
olander08
2009-07-30, 22:43
Förstår inte heller riktigt... man kan ju inte vara gripbar enligt envarsrätten direkt bara för att man inte vill uppvisa sitt färdbevis, och det är väl inte någon mer än polis eller liknande som kan tvinga fram din identitet.
Dom har viss auktoritet på stationsområdet, men ej utanför. De får t ex. hålla kvar dig i väntan på polis och att försöka slita sig loss kan lätt leda till våld mot tjänsteman vilket är värre än en bot.
BrorDuktig
2009-07-30, 22:43
De har inga befogenheter för detta, inte ens en väktare skulle ha rätt att kunna hålla kvar någon då brottet inte kan ge upphov till fängelse (vilket är ett måste för ett envarsgripande ska kunna få ske). En ordningsvakt får kroppsvisitera dig, men kan inte tänka mig att de har råd att hyra in dessa för att kolla smitare.
Ger inga tips på hur ni ska kunna komma ur situationen, men se kontrollanterna som vilka andra personer som helst med inga befogenheter (såvida de inte är en OV).
Ger inga tips på hur ni ska kunna komma ur situationen, men se kontrollanterna som vilka andra personer som helst med inga befogenheter (såvida de inte är en OV).
Dem har väll uniform och går under tjänsteman? Vilket kan leda hot/våld mot tjänsteman? Vilket är inte riktigt samma sak som "som vilka andra personer som helst".
Dem har väll uniform och går under tjänsteman? Vilket kan leda hot/våld mot tjänsteman? Vilket är inte riktigt samma sak som "som vilka andra personer som helst".
Det gäller väl endast en polisman eller myndighetsperson?
Med det inte sagt att det skulle bli tal om hot/våld mot tjänsteman bara för att man inte lyder eller smiter...
De har inga befogenheter för detta, inte ens en väktare skulle ha rätt att kunna hålla kvar någon då brottet inte kan ge upphov till fängelse (vilket är ett måste för ett envarsgripande ska kunna få ske). En ordningsvakt får kroppsvisitera dig, men kan inte tänka mig att de har råd att hyra in dessa för att kolla smitare.
saxat ifrån http://www.sparvagen.goteborg.se/1816/News.aspx , gammal text men tror inte dem har ändrat lagen.
När man åker utan att betala så gör man sig skyldig till brott och det innebär att personen skulle kunna dömas till ett fängelsestraff. För kontrollantens del betyder detta att de har rätt att gripa personer som inte kan eller vill identifiera sig.
Så de får, precis som olander08 skrev, gripa dig tills polis kommer.
hendrong
2009-07-30, 23:30
Stå för vad du har gjort!
saxat ifrån http://www.sparvagen.goteborg.se/1816/News.aspx , gammal text men tror inte dem har ändrat lagen.
Så de får, precis som olander08 skrev, gripa dig tills polis kommer.
Den där texten låter verkligen som ett försök att skrämma folk, nu vet jag inte vad spårvagnarna går under för lagar och regler, men att det skulle vara fängelsestraff att planka på spårvagnen har jag svårt att föreställa mig. Inte gäller det tunnelbana/bussar i sthlm iallafall.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=317434&ref=rss
Du kan förstås vägra att visa legitimation men kontrollanten får då, som en yttersta åtgärd, enligt stadsjuristen och chefen för biljettkontrollen, gripa dig. Den rättsliga grunden för gripandet är att kontrollanten har anledning att misstänka dig för det som lagen kallar "bedrägligt beteende" eller mera populärt uttryckt "snyltbrott". Den som i domstol fälls för detta döms ofta att betala böter men fängelse i upp till sex månader finns också med i straffskalan för brottet "bedrägligt beteende".
Har inte heller koll på vad som gäller, men det verkar som dem kan få hålla kvar en ändå.
Sen ska de ju kunna hålla kvar en också:devil:
Det är sorgligt många dumma människor som åker dit för våld mot tjänsteman pga att de tror på skrönan att kontrollanter inte får göra nått alls.
Kan man öh inte bara betala och stå för det.
Sen ska de ju kunna hålla kvar en också:devil:
Ja för man är ju så jävla fräck när det står 4 snubbar och håller fast en.
Degpekka
2009-07-31, 00:41
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=317434&ref=rss
Har inte heller koll på vad som gäller, men det verkar som dem kan få hålla kvar en ändå.
Hur i helvete kan man envarsgripa någon på misstanke för bedrägligt beteende?! :smash: :smash:
Sen som tillägg för vad någon tidigare skrev så får inte en ordningsvakt kroppsvisistera dig hur som helst heller, personen i fråga skall först ha blivit frihetsberöv(avslägsnad, omhändertagen, gripen) på något sätt för att en skyddsvisitation(PL19) skall bli aktuell. Och när man gör en skyddsvisitation söker man absolut inte efter biljetter etc. utan den gör man för att söka efter farliga föremål.
