handdator

Visa fullständig version : CSN och högskola år 2

hahavaffan
2009-07-27, 22:07
Jag har läst första året nu på ett 3-årigt program, måste jag göra annat än en studieförsäkran i början av terminen, för att få CSN-bidrag och lån? Tog fullt det gångna året, så det fortsätter så även detta eller?

Nån som har koll på hur mycket man får nu i augusti om man tar fullt lån och bidrag?

PoiZoN
2009-07-27, 22:11
Du måste söka CSN igen eftersom det bara går att söka för max ett år i taget. Lättast är om du har bank-id eller liknande o går in o fixar det på deras sida, www.csn.se

Första utbetalningen brukar komma några dagar efter terminstart, det förutsätter att du är registrerad på kursen och att skolan inte gör bort sig och även att du lämnar studieförsäkran i tid. 11580:- är min första utbetalning planerad till, så antar att din blir ungefär likadan.

hahavaffan
2009-07-27, 22:12
Okej, tack för snabbt och bra svar!

Har inget bank-id, men jag har å andra sidan god tid på mig. Nice som satan med nästan 12K!

hahavaffan
2009-07-27, 22:20
Kunde tydligen fixa ett BankID via Handelsbankens internettjänst, helt galet smidigt jämfört med förr.

Iaf, väl inne på CSN.se så stod det "Du kan inte meddela ändringar. Har du nyligen skickat in en ansökan måste CSN fatta ett beslut innan du kan meddela ändringar." Kan det ha gått iväg en ansökan automatiskt eftersom jag är programstuderande?

PoiZoN
2009-07-27, 22:22
Hehe, är bra att ha gjort i god tid, annars kan det hända att pengarna kommer senare eftersom csn kan sega rejält när alla ska söka i sista stund.

Det bästa med den utbetalningen är att den brukar komma samtidigt som sommar-lönen, skitbra ;)

isterbuk
2009-07-27, 22:29
Jag går ett program på komvux och om jag förstod min studievägledare rätt så är jag redan anmäld för kurser som ingår i min utbildning kommande läsår och skulle inte behöva meddela CSN om att söka nytt lån för terminen.
Kanske skulle dra iväg ett mail till honom så man inte står utan lån vid terminstarten :S vore inte så lyckat när räkningarna ska betalas.

PoiZoN
2009-07-27, 22:46
Det låter konstigt, har aldrig hänt mig :O Du borde ju kunna kolla på deras sida om du har skickat ngt beslut eller vad det nu är. Känns även väldigt konstigt att en ansökan har skickats ut automatiskt, du ska ju kunna välja hur mkt lån du vill ta, dom kan ju inte förutsätta att du ska ha max.

Kunde tydligen fixa ett BankID via Handelsbankens internettjänst, helt galet smidigt jämfört med förr.

Iaf, väl inne på CSN.se så stod det "Du kan inte meddela ändringar. Har du nyligen skickat in en ansökan måste CSN fatta ett beslut innan du kan meddela ändringar." Kan det ha gått iväg en ansökan automatiskt eftersom jag är programstuderande?

Scratch89
2009-07-27, 23:41
Det brukar oftast bara vara att gå in på CSN och godkänna att man har börjat på nästa termin, och sedan vara med på uppropet. När du har registrerat och när skolan har registrerat kommer pengarna.

Pelle2
2009-07-27, 23:48
Fan det står bara att jag ska 7800kr, får inte alla mer inför starten?:confused:

dice
2009-07-28, 03:25
Okej, tack för snabbt och bra svar!

Har inget bank-id, men jag har å andra sidan god tid på mig. Nice som satan med nästan 12K!

Nu vet jag inte hur tat du ar i ovrigt etc men de flesta blir sa glada nar de far reda pa att de far over 10k vid terminsstart men mindre glada nar de inser att man far halften av det vanliga beloppet i december - lagom till julrushen heh.

vandelay
2009-07-28, 08:10
Fan det står bara att jag ska 7800kr, får inte alla mer inför starten?:confused:

Det där är lite olika. Kommer ihåg att jag alltid fick extra CSN inför vårterminen, men ett normalt i början på höstterminen. Och dessutom den där retliga halva utbetalningen sista månaden på vårterminen *gah!*

Pelle2
2009-07-28, 08:44
Okej, men hur kan det vara olika då? Låter mystiskt

Grahn
2009-07-28, 08:48
Okej, men hur kan det vara olika då? Låter mystiskt

Beror på hur skolan skriver datumen för start och slut på terminen vad jag vet.

Angående programstuderande så kan du ha ansökt för alla perioder redan, eller det sker automagiskt, men du måste nog ändå försäkra att du studerar.

hahavaffan
2009-07-28, 14:02
Nu vet jag inte hur tat du ar i ovrigt etc men de flesta blir sa glada nar de far reda pa att de far over 10k vid terminsstart men mindre glada nar de inser att man far halften av det vanliga beloppet i december - lagom till julrushen heh.Hehe, jag vet. Men just nu är det nära minus på kontot, så mer pengar nu är hundra gånger bättre än mer pengar till jul. Man kan ju alltid bojkotta julklapparna detta året om det skiter sig :D