handdator

Visa fullständig version : Excelhjälp, avrundning

LoTiX
2009-07-29, 09:38
Behöver lite hjälp. Försöker avrunda ett tal till närmsta hela decimal 0.25, 0.50, 0.75 och 1.00 men får det inte att fungera.

Exempelvis med talet 8,28 som jag vill avrunda till 8,25. Testat med =AVRUND(E4;"0,25") och =AVRUND(E4;0,25) men inget av dem ger resultat.

(AVRUND står det för att jag hemskt nog måste sitta i ett norskt excel...)

Alone_in_the_dark
2009-07-29, 09:42
Behöver lite hjälp. Försöker avrunda ett tal till närmsta hela decimal 0.25, 0.50, 0.75 och 1.00 men får det inte att fungera.

Exempelvis med talet 8,28 som jag vill avrunda till 8,25. Testat med =AVRUND(E4;"0,25") och =AVRUND(E4;0,25) men inget av dem ger resultat.

(AVRUND står det för att jag hemskt nog måste sitta i ett norskt excel...)

Funkar "runde opp" (runda uppåt) eller vad det heter nu på norska?

LoTiX
2009-07-29, 09:46
Funkar "runde opp" (runda uppåt) eller vad det heter nu på norska?

Ja men den rundar fortfarande bara till närmaste heltal och ignorerar både 0,25 och "0,25".

Avrund.opp och avrund.ned heter det för övrigt. =)

Alone_in_the_dark
2009-07-29, 09:46
Det finns en funktion som heter CEILING också (=CEILING(100;2,5)), men nu vet jag inte vad det blir på norska:)

skaparn
2009-07-29, 09:50
I Analysis Toolpak finns en funktion som heter MROUND, eller MAVRUNDA på svenska, med vilken du anger cell och multipel som argument.

MAVRUNDA(321,32;0,25) blir då 321,25

Då måste du aktiver det tillägget (Analysis Toolpak) som du gör i Excel->Excel-alternativ->Tillägg->Hantera Excel-tillägg

LoTiX
2009-07-29, 10:03
I Analysis Toolpak finns en funktion som heter MROUND, eller MAVRUNDA på svenska, med vilken du anger cell och multipel som argument.

MAVRUNDA(321,32;0,25) blir då 321,25

Då måste du aktiver det tillägget (Analysis Toolpak) som du gör i Excel->Excel-alternativ->Tillägg->Hantera Excel-tillägg

Där satt biffen!

MrBoris
2009-07-29, 11:19
Kan tipsa om att sluta använda Excel och använda Matlab istället om du gör mycket beräkningar med stora mängder data, eller överhuvudtaget så är det ju helt överlägset.

Går dessutom att koppla mot excel så du får dina snygga tabeller osv.

LoTiX
2009-07-29, 11:44
Kan tipsa om att sluta använda Excel och använda Matlab istället om du gör mycket beräkningar med stora mängder data, eller överhuvudtaget så är det ju helt överlägset.

Går dessutom att koppla mot excel så du får dina snygga tabeller osv.

Tack för tipset. Tyvärr sommarjobbar jag bara på ett mindre företag och passar på att förbättra lite förlegade metoder för uträkningar i excel.

MrBoris
2009-07-29, 12:02
Tack för tipset. Tyvärr sommarjobbar jag bara på ett mindre företag och passar på att förbättra lite förlegade metoder för uträkningar i excel.

Ah förstår.

Kan ta som exempel från mitt jobb, där nästan alla använder excel. Jag skulle göra lite GPS-beräkningar där man behövde importera 2000 textfiler med data och beräkna lite olika statistiska tal med mera för dessa, totalt några tusen rader data.

Samtliga på jobbet skulle ha använt excel till detta, vilket skulle betyda importering av dessa filer styckvis samt tusentalsceller som man skulle behöva fippla med hit och dit för att få alla beräkningar att stämma och få det snyggt uppradat, totalt kanske 1veckas jobb.

