Logga in

Visa fullständig version : Thaimat?

al3xander
2009-07-28, 10:53
Det har hänt på senare tid att man börjat käka ute på thaimat resturang (Även kinesisk, vad nu skillnaden är?!?!). Och det känns som om deras mat inte är så nytig. Friterade kycklingen är ju uppenbar. Men jag menar mer på allt wook och nudlar och såser. Det är ju förvisso grönsaker en hel del men ändå känns det som om all mat är väldigt flotig och fett? Eller är det bara jag som känner fel?!?!
Det jag undrar är om thaimaten är klassad som nyttig eller onyttig?

Någon som skulle kunna uppskatta näringsinnehållet i en ordentlig portion med Thai/kinamat

tobbo
2009-07-28, 10:54
Finns hundra olika thai- och kinarätter och nej de är inte lika varandra, du får nog specificera dig lite mer.

spice
2009-07-28, 11:03
De har ju en stor mängd olja maten, speciellt friterade rätter. Precis som tobbo säger beror det på vilken maträtt du är ute efter. Men visst finns det bättre man än thai, men gott är det :)

Grahn
2009-07-28, 11:05
Massor av grönt, en hel del kött och lite olja på det. Möjligheten att reglera mängden kolhydrater du vill inta genom att äta upp mer eller mindre av riset.
Dessutom kan du få det kryddigt som faen.

Thai rockar!

al3xander
2009-07-28, 11:31
Finns hundra olika thai- och kinarätter och nej de är inte lika varandra, du får nog specificera dig lite mer.

Det vet jag också att det finns många olika men det finns ju en hel del likartade maträtter på varje och det är mer dem jag syftar på! Så som friterad kyckling, wookade nudlar, ris, biffkött, currysås... liknande!

al3xander
2009-07-28, 11:33
Massor av grönt, en hel del kött och lite olja på det. Möjligheten att reglera mängden kolhydrater du vill inta genom att äta upp mer eller mindre av riset.
Dessutom kan du få det kryddigt som faen.

Thai rockar!

Det är gott, och det är också det som är problemet att det är lite för gott! Man får inte nog av det goda! *drool*

A.Steinbach
2009-07-28, 11:34
Thaimat *drool*

http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_0928.jpg

http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_0771.jpg

http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_0688.jpg

Grahn
2009-07-28, 11:40
Det är gott, och det är också det som är problemet att det är lite för gott! Man får inte nog av det goda! *drool*

Iofs men jag reglerar kcalintaget genom att begränsa rismängden jag konsumerar, det fungerar bra för mig då riset i sig inte riktigt är särdeles gott eller nyttigt.

Turbo Rico
2009-07-28, 12:16
Thaimat är, i min mun, fan det bästa som finns!
Under en period åt jag väldigt mycket (3-5 ggr/veckan) thai/kinamat och det var även då jag vägde som mest så det kanske talar lite för att det är mat man gärna går upp i vikt av, jag upplevde det så iaf.

AmericanDragon
2009-07-28, 12:32
Beror på hur du och jag definierar "nyttigt".

Toby Asp
2009-07-28, 12:50
Det har hänt på senare tid att man börjat käka ute på thaimat resturang (Även kinesisk, vad nu skillnaden är?!?!). Och det känns som om deras mat inte är så nytig. Friterade kycklingen är ju uppenbar. Men jag menar mer på allt wook och nudlar och såser. Det är ju förvisso grönsaker en hel del men ändå känns det som om all mat är väldigt flotig och fett? Eller är det bara jag som känner fel?!?!

Någon som skulle kunna uppskatta näringsinnehållet i en ordentlig portion med Thai/kinamat

Du klassar energirik mat som onyttig eller? Näringsvärdet generellt på thaimat borde vara helt ok, iom alla grönsaker, kött, nudlar osv.

CrazyJoeDavola
2009-07-28, 12:57
Thai-bufe för 60kr "ät-så-mycket-du-orkar" efter ett hårt gympass! *flex* :hbang: :thumbup: *cupid*

Eddie Vedder
2009-07-28, 12:58
Du klassar energirik mat som onyttig eller? Näringsvärdet generellt på thaimat borde vara helt ok, iom alla grönsaker, kött, nudlar osv.

