handdator

Visa fullständig version : Sola lika farligt som rökning

snej
2009-07-29, 08:42
Risken för malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer, ökar med 75 procent för den som börjar sola i solarium före 30 års ålder, enligt studien som presenteras i den brittiska medicintidskriften The Lancet Oncology.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5577475.ab

Tur man dragit ner på solandet på äldre dar, kunde bli 1-2 ggr i veckan när jag var yngre. Ej bra.

Nitrometan
2009-07-29, 08:47
Observera att det är solarium de talar om.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2997477

UV-strålning från solarier är starkt cancerframkallande, i klass med rökning eller hepatit-B virus. Det slår WHOs cancerexperter från International Agency for Research on Cancer fast i en ny sammanställning av ett 20-tal studier i nätupplagan av medicintidskriften Lancet Oncology.

Solariesolning flyttas därmed upp till den högsta klassen av cancerframkallare, lika dödlig som arsenik och senapsgas. Risken att få hudcancer ökar med 75 % för den som börjar sola solarium före 30 års ålder.

Augustinumret har inte publicerats på webben än: www.thelancet.com/oncology

Referens:
El Ghissassi F et al. Special Report: Policy A review of human carcinogens-Part D: radiation, www.thelancet.com/oncology Vol 10 August 2009

snej
2009-07-29, 08:52
Observera att det är solarium de talar om.

Fast det framgår väldigt tydligt tom i aftonblaskans artikel :)

martikainen
2009-07-29, 08:55
vad glad jag blir att jag inte solar solarium. Har alltid tvekat lite pga cancerrisken och man blir ju inte mer sugen på att sola när man läser sånt här.

Nitrometan
2009-07-29, 08:55
Fast det framgår väldigt tydligt tom i aftonblaskans artikel :)
Jo. För en gångs skull lyckas de.

Din rubrik var lite otydlig dock.

Grahn
2009-07-29, 08:58
Övervikt lika farligt som rökning, solande lika farligt som rökning. Vem sponsrar dessa studier måntro?

rooz
2009-07-29, 08:58

Indeed

Även aftonbladet kan träffa ladan inneifrån ibland*popcorn*

Nitrometan
2009-07-29, 08:59
Övervikt lika farligt som rökning, solande lika farligt som rökning. Vem sponsrar dessa studier måntro?

Tobaksindustrin!!! *popcorn*

Grahn
2009-07-29, 09:00
Tobaksindustrin!!! *popcorn*

Skulle fan inte förvåna mig.....

bubbe
2009-07-29, 09:01
Hur är risken mot dem som ligger och pressar som galningar på stranden då?

snej
2009-07-29, 09:09

Ja, det kan jag hålla med om.

Yes
2009-07-29, 09:27
Hur är risken mot dem som ligger och pressar som galningar på stranden då?
Det undrar jag också. Vore intressant att jämföra mot vanlig sol.

När det gäller vanlig sol har jag stött på påstendet att det inte är farligt att bli brun, bara att bränna sig. Stämmer det?

mikaelj
2009-07-29, 09:32
Finns det inte solarier med bra lysrör? UVB eller vad nu D-vitaminsolen heter.

Nitrometan
2009-07-29, 09:36
Finns det inte solarier med bra lysrör? UVB eller vad nu D-vitaminsolen heter.

Tydligen inte.

Undvik solarier. Drink the real thing.

mikaelj
2009-07-29, 09:38
Tydligen inte.

Undvik solarier. Drink the real thing.

Men the real thing är också fail!

http://mikael.jansson.be/static/2009/07/rygghud.jpg

(eller så är det kanske jag som är fail..)

LoTiX
2009-07-29, 09:43
Vad menar de med "om man börjar sola före 30 års ålder". Antalet gånger man solar eller hur länge spelar alltså ingen roll?

Nitrometan
2009-07-29, 09:56
Vad menar de med "om man börjar sola före 30 års ålder". Antalet gånger man solar eller hur länge spelar alltså ingen roll?

Det kanske det gör.

Men den gemensamma nämnaren de hade hittat för de som fick den ökade cancerrisken var att de hade solat före 30 års ålder.

Sir Anselm
2009-07-29, 09:58
Det kanske det gör.

Men den gemensamma nämnaren de hade hittat för de som fick den ökade cancerrisken var att de hade solat före 30 års ålder.

Aha, så om man har passerat 30 kan man börja pressa nu då? :D

Whistler
2009-07-29, 10:01
Vad är risken för hudcancer från början då?
En 75%-ökning av risken säger ju ingenting om man inte vet just vad den nuvarande risken är.

