handdator

Visa fullständig version : Tips på bra värmeknäskydd

Turbo Rico
2009-07-28, 09:36
Jag som tyvärr fått lite problem med mitt ena knä måste hålla det varmt när jag tränar och kanske även när jag är på jobbet (jag sitter väldigt still). Köpte några knäskydd på Clas Ohlsson för 99 kr styck och det visade sig så klart bara vara skit, dom korvar sig och halkar ner så fort jag viker benen. Det vill jag undvika för det blir lite jobbigt att dra upp skydden varje steg man tar plus att man tappar väl lite av idén med knäskydd om dom åker ner redan vid första böjen?
Vilka bra skydd finns? Har tittat på Powerzite, dom verkar ha ett par för 195 kr/st, Select och Rehband Coreline för 200 kr/st. Tittade på Stadium och där fanns några för 259 kr med nåt hål för knäskålen som jag inbillar mig gör det lättare att böja på benet utan att skydden halkar ner? Tror dom också var från Rehband..? Det är helt ok att dom inte kostar helvete, bara dom gör jobbet på ett vettigt sätt utan att halka ner allt för lätt.

Nitrometan
2009-07-28, 09:42
De jag har nu är från Rehband.

Har haft från Vulkan tidigare.

Båda var bra.

Köp dem i en sportaffär där du kan få prova.

Jag gillar inte modellen med hål för patella. Jag vill hålla knäet varmt då jag använder dem.

Turbo Rico
2009-07-28, 10:04
De jag har nu är från Rehband.

Har haft från Vulkan tidigare.

Båda var bra.

Köp dem i en sportaffär där du kan få prova.

Jag gillar inte modellen med hål för patella. Jag vill hålla knäet varmt då jag använder dem.

"Hål för patella" heter det, ja.
Nej, idén med skyddet är ju att hålla det varmt, kanske bättre att köpa ett som inte har det där hålet? Vilken modell från Rehband har du? Det på Powerzite heter 7751 Coreline och det från Select heter 6200, tycker dom ser hyfsat lika ut. Det från Rehband, håller det på att korva sig och halkar ner när man böjer? Det är iaf ett vettigt pris som tom jag skulle ha råd med samtidgt som man kanske inte ska snåla med hälsan?

Tolkia
2009-07-28, 10:13
För träning vet jag inte, men till vardags, om du har ett stillasittande jobb och det du är ute efter bara är att hålla knät varmt skulle jag rekommendera vanliga benvärmare. Klipp av till en storlek som passar om de är för långa (det kräver förstås att du inte gillar astajta brallor). Knäskydd är ofta ganska täta, och huden gillar inte alltid att gå omkring med dem dagligen och stundligen.

Turbo Rico
2009-07-28, 10:28
För träning vet jag inte, men till vardags, om du har ett stillasittande jobb och det du är ute efter bara är att hålla knät varmt skulle jag rekommendera vanliga benvärmare. Klipp av till en storlek som passar om de är för långa (det kräver förstås att du inte gillar astajta brallor). Knäskydd är ofta ganska täta, och huden gillar inte alltid att gå omkring med dem dagligen och stundligen.

Jag jobbar i kostym men har i regel spandexbrallor eftersom jag gillar heavy metal från 80-talet.
Du har en poäng där att kanske inte sitta hela dagarna med knäskydd, vilket jag gjort nu i 2 dagar.:em: Jag har knäskydd fast i tyg, det kanske funkar bättre att ha på dagarna och sen träna i riktiga värmeskydd?

Nitrometan
2009-07-28, 10:30
Jag har knäskydd fast i tyg, det kanske funkar bättre att ha på dagarna och sen träna i riktiga värmeskydd?
Japp.

Rehbands skydd är utmärkta att träna i.

Ska kolla vad modellen heter ikväll.

Turbo Rico
2009-07-28, 10:46
Japp.

Rehbands skydd är utmärkta att träna i.

Jag tackar för hjälpen!:thumbup:

jebu
2009-07-28, 11:13
Av Rehband skydden så tycker jag deras gamla 7051 i 7mm neoprene är de bästa. denna serie är utgången nu (men går att hitta om man söker lite) och är ersatt av dem nya i 3 och 5mm neoprene som jag inte tycker varken sitter lika bra eller ger samma stöd och värme.

Även märket Safesport som brukar finnas på sportringen butiker är bra. De är också i 7mm neoprene, men de har en fördel att de är några cm längre än rehband. Vilket märks av framförallt då man använder knäskydden vid bänkpressen och de värmer hela biceps/triceps.

