Visa fullständig version : Mäta slak eller spänd?
chrissoderlund
2009-07-30, 17:37
Nej, jag menar inte ballen =P
Nu är det så att jag tänkte köra en bulkperiod och sen självklart deffa efter det.
Min fråga gäller inte just det.
För att kunna se om det gör någon skillnad så tänkte jag att det kan va en bra idé att mäta armar, bröst osv, eftersom det är så svårt att själv se i spegeln om det blivit nån skillnad, tycker jag iaf.
Så frågan lyder: ska jag mäta alla musklerna när de är avslappnade eller när de är spända?
Ledsen om jag postar i fel forumsdel, är total nybörjare på just detta forum.
MVH Chrille
Varför inte mäta först avslappnat läge och sen spänt?
Bara du mäter på samma sätt andra gången funkar väl vilket som. Kan tänka mej att fett kan ge massa extra centimetrar i avslappnat läge bara (självklart någre i spänt oxå men säkerligen mer i avslappnat).
chrissoderlund
2009-07-30, 17:59
Varför inte mäta först avslappnat läge och sen spänt?
Haha, va dum jag känner mig nu =P
Tackar för svaren båda två!
Bara du mäter på samma sätt andra gången funkar väl vilket som. Kan tänka mej att fett kan ge massa extra centimetrar i avslappnat läge bara (självklart någre i spänt oxå men säkerligen mer i avslappnat).
Du menar att fettet försvinner när man spänner sig? *popcorn*
Du menar att fettet försvinner när man spänner sig? *popcorn*
Nej, men dels ger det en helt annan procentdel med muskelmassa och fett och sedan kan jag tänka mej att fettet trycks åt sidan eller vad man ska säga och lägger sej annorlunda.
martikainen
2009-07-31, 06:16
jag skulle säga mät och ta kort på båda visen.
Det är väldigt lätt att ta kort i början i en avslappnad position just för att man kanske inte tycker det är så kaxigt att flexa med en ölkagge och 30cm armar.
Sen när man deffat och det börjar se bättre ut så kanske man rätar på sig och då ser det genast mycket bättre ut.
så gör på båda sätten!
Mät allt avslappnat utom överarmen som mäts spänd. Det brukar nog vara standard när man pratar mått. Gissar på att detta är eftersom det är så man gör när man måttsyr skjortor osv (det var iaf därifrån jag fick det).
Eftersom de flesta muskler inte förändrar storlek så mycket eller snarare drar ihop sig (drar in magen) när de späns så mäts de lika väl i avslappnat läge. Överarmen däremot är ganska unik med att bli så pass mycket större då bicep späns och därför mäts den spänd. (Annars passar ju inte skjortan... =) )
Men sen är det klart att du kan mäta på båda visen ifall du känner att du orkar. Det beror ju helt på hur ofta du tänkt mäta.
ARMSTARK
2009-07-31, 20:45
Man mäter ingenting i slakt läge!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.