Nitrometan
2009-07-29, 10:05
En 75%-ökning av risken säger ju ingenting om man inte vet just vad den nuvarande risken är.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2997477
Solariesolning flyttas därmed upp till den högsta klassen av cancerframkallare, lika dödlig som arsenik och senapsgas.

I övrigt får vi väl avvakta augustinumret av The Lancet/Oncology.

Nitrometan
2009-07-29, 10:09

Hmmm. Försökte hitta ett svar.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Malignt-melanom/

Malignt melanom i huden är den tumörform som har ökat snabbast i Sverige de senaste årtiondena. Det är också den allvarligaste formen av hudcancer eftersom den kan ge metastaser, dottertumörer, i andra delar av kroppen.

I Sverige får mer än 2 000 personer malignt melanom varje år. Sjukdomen är lika vanlig bland kvinnor som bland män. Malignt melanom drabbar mycket sällan barn, men förekommer i alla åldrar.

Den viktigaste yttre orsaken till malignt melanom är den ultravioletta strålningen i solljuset. Ju mer man solar desto större är risken att utveckla sjukdomen. Ljushyllta personer med röd hårfärg och sämre förmåga att bilda pigment är speciellt känsliga för solens strålar och drabbas lättare av hudcancer.

Risken att drabbas beror delvis på ärftliga faktorer och ökar om man har två eller flera biologiska släktingar som insjuknat i malignt melanom. Även andra faktorer har betydelse eftersom melanom även kan uppstå i hud som inte utsätts för solens strålar.

Det var väl den bästa siffra jag hittade.

Grazzafukkinrazzi
2009-07-29, 10:13
ALLT är cancerframkallande

"Även andra faktorer har betydelse eftersom melanom även kan uppstå i hud som inte utsätts för solens strålar."

-Ny studie visar, solar du inte får du cancer!!!!!! wooooooooow

King Grub
2009-07-29, 10:14
ALLT är cancerframkallande

Där kom den obligatoriska kork-kommentaren som måste dyka upp förr eller senare i alla trådar som rör cancer.

tano
2009-07-29, 10:21
Det undrar jag också. Vore intressant att jämföra mot vanlig sol.

När det gäller vanlig sol har jag stött på påstendet att det inte är farligt att bli brun, bara att bränna sig. Stämmer det?

Jag skulle tro att det inte stämmer. Jag har för mig att du blir brun just för att huden svarar på den inflammation som skapas av solljuset. Däremot är det säkert farligare att bli bränd eftersom cellerna då utsätts för större energier, mot vad dem klarar.
Men att sola mycket är säkert inte bra det heller. Men fan vilket liv det skulle vara om man undvek solen bara för att den kan öka cancerrisken.

Grazzafukkinrazzi
2009-07-29, 10:23
Där kom den obligatoriska kork-kommentaren som måste dyka upp förr eller senare i alla trådar som rör cancer.

Okej men om jag utvecklar det hela lite och skriver såhär då: såna här cancerstudier är överhypade som attan, när de först kan läsa av någonting och sammanställa en slutsats så överdrivs den till 110%, dock inte sagt att det är av de som gjort studien, utan av media.

t.ex. kommer jag ihåg då det kom fram att chips var ytterst cancerframkallande och det stod på löpsedeln i varje tidning, men senare kom det fram att risken ökades med blablabla % om du åt ca 2kg chips om dagen, så ja det skulle inte förvåna mig om det är likadant när det gäller solarium...20 minuter om dagen :hbang:

coxie
2009-07-29, 10:54
Okej men om jag utvecklar det hela lite och skriver såhär då: såna här cancerstudier är överhypade som attan, när de först kan läsa av någonting och sammanställa en slutsats så överdrivs den till 110%, dock inte sagt att det är av de som gjort studien, utan av media.

t.ex. kommer jag ihåg då det kom fram att chips var ytterst cancerframkallande och det stod på löpsedeln i varje tidning, men senare kom det fram att risken ökades med blablabla % om du åt ca 2kg chips om dagen, så ja det skulle inte förvåna mig om det är likadant när det gäller solarium...20 minuter om dagen :hbang:

Kvällstidningsrubriker=/Forskningsraporter.

Sunt förnuft gäller som alltid och sunt förnuft går sällan hand i hand med kvällstidningar.

stevebc
2009-07-29, 11:26
Alltså hur kan man skriva en sådan rubrik? "Solning lika farligt som rökning". Jag förstår inte. Det borde vara kriminellt.

Yes
2009-07-29, 11:34
Jag blir ännu mer förvånad av att de jämför med arsenik och senapsgas. Betyder det att solning är direkt dödligt i små doser?

Grahn
2009-07-29, 11:35
Jag blir ännu mer förvånad av att de jämför med arsenik och senapsgas. Betyder det att solning är direkt dödligt i små doser?