FinnPower
2009-07-28, 11:23
Jag kör med Rehband modell 7051 (utan hål på knä) ibland när jag böjer. Den är rätt tjock (7 mm) så det kan bli rätt trångt i knävecket i djupa böjar men jag har rätt blobbiga ben/vader (väger ca 133 kg). Är du lättare än mig så funkar det säkert finfint.
Jag har för mig att de inte säljer tjockare än 5 mm numera. 7 mm ger inte bara värme utan också hyfsat bra stöd. Jag kör med 3 mm (modell 7351) på armbågarna ibland men då är det bara för värmens skull.

Alla mina Rehband hålls bra på plats under träning men jag rekommenderar att köpa ordentligt tighta. Under träningspasset tänker man inte på att det är trångt. Jag har den gamla blå modellen, har sett att de är grå numera.

Turbo Rico
2009-07-28, 12:48
Av Rehband skydden så tycker jag deras gamla 7051 i 7mm neoprene är de bästa. denna serie är utgången nu (men går att hitta om man söker lite) och är ersatt av dem nya i 3 och 5mm neoprene som jag inte tycker varken sitter lika bra eller ger samma stöd och värme.

Även märket Safesport som brukar finnas på sportringen butiker är bra. De är också i 7mm neoprene, men de har en fördel att de är några cm längre än rehband. Vilket märks av framförallt då man använder knäskydden vid bänkpressen och de värmer hela biceps/triceps.

Dom här Safesport som är lite längre, är det inte lättare att dom korvar sig elelr sitter dom bra på plats? Det har varit mitt problem som har smala vader och knän men ganska stora lår, mina ben som ut som upp-och-nervända koner...*screwy*

Turbo Rico
2009-07-28, 12:53
Jag kör med Rehband modell 7051 (utan hål på knä) ibland när jag böjer. Den är rätt tjock (7 mm) så det kan bli rätt trångt i knävecket i djupa böjar men jag har rätt blobbiga ben/vader (väger ca 133 kg). Är du lättare än mig så funkar det säkert finfint.
Jag har för mig att de inte säljer tjockare än 5 mm numera. 7 mm ger inte bara värme utan också hyfsat bra stöd. Jag kör med 3 mm (modell 7351) på armbågarna ibland men då är det bara för värmens skull.

Alla mina Rehband hålls bra på plats under träning men jag rekommenderar att köpa ordentligt tighta. Under träningspasset tänker man inte på att det är trångt. Jag har den gamla blå modellen, har sett att de är grå numera.

Det är nog framför allt värmen jag är ute efter och med mina spinkiga ben så är nog inte 7 mm nåt problem att böja i för mig. Jag är betydligt lättare, spinkigare och svagare än du, väger ca 105 kg och har nog ca 70 cm runt låren men runt knäna är det nog bara dryga 40 cm. Kanske därför skydden jag haft halkar av och korvar ihop sig?

Turbo Rico
2009-07-28, 13:07

Är det dom här du har?
http://powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=53

FinnPower
2009-07-28, 13:17
Är det dom här du har?
http://powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=53
Exakt dem har jag. Köpte dem för ca 6 år sedan och de är ännu som nya. Bara att kasta i tvättmaskinen emellanåt när de börjar lukta huggorm.

EkarN
2009-07-28, 14:00
Rehband är bra skit!:thumbup:

Turbo Rico
2009-07-28, 14:19
Exakt dem har jag. Köpte dem för ca 6 år sedan och de är ännu som nya. Bara att kasta i tvättmaskinen emellanåt när de börjar lukta huggorm.

Vem behöver amoniak när man kan sniffa på sina knäskydd? Inte för att jag kan böja mig så nosen når dit men tanken är ju lite eggande...
Ska se om jag kan få tag på ett par såna där för knäna är jag ganska rädd om, resten av kroppen skiter jag i, det är ändå redan för sent.
Har också lärt mig att det är lika bäst att köpa bra grejer på en gång, man har igen det i längden...
Tack för tipset, Kenta!:thumbup:

Turbo Rico
2009-07-28, 14:20
Rehband är bara skit!:thumbup:

Rehband är bara skit?:confused:

;)

EkarN
2009-07-28, 14:50
Rehband är bara skit?:confused:

;)

Ojdå felstavning grande!:D:D:D Rehband är bra skit!

jebu
2009-07-28, 14:55
Dom här Safesport som är lite längre, är det inte lättare att dom korvar sig elelr sitter dom bra på plats? Det har varit mitt problem som har smala vader och knän men ganska stora lår, mina ben som ut som upp-och-nervända koner...*screwy*

De sitter riktigt bra på mig iaf. Köpte storlek så de satt riktigt tight som nya, de krymper även lite efter ett tags användade.

Nitrometan
2009-07-28, 14:57
Rehband is the shit!

http://rehband.istheshit.net/

Turbo Rico
2009-07-29, 13:44
Ojdå felstavning grande!:D:D:D Rehband är bra skit!