+1

Om man äter det väldigt ofta skulle jag hålla mig från de mest friterade grejerna och inte heller dränka maten i de söta såserna. Men wokade grönsaker, nudlar, strimlat kött, kyckling i kokosmjölk, ris m.m. är såklart jättebra mat och man kan utan problem äta thaibuffé varje dag och med lite medvetenhet få en utmärkt balanserad kost.

Det handlar om mängder och ju oftare det förekommer desto mer "optimal" kan man ju försöka vara i vad man väljer att äta.

Chrilli
2009-07-28, 13:19
Jobbigt för alla i thailand om man inte kunde leva på kosten :)

Det farliga med maten är väl buffematen att man tar gärna för mycket, eller äter förmycket. Gott är det iallafall.

Jag skippar nästan alltid riset/nudlarna, betalar ju inte för vanligt ris på buffe.

mikaelj
2009-07-28, 13:44
Jobbigt för alla i thailand om man inte kunde leva på kosten

Ja, om de nu åt "thaimat" i Thailand...

Flexipop
2009-07-28, 14:14

Beror så klart på var du äter. Men det skulle inte förvåna mig om du kommer upp på ca 1000 kcal (om inte mer) om du lassar på med ris och äter någonting som är friterat och/eller med kokosmjölk. Men ur näringssynpunkt är det självklart bättre mat än tex McDonalds.

Turbo Rico
2009-07-28, 14:22
Beror så klart på var du äter. Men det skulle inte förvåna mig om du kommer upp på ca 1000 kcal (om inte mer) om du lassar på med ris och äter någonting som är friterat och/eller med kokosmjölk. Men ur näringssynpunkt är det självklart bättre mat än tex McDonalds.

Och fan så mycket godare!

Flexipop
2009-07-28, 14:30
Och fan så mycket godare!

Japp utan tvekan :hbang:

young_george
2009-07-28, 14:36

Varför skulle ris och friterat vara bättre än ett par burgare från McD?

Flexipop
2009-07-28, 14:51
Jag syftade mer på eventuell kyckling/kött/skaldjur/grönsaker som brukar finnas med i thaimat.

Vinter
2009-07-28, 14:56
Det har hänt på senare tid att man börjat käka ute på thaimat resturang (Även kinesisk, vad nu skillnaden är?!?!). Och det känns som om deras mat inte är så nyttig. Friterade kycklingen är ju uppenbar. Men jag menar mer på allt wook och nudlar och såser. Det är ju förvisso grönsaker en hel del men ändå känns det som om all mat är väldigt flottig och fett? Eller är det bara jag som känner fel?!?!

Det här forumet skrämmer mig lite ibland.

al3xander
2009-07-28, 15:15
Thaimat är, i min mun, fan det bästa som finns!
Under en period åt jag väldigt mycket (3-5 ggr/veckan) thai/kinamat och det var även då jag vägde som mest så det kanske talar lite för att det är mat man gärna går upp i vikt av, jag upplevde det så iaf.

Det är precis detta problem jag lider av! När man käkar i dessa resturangen innebär det oftast BUFFÉ! = Äta tills du däckat under bordet!

Alltså borde det vara en ganska bra idé att sluta med denna dåliga vana om man vill satsa på träningen!

Grahn
2009-07-28, 15:16
Men att du inte kan begränsa dig för att vid buffé så får du tillgång till för mkt mat har ju egentligen inget med maten i sig att göra.

al3xander
2009-07-28, 15:20
Men att du inte kan begränsa dig för att vid buffé så får du tillgång till för mkt mat har ju egentligen inget med maten i sig att göra.

Ne, jag vet! Problemet ligger i att jag gillar mat så otroligt mycket! *drool* Därför undrade jag om det vore bra att låta mig äta så mycket även på thairesturangerna. Men nu fattar jag att jag bör behärska mig!

al3xander
2009-07-28, 15:21
Det här forumet skrämmer mig lite ibland.

