Visa fullständig version : Hur dåligt är friterat? (transfetter)
sumialic
2009-07-29, 14:43
Hur dåligt är friterat egentligen? Jag har fått uppfattningen (möjligtvis snevriden och överdriven) att det aldrig ska inmundigas. Right or wrong?
Anledningen till att jag frågar är för att jag precis blev tillfrågad om jag ville ha två mcchickenburgare som just är friterade. Äter i stort sett aldrig friterat. Händer kanske 2-3 gånger om året.
Något man kan unna sig ibland, eller strictly forbidden?
Mycket kolhydrater. Fettkällan är jämförbar med majonnäs om det är rapsolja, annars är det väl palmolja eller liknande.
Varken McDonalds, BK & Max använder transfetter i sin frityrolja (säger de).
http://www.google.se/search?q=transfetter+frityrolja
Det är nog en ordentlig överdrift att aldrig äta friterat, när nu transfetterna är borta. Möjligtvis att äta saker som är brända, blir som att äta stekt mat med de elaka ämnen (AGE) som bildas där.
sumialic
2009-07-29, 15:20
Mycket kolhydrater. Fettkällan är jämförbar med majonnäs om det är rapsolja, annars är det väl palmolja eller liknande.
Varken McDonalds, BK & Max använder transfetter i sin frityrolja (säger de).
http://www.google.se/search?q=transfetter+frityrolja
Det är nog en ordentlig överdrift att aldrig äta friterat, när nu transfetterna är borta. Möjligtvis att äta saker som är brända, blir som att äta stekt mat med de elaka ämnen (AGE) som bildas där.
Ofan, jag trodde det var transfetter. Tackar för svaret.
Om det nu skulle varit transfetter då hur bör man förhålla sig till dessa? Aldrig någonsin äta det eller?
King Grub
2009-07-29, 15:23
Det är bra om man minimerar intaget så gott det går. Det finns inte underlag nog för att kunna säga ett säkert lägstaintag som inte innebär ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och kanske cancer.
Det händer säkert inget farligt om eventuella intag av transfettsyror sker någon gång då och då, men som sagt, någon säker lägstanivå finns inte. Det finns inget negativt med att undvika transfetter i alla fall, tvärtom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.