Visa fullständig version : Kan man träna på vanlig husmanskost?
X-Change
2003-08-23, 02:52
Har börjat träna seriösare nu, var väl diskobyggare då man började för ca 1 1/2 år sen *Skäms*
Iaf så undrar jag om man kan träna på vanlig husmanskost?
Är nu vanligtvis 3 mål om dan (ganska stora) + mellanmål ibland!
Efter ett träningspass blir det mycket mat, vanligtvis ser det ut så här:
Efter vanligt träningspass:
2-3 tallrikar mjölk och flingor (Mycket mjölk i övrigt!)
Mackor till det ca 3-4 och någon frukt.
Märker sen i vintras att jag har ökat något inte mycket men lite iaf!
Mina mått i vintras: 181 cm, 64,9 kg
Mina mått nu: 182, 68,5 kg
Hur långt kan man egentligen klara sig på husmanskost?
Tränar just nu 3 styrkepass/vecka och försöker plocka in ett kondt. pass varje vecka ockå!
För snabbare och effektivare resultat så borde jag givetvis käka nån protein/kolhydrat mix efter varje pass. Tyvärr så har jag varken pengar till det eller tillåtelse hemifrån! :(
Antar att mina föräldrar hört för mycket om anabola och sådant i samband med kroppsbyggare, men förhoppningsvis kan jag övertala dem längre fram!
Hur långt är det möjligt ungefär att öka med vanlig mat? Nån som har en aning?
kadudder
2003-08-23, 03:32
Det räcker gott med vanlig mat. Du måste antagligen helt enkelt äta mer. Kanske mycket mer. Se bara till att det är bra mat, dvs mycket protein, långsamma kolhydrater och inte för mycket mättat (eller härdat) fett.
Jag var också underviktig (179cm, 66 kg) innan jag började styrketräna, nu väger jag 16kg mer.. Jag ökade 7kg ganska snabbt, men sen stod jag i princip still i kanske två år.. tills jag upptäckte kolozzeum, och vips gick jag upp 7 kg till :hbang: Tack King Grub.. :love:
Största koständringen var att jag ökade proteinintaget och den totala mängden kalorier. Började ta en halv deciliter olja varje kväll, oftast på en sallad men ibland har jag druckit "rent". Enkelt sätt att öka kaloriintaget om man har hög förbränning.. Glöm inte kolhydraterna bara. Kort sagt -- ät mer!
Efter passet kan du ju alltid ta en påse skumgodis av valfri sort och något proteinrikt. Godis lär väl inte päronen reagera över.
Det är vida känt att kosttillskott är precis det, Tillskott! Proteinpulver är inget mirakelmedel som bygger utav helvete. Äter man inte ordentligt annars så hjälper det föga.
Bara du ser till att äta mycket och bra mat så ska du nog kunna bygga bra. Se till att du får mycket protein i dig, samt att du ligger på kaloriöverskott. En grundregel är väl minst 2g protein per kg kroppsvikt.
3 ordentliga mål husmanskost och 2-3 proteinrika mellanmål tycker jag du ska satsa på att få i dig.
Finns massor av enkla och billiga mellanmål. En burk tonfisk t.ex. innehåller massor med protein. Det finns massor med enkla små rätter som innehåller mycket sjysst protein.
Nu vet jag ju inte hur "omöjliga" dina föräldrar är och så, men kanske du kan visa dem någon artikel om proteintillskott. Så dom förstår att det inte är frågan om nåt skit.
Sen kan du ju alltid göra små inbesparingar själv och "köpa i smyg". Vet inte om du röker/dricker, men dra in lite på sånt och köp lite protein istället.
Men såvitt jag vet så går det alldeles utmärkt att bygga på vanlig mat.
:eating:
Kör hårt&ät mycket!
Kharon
:devil:
flingor efter träningen är bra snabba kollisar, vad gäller prottet så vet jag inte om mjölk innehåller för mkt kasein för att va bra efterträningsprotte.
