handdator

Visa fullständig version : Alfa-galaktisodas på svarta marknaden? Kampen mot gaser!

mikaelj
2009-07-29, 20:35
Internet är fantastiskt, lärde mig precis något nytt.

Gaserna man får från broccoli och bönor beror på att vi inte kan bryta ned kolhydraten raffinos (galaktos, glukos & fruktos ihopklumpat), vilket en hel drös bakterier i våra magar kan. Där de bildar just gaser.

Tack vare att broccoli innehåller svavel ger det dessutom extra sting.

Så, kan man antingen få fatt i enzymet som bryter ned broccoli i magen, eller på något annat sätt hjälpa till så att det bryts ned ordentligt? (alternativet är förstås att minska broccolimängden)

Sniggel
2009-07-29, 20:43
Internet är fantastiskt, lärde mig precis något nytt.

Gaserna man får från broccoli och bönor beror på att vi inte kan bryta ned kolhydraten raffinos (galaktos, glukos & fruktos ihopklumpat), vilket en hel drös bakterier i våra magar kan. Där de bildar just gaser.

Tack vare att broccoli innehåller svavel ger det dessutom extra sting.

Så, kan man antingen få fatt i enzymet som bryter ned broccoli i magen, eller på något annat sätt hjälpa till så att det bryts ned ordentligt? (alternativet är förstås att minska broccolimängden)

Så det är samma kolhydrat i broccoli som i sojabönor t ex?
Jag får riktigt roliga gaser av sojabönor men inget av broccoli, kan ju förstås helt klart bero på mängden kolhydrater iofs ;)

mikaelj
2009-07-29, 20:48
Så det är samma kolhydrat i broccoli som i sojabönor t ex?
Jag får riktigt roliga gaser av sojabönor men inget av broccoli, kan ju förstås helt klart bero på mängden kolhydrater iofs ;)

En översiktssökning menade att det är samma.

Jo, det är nog dosrelaterat. Sedan jag började äta ~500g broccoli/dag har jag börjat märka av det, vid lägre nivåer märker jag inget. Bra att veta, trodde först det var laktos... vilket känns helt orimligt eftersom jag aldrig varit känslig för det tidigare och inte heller äter några mängder av det.

stevebc
2009-07-29, 21:57
Intressant. Har sedan några år tillbaka hört att den största mängden gaser vi får beror på svårnedbrytna kolhydrater (lök, grönsaker, bönor) samt luft som man sväljer ner i magen när man äter. Innan trodde jag alltid att det var allt protein man åt, från ägg, mjölk osv.