handdator

Visa fullständig version : Behövs det större kaloriöverskott med större muskler?

EagleFive
2009-07-28, 17:57
Hej.
Gärna inga spekulationer i denna tråden utan vill ha ett bra svar från en kunnig!! :)

Jag tänkte att när man är otränad så kan man ju lägga på sig muskler samtidigt som man ligger på ett kaloriunderskott. Detta förändras ju ganska snabbt o man behöver ligga på ett överskott för att gå upp mera muskelmassa.

Vi säger att jag nu ligger på ett överskott med endast 100kcal om dagen och klarar av att bygga muskler på det. Kommer jag även klara det när jag är nära mitt genetiska max eller behöva jag öka kaloriöverskottet för att musklerna ska underhållas o klara av att växa?

och skulle, teoretiskt sätt, Marcus Ruhl eller någon av de stora killarna ligga på en perfekt kaloribalans (+-0 kcal per dag) och behålla sin massa och komma lika rippad o musklad till nästa tävling? (Vi räknar bort faktorer som att kroppen inte tål att ligga på så låg BF% m.m)

King Grub
2009-07-28, 17:59
Man bygger alltid mer på ett större överskott än ett mindre (samtidigt som man då också lägger på sig mer fettvikt).

Man bygger med tiden upp en tolerans mot aminosyror/protein, så varje aminosyreintag stimulerar med tiden muskeluppbyggnaden mindre.

EagleFive
2009-07-28, 18:26
Man bygger alltid mer på ett större överskott än ett mindre (samtidigt som man då också lägger på sig mer fettvikt).

Man bygger med tiden upp en tolerans mot aminosyror/protein, så varje aminosyreintag stimulerar med tiden muskeluppbyggnaden mindre.

Okej tack så mycket för svaret! Men för att förtydliga betyder detta att jag som tränat 1 år kan ligga på ett mindre överskott än någon som tränat i många år för att bygga muskler? Om vi båda ligger på det minsta möjliga för att musklerna ska gå uppåt...

Tack för du finns King Grub lärt mig mycket av dig! :thumbup:

oddyboll
2009-07-28, 19:17
tolerans? hur pass allvarlig tolerans då, ie måste man äta mer och mer protein med tiden som storkunsument av protein?

King Grub
2009-07-28, 19:30
Det är möjligt.

We therefore examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise. We found that neither resting nor postexercise net muscle protein balance was affected by exercise training. In other words, the extent of negative protein balance after exercise was the same before and after training. Further, the anabolic response to amino acids after training was blunted. (1) The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids. One implication of this observation is that during chronic training greater protein/amino acid intake may be required to elicit an anabolic effect than is suggested by the findings from a single bout of exercise.

a plateau is reached in the muscle anabolic response to resistance training that may be due, in part, to the diminished interactive effect between amino acids and exercise.

J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S. Skeletal muscle protein metabolism and resistance exercise.

1. Tipton KD, Cocke TL, Wolf SE, Wolfe RR. Response of muscle protein metabolism to resistance training and acute resistance exercise during hyperaminoacidemia. Am J Physiol, 2006; in press.

King Grub
2009-07-28, 19:31
Okej tack så mycket för svaret! Men för att förtydliga betyder detta att jag som tränat 1 år kan ligga på ett mindre överskott än någon som tränat i många år för att bygga muskler? Om vi båda ligger på det minsta möjliga för att musklerna ska gå uppåt...

Tack för du finns King Grub lärt mig mycket av dig! :thumbup:

Du bygger mer muskler under en viss tidsperiod efter ett års träning jämfört med efter 10-15 års träning, men att skillnaden beror på energiöverskottets storlek tror jag inte.

Pepz
2009-07-28, 20:22
Det är möjligt.

J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S. Skeletal muscle protein metabolism and resistance exercise.

1. Tipton KD, Cocke TL, Wolf SE, Wolfe RR. Response of muscle protein metabolism to resistance training and acute resistance exercise during hyperaminoacidemia. Am J Physiol, 2006; in press.

finns det något som tyder på att man kan motverka denna adaption genom att ta lågproteinperioder/dagar?

Wiiking
2009-07-29, 17:15
finns det något som tyder på att man kan motverka denna adaption genom att ta lågproteinperioder/dagar?

Bump på den frågan.

gleipner
2009-07-29, 22:35
Man bygger med tiden upp en tolerans mot aminosyror/protein, så varje aminosyreintag stimulerar med tiden muskeluppbyggnaden mindre

Kan du förklara hur detta hänger samman? Har aldrig hört detta förut..aha nu förstod jag, det hänger samman med att de största muskulära ökningarna kommer det första året..

JoeyP
2009-07-29, 22:45
Men efter deff är man mer mottaglig för protein?