Jag skrev ihop ett Matlabprogram där man kunde importera alla dessa textfiler och få allt uträknat i ett svep snyggt uppställt i tabellform. Matlabprogrammet tog 1dag att skriva, beräkningarna gjordes sedan på 5-10minuter. Voila, jag sparade 4dagars arbete...

jakke
2009-07-29, 12:09
Ah förstår.

Kan ta som exempel från mitt jobb, där nästan alla använder excel. Jag skulle göra lite GPS-beräkningar där man behövde importera 2000 textfiler med data och beräkna lite olika statistiska tal med mera för dessa, totalt några tusen rader data.

Samtliga på jobbet skulle ha använt excel till detta, vilket skulle betyda importering av dessa filer styckvis samt tusentalsceller som man skulle behöva fippla med hit och dit för att få alla beräkningar att stämma och få det snyggt uppradat, totalt kanske 1veckas jobb.

Jag skrev ihop ett Matlabprogram där man kunde importera alla dessa textfiler och få allt uträknat i ett svep snyggt uppställt i tabellform. Matlabprogrammet tog 1dag att skriva, beräkningarna gjordes sedan på 5-10minuter. Voila, jag sparade 4dagars arbete...
Det hade väl gått minst lika fort att skriva ett vba macro till excel, alternativt ett simpelt pearl script. Dessutom om företaget inte har en licens för Matlab blir det en dyr historia.

MrBoris
2009-07-29, 12:13
Det hade väl gått minst lika fort att skriva ett vba macro till excel, alternativt ett simpelt pearl script. Dessutom om företaget inte har en licens för Matlab blir det en dyr historia.

Jag nämnde inte de statistiska analyser jag även behövde göra såsom tidsserieanalys såsom spektralanalys-plottar, autokorrelationsanalys, med mera. Dessutom är ju excel så förskräckligt fult när det kommer till plottar. Jag tycker iaf Matlab är bland det bästa som hänt mig och skulle aldrig få för mig att använda excel frivilligt

LoTiX
2009-08-03, 09:12
Nu är jag hopplöst förlorad igen. Jag har nu formeln =MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25) som räknar ut antalet arbetade timmar på en dag. Jag har upprättat ett ark för en hel månad där man skriver in starttid och sluttid varje dag och får fram antalet timmar till höger. Längst nere i raden hade jag tänkt summera antalet timmar som jag fått fram från varje dag.

Problemet är att på de dagar man inte arbetat så har man ju inte heller matat in någon starttid eller sluttid. Detta gör att i det fält där formeln räknar ut dagens arbetade timmar så står det bara #NUM!. Det får det gärna göra men den summeringscell jag har längst nere förstår sig inte på de celler där det står #NUM! och visar därför själv bara #NUM!. Finns det något smart sätt att låta totalsummeringscellen ignorera de celler som det står #NUM! i? En annan lösning hade väl varit om man kunde få varje enskild dags summeringscell att inte skriva ut något resultat om man inte matat in något.

Kurash
2009-08-03, 09:19
Lägg till en OM(D4="";"";dinlångaformel)

skaparn
2009-08-03, 09:22
Nu är jag hopplöst förlorad igen. Jag har nu formeln =MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25) som räknar ut antalet arbetade timmar på en dag. Jag har upprättat ett ark för en hel månad där man skriver in starttid och sluttid varje dag och får fram antalet timmar till höger. Längst nere i raden hade jag tänkt summera antalet timmar som jag fått fram från varje dag.

Problemet är att på de dagar man inte arbetat så har man ju inte heller matat in någon starttid eller sluttid. Detta gör att i det fält där formeln räknar ut dagens arbetade timmar så står det bara #NUM!. Det får det gärna göra men den summeringscell jag har längst nere förstår sig inte på de celler där det står #NUM! och visar därför själv bara #NUM!. Finns det något smart sätt att låta totalsummeringscellen ignorera de celler som det står #NUM! i? En annan lösning hade väl varit om man kunde få varje enskild dags summeringscell att inte skriva ut något resultat om man inte matat in något.