Jag vet vad du menar med föräldrarna jag får nästatn dagligen predikningar om hur farligt det är med roids. jag fick heller inte ha prottepulver, nu har jag 6kg stående på köksbordet:D om du bara går lugnt fram så kommer föräldrarna väja sig och acceptera mer å mer. börja med att kräva större portioner mat om dina föräldrar lagar snålt med mat och inte vill laga mer så ser du bara till att ta först så dom får varsin ynklig liten portion efter ett par dagar på sån svält kommer dom laga större portioner:D
nästa steg är att du kokar ett par ägg å äter som mellanmål eller "proteintillskott". när dom börjar vänja sig vid det kan du smygköpa en liten burk protte å ha gömd. sen kommer du känna på dig när det är läge att plocka fram det och erkänna att du "dopar" dig :D
men annars kommer det gå bra att bygga på vanlig husmannskost, första året jag tränade åt jag itne ens efterträningsmål som du gör. å jag ökade nästan 10kg på den tiden. som sagt se bara till att äta mycket, va kräkmätt när du går ifrån bordet.
vad gäller prottetillskotten så kommer dina föräldrar vänja sig, jag var i samma situation som du men nu är mina föräldrar coola med det. "Biceps" här på forumet har just nu ca 4kg protte i sin garderob undangömt från sina föräldrar så det sättet fungerar oxå
Originally posted by X-Change
För snabbare och effektivare resultat så borde jag givetvis käka nån protein/kolhydrat mix efter varje pass. Tyvärr så har jag varken pengar till det eller tillåtelse hemifrån! :(
Antar att mina föräldrar hört för mycket om anabola och sådant i samband med kroppsbyggare, men förhoppningsvis kan jag övertala dem längre fram!
Min mor o far var heller inte överlyckliga i tillskott så jag görmde det i början. Så en dag lyckades mamsen hitta allt i garderoben och då fick man sig en avhyvling :D
Kan ju säga att efter jag förklarat vad det var för något så lugnade de sig. Kanske inte så roligt att hitta några burkar i garderoben och inte veta vad det är.
Försök att förklara vad det är för något du ska köpa och jämför det med vanligt mat.
Det löööser sig !
/Axl
Originally posted by Axl
Min mor o far var heller inte överlyckliga i tillskott så jag görmde det i början. Så en dag lyckades mamsen hitta allt i garderoben och då fick man sig en avhyvling :D
Jag hoppas du verkligen försökte förklara va de var för nåt och visade innehållsdeklarationen på prottepulvret och förklarade att gainern bara innehåller extra snabba kolisar.
X-Change
2003-08-23, 14:39
Hehe..ja det kanske är nåt det med..att gömma prottepulvret! ;)
..Har varit runt på några affärer och kollat och jämnför olika gainers..men än så länge låter jag det vara...lite onödigt att köpa några kg protte pulver och inse att du knappt har tid att träna på hösta pga skolan! ...men några "festist"-förpackningar med protte har man ju köpt efter nåt träningspass;)..fast jävlit dyrt är det! 20 spänn för 25 cl gainer blandning! (25g protein( ..plus att i de man blandar själv är det visst dubbelt så mycket protte, har jag hört!
Sen så käkar jag redan mycket..var i gbg hos några släktingar i sommar...käkade 13 potiasar + kött och kyckling..så nyttigt var det kanske inte men gött som FAN var det iaf!:D
..vem det nu var så undrade så varken röker jag eller dricker! ...blir ju sämre resultat på :bpump: :kickass:
King Grub
2003-08-23, 14:40
Sen så käkar jag redan mycket..var i gbg hos några släktingar i sommar...käkade 13 potiasar + kött och kyckling..så nyttigt var det kanske inte men gött som FAN var det iaf!:D
Nyttigare mat än kött eller kyckling och potatis får du nog leta efter.
men några "festist"-förpackningar med protte har man ju köpt efter nåt träningspass;)..fast jävlit dyrt är det! 20 spänn för 25 cl gainer blandning! (25g protein( ..plus att i de man blandar själv är det visst dubbelt så mycket protte, har jag hört!
