Visa fullständig version : Naturliga vs konstgjorda vitaminer/mineraler
Tja!
Hade en diskussion med min fader precis, han sa bestämt att naturliga vitaminer och mineraler alltid var bättre än konstgjorde. Jag frågade hur man visste det? Fick aldrig något svar. Jag argumenterade inte för något för jag visste inte. Hur är det nu då. Är det alltid bättre med naturliga vitaminer/mineraler, eller kan jag ta min C-vitamin/multivitamin tablett och få exakt samma positiva effekter?
Jens.Andersson
2009-07-29, 16:41
En vitamin är ju alltid en vitamin oavsett om den är framställd syntetiskt eller kommer från naturen. På så sätt är det ingen skillnad. Men om man tar vitaminer från frukt får man ju även i sig annat nyttigt.
Ja precis så var min tanke, man borde ju kunna se hur en vitamin är uppbyggd och återskapa den lixom. Han lär ju dock inte bli övertygad om jag visar dena tråden, enbart. Finns det några studier? =)
Studier ?
Att folk blir botade mot skjörbjugg, rakitis, pellagra, nattblindhet med askorbinsyra, kolekalciferol, niacin och retinol. Ska inte vara så svårt att plocka fram.
Ah, ja tänkte inte på det, bra argument! =)
King Grub
2009-07-29, 18:26
Det är skillnad, men inte alltid till "naturliga" vitaminers fördel.
The goal of these studies was to investigate the potential anticancer properties of two naturally occurring plant sources and two manufactured synthetic forms of vitamin E, i. e., RRR-alpha-tocopherol (alphaT), RRR-gamma-tocopherol (gammaT), all-rac-alpha-tocopherol (all-rac-alphaT), and all-rac-alpha-tocopheryl acetate (all-rac-alphaTAc) in breast cancer models. Vitamin E compounds were evaluated in vitro for inhibition of colony formation and induction of apoptosis in human MDA-MB-435 and MCF-7 breast cancer cells and murine 66cl-4 mammary cancer cells and in vivo for ability to reduce tumor growth and lung and lymph node metastases using the transplantable syngeneic BALB/c mouse 66cl-4-GFP mammary cancer model. gammaT inhibited colony formation and induced apoptosis in all three cancer cell lines. alphaT and all-rac-alphaT were less effective and all-rac-alphaTAc was ineffective. gammaT-induced apoptosis was correlated with activation of caspases-8 and -9 and down-regulation of protein expression of c-FLIP and survivin. In vivo study 1 analyses showed that all-rac-alphaT and all-rac-alphaTAc significantly inhibited tumor growth and inhibited both visible and microscopic size lung metastases. In vivo study 2 analyses showed that alphaT and gammaT reduced tumor growth, but only gammaT reduced tumor growth significantly in comparison to control. In conclusion, synthetic, but not natural, vitamin E exhibits promising anti-cancer properties in vivo.
Mol Nutr Food Res. 2008 Apr;52(4):447-56.
Är det inte så att det ofta är väldigt effektivt att supplementera med mineraler, men när det gäller t ex vattenlösliga (och fettlösliga?) vitaminer, verkar de effekter som tillskrivs dessa vitaminer, funka bättre i naturlig form. Eventuellt pg a okända synergistiska upptagsfaktorer?
oddyboll
2009-07-29, 19:00
läste (eller hörde) någonstans att det ibland kan vara bättre att få vitamin C(?) från en naturlig källa ifall man vill ha de "olika formerna" av vitaminen som det tydligen ska finnas.
stämmer detta.. eller är det bs?
Eddie Vedder
2009-07-29, 19:13
läste (eller hörde) någonstans att det ibland kan vara bättre att få vitamin C(?) från en naturlig källa ifall man vill ha de "olika formerna" av vitaminen som det tydligen ska finnas.
stämmer detta.. eller är det bs?
Nej du har rätt. Hela den biokemiska miljön i t.ex. ett blåbär, en paprika, en jordgubbe etc. innehåller mängder av bioaktiva ämnen som påverkar varandra på olika vis.
Den miljön går inte att återskapa i ett piller även om ett specifikt näringsämne kan separeras. Upptaget av det specifika näringsämnet kan dock vara mer effektiv i form av supplementering.
Scratch89
2009-07-29, 19:36
Sen får man tänka på att vi troligen inte upptäckt alla ämnen som finns i naturliga källor som bär, frukt, grönsaker och liknande. Det förvånar mig inte om det finns en drös av vitaminer och antioxidanter redo att upptäckas.
Humbucker
2009-07-29, 19:42
Medan vi ändå är inne på det - om man ska ha ett simpelt "all-in-one"-multivitamin bara för att vara på den säkra sidan vad gäller vitaminintag, duger i princip vilket som helst? Exempelvis Apotekets "MittVal Man" eller Willy's (eller någon annan butik) egna multivitamintabletter som brukar säljas billigt. Billigast möjligt med så mycket olika vitaminer (dock ej super-överdoserat) som möjligt helt enkelt.
Tror det är säkrare att äta det man tror man äter för lite av :p
Fast det är klart, det är inte alltid man vet det förstås, kan till och med vara så att man tror att man äter en perfekt balanserad kost när man i själva verket äter en usel kost med stora hål i mikro (eller makro) nutrientprofilen.
-Englund
2009-07-29, 20:53
Har sett många multivitamin-produkter som är lite halvdana... Möllers Total är det relativt mycket i alla fall. Jag kör på den
Klart naturliga är bäst. Kan inte förklara dock, snubben som berätta det för mig visa med händerna och jag har inga här på forumet tyvärr, vill inte ens försöka :$
Scratch89
2009-07-29, 22:45
Problemet med många multivitamintabletter är att de innehåller alldeles för mycket av vitaminer vi redan får i oss mycket av, och lite av de som vi inte får i oss mycket av. En del jag har sett har massor av C-vitamin och järn, men knappt något D-vitamin.
Fredrik_S
2009-07-30, 00:22
Som sagt, kroppen är inte så enkel som ABC.
Det finns hur mycket konstiga ämnen som helst i frukter och grönsaker, och man vet inte hur allt fungerar tillsammans.
Det kanske finns 100 ämnen varav 10 är vitaminer i ett bär tex.
Och vi kan i dagsläget inte allt om hur allt fungerar tillsammans.
Om man vill vara på säkra sidan och använda något som har fungerat i tio tusentals år så äter man blandad kost med grönsaker.
Vill man chansa så tar man ett piller i hopp om att det funkar lika bra.
Jag personligen brukar chansa rätt ofta om jag ser tillbaka på min grönsakskonsumption genom åren som periodvis har varit noll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.