Funkar inte ISERROR/IFERROR/OMFEL på #NUM?

LoTiX
2009-08-03, 09:27
Funkar inte ISERROR/IFERROR/OMFEL på #NUM?

Vad exakt är det?

Lägg till en OM(D4="";"";dinlångaformel)

Är osäker på hur det skulle se ut. :em:

skaparn
2009-08-03, 09:29
Vad exakt är det?

Svenskt Excel: =OMFEL(<operation>;<värde om fel>)

skaparn
2009-08-03, 09:30
Men som sagt drar jag mig till minnes att den inte hantera något av alla de fel som kan uppstå i en cell. Prova den med #NUM och återkoppla.

Kurash
2009-08-03, 09:35

Du sätter din nuvarande formel inom en parantes och använder den OM värdet i cellen där arbetstiden börjar saknar värde.

Först kollar du alltså om den saknar värde OM(D4=""...
Om den nu saknar värde så returnerar du NULL eller 0 OM(D4="";0...
Om D4 INTE saknar värde så ska den returnera värder från din formel med avrunding om(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25)

Då kommer arbetstiden antingen vara 0 eller en avrundad variant. Vilket borde gå att summera.

LoTiX
2009-08-03, 09:35
Svenskt Excel: =OMFEL(<operation>;<värde om fel>)

Lägger jag in den i "=MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25)"? Är alltid ett helvete när jag ska upprätta formler.

*Ska kolla det där Kurash.

skaparn
2009-08-03, 09:36
Lägger jag in den i "=MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25)"? Är alltid ett helvete när jag ska upprätta formler.

*Ska kolla det där Kurash.

=OMFEL(MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25);"Nu blev det fel")

edit: "Nu blev det fel" var en sträng av pedagogiska skäl, du ska summera och borde därför välja ett numeriskt värde.

LoTiX
2009-08-03, 09:42
=OMFEL(MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25);"Nu blev det fel")

edit: "Nu blev det fel" var en sträng av pedagogiska skäl, du ska summera och borde därför välja ett numeriskt värde.

Det där ska nog fungera, måste bara leta upp OMFEL på norska. =)

*ERFEIL tydligen, men nu säger den att jag använt för många argument.

=ERFEIL(MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25);"0")

skaparn
2009-08-03, 09:49
Det där ska nog fungera, måste bara leta upp OMFEL på norska. =)

*ERFEIL tydligen, men nu säger den att jag använt för många argument.

=ERFEIL(MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25);"0")

Besynnerligt. Antalet parenteser verkar rätt. Hur många argument vill ERFEIL ha?

För om man ställer upp det

=ERFEIL
(
MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25) - operationen, och den stämde tidigare
; - argumentavskiljare
"0" - värde om fel
)

Du borde förresten inte ha citationstecken kring nollan, det ska vara numeriskt.

skaparn
2009-08-03, 09:50
Fast du, är inte ERFEIL en utvärdering av huruvida uttrycket är sant eller falskt? Den kommer bara returnera TRUE/FALSE och vill bara ha ett argument. Du ska ha OMFEIL, eller vad det nu kan heta.

LoTiX
2009-08-03, 09:51
Besynnerligt. Antalet parenteser verkar rätt. Hur många argument vill ERFEIL ha?

För om man ställer upp det

=ERFEIL
(
MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25) - operationen, och den stämde tidigare
; - argumentavskiljare
"0" - värde om fel
)

Du borde förresten inte ha citationstecken kring nollan, det ska vara numeriskt.

Visst är det besynnerligt, kollade också paranteserna. Den markerar "0"/0:an på slutet så det är väl den den vill ha bort.