Varför det?

mikaelj
2009-07-28, 15:47
Det är precis detta problem jag lider av! När man käkar i dessa resturangen innebär det oftast BUFFÉ! = Äta tills du däckat under bordet!

Alltså borde det vara en ganska bra idé att sluta med denna dåliga vana om man vill satsa på träningen!

Nej, utan för att du verkar ha ett skruvat förhållande till mat. Du bör fundera på varför du hetsäter, vilket du beskriver det som. Det finns inga direkta nackdelar med att äta jättemycket till lunch om du sedan inte äter särskilt mycket under resten av dygnet, förutsatt att du täcker ditt behov av mineraler, vitaminer och essentiella fettsyror.

Dessutom: träningen (om du syftar på styrketräning) lär inte bli lidande för att du äter massa mat...

1684_
2009-07-28, 15:56
Thailändska tyngdlyftare e inte beniga :D

Tricis
2009-07-28, 16:08
Wokade äggnudlar med kyckling och grönsaker, mumma.

Ironbabe
2009-07-28, 16:13
Thailändska tyngdlyftare e inte beniga :D
Beror väl på vilken viktklass vi pratar om här eller?

Åk till Thailand och berätta sen hur många feta thailändare du såg..

Emil_Larsson
2009-07-28, 17:12
Inte för att detta har med trådens fråga att göra men jag tror nog inte det finns något som slår utemat som thaimat, oerhört god smakupplevelse och man blir alltid mätt, åtminstone jag. Finns inget som är så gott som att gå å klämma en thaibuffé för 69kr här i stan, fem rätters med dricka, sallad, kaffe, bröd, fruktsallad inkluderat. Bra mycket godare än att gå och äta på donken för 70-80kr för att bli mätt en stund, för den mättnadskänslan försvinner redan efter 2-3 timmar känner jag.

Tror Thaimat är bra mat. Det är oftast mycket wok-grönsaker och riset ger bra mättnadskänsla, det ihop med mycket kött och god sås. Kanske mycket fett och så men mer mat än Mcdonalds och liknande skit.

/Fred.

gorillan11
2009-07-28, 17:45
Många i mitt umgänge överskattar thaimat, direkt det är ris och kyckling i någon sås på en tallrik är det direkt super nyttigt. Många tänker inte på all olja som används i det asiatiska köket. Visst finns det nyttig mat och onyttig mat även där.

Toby Asp
2009-07-28, 18:06
Många i mitt umgänge överskattar thaimat, direkt det är ris och kyckling i någon sås på en tallrik är det direkt super nyttigt. Många tänker inte på all olja som används i det asiatiska köket. Visst finns det nyttig mat och onyttig mat även där.

Återigen, vad är nyttigt/onyttigt? Vad är fel på grönsaker och olika typer av kött? Jag tror ni tänker på att man kan bli fet, men då är det mängden som avgör.

mikaelj
2009-07-28, 18:34
Många tänker inte på all olja som används i det asiatiska köket.

Blir du grön av grönsaker också?

Peter Hansen
2009-07-28, 20:22
Det där är bara slaffs säger jag. Kör på svensk husman ;)

mikaelj
2009-07-28, 20:24
Det där är bara slaffs säger jag. Kör på svensk husman ;)

Majrovor, salt sill, dillkött? Gott!

Peter Hansen
2009-07-28, 20:25
Blir du grön av grönsaker också?

Nu kommer jag få spö av dig troligen Mikael men varför är du alltid på alla som säger något om fett? De flesta här på forumet äter inte enligt LCHF och om alla helt plötsligt skulle lägga in stora mängder fett, i sin diet som består av mycket kolh, skulle man bara bli fet. Sen säger jag ingenting om att LCHF är dåligt. Dock tror jag inte på en HCHF diet.

mikaelj
2009-07-28, 20:44
Nu kommer jag få spö av dig troligen Mikael men varför är du alltid på alla som säger något om fett?

Jag är en snäll person och slåss inte.