Degpekka
2009-07-31, 00:45
Okej... läste nu i texten att dem inte nämnde envarsgripande, det var jag som var lite snabb där. Låter hur som helst konstigt att dem har rätt att gripa på misstanke. Jag ska forska vidare.
Degpekka
2009-07-31, 00:55
http://www.planka.nu/kto/lagligt verkar vara ganska luddigt... men köp biljett så slipper man allt skit. :)
Jag har åkt på böter ca 10ggr och pratat mig ut böter 1 gång. Ingen av gångerna har jag haft ID. MEN ASEN ringer till någon och så får man säga sitt personnr och fullständiga namn. Så bekräftar nöten i telefonen detta. En gång fösökte jag smita... eller jag försökte gå förbi en kontrollant, och vad händer då? Jo han brottade ner mig i sätet! Omg han vägde säkert 60kg mer än mig. Ville han känna på mina tuttar kunde han väl bara ha frågat!
Misstänker dom att man ljuger så kommer polisen, och DÅ brukar man klara sig med en bot bara.
Fan vad jag hatar kontollanter.
För fan. Skaffa ett jobb så du har råd att åka spårvagn.
Ett tips är att köpa biljett nästa gång, stå för ditt misstag
Ville han känna på mina tuttar kunde han väl bara ha frågat!
Hade han fått det då?
robztr14
2009-07-31, 15:24
Har du inget ID med dig så frågar dom dig helt enkelt och sedan ringer dom upp några som vidare kollar så ser dom om du ljuger eller inte, så gjorde dom iaf på mig.
Frumpish
2009-07-31, 18:02
true!
Här står en hel del =)
http://planka.nu/kto/lagligt
true!
Här står en hel del =)
http://planka.nu/kto/lagligt
Den är inlänkad tidigare i tråden, och det står ju även där att de antagligen har rätt att gripa en, men att det inte prövats. Så nästa gång ni plankar, försök fly, och när de kvarhåller er så anmäl och få det prövat!
Hade han fått det då?
NEJ, han var ful.
NEJ, han var ful.
Dåså, då gjorde han bara vad han var tvungen
Degpekka
2009-08-01, 06:57
Vad jag fått veta nu gör man sig iaf skyldig till bedrägligt betéende om man vägrar visa biljett/lämna ID. Men precis som det står på planka så detta verkar inte vara helt glasklart för polisen/juristerna heller, tror det kan skilja från fall till fall.
Rätt åt dig Loca, lär dig köpa biljett.
ThisIsTheOne
2009-08-01, 07:07
För fan. Skaffa ett jobb så du har råd att åka spårvagn.
Precis så. Likadant här i Stockholm där förvånande många är så luffaraktiga att de inte anser sig ha råd att betala när de åker tunnelbana. Att spärra sitt kort och gå igenom strulet det innebär för 900 spänn gör ju att man blir en smula mörkrädd.
Jag har åkt på böter ca 10ggr och pratat mig ut böter 1 gång. Ingen av gångerna har jag haft ID. MEN ASEN ringer till någon och så får man säga sitt personnr och fullständiga namn. Så bekräftar nöten i telefonen detta. En gång fösökte jag smita... eller jag försökte gå förbi en kontrollant, och vad händer då? Jo han brottade ner mig i sätet! Omg han vägde säkert 60kg mer än mig. Ville han känna på mina tuttar kunde han väl bara ha frågat!
Misstänker dom att man ljuger så kommer polisen, och DÅ brukar man klara sig med en bot bara.
Fan vad jag hatar kontollanter.
Asen? Dom gör sitt jobb.
Köp en biljett istället. [insert valfri svordom]******************[/insert valfri svordom]
Vill du inte betala för dig så får du skita i att åka.
spoonchest
2009-08-01, 13:33
En OV gör bara skyddvisitationer enligt PL§19. Mao som en säkerhetsåtgärd för att kolla så inte personen har vapen på sig. Ser inte varför man ska kolla igenom plånböcker efter vapen.
Enda jag kan tänka mig att en OV ev skulle kunna göra är att omhänderta personen enl PL§13 och överlämna till polisen. De brukar gå igenom personliga saker efter leg, men det är inget en OV ska göra.
Lite Ot, men men. Tråden fick mig att tänka på dessa spärrvakter som hindrar folk ifrån att komma ut ur t-banestationen för att de inte kunde visa biljett. De har de heller ingen befogenhet till.
Rätt åt dig Loca, lär dig köpa biljett.
Jag köper månadskort nu 310:- i månaden, lätt värt.
Jag köper månadskort nu 310:- i månaden, lätt värt.
Kostar 690kr i Sthlm =(.
Kostar 690kr i Sthlm =(.
Oj, vad dyrt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.