Kom på citationstecken efter jag postat men problemet kvarstår även utan.

LoTiX
2009-08-03, 09:53
Fast du, är inte ERFEIL en utvärdering av huruvida uttrycket är sant eller falskt? Den kommer bara returnera TRUE/FALSE och vill bara ha ett argument. Du ska ha OMFEIL, eller vad det nu kan heta.

Har du säkert rätt i. Hittar ingen OGFEIL men ska leta vidare. Provade FEIL.TYPE men den klagade också på antalet funktioner.

Kurash
2009-08-03, 09:55
OM(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))

Inte lika snygg lösning, men kommer definitivt funka. Förutsatt att OM heter OM på norska...

skaparn
2009-08-03, 09:58
Har du säkert rätt i. Hittar ingen OGFEIL men ska leta vidare. Provade FEIL.TYPE men den klagade också på antalet funktioner.

Du behöver något i stil med denna

http://drop.by/excel-translator.php

LoTiX
2009-08-03, 09:58
OM(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))

Inte lika snygg lösning, men kommer definitivt funka. Förutsatt att OM heter OM på norska...

"=OM(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))" gav NUM? på två tomma fält. Och OM bör vara OG, det har jag iaf fått att fungera inom formlen som synes

Kanske ERIKEETEKT (ungefär) bör kanske fungera. "Är icke text".

skaparn
2009-08-03, 09:59
Förresten. Är det Excel 2007? Det verkar som att IFERROR inte finns i gamla versioner.

LoTiX
2009-08-03, 10:00
Du behöver något i stil med denna

http://drop.by/excel-translator.php

HVIS fungerade! Får 0.

Tackar så mycket skaparn, kurash! Puh...

Kurash
2009-08-03, 10:06
"=OM(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))" gav NUM? på två tomma fält. Och OM bör vara OG, det har jag iaf fått att fungera inom formlen som synes

Kanske ERIKEETEKT (ungefär) bör kanske fungera. "Är icke text".

På 2 tomma fält? Inte på alla? Är de formatterade på samma sätt? Är in OG=och? Vad jag hittat så är det HVIS.

=HVIS(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))

LoTiX
2009-08-03, 10:08
På 2 tomma fält? Inte på alla? Är de formatterade på samma sätt? Är in OG=och? Vad jag hittat så är det HVIS.

=HVIS(D4="";0;MRUND((((D4-C4+OG(C4>D4))*24)-1);0,25))

Jupp, det var språkförståelsen som krånglade. OG = OCH, OM = HVIS.

skaparn
2009-08-03, 10:15
Norska...

Jag hade svårt att ställa om från engelska till svenska, vette tusan om jag skulle kunna behålla förståndet ifall jag behövde gå till norska varianten.

LoTiX
2009-08-03, 10:16
Norska...

Jag hade svårt att ställa om från engelska till svenska, vette tusan om jag skulle kunna behålla förståndet ifall jag behövde gå till norska varianten.

Nej det är inte roligt alls. Beskyttelse låter exempelvis livsfarligt.

wintersnowdrift
2009-08-03, 23:03
Jag kapar tråden lite då jag har ett (tror jag) något mindre komplicerat Excelproblem.

Jag vill flytta en av staplarna i ett diagram, närmare bestämt 2009-stapeln i detta:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Cyklingmnad.png

När jag lade till 2009 i källdatan så hamnade den automatiskt längst ner i listan, som av någon anledning är inverterad (dvs började på 2008 och slutade med 2003) med följden att 2009-stapeln hamnar bredvid 2003-stapeln istället för bredvid 2008 där jag vill ha den. Jag har slitit mitt hår och försökt finna på råd i Hjälp-funktionen, men utan framgång. Så med risk för att dumförklaras för all framtid frågar jag här: HUR flyttar jag 2009?

//Kristin

MasterChief
2009-08-04, 09:36
Jag kapar tråden lite då jag har ett (tror jag) något mindre komplicerat Excelproblem.

