handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska jag äta?

jimmyboy
2009-07-29, 15:56
Jag har försökt räkna ut på ett ungefär hur många kalorier jag bör äta per dag. Problemet är när jag kommer till aktivitetsfaktorn, jag har verkligen ingen aning om hur aktiv jag är. Jag har testat bl.a. den där saken på uppladdnings hemsida och ett par andra, men alla dem lyckas bli ganska brutalt höga, upp emot tre till fyra tusen kalorier per dag, och det känns lite mycket. Så om någon skulle kunna hjälpa mig vore det snällt.

Jag är 16, 177cm lång och väger 76kg (Har en del hull, enligt ett par tester ca 17-20% BF).

Det jag brukar äta:

10.00 - Frukost = Havregrynsgröt eller fullkornsbröd m. kalkon och ett glas mjölk eller yoghurt och müsli.

12.00 - Mellis = en smoothie på bär och yoghurt eller bara någon frukt.

14.00 - Lunch = Beror lite på, men fullkornspannkaka eller kött och pasta eller sallad eller någonting. Mjölk till.

16.00 - Mellis = Frukt eller nötter eller någon macka.

18.00 - Middag = Kött, lite kolhydrater och grönt med mjölk.

(Just nu eftersom jag försöker bli av med lite fett så äter jag lite färre kalorier och det slutar med att jag äter strax över 2 200 kcal per dag, blir det bra?)

Det är hur det ser ut nu på sommarlovet. Jag är inte sådär jätteaktiv under dagarna men kan cykla iväg någonstans eller ut och gå bara. Tränar även ganska hårt på gymet 3-4 dagar i veckan (ibland cyklar jag dit och hem, totalt ca. 80 min cykla).
Sedan kommer ju skolan börja och då kommer det antagligen se likadant ut, fast kanske lite längre (tre timmar) mellan målen eller två mål till. De dagarna kan ju komma att bli lite mera aktiva, men HUR mycket aktivt jag ska räkna det som vet jag inte. Jag kommer även att cykla till och från skolan (ca 7,2 km dit och lika långt hem) hur ska jag räkna in det?

Och jag är ute efter mitt energibehov för att hålla min vikt jämn.

Tacksam för svar.

//Jim

stridis
2009-07-29, 16:07
Aktivitetsfaktorn är inte så precis (aktivitetsregistreringar har gett lite konstiga värden för mig tycker jag). Om du nu orkar så kan du ju skriva upp vad du äter och räkna ut hur mycket du får i dig. Om du under veckan varit viktstabil så har du mer precis koll. Ens aptit borde vara åtminstone lika kalibrerad som uppskattningar som Harris&benedict *aktivitetsfaktorn.

jimmyboy
2009-07-29, 21:38
Okej, tack för hjälpen. Ska väl försöka på en 3 000 kcal per dag, så kan jag passa på att bygga lite muskler. Låter det rimligt?

austria
2009-07-30, 07:08
Okej, tack för hjälpen. Ska väl försöka på en 3 000 kcal per dag, så kan jag passa på att bygga lite muskler. Låter det rimligt?

Det tycker jag låter som en bra nivå att börja mäta på.
Jag har ungefär samma mått som dig (är dock dubbelt så gammal) men tränar lite mer, så jag ligger ungefär på 3500 för energibalans.

Lycka till!

jimmyboy
2009-07-31, 09:38
Okej, ska köra på det, tack så jättemycket!