handdator

Visa fullständig version : Börja spela fotboll vid 21 års ålder

Aleqz
2009-07-28, 15:33
En del av ett inlägg från min träningsjournal, men jag tror egentligen det passar bättre här. :cool:

Igår kväll fick jag en liten vision, eller en galen idé... beronde på hur man ser det. Jag funderar på att försöka till nästa år försöka kontakta någon klubb för att provspela, vid 21 års ålder. Jag har aldrig spelat fotboll i någon klubb under hela mitt liv, trots det så tycker jag att jag har rätt så bra bollkänsla och teknik. När jag var liten kunde jag vara ute på gården med dom andra som oftast var några år äldre och spela hur länge som helst i princip. Var inte ovanligt att man var ute 8 timmar om dagen på sommrarna :P Under gymnasiet läste jag rätt många idrottskurser b.la. Bollsport A och Bollsport B, där övervägande majoritet var sånna som spelade fotboll organiserat fortfarande vid 16-18 års ålder och jag höll helt klart jämna steg med dom allra flesta. Nu ett par år senare så spelar många av dom i Div II-D IV, ett par av dom ännu högre upp i seriesystemet. Även på måndagarna nu där vi brukar vara ca 20 pers som kör, lite variation på personer från gång till gång så finns det några som fortfarande spelar i olika divisioner.

Så min tanke är att söka upp någon Division 6 - Division 7 klubb i början av nästa år och se om man kan få komma och provspela, det känns som det är en rimlig nivå att testa på i alla fall. Sen beronde på hur det går så får man se om man kan sätta upp nya mål. Det som gäller i vinter är i alla fall att få upp konditionen och sen försöka teknikträna så gott det går på egen hand. Skulle man hitta något ställe där man kan börja köra inomhusfotboll under vintern vore det ett stort plus. Ifall någon har några ideér på vart jag kan vända mig eller hur jag bör gå tillväga så får ni gärna dela med er! :)

kokosnot
2009-07-28, 16:07
Ett tips är att ta kontakt med en klubb redan innan sommaren för att kunna vara med på försäsongsträningen, om du kommer in lagom till sommaren kan du räkna med lite, om ens någon speltid ifall du inte är en supertalang. Försäsongsträningens stenhårda träning bidrar inte bara med fysiken som krävs utan även att laget svetsas ihop och man lär känna varandra väldigt bra.

Det finns ju massvis med fotbollsklubbar i varierande divisioner runt om i Stockholm, googla på fotbollsklubb och vart du nu närmast bor eller den klubb du vill spela för, sen ringer du bara och frågar om du får komma och vara med på någon träning för att känna efter.

I lägre divisioner krävs det ju dessutom ingen bländande teknik för att kunna lyckas bra, är du riktigt taggad kommer hårt arbete och mycket vilja göra matcherna roliga.. :)

daja
2009-07-28, 16:12
Klubbar i div. 6-7 kör ingen stenhård försäsong så om du bara har lite grundflås tror jag inte att du ligger så mycket efter dem. Tycker absolut du bör kontakta någon klubb i din närhet, har du ingen polare eller bekant som du kan höra med om lämpligt lag?

Aleqz
2009-07-28, 16:21
Ett tips är att ta kontakt med en klubb redan innan sommaren för att kunna vara med på försäsongsträningen, om du kommer in lagom till sommaren kan du räkna med lite, om ens någon speltid ifall du inte är en supertalang. Försäsongsträningens stenhårda träning bidrar inte bara med fysiken som krävs utan även att laget svetsas ihop och man lär känna varandra väldigt bra.

Det finns ju massvis med fotbollsklubbar i varierande divisioner runt om i Stockholm, googla på fotbollsklubb och vart du nu närmast bor eller den klubb du vill spela för, sen ringer du bara och frågar om du får komma och vara med på någon träning för att känna efter.