Jag vill flytta en av staplarna i ett diagram, närmare bestämt 2009-stapeln i detta:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Cyklingmnad.png

När jag lade till 2009 i källdatan så hamnade den automatiskt längst ner i listan, som av någon anledning är inverterad (dvs började på 2008 och slutade med 2003) med följden att 2009-stapeln hamnar bredvid 2003-stapeln istället för bredvid 2008 där jag vill ha den. Jag har slitit mitt hår och försökt finna på råd i Hjälp-funktionen, men utan framgång. Så med risk för att dumförklaras för all framtid frågar jag här: HUR flyttar jag 2009?

//Kristin

Excel ordnar diagrammet efter ordningen på din data. Så vill du ha 2009 "före" 2008 så lägg in datan före i tabellen.

wintersnowdrift
2009-08-04, 15:52
Excel ordnar diagrammet efter ordningen på din data. Så vill du ha 2009 "före" 2008 så lägg in datan före i tabellen.

Jag hade hoppats på att det bara gick att flytta 2009 överst i listan över källdata, men det går icke. Det betyder alltså att enda sättet är att göra om tabellen och lägga in datan på nytt för att få åren i rätt ordning?

//Kristin

Kurash
2009-08-04, 15:53
Markera allt och sortera? Eller markera allt och gör en pivottabell.

skaparn
2009-08-04, 16:21
Alltså, när grafer väl börjat skita sig, då är det bara att börja om. Oj vad många gånger datorn har varit nära att åka ut genom fönstret på grund av irrationellt beteende i grafiska element. För att inte tala om när jag försöker länka data till Power Point.

MrBoris
2009-08-04, 18:10
Alltså, när grafer väl börjat skita sig, då är det bara att börja om. Oj vad många gånger datorn har varit nära att åka ut genom fönstret på grund av irrationellt beteende i grafiska element.

En av anledningarna till att jag skiter i excel och kör på Matlab istället

MasterChief
2009-08-04, 20:07
Jag hade hoppats på att det bara gick att flytta 2009 överst i listan över källdata, men det går icke. Det betyder alltså att enda sättet är att göra om tabellen och lägga in datan på nytt för att få åren i rätt ordning?

//Kristin

Under källdata kan du definiera precis hur du vill att datan ska presenteras i diagrammet. Det smidigaste är dock att göra i ordning en tabell som ligger i ordning från början.

wintersnowdrift
2009-08-04, 21:50
Jag gjorde tillslut så att jag lade in källdatan på nytt. Den vägrade låta sig omorganiseras. Jag är kass. Men nu är diagrammet till belåtenhet.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Cyklingmnad2.png

//Kristin

JohPz
2010-10-05, 01:46
Bumpar lite

Gör ett ark där jag vill avrunda alla tal till närmsta 2,5. 50, 52,5, 55, 57,5 etc.
Vet att jag nog borde använda funktionen mavrunda men sen tog det stop då det inte gillade hur jag än gjorde.

Om jag skrivit i en ruta tex =B4*0,65, hur gör jag då för att de svaret ska avrundas till närmsta 2,5, alltså 2,5 som multiple. Ska mavrunda funktionen in i samma ruta och isf hur?

MasterChief
2010-10-05, 07:36
=MAVRUNDA((B4*0,65);2,5)

Har du negativa tal i B4 så måste du ändra multipeln till negativt tal också.

Mavrunda tillhör Analys Toolpak så se till att du har det tilläggsprogrammet inläst.

Drfg
2010-10-05, 07:54
Hmm behöver också excel-hjälp, för att öka min geek-nivå så gjorde jag ett excel-sheet över mina Sc2-games för att få stats på varje map och matchup, dock så är det jobbigt att manuellt lägga till matcherna så jag vill ha en knapp typ "Add game" där det kommer upp först en ruta typ "Skriv in motståndare" så fyller man i det och trycker enter då kommer nästa ruta "Map" osv. osv.