Det är en vitt utbredd osanning att man blir fet av att äta fett. Därför tycker jag att det är viktigt att upplysa om att det inte är så. Typisk byggarmat på tonfisk, ris, kyckling, kesella och äggvitor är helt förkastlig, ofta i onödan, på grund av att man undviker fullfet mat.

alla helt plötsligt skulle lägga in stora mängder fett, i sin diet som består av mycket kolh, skulle man bara bli fet.

... och därför minskar man naturligtvis på mängden kolhydrater till förmån för fett. ;-)

Crljenac
2009-07-28, 22:11
Hade en kinesist utbytesstudent som inneboende i 7 månader hos min syster.
Kinamaten här i Sverige är allt annat än kinesisk mat enligt henne.

Föga förvånande igentligen, det är som med pizzorna :)

Nämner detta som lite kuriosa bara :P

mvh

Peter Hansen
2009-07-28, 22:25
... och därför minskar man naturligtvis på mängden kolhydrater till förmån för fett. ;-)

Jo jag förstår det =)
Om man skulle gå in i LCHF tråden och skriva att man inte behöver vara rädd för kolh och det kan man också trycka i sig, i kombination med LCHF dieten, så skulle det ju förstöra lite av grejen. Samma fel blir det ju faktiskt här när man endast skriver typ "fett blir du minsann inte fet av" eftersom folk här, i stor utsträckning, kör på svenssondieten.
Jag tror du förstår vad jag menar ;)
Tycker i övrigt att dina inlägg brukar vara jäkligt intressanta!:thumbup:

mikaelj
2009-07-29, 00:02
Om man skulle gå in i LCHF tråden och skriva att man inte behöver vara rädd för kolh och det kan man också trycka i sig, i kombination med LCHF dieten, så skulle det ju förstöra lite av grejen. Samma fel blir det ju faktiskt här när man endast skriver typ "fett blir du minsann inte fet av" eftersom folk här, i stor utsträckning, kör på svenssondieten.

Jag tror att väldigt många som försöker vara hälsosamma har ett för lågt intag av fett ens om du ser till de officiella rekommendationerna på 30E% på befolkningsnivå -- äter lightvarianter av allting vilket ofta leder till minskat proteinintag och ökat kolhydratintag, gärna då lättsmält stärkelse som pasta.

Visst kan du äta mer kolhydrater även om du äter mycket fett, men du får vara noga med att balansera fett/kolhydrater/motion. Det eftersom lågkolhydrat tillfälligt ger sämre insulinkänslighet.

Jag har dock inte en aning om vilken ratio som är farlig. Det vore kul om någon kunde berätta det. :-)

Tycker i övrigt att dina inlägg brukar vara jäkligt intressanta!:thumbup:

Yay! Kul att höra. Jag gör mitt bästa.

Eddie Vedder
2009-07-29, 05:47
Kinamaten här i Sverige är allt annat än kinesisk mat enligt henne.

Ja det stämmer. restaurangerna vet ju om vad svenskar tycker om att äta när vi äter på kinarestaurang/thairestaurang och då är det vad som erbjuds helt enkelt. Så det är en anpassning till svenskar preferenser mer än deras klassiska kök.

Åtminstone på bufférna. A lá carte kan man säkert beställa in mer typiskt thailändsk mat på thairestaurang respektive mer typiskt kinesisk på kinarestaurang.

Ytterligare kul kuriosa angående det asisatiska kökets anpassning till vad svenskar vill ha är ju att vi äter sushi med pinnar här men det gör de inte i Japan.:D

Anton Fräs
2009-07-29, 05:58
Ytterligare kul kuriosa angående det asisatiska kökets anpassning till vad svenskar vill ha är ju att vi äter sushi med pinnar här men det gör de inte i Japan.:D

Hur äter dem då? Jag brukar faktiskt käka med fingrarna.. :em:

Turbo Rico
2009-07-29, 07:59

Fast min träning gick jävligt bra när jag åt den där maten och var tung.
Jag åt inte buffé utan jag köpte med mig lådor från stället som jag delade upp på 2 måltider så jag stod mig hela natten (jobbade som väktare på natten då). Fast buffé är inte helt fel det heller...*drool*

