Visa fullständig version : Telefonförsäljare och mobil
Ja, det är väl allmänt känt att de är en plåga och att man ska undvika dem. Har lyckats i alla år men fastnade idag när jag var på stan, han bjöd på godis what can I say.. :em:
Har comviq, long story hyfsat short så har jag inte lagt ner ngn tid el energi på prisjämförelser. Dock behöver jag byta ut min hatade Nokia N73 (bla så kan man bara fota när kameran sätter på sig själv.. man kan alltså inte sätta på kameran. Och sätter på sig gör den typ en två dar i veckan). Nu menade snubben att jag kommer sänka månadspriset med minst 675 spänn/mån (förutsatt fortsatt samma "mobilbeteende"), jag fick en mobil på köpet (sony ericsson t700, ingen förhöjd månadsavg - verkade hyfsat duglig när jag kikade på pricerunner, ngn som har input?). Iom att jag har tvångsmässigt prutbeteende fick jag med extra headset, minneskort på 2 gig och ett presentkort på 200 kr (eller så ingår det och han bara fick mig att tro att jag dealade).
Haken verkar vara att jag binder mig att ha fortsatt Comviqabonnemang i ytterligare 2 år (fast jag har haft det 10 år + och varit nöjda so far, både mobilt och internet).
Lät som en bra deal, har kikat papprena, låter dock för bra (alltid varningsklocka)- är det ngt grundläggande jag missat? Eller tuta å ringa? :confused:
MasterChief
2009-07-28, 18:24
Säljare är inte att lita på så kolla alltid upp innan du skriver på. Jag hade en elsäljare från Eon som ringde på dörren. Han gapade vitt och brett om hur bäst de var. Jag bad han återkomma om en timme. Under tiden gick jag in på nätet och kollade. Alla elbolag har tydligen krav på sig att lämna uppgifter på deras priser till en statlig myndighet. Så genom denna sida kunde jag kolla hans påståenden och det stämde inte alls. Sen granskade jag min faktura och den hade till och med lägre priser än vad han kunde erbjuda. När han ringde på igen så hade jag lite mer på fötterna, och då blev blev han som förbytt. Osäker och hade bråttom därifrån.
De drar sig inte för att ljuga helt enkelt.
Jag har själv sålt telefoner för många olika bolag. Vissa erbjudanden är ju faktiskt riktigt bra, men det mesta man har att erbjuda är ren skit.
Och nej, du är inte grym på att pruta. Sakerna du fick "på köpet" inkluderas antingen alltid bara det att försäljaren lät bli att berätta det utan sa istället att endast du får det här på köpet. Eller också hade han fått veta att om någon kund börjar visa vagt intresse lockar man med dessa saker, men det är ingenting som du lyckats pruta till dig, men tanken är att du ska tro det. :)
Om du skickar ett PM till mig med lite utförligare info om vad du vill använda din mobiltelefon till och hur mycket du ringer, smsar, surfar osv för per månad så ska jag se om jag har nåt shysst till dig!
Säljare är inte att lita på så kolla alltid upp innan du skriver på. Jag hade en elsäljare från Eon som ringde på dörren. Han gapade vitt och brett om hur bäst de var. Jag bad han återkomma om en timme. Under tiden gick jag in på nätet och kollade. Alla elbolag har tydligen krav på sig att lämna uppgifter på deras priser till en statlig myndighet. Så genom denna sida kunde jag kolla hans påståenden och det stämde inte alls. Sen granskade jag min faktura och den hade till och med lägre priser än vad han kunde erbjuda. När han ringde på igen så hade jag lite mer på fötterna, och då blev blev han som förbytt. Osäker och hade bråttom därifrån.
Man blir dessutom som säljare uppmuntrad av säljchefen att ljuga. Bre på och säga saker som inte är sanna eftersom kunden oftast ändå inte kollar upp det. En jävligt ful bransch är det och jag kan säga att jag själv vet med mig att jag sålt på folk saker de egentligen inte behövt eller saker de trott varit bättre än de egentligen är.
Sedan ska man också tänka på att man oftast kan få de bästa abonnemangen från försäljare.
