handdator

Visa fullständig version : Era tips på bärbara datorer?

xarizma
2009-07-29, 01:24
Jag är så sur att jag nästan kommer slänga min stationära dator ur fönsret!

Ska till 99% köpa en bärbar dator så undrar vad ni har för tips. Acer har jag hört är bra?

Olegh
2009-07-29, 01:31
Tvärtom. Acer är ett klart budgetalternativ. Visserligen bra på så sätt att man får mycket prestanda för pengarna.

Börja med att fundera på hur stor du vill att datorn ska vara, är tanken att den ska ersätta en stationär dator vill du sannolikt ha en skärmstorlek på 15"+

xarizma
2009-07-29, 01:35
Orkar inte med en stationär dator längre bara så vill bli av med den och skaffa mig en helt ok bärbar

Ganymedes
2009-07-29, 07:46
Om du är mer intresserad av strulfritt, snyggt och trevligt att använda: MacBook eller MacBook Pro. Om du är mer intresserad av prestanda per krona: HP eller LG.

Finska Lejonet
2009-07-29, 08:39
Om du är mer intresserad av strulfritt, snyggt och trevligt att använda: MacBook eller MacBook Pro. Om du är mer intresserad av prestanda per krona: HP eller LG.

+1 på den
Fast jag får säga att Asus släpper en del guldklimpar då jag är väldigt nöjd med min egen. *cupid*

bubbe
2009-07-29, 08:47
Om du är mer intresserad av prestanda per krona: HP eller LG.

Det där skulle jag säja är en sanning med viss modifikation, budget burkarna från HP är det du tänker på. Det finns dock fina maskiner från HP som jag inte skulle likställa med LG, elitebooken håller högre kvalitet än så.

Till TS, tänk på att du alltid får en sämre burk, som oftare går sönder, är mycket dyrare att laga, sämre skärm, sämre tgb, lättare tappas i golvet eller spills dricka på, lättare att dra sönder strömkontakten till motsvarande pris på stationär. Men är behovet så pass stort av något som tar liten plats och behöver vara bärbart så är det klart prisvärt.....

Johan O
2009-07-29, 09:01
Har haft en Sony Vaio nu i två år. Grymt nöjd! Snygg och snabb. Kanske lite dyrare än andra märken med samma prestanda, men jag kommer köpa en till Vaio nästa gång.

isterbuk
2009-07-29, 10:21
Sony Vaio och HP's bärbara tycker jag fungerar utmärkt.
Hade en Acer med väldigt bra prestanda för priset men den strulade dessvärre lite för mycket för min smak.

thunder
2009-07-29, 10:24
Skulle säga IBM/Lenovo (inte budgetmodellerna) eller Apples datorer. Ska du köpa en för 3-4k så är nog alla lika "bra"

xodd
2009-07-29, 10:25
Sony Vaio eller HP har jag bara goda saker att säga om. Acer, fujitsi osv tvärt om...

Ganymedes
2009-07-29, 11:40
Gillar också Sony Vaio, men i den prisklassen försvinner (för mig) all mening med att välja PC framför Mac.

Sundsarn
2009-07-29, 12:09
När det gäller bärbara säger jag 9/10 gånger MacBook. Just för att jag gärna pysslar och fixar med min stationära pc både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt men min bärbara ska alltid fungera klockrent utan att krångla. Därför går PC-laptops bort alla gånger när jag tittar på bärbar (har för övrigt ägt 2 bärbara PC och servat mina syskons 2 bärbara).

Det största problemet med laptops som kör windows är att de lider ännu mer av att prestandan i arbetsmiljön (operatisystemet främst) sjunker drastiskt av användande.

Flygplan
2009-07-29, 12:31
Vad har panelen att säga om Packard Bells bärbara? Kvalitet? Fläktljud?

Funderar på att slå till på en sån i 6000krs klassen. De har allt jag behöver: 2 kärnig CPU, 3-4gb RAM, HDMI, 320gb+ och hyffsat grafikkort.

F.W.Y.H
2009-07-29, 12:43
Om du vill vara häftig så köper du en macbook, annars så kan jag rekommendera asus eller Sony.

Johan O
2009-07-29, 12:52
Vad har panelen att säga om Packard Bells bärbara? Kvalitet? Fläktljud?

Funderar på att slå till på en sån i 6000krs klassen. De har allt jag behöver: 2 kärnig CPU, 3-4gb RAM, HDMI, 320gb+ och hyffsat grafikkort.