MasterChief
2010-10-05, 09:05
Hmm behöver också excel-hjälp, för att öka min geek-nivå så gjorde jag ett excel-sheet över mina Sc2-games för att få stats på varje map och matchup, dock så är det jobbigt att manuellt lägga till matcherna så jag vill ha en knapp typ "Add game" där det kommer upp först en ruta typ "Skriv in motståndare" så fyller man i det och trycker enter då kommer nästa ruta "Map" osv. osv.

Det smidigaste är att arbeta med UserForms i VBA för att få sådana snygga lösningar. Det kräver dock någon form av grundkunskaper i VBA (du når det via alt + F11). Du måste därefter få ditt program att hantera informationen du matar in. Det går även att använda formulärkontroller (tex i ditt fall kombinationsruta) där man anger indata och länkar valt alternativ vidare. Det funkar i lite enklare modeller men är långt ifrån lika kraftfullt som att "göra det själv" och bygger mest på förbestämda alternativ.

Drfg
2010-10-05, 09:35
Det smidigaste är att arbeta med UserForms i VBA för att få sådana snygga lösningar. Det kräver dock någon form av grundkunskaper i VBA (du når det via alt + F11). Du måste därefter få ditt program att hantera informationen du matar in. Det går även att använda formulärkontroller (tex i ditt fall kombinationsruta) där man anger indata och länkar valt alternativ vidare. Det funkar i lite enklare modeller men är långt ifrån lika kraftfullt som att "göra det själv" och bygger mest på förbestämda alternativ.

Har programerat en del även om jag inte gjort det i VBA, kollade lite snabbt där innan men fick inte riktigt ordning på det. Du har inget exempel där någon gjort något liknande så man kan kika lite? brukar gå snabbare och lättare :)

Adama
2010-10-05, 09:39
Bumpar lite

Gör ett ark där jag vill avrunda alla tal till närmsta 2,5. 50, 52,5, 55, 57,5 etc.
Vet att jag nog borde använda funktionen mavrunda men sen tog det stop då det inte gillade hur jag än gjorde.

Om jag skrivit i en ruta tex =B4*0,65, hur gör jag då för att de svaret ska avrundas till närmsta 2,5, alltså 2,5 som multiple. Ska mavrunda funktionen in i samma ruta och isf hur?

Det där måste väl vara ett 5/3/1 schema på g? Ska också fixa till mitt med mavrunda, som det är nu blir det kassa avrundningar som inte går att använda som vikt i gymmet :)

MasterChief
2010-10-05, 09:49
Har programerat en del även om jag inte gjort det i VBA, kollade lite snabbt där innan men fick inte riktigt ordning på det. Du har inget exempel där någon gjort något liknande så man kan kika lite? brukar gå snabbare och lättare :)

Finns hur mycket som helst på nätet. Sök på "vba excel userforms" och visa enbart xls.filer (finns under avancerad sök i google). Första träffen tex:

http://www.lacher.com/files2000/lacher19.xls

Det finns även massor av tutorials om hur man använder UserForms.

Drfg
2010-10-05, 09:53
Finns hur mycket som helst på nätet. Sök på "vba excel userforms" och visa enbart xls.filer (finns under avancerad sök i google). Första träffen tex:

http://www.lacher.com/files2000/lacher19.xls

Det finns även massor av tutorials om hur man använder UserForms.

Tackar, ser ut att vara precis det jag ville ha :)

JohPz
2010-10-05, 11:29
Det där måste väl vara ett 5/3/1 schema på g? Ska också fixa till mitt med mavrunda, som det är nu blir det kassa avrundningar som inte går att använda som vikt i gymmet :)

Det är precis vad de är det;)

JohPz
2010-10-05, 11:45
Tack så jättemkt Mastchief, nu funkar det galant!