Turbo Rico
2009-07-29, 08:21
Fan vad sugen jag blev på thaimat....

isterbuk
2009-07-29, 10:08
Asiatisk mat är det godaste som finns i mitt tycke :)

Turbo Rico
2009-07-29, 10:11
asiatisk mat är det godaste som finns i mitt tycke :)

+1

Aggarn
2009-07-29, 10:17
thailändarna älskar att sockra sin mat oxå

Eddie Vedder
2009-07-29, 11:08
Asiatisk mat är det godaste som finns i mitt tycke :)

Ja för "asiatiskt" är ju inte det minsta heterogent. Kontinenten är ju så liten menar jag.:D

Cohen
2009-07-29, 11:38
Nog för att thaimat kan vara gott, men japansk mat är ändå betydligt godare. Är inget större fan av kokosmjölk, tycker det blir lite för mäktigt ofta. Fishcakes är dock riktigt trevligt.

Sashimi ftw!

al3xander
2009-07-29, 13:42
Ja för "asiatiskt" är ju inte det minsta heterogent. Kontinenten är ju så liten menar jag.:D

HEHE bra poäng där!:cool: Men jag måste nog hålla med om att den asiatiska (Thai/kina) är min favorit också!

al3xander
2009-07-29, 13:45
Nog för att thaimat kan vara gott, men japansk mat är ändå betydligt godare. Är inget större fan av kokosmjölk, tycker det blir lite för mäktigt ofta. Fishcakes är dock riktigt trevligt.

Sashimi ftw!

Jag är inte helt säker på min sak men är det någon betydlig skillnad på den kinesiska och den japanska maten? För det är ju inte så ofta man ser här i Sverige några japanskaresturanger!

isterbuk
2009-07-29, 13:51

Ok hehe kanske är att ta i att säga att man älskar all asiatisk mat, men gillar indiskt, kina, thai, japansk mat överlag :)

Cohen
2009-07-29, 14:02
Jag är inte helt säker på min sak men är det någon betydlig skillnad på den kinesiska och den japanska maten? För det är ju inte så ofta man ser här i Sverige några japanskaresturanger!

Kinesisk mat är heller inget entydigt begrepp. Beakta landets geografiska storlek, dess många olika folkgrupper, olika geografiska förutsättningar etc. Är ingen expert, men visst kan jag tänka mig att det finns vissa likheter mellan matkulturen i nordöstra Kina (typ Manchuriet) och den i Japan.

Men visst finns det (i alla fall hyfsat) genuina japanska restauranger i Sverige. Kanske inte det lokala sushihaket, men det finns om man vet vart man ska gå.

ackilf
2009-07-29, 15:35
Och vår "kinamat" skulle nog inte en enda kines kalla för kinesisk mat.. Det är något hopkok vi svenskar hittat på, med friterat och sötsur sås som grund!

Men mellan vår "kinamat" och japansk tycker jag japansk känns mer fräsch, och godare :) Finns en hel del japanska restauranger!

cyclist_90
2009-07-29, 15:38

men du Alexander, vi har ju Eest mittemot Donken i Borås. Där snackar vi god Suschi:)

al3xander
2009-07-30, 10:15
men du Alexander, vi har ju Eest mittemot Donken i Borås. Där snackar vi god Suschi:)

Jusste xD HAHAH men jag har faktiskt aldrig smakat på suschi, känner att det kanske är dags att testa det snart! :Virro

1684_
2009-09-21, 04:27
Beror väl på vilken viktklass vi pratar om här eller?

Åk till Thailand och berätta sen hur många feta thailändare du såg..

du de e nloog jävla muskler på oavsett viktklass, tror inte dom skickar små beniga thailändare i klass 48 te OS som inte orkar lyfta, de e fan monster vikter å dom flersta ser ut som odeffade bodybuilders :D sen vet man väl inte va dom smackar i sig heller.