I lägre divisioner krävs det ju dessutom ingen bländande teknik för att kunna lyckas bra, är du riktigt taggad kommer hårt arbete och mycket vilja göra matcherna roliga.. :)

Jo precis, ungefär så jag hade tänkt också, du har helt rätt med försäsongstränigen. Tror Div VI- DIV VII kan vara bra att testa med till att börja med. Sen ifall jag kör på ett tag och märker att det går bra så kanske man kan fundera på nästa steg, men en sak i taget och det känns som det är lika bra att inte sikta mot stjärnorna och falla som en sten, utan att kolla hur man står sig i dom lägsta divisionerna till att börja med. Har aldrig själv sett någon match i dom divisonerna utan kan ju bara dra som måttstock dom personerna jag spelat med och mot med och vilken nivå dom ligger på.

Problemet är att många klubbar på den nivån är svårt att hitta någon information om, dom flesta har inga hemsidor osv. Jag bor i Järfälla i nordvästra Stockholm och skulle kunna tänka mig spela någonstans helst i norrort men iaf inom ett rimligt avstånd i Stockholms-området.

Aleqz
2009-07-28, 16:24
Klubbar i div. 6-7 kör ingen stenhård försäsong så om du bara har lite grundflås tror jag inte att du ligger så mycket efter dem. Tycker absolut du bör kontakta någon klubb i din närhet, har du ingen polare eller bekant som du kan höra med om lämpligt lag?

Jo, även konditionen kanske inte är på absolut topp så har jag väl ett helt okej grundflås, alltid idrottat i någon form, på senare år mest styrekträning men även en hel del tennis och mer konditionskrävande idrotter också. Jo, kanske. Ska försöka kolla runt lite, även om jag inte vet någon som spelar i dom divisionerna.

young_george
2009-07-28, 16:31
Att bara ha en väldigt bra kondition i division 7 kommer ge dig mycket.

Särskilt som nybörjare kommer du få springa extra mycket, då du kommer hamna ur position allt som oftast och antagligen få kompensera detta genom att ta extra löpningar.

Viktigaste av allt är att välja en klubb med en bra tränare om du ska utvecklas. Vem som helst kan lära sig det grundläggande väldigt fort, men är det bara ett gäng grabbar som lirar så räknar dom med att du ska instinktivt ska veta vad du ska göra och ingen kommer berätta det för dig.

sandstorm
2009-07-28, 16:39
Ville bara flika in med KÖR FÖ-FAN!
Började med hockey i div IV (målis) vid 23 års ålder och har skitkul :D

Aleqz
2009-07-28, 16:54
Att bara ha en väldigt bra kondition i division 7 kommer ge dig mycket.

Särskilt som nybörjare kommer du få springa extra mycket, då du kommer hamna ur position allt som oftast och antagligen få kompensera detta genom att ta extra löpningar.

Viktigaste av allt är att välja en klubb med en bra tränare om du ska utvecklas. Vem som helst kan lära sig det grundläggande väldigt fort, men är det bara ett gäng grabbar som lirar så räknar dom med att du ska instinktivt ska veta vad du ska göra och ingen kommer berätta det för dig.

Jo, ska göra mitt bästa för att finslippa den i vinter, är (relativt) snabb och explosiv, plus att jag har storleken på min sida. Så med förbättrad kondition tror jag det kan bli helt okej :) Man ska ju kunna palla 90 minuter utan att behöva använda respirator efter matchen :D

Precis! För jag vill ju kunna utvecklas och förhoppningen innerst inne är att kunna spela ett par snäpp högre upp i seriesystemet även om det kommer ta ett bra tag. :rolleyes: Men först och främst vill jag ha regelbundna matcher och träningar för jag tycker fotboll är så jävla kul!

Aleqz
2009-07-28, 16:55
Ville bara flika in med KÖR FÖ-FAN!
Började med hockey i div IV (målis) vid 23 års ålder och har skitkul :D

Tack! Aha, härligt! :D Jodå, blir bara mer och mer taggad på det här!

Aleqz
2009-07-28, 23:35
Är det någon som förresten har någon erfaranhet av spel i dom divisionerna eller som vet hur stor skillnad det är på t.ex. Div V och Div VII? Kan tänka mig att serierna överlag håller lite högre nivå i te.x. Stockholmsområdet än motsvarande i kanske Jämtland/Härjedalen t.ex.