Själv har jag ett helt vanligt comviq kompis, fast billigare månadsavgift + gratis sms till alla. Tack vare en försäljare. Finns i princip inget abonnemang som är bättre just för mig.
Det viktiga är att tänka logiskt som jag ser det.
Nu är jag iofs nöjd med Comviq, hade inte på stående fot bytt bolag - dessutom har man väl 2 veckor att ångra sig på. Ang att ljuga så visade han mig pappret, för varje kryss så fanns det beskrivet. Dock befinner sig papprena just nu i en barnvagn hos exet men ska dubbelkolla allt. Tack för input!
Jag har själv sålt telefoner för många olika bolag. Vissa erbjudanden är ju faktiskt riktigt bra, men det mesta man har att erbjuda är ren skit.
Och nej, du är inte grym på att pruta. Sakerna du fick "på köpet" inkluderas antingen alltid bara det att försäljaren lät bli att berätta det utan sa istället att endast du får det här på köpet. Eller också hade han fått veta att om någon kund börjar visa vagt intresse lockar man med dessa saker, men det är ingenting som du lyckats pruta till dig, men tanken är att du ska tro det. :)
Om du skickar ett PM till mig med lite utförligare info om vad du vill använda din mobiltelefon till och hur mycket du ringer, smsar, surfar osv för per månad så ska jag se om jag har nåt shysst till dig!
Hmm.. antog det där med prutandet, det var lite för lätt. Men jag prutar typ på ALLT jämt, och här så gick det ju för lätt. Tex så frågade jag vad headseten till den mobilen kostade eftersom jag brukar skjuta i höjden där eftersom jag galet lätt tar sönder dem (snittar 3-5 headset/år och de jag anv just nu kostar ca 350 spänn) och då skulle han skicka med några bra.. Hursomhelst; min mobilräkning är ett skämt. Men jag kan pm:a, fast nu har jag ju ännu mer skepticism att grunda med.. ;)
Man blir dessutom som säljare uppmuntrad av säljchefen att ljuga. Bre på och säga saker som inte är sanna eftersom kunden oftast ändå inte kollar upp det. En jävligt ful bransch är det och jag kan säga att jag själv vet med mig att jag sålt på folk saker de egentligen inte behövt eller saker de trott varit bättre än de egentligen är.
Jag sa att det som stör mig mest med min nuvarande mobil är att den är så jävla seg, å så läser jag på nätet att denna är lite seg + så sa jag att jag stör mig på att kameran fuckar, och så läser jag att denna inte ens har "autofokus" men enl honom är se t700:s bättre än min nuv nokia N73:a.. Jag vetifan.
Sedan ska man också tänka på att man oftast kan få de bästa abonnemangen från försäljare.
Själv har jag ett helt vanligt comviq kompis, fast billigare månadsavgift + gratis sms till alla. Tack vare en försäljare. Finns i princip inget abonnemang som är bättre just för mig.
Det viktiga är att tänka logiskt som jag ser det.
Inte min starkaste sida kanske. Därför jag ber om råd. :)
Scratch89
2009-07-28, 22:24
Ett stort mobilföretag kommer gå ut med en jäättestor kampanj första augusti. En hel del bra erbjudanden, både kontantkort och abbonemang. Du kanske kan vänta tills då?
Ett stort mobilföretag kommer gå ut med en jäättestor kampanj första augusti. En hel del bra erbjudanden, både kontantkort och abbonemang. Du kanske kan vänta tills då?
Ett konkurrerande bolag antar jag? *popcorn* Därför de var så fanatiska... *jorgen*
Skrev faktiskt på där och då, min mobil muppade sig och jag kände litegrann "in your face motafucka!!#!!" till den (jo, den fattar sånt, den jävlas lätt tillbaks konstant). Men man har väl 1-2 ångerveckor även för sånt?
Ska hålla utkik, tack för tipset. Jag vill iaf att min nuvarande mobil ska känna sig förnedrad, att jag får en jag står ut med (tipsa om ni vill: idealet vore en som inte går sönder, fukkar, tar bra bilder och som inte dröjer 5 år innan man kan öppna sms/mms/ och som är lätt att ställa in att man tex inte vill att den ska blippelibloppa, gärna lätt att ta sig runt i menyerna som bör vara logiska iom att jag ibland tenderar att vara mindre logisk själv).