;)

Turbo Rico
2009-07-29, 13:46
De sitter riktigt bra på mig iaf. Köpte storlek så de satt riktigt tight som nya, de krymper även lite efter ett tags användade.

Dom ska sitta ganska tight, va?
Dom här fanns på Sportringens butiker? Tänkte att det kanske kan vara idé att faktistk testa på plats istället för att köpa nåt från nätet som sen visar sig inte alls passa mina ben...

Turbo Rico
2009-07-29, 14:03
Rehband is the shit!

http://rehband.istheshit.net/

:laugh:

jebu
2009-07-29, 19:30
Dom ska sitta ganska tight, va?
Dom här fanns på Sportringens butiker? Tänkte att det kanske kan vara idé att faktistk testa på plats istället för att köpa nåt från nätet som sen visar sig inte alls passa mina ben...

Mät runt knät både då du har benet rakt och böjt i 90 grader. Kolla sedan på storleks rekommendationen, de stämmer rätt bra. Men som du säger bäst är att prova också, de ska va motstånd då man drar på dem.

Turbo Rico
2009-07-30, 10:25
Mät runt knät både då du har benet rakt och böjt i 90 grader. Kolla sedan på storleks rekommendationen, de stämmer rätt bra. Men som du säger bäst är att prova också, de ska va motstånd då man drar på dem.

Har gjort det med dom jag har nu men det är å andra sidan från Clas Ohlsson så man kanske inte ska ställa allt för höga krav på dom skydden? När jag blir rik så blir det till att leta ordentliga skydd, Rehband verkar vara bra skit och jag betalar hellre för ett par riktigt bra så jag kan ha dom flera år. Pratade med min polare Henke igår om hans skydd och han har haft dom i 5 år och dom är som nya (typ). Kenta sa ju samma sak om sina.

Nitrometan
2009-07-30, 12:34
Det var 7051 jag hade.

Har haft dem i några år. Fortfarande lika bra som nya.

Turbo Rico
2009-07-31, 12:17
Det var 7051 jag hade.

Har haft dem i några år. Fortfarande lika bra som nya.

*Springer och letar efter såna på nätet...*
Det verkar vara kvalité eftersom dom håller i flera år, sånt gillar vi.:thumbup:

Alone_in_the_dark
2009-07-31, 12:56
Du har aldrig funderat på ett par såna här??:naughty::naughty:

http://img240.imageshack.us/img240/9269/benvarmarelanga.jpg

Borde ju värma knäna:D

Turbo Rico
2009-08-01, 22:33
Du har aldrig funderat på ett par såna här??:naughty::naughty:

http://img240.imageshack.us/img240/9269/benvarmarelanga.jpg

Borde ju värma knäna:D

Har rosa, turkosa, limegröna och ett par svartvitrandiga.*drool* Brukar kombinera dom med mina små svarta shorts så att MonsterMatte har nåt att titta på när vi råkar på varann på gymmet...
Men det där är nog dagens tips, var hittar man fler såna? Mina har några år på nacken...

Alone_in_the_dark
2009-08-02, 10:43
Har rosa, turkosa, limegröna och ett par svartvitrandiga.*drool* Brukar kombinera dom med mina små svarta shorts så att MonsterMatte har nåt att titta på när vi råkar på varann på gymmet...
Men det där är nog dagens tips, var hittar man fler såna? Mina har några år på nacken...

Så när jag spottar en på STK i linne, blåa spandex med rosa benvärmare vet jag vem det är:laugh:

Jag såg dessa i Dansbutiken

Ironbabe
2009-08-02, 10:55

Det förklarar ballerinahoppen..

Turbo Rico
2009-08-03, 14:44
Så när jag spottar en på STK i linne, blåa spandex med rosa benvärmare vet jag vem det är:laugh:

Jag såg dessa i Dansbutiken

That´s me!*flex*

Turbo Rico
2009-08-03, 14:44
Det förklarar ballerinahoppen..

Jag ser dom som en viktig del av min träning...;)

Turbo Rico
2009-08-10, 22:17
Köpte mig ett par Rehband 5 mm neoprene värmeskydd för knäna men dom hade också tendenser att halka ner stup i kvarten men dom gav bra värme (väl på) och ett lagom stöd. Ska testa att dra upp dom längre imorgon så kanske dom sitter bättre? Dom gamla 7 mm verkar det inte krylla av så jag valde dom här, tyckte 199 kr var ok för ett par.

Visst är det så att man får ha såna på sig när man tävlar i OL? Tänkte om man ALLTID tränar med såna och så måste dom av så kanske det känns instabilt i vändningarna vilket kanske inte är helt bra för dom ger trots allt ytterst lite stöd.