handdator

Visa fullständig version : Köket renoveras, vad äta?

Larsson85
2009-07-29, 21:55
Nu har dom börjat riva ut köket här, och det kommer att bli ett par veckor utan riktig spis, och möjlighet att laga riktig mat.

Vad har ni för tips på vad man kan äta under en sån här period. Man vill ju ändå få i sig tillräckligt med kalorier, och på ett vettigt sätt.

Jag har tillgång till två kokplattor som jag kan använda lite då och då, men det är ganska drygt att stå vid dom.

Alone_in_the_dark
2009-07-30, 07:43
Nu har dom börjat riva ut köket här, och det kommer att bli ett par veckor utan riktig spis, och möjlighet att laga riktig mat.

Vad har ni för tips på vad man kan äta under en sån här period. Man vill ju ändå få i sig tillräckligt med kalorier, och på ett vettigt sätt.

Jag har tillgång till två kokplattor som jag kan använda lite då och då, men det är ganska drygt att stå vid dom.

Sallader, landgångar, grilla, äta ute osv finns mycket man kan göra utan kök:D

Civilrätt
2009-07-30, 07:49
är det verkligen så drygt att stå vid kokplattor?

Tänkte tipsa om massa kesella men det kanske känns för jobbigt att öppna förpackningen?

Trams!

Larsson85
2009-07-30, 10:53
är det verkligen så drygt att stå vid kokplattor?

Tänkte tipsa om massa kesella men det kanske känns för jobbigt att öppna förpackningen?

Trams!

Ja, det är drygt eftersom dom står ute i ett förråd med dålig plats att förbereda maten, samt att där bara är två av mindre storlek.
*mini

spice
2009-07-30, 11:57
Ja, det är drygt eftersom dom står ute i ett förråd med dålig plats att förbereda maten, samt att där bara är två av mindre storlek.
*mini

Bättre två små än inga alls :cool:

Jag tycker ändå du ska försöka att utnyttja plattorna. helt enkelt gilla läget. Koka ris,pasta,potatis, köpa tonfiskburkar, massa keso, koka ägg, steka ägg, . Äta ute lite då och då (om ekonomin tilllåter det)

Nu vet jag dock inte hur litet förrådet är men det är mitt tips iaf. Det hade varit värre om du inte hade plattor.

Chrilli
2009-07-30, 12:38
Om du kokar pasta, koka riktigt mycket så du kan ta och göra lite pastasallader/matlådor med mat som du värmer i en micro som kan stå i vardagsrummet.

Köp grillad kyckling, kassler, skinkor och gör gör lite sallader, röror med cremefraisch/majonäs. Köpa bröd och göra goda mackor fungerar ju också.

z_bumbi
2009-07-30, 12:46
Bönor på burk
Pasta
Lök
Äpplen
Dressing av någon typ
Färska kryddor

Samma sallad med kall potatis
En annan sorts bönor
En annan dressing.

Mackor är redan föreslaget

Har du kyl kvar? I så fall skulle jag gå hem till någon och laga mat för ett antal dagar i stöten.

Anton Fräs
2009-07-30, 15:56
Mackor som tidigare nämnt, burkmat i alla dess former är väl de tips jag kan komma på så här på rak hand.

Varulven
2009-07-30, 16:06
Riktig,Vettig och Kaloririk mat. Låt mig presentera höjden av lathet: http://onlinepizza.se/

syrén
2009-07-30, 18:38
Jag har precis varit i samma situation, hade en hantverkare som gick hem precis.

Jag har nästintill levt på wraps den senaste tiden, och var även det jag bjöd honom på idag. Enkelt, smidigt, nyttigt... Jag har haft följande tillbehör:

Liba-bröd
paprika
tomater
keso
bitar av kassler / grillad kyckling / tonfisk eller liknande
vitlökssås och barbecue sås
Gärna lite blad av spenat, ruccola eller annat gott grönt

Voila! :)

Cohen
2009-07-30, 21:40
Kan du koka enkla saker såsom pasta, ris och potatis underlättar ju det saken ganska mycket. Är det alltför jobbigt kan du koka mycket på samma gång och sedan värma upp (om du nu har en micro). Som tillbehör borde det fungera med färdiga såser, olika kalla röror, konserver, charkprodukter osv. Ägg kan du koka och förvara i kylen.

Har du inte ens en kyl blir det genast knepigare.