Nitrometan
2009-07-29, 07:41
Vid direktförsäljning på stan har du ingen "ångervecka".
Hur mycket betalar du idag om han kunde sänka din månadskostnad med 675 spänn?
Vid direktförsäljning på stan har du ingen "ångervecka".
Hur mycket betalar du idag om han kunde sänka din månadskostnad med 675 spänn?
Den hamnar alrig under 1 k och aldrig över 1,5 k och nej jag tänker inte berätta offentligt vilka dumheter jag gör med mobilen, kan pm:a sjukt nyfikna dock för det är inget brottsligt el perverst. ;)
Då ångrar jag mig inte då! Men det förklarar varför han var så tjatig, och tja.. jag får väl gilla läget! Borde ha frågat om ångervecka, samtidigt så stod jag och hatade min mobil så hett att det kändes.. rätt.
Den hamnar alrig under 1 k och aldrig över 1,5 k
Jag hade 8-900 i månaden innan jag tog ett erbjudande från comviq för nåt år sedan. Betalar nu typ 250.
spoonchest
2009-07-29, 08:12
Jag känner en kille som var så lömskt duktig telefonförsäljare.
Jag stod och iaktog han när en kund till honom kom och ville ha ett kontantkort. Hon visste vad hon ville ha, bara ett startpaket, och inget mer.
Det slutade med att hon gick därifrån med en ny telefon, abonemang, och ett xbox360 som hon kunde betala av igenom tele-abonemanget, och därmed "spara" flera hundra jämfört mot att betala av i en vanlig spelbutik.
Det sjuka var att kvinnan förklarade att hennes son redan hade ett 360, fast hemma hos sin pappa. Tillslut lyckades han övertyga henne att "då slipper han släpa det fram och tillbaka", var ett riktigt bra argument till att köpa ett till.
Scratch89
2009-07-29, 19:31
OK, jag orkar inte hålla mig. Du kan skaffa dig ett Comviq Fast Pris för runt en femhundring i månaden.
OK, jag orkar inte hålla mig. Du kan skaffa dig ett Comviq Fast Pris för runt en femhundring i månaden.
? Det är det jag har. Vilket ger mig räkning på 1 k -1,5 k.
Nu har jag bytt till snackis iom den här dealen jag skrev på och fick mobilen på. Återstår att se om jag sparar in ngra pengar! Har sagt upp lite olika konstiga abbonnemang/surf för typ 300 kr/mån nu iaf så det blir väl typ 375 kr kvar att spara in.
kalle_banan
2009-07-31, 21:18
Vilka problem folk verkar ha, jag har en pisstelefon som kan ringa och skicka sms, den liten och lätt och funkar, till på köpet har jag halebop kontantkort, ringer gratis i 30 dagar inom halebop och för typ 70 öre i andra nät, efter 30 dagar ringer jag för 1.99 men det gör inget för jag använder knappt telefonen, jag laddade den för över en månad sen och har fortfarande över 70 kronor kvar :D
Räkning på 1k-1,5k?! :Virro
Och försäljare är avskum, undviks med fördel som pesten...
Kebab-Arne
2009-07-31, 22:47
Fick en 3-försäljare på halsen i Uppsala en gång. Skulle byta telefon samt skaffa abbonnemang och hans erbjudande passade mig mycket bra. Men skulle aldrig falla mig in att skaffa en mobil på gatan. Frågade att jag kan gå till 100 meter till en 3-butik och där skaffa samma sak. Men det gick visst inte enligt. Kollade upp det och samma erbjudande fanns såklart i butiken så skaffade det då de blev klart billigast för mig när jag jämförde med andra operatörer.
Scratch89
2009-08-01, 08:34
? Det är det jag har. Vilket ger mig räkning på 1 k -1,5 k.
Nu har jag bytt till snackis iom den här dealen jag skrev på och fick mobilen på. Återstår att se om jag sparar in ngra pengar! Har sagt upp lite olika konstiga abbonnemang/surf för typ 300 kr/mån nu iaf så det blir väl typ 375 kr kvar att spara in.
Skumt att du betalar så mycket. Fast Pris ska kosta bara runt en femhundring, inte det (tre)dubbla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.