Shit mannen har du inte märkt det förens nu? Tur att sverige har avskaffat solen!

Yes
2009-07-29, 11:40
Shit mannen har du inte märkt det förens nu? Tur att sverige har avskaffat solen!
Du ser väl på avataren hur blek jag är? Har Sverige någonsin haft sol?

Eddie Vedder
2009-07-29, 11:40

Sluta blanda ihop vetenskapliga rapporter och studier med kvällspressjournalistik. Det är då man riskerar att få för sig totalt felaktiga saker som att "allt ger cancer".

Slartibartfast
2009-07-29, 11:46
ökar med 75 procent

I förhållande till vad? Hur många får hudcancer som inte solar solarie?

en ökning från 0,001 till 0,00175 är inte speciellt alarmerande. En 100% ökning betyder t.ex. inte att man garanterat inte får cancer och sen att man helt säkert får cancer. Man måste ha nåt att sätta ökningen i relation till. Men att bara slänga fram procenter säljer iofs mera lösnummer.

Whistler
2009-07-29, 11:55
I förhållande till vad? Hur många får hudcancer som inte solar solarie?

en ökning från 0,001 till 0,00175 är inte speciellt alarmerande. En 100% ökning betyder t.ex. inte att man garanterat inte får cancer och sen att man helt säkert får cancer. Man måste ha nåt att sätta ökningen i relation till. Men att bara slänga fram procenter säljer iofs mera lösnummer.

Eko, eko, eko...? ;)

snej
2009-07-29, 11:56
Nu kommer ju dock kommentarerna från WHO´s cancerexperter. De kanske vet mer om cancer än random forumsnubbe?

bubbe
2009-07-29, 11:58
Risk = sannolikhet x konsekvens.

Risken med hudcancer orsakad av solande ligger egentligen inte i sannolikheten utan konsekvensen av att drabbas.

Ungefär som att köra utan bilbälte.

Slartibartfast
2009-07-29, 12:03
Eko, eko, eko...? ;)

Orka läsa tråden innan man postar :D

Louisee
2009-07-29, 12:04
OMG.... när jag var yngre,jag solade solarium farligt mycket!!!!

jag fick för mig att jag inte var brun trots att alla sa det till mig, jag kunde sola ibland 2 grr per dag i solariet,eftersom jag ansåg att jag inte fick så mycket färg som jag borde fått från första stund

annars blev det solande varannan dag i solariet

nu fattar jag ju hur jäkla mycket det var:(

kanske att cancern knackar mig på axeln nu....

Grahn
2009-07-29, 12:06
kanske att cancern knackar mig på axeln nu....

Att oroa sig över ngt man inte kan göra ngt åt är helt meningslöst.

Tolkia
2009-07-29, 12:07
Faktum är att SSM (f.d. SSI) har övervägt att förbjuda solarier just för att de innebär en risk men ingen uppenbar nytta (mot argumentet "jo, det är nytta att bli snyggt brun" invändes att man blir snygg av smink innehållande tungmetallfärger också, men de tillåts inte). Solariesolning innebär en risk; att risken är mindre om man solar en gång i livet än om man solar en gång i veckan borde vara sjävklart. Solning utomhus är inte heller riskfritt, och cancerrisken finns där även om man inte bränner sig (däremot kanske den är större om man dessutom bränner sig, jag är inte tillräckligt uppdaterad här).

Malignt melanom är f.ö. en ganska svårbehandlad cancerform, så man vill helst inte ha den.

tp_88
2009-07-29, 12:11
Dötssolen. :(

snej
2009-07-29, 12:14
Dötssolen. :(

Dötssol-ariet. (:

Louisee
2009-07-29, 12:15

jag har några leverfläckar/födelsemärken jag har velat kolla upp
men jag är så feg, för jag vågar inte höra om det skulle vara cancer

tar man bort det i tid så finns det ju en chans att man klarar sig
ska nog ändå kolla dom i höst tänkte jag

conundrum
2009-08-19, 17:12
Enligt professor Johan Moan; Radiumhospitalet och Fysiska Instititutionen vid Universitetet i Oslo förebygger solarier cancer: http://www.newsdesk.se/pressroom/ultra_tan_ab/pressrelease/view/cancerforskare-solarier-foerebygger-cancer-182306

Frumpish
2009-08-19, 17:16

Oftast är det inte bara meningslöst, det är dessutom sämre än om du inte hade oroat dig överhuvudtaget :D

Kwon
2009-08-19, 17:33
Tur man började sola i solarium en månad efter 30 då!

stevebc
2009-08-19, 18:05
D-vitamin > lite ökad risk för hudcancer

Solarium dock, tycker jag är overkill om det är D-vitamin man är ute efter.