Se till så du inte köper en med dom runda pekplattorna! Det finns ingen scrollfunktion på dom. En kompis har en sån och det är störande om man är van vid en vanlig fyrkantig pekplatta.
Annars är den väldigt välbyggd.

Dreas
2009-07-29, 13:08
Fram med en prislapp så ska vi se vad som är det bästa som kan hittas, vad du ska ha den till och andra krav.

Ganymedes
2009-07-29, 20:32
Om du vill vara häftig så köper du en macbook, annars så kan jag rekommendera asus eller Sony.

Varför skulle det vara "häftigt" att välja Mac? Finns betydligt seriösare och viktigare argument för det valet imho...

jaaaaag
2009-07-29, 20:38
Har en vinröd SONY vaio som jag ÄLSKAR... har inte haft problem med den alls. Att den är snygg skadar inte heller =)

MrBoris
2009-07-29, 21:00
Till TS, tänk på att du alltid får en sämre burk, som oftare går sönder, är mycket dyrare att laga, sämre skärm, sämre tgb, lättare tappas i golvet eller spills dricka på, lättare att dra sönder strömkontakten till motsvarande pris på stationär. Men är behovet så pass stort av något som tar liten plats och behöver vara bärbart så är det klart prisvärt.....

Stämmer det att bärbara oftare går sönder???

Dreas
2009-07-29, 21:14
Stämmer det att bärbara oftare går sönder???Inte något jag hört eller märkt av, men sure, ifall man räknar med att ha den i över 6år så kanske det är bättre med en stationär ändå.

Tolkia
2009-07-29, 22:35
Kan ju iofs ha att göra med att bärbarheten gör att den oftade blir utsatt för våld, fukt etc. Inbyggt problem, s.a.s.

Jag har en Lenovo X200s som jag är svårt förtjust i, främst p.g.a. att den väger så lite. Gör så sjuuuuukt mycket om man måste släpa runt på dem mycket.

bubbe
2009-07-29, 23:49

Jag kan inte ge några siffror, det är bara en känsla jag har genom mitt jobb.

Känslan är något åt hållet att bärbara oftare åker på garantirep (om det är 3års garantiavtal, skulle aldrig rekommendera en kund att köpa mindre än 3 år iofs), medans stationär oftast ominstalleras eller får bytt en nätdel i.

Antalet år som datorn används brukar också vara kortare på bärbara har jag märkt. Kan hänga ihop med kostnaderna för reparation är en helt annan på bärbart jmf med stationära.

Jag tror inte det har så mycket med komponenterna i sig som borde vara av samma kvalitet, snarare just att maskinen i sig är bärbar och liten vilket skapar små kontaktytor, svaga fästpunkter och liten volym för kyla. Att en bärbar ofta utsätts för mer terror är självklart, den tappas i golvet, kablar pluggas in/ur, viks ihop, fungerar som kopp underlägg etc etc. Något som dock verkar vara till fördel för bärbara är damm, de drar inte alls in samma mängd som en stationär på golvet.

MrBoris
2009-07-30, 12:40
Jag kan inte ge några siffror, det är bara en känsla jag har genom mitt jobb.

Känslan är något åt hållet att bärbara oftare åker på garantirep (om det är 3års garantiavtal, skulle aldrig rekommendera en kund att köpa mindre än 3 år iofs), medans stationär oftast ominstalleras eller får bytt en nätdel i.

Antalet år som datorn används brukar också vara kortare på bärbara har jag märkt. Kan hänga ihop med kostnaderna för reparation är en helt annan på bärbart jmf med stationära.

Jag tror inte det har så mycket med komponenterna i sig som borde vara av samma kvalitet, snarare just att maskinen i sig är bärbar och liten vilket skapar små kontaktytor, svaga fästpunkter och liten volym för kyla. Att en bärbar ofta utsätts för mer terror är självklart, den tappas i golvet, kablar pluggas in/ur, viks ihop, fungerar som kopp underlägg etc etc. Något som dock verkar vara till fördel för bärbara är damm, de drar inte alls in samma mängd som en stationär på golvet.
Tackar för inlägget. Blir att inhandla en bärbar inom kort:naughty:

Pimpen
2009-07-30, 13:35
Sitter själv på en Dell XPS M1710 och den fungerar utmärkt. Har bara bra saker att säga om den. Ett perfekt val om du är ute efter en med lite värre prestanda. Dock kan "bärbarheten" ifrågasättas då den är ganska stor och väger mycket.