Bättre att köpa en yoghurt och några frallor än festisprotein.
Hur mycket protein det är i gainer som man blandar själv bestämmer man ju själv så det finns det inget bestämt värde på.
Om dina föräldrar inte gillar proteinpulver så får du väl äta mat, att hålla på och smyga är ju meningslöst. Se till att fixa till bra mat som hela familjen kan äta så blir det kanske lättare att få pengar till yoghurt, ägg, mjölk mm. Visa också på att bra mat är billigare också så är det också ett skäl att få tillgång till bra matvaror.
Husmanskosten är väl en av orsakerna till att vi nordbor är bland de starkaste i världen:cool:
186cm och 49kg förra året.. och nu väger jag 67.
Så visst går det att öka med husmanskost :eating:
Använder även gainer och proteintillskott.. är lite bekväm av mig :D
Hehe..ja det kanske är nåt det med..att gömma prottepulvret! ;)
..Har varit runt på några affärer och kollat och jämnför olika gainers..men än så länge låter jag det vara...lite onödigt att köpa några kg protte pulver och inse att du knappt har tid att träna på hösta pga skolan! ...men några "festist"-förpackningar med protte har man ju köpt efter nåt träningspass;)..fast jävlit dyrt är det! 20 spänn för 25 cl gainer blandning! (25g protein( ..plus att i de man blandar själv är det visst dubbelt så mycket protte, har jag hört!
..vem det nu var så undrade så varken röker jag eller dricker! ...blir ju sämre resultat på :bpump: :kickass:
åhh potäter.. det är bra mat det! Åt som standard 8-10 potäter (i ung. äggstorlek) på skolluncharna i vintras, och då jädrar gick det bra i träningen.. sen kyckling och kött är som grubben säger riktigt fina prottekällor..
tja martin såhär käkar jag:
07.00: 2dl havre (gröt), mjölk,linfrö,omega 3, mivitotal, 3 dl juice, 1/2 burk tonfisk
10-11.00: frukt eller en liter yoghurt/mjölk
12.00 Skollunch: +mkt mjölk
16.00 3 ägg, 3 dl juice ett glas (3 dl) mjölk/yoghurt, äpple.
18.00 Middag
19:00 Träning
20:00 Gainer
21:00: 2 st grova tonfiskmackor (1/2 burk)
Sen kanske lite mjölk/yoghurt innan läggdags :D
inte så svårt att käka hyfsat iaf..
ang. min kost. vore det bättre med omega 3 till middagen och kanske mivitotal (vitaminer, mineraler osv)
får ju en hel del nyttigt fett av krossade linfrönen? fast å andra sidan är det ju bra med stadig frukost..?.:confused:
X-Change
2003-08-23, 23:46
kan ju tillägga att jag var hyfsat mätt efter den måltiden! ;) hehe
försöker bli ännu bättre på kostsidan, det kommer väl då man börjar skolan nu igen på tisda!
Big Vik: Stort "tummen upp" =) Själv har jag inte självdisciplinen för att klara samma schema! :MrT:
Käkar just nu nån ganska ny yougurt från milko
4 g potein/100 g yougurt till skillnad från mjölk och fil som har ca 3,4 - 3,5 ...sen är den ju god med! :thumbup:
Är annars lite kräsen då det gäller mat...käkar inte tonfisk (förutom i sallader) efter träningen, som flera andra här verkar göra!
Men om sanningen ska fram så har jag inte läst så mycket om kost ang. träningen heller!
Fast visst har man blivit lite "skadad", står nu för tiden och läser näringsvärdet på allt man handlar så fort man är på konsum! :hbang:
Originally posted by Spec^
186cm och 49kg förra året
Du skojar va??
Hur gammal är du?
/pez :eek:
King Grub
2003-08-24, 06:19
Originally posted by Pez
Du skojar va??
Hur gammal är du?
/pez :eek:
Det går ju åt rätt håll i alla fall, tack och lov. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.