handdator

Visa fullständig version : Säng?

LoTiX
2009-07-27, 07:38
Sitter och kollar efter en ny säng på IKEA. Hemnes-serien i svart akryllackad furu är ohyggligt fin (iaf. på bild) för ett pris som en student klarar av. Men vad ska man ha utöver ramen?

Går man in på madrasser kommer listor på bäddmadrasser, resårbottnar och madrassbottnar i latex, polyester, bomull osv. Vilken (bästa?) kombination bör man ta och vad ska man akta sig för? Föredrar hårdare underlag, sval temperatur och långa skogspromenader.

Alone_in_the_dark
2009-07-27, 07:42
Frågar du IKEA så svarar dem Latex, själv skulle jag kolla kvaliten och jmf med student inkomst. D v s vad har du råd med.

Annars kan du kolla på tagelmadrasser (och inte på ÖB utan det finns företag som säljer nya).

Lellan
2009-07-27, 08:02
Har för mig att de har sängguide på sidan? Där man skriver in vikt osv. Ett tips är att satsa pengarna på själva madrassen, du behöver ingen ram bara ben eg.. se till att ha skydda tapeten med ngt om du är en waxkille bara.

Fast jag gjorde misstaget att köpa en 140 säng, gör inte det om du inte är tvungen till just den bredden - jättesvårt att hitta ramar till den strl. 120 och 160 finns oftare.

(förresten, ngn som vill sälja sin 140 ram till mig? ;))

Alone_in_the_dark
2009-07-27, 08:08
Har för mig att de har sängguide på sidan? Där man skriver in vikt osv. Ett tips är att satsa pengarna på själva madrassen, du behöver ingen ram bara ben eg.. se till att ha skydda tapeten med ngt om du är en waxkille bara.

Fast jag gjorde misstaget att köpa en 140 säng, gör inte det om du inte är tvungen till just den bredden - jättesvårt att hitta ramar till den strl. 120 och 160 finns oftare.

Svor bitter över det när jag kom hem med den nya sängen WTF??*grr27* 140 bred? Finns inga madrasser att köpa annat än på IKEA - och inga som passade mig så det blev 3 olika madrasser för att funka:D

Gavelskydd behövs alt, plasttapet. Håret grisar ner rejält.

LoTiX
2009-07-27, 08:38

Bäddmadrassen då alltså? Den tunnare som ligger närmst kroppen. Känns logiskt, den där tjockare bottenmadrassen (skillnaden mot resårmadrass är? :S) bör väl inte göra allt för mycket.

Ram vill jag ha eftersom den är så vacker. Svartlackad furu-ram, sedan köper man sängbord från samma serie och ett av deras skrivbord där man får välja material och färg på skrivbordsskivan. Soffbord har jag redan i svart furu och en svart skinnsoffa till det så blir allt perfa.