Visa fullständig version : Nutriex Sport bra eller anus?
Jag sysslar med klættring och nær jag trænar hårt under en vecka så børjar jag få slitagekænningar øverallt på kroppen. Har læst lite om vad några klættrare æter och det ær något som en av de bæsta klættrarna i værlden promotar, Nutriex Sport.
Nåt som får mig att fundera ær om det ær något særskilt som jag inte får i mig som finns dær som ær jævligt bra? Får væl inte lænka till andra sidor som sæljer kosttillskott hær men vore vældigt tacksam om någon kunnig kunde kika på innehållet i dom och skriva några rader. Kanske jag bara kan æta något och få det naturligt istællet?
Tacksam før all hjælp!
Anton Fräs
2009-07-29, 13:20
Jag har tittat på det nu och du får inte i dig nånting från det tillskottet som du inte kan få av en varierad kost, så vitt jag förstår. Jag skulle om jag var snarare slänga ett öga på maten än ett tillskott.
Eddie Vedder
2009-07-29, 14:13
Jag googlade upp det och måste säga att jag ogillar marknadsföringen i alla fall. Att man skyltar med "41 ingredienser" men inte ger någon ordentlig ingrediensförteckning känns suspekt.
Säkert ett tillskott med vissa evidensbaserade saker men till överpris och med extremt överdrivna påståenden.
Lænkar till ingredientserna (http://www.nutriex.com/s_ingredients.asp)
Det jag har læst om så verkar det som om glucosamine and chondroitin ær det viktigaste ingredienserna. I vilken mat får man detta før att tæcka ens behov?
Antar att behoven går upp nær man sysslar med aktivitet som belastar leder vældigt mycket som klættring gør på fingrar tex.
Anton Fräs
2009-07-30, 15:58
Du kanske borde posta denna frågan på ett klätterforum? Då kan du ju eve. få tips på andra produkter som ivarjefall fyller samma funktion och kanske gör ett bättre jobb än vad denna gör.
young_george
2009-07-30, 17:28
Glukosamin kan du ju köpa billigt i en hund/hästsportaffär.
Resten var mest dyrt urin
Du kanske borde posta denna frågan på ett klätterforum? Då kan du ju eve. få tips på andra produkter som ivarjefall fyller samma funktion och kanske gör ett bättre jobb än vad denna gör.
Har läst runt lite på olika klätterforum och frågat men kunskapen om näringslära är inte alls lika hög som här på kolo.
Glukosamin kan du ju köpa billigt i en hund/hästsportaffär.
Resten var mest dyrt urin
Nice, läst lite om glukosamin här, verkar vara ganska omdiskuterat om det verkligen hjälper eller är värdelöst. Men kan ju testa det.
Går det att få detta från vanlig kost från något speciellt? Läste om en som lovorda ben soppa. Koka ko ben i 48h sen ta "buljongen" från det och ha i mat eller dricka rakt av. Några synpunkter?
young_george
2009-07-30, 19:18
Nice, läst lite om glukosamin här, verkar vara ganska omdiskuterat om det verkligen hjälper eller är värdelöst. Men kan ju testa det.
Går det att få detta från vanlig kost från något speciellt? Läste om en som lovorda ben soppa. Koka ko ben i 48h sen ta "buljongen" från det och ha i mat eller dricka rakt av. Några synpunkter?
Glukosamin har nu godkänts som läkemedel för symtomlindring vid lätt till måttlig artros. Dokumentationen är enbart bibliografisk dvs. baseras på ett antal publicerade studier av varierande kvalitet. En måttlig symtomlindrande effekt på bl.a. värk och svullnad och en viss förbättrad funktion är visad vid mild till måttlig artros. Säkerheten är tillfredsställande dokumenterad med en mild biverkningsprofil, fr.a. milda mag-tarmbiverkningar.
-Läkemedelsverket.
Går nog utmärkt att koka ben. Kommer ihåg detta citatet
Att göra buljong på feta köttben är ett tips. Har du problem med ditt skelett, dina leders smörjning och dina senor, ät då detsamma för att motverka dina brister.
Från benen får du tex kalcium, magnesium, fosfor, silikon, svavel och spårmineraler. Från bindväv och senor får du saker som "chondroitin sulphates" och glukosamin vilka säljs som dyra kosttillskott mot arthritis och ledbesvär. Och på köpet får du fett som hjälper till att smörja kroppen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.