Logga in

Visa fullständig version : Sarah Sjöström sätter världsrekord

Chaan
2009-07-26, 17:14
Någon såg på tv? Jävligt coolt.

rooz
2009-07-26, 17:16
På vilken distans?

Jay-Z
2009-07-26, 17:17
I vilken sport?

Ironbabe
2009-07-26, 17:17
Jag såg!! Ascoolt

100 m fjäril

-squat-
2009-07-26, 17:18
Jag diggar henne! En grym talang!

Tryman
2009-07-26, 17:22
Det luktade Världsrekord efter tiden på morgonen. Hade faktiskt förskrivet ett sms till en polare för att säga att hon slagit rekordet :hbang:

Hon har kapacitet för mer eftersom hon går ut väldigt lugnt.

Edit: Dock när det gäller medaljer och finaler så kan nerverna ställa till det även om hon inte verkar ha några.

elsputnico
2009-07-26, 17:23
Hon är helt grym i bassängen.15 år och världsrekordinnehavare.Ganska bra "plaskat".En skönt cool tjej.

Jay-Z
2009-07-26, 17:31
Aldrig hört talas om. :em:

Tryman
2009-07-26, 17:34
Aldrig hört talas om. :em:

Må vara första gången du hör talas om henne men inte den sista gången :D

bigtraps
2009-07-26, 18:40
Starkt gjort! Äntligen så har man kommit på bättre tankar inom simsporten. Ifjol så sattes det grymt många VR pga de nya dräkterna, nu ska de förbjudas. Nu kanske det blir lite mera värdighet i sporten

martin86
2009-07-26, 19:56
Grymt.

Trist med nya dräkter dock.

Spiffy
2009-07-26, 21:30
Vad händer med de nya rekorden som tagits tack vara dräkterna?

Nitrometan
2009-07-26, 21:45
Vad händer med de nya rekorden som tagits tack vara dräkterna?
Vadå händer?

Det händer väl inget?

Förra året sattes det massor av världsrekord (nära 100) med de nya dräkterna.

DN 2008-11-12:
http://www.dn.se/sport/snart-100-varldsrekord-i-ar-1.465022

Läs här om äventyren idag:
http://www.dn.se/sport/drakterna-som-sprack-1.918487
Men trots alla förberedelser verkar det som Therese Alshammars mardröm under Peking-OS, när hennes dräkt sprack, nu upprepas i Rom. Under förlägret sprack dräkterna på löpande band och i dagens simning var det tre dräkter som inte höll måttet.

Petter Strymne fick byta dräkt två gånger och simmade i en gammaldags variant medan Lars Frölanders sprack i ryggen precis innan han hoppade i vattnet på 4x100 meter fritt.

Sen har FINA (simförbundet) under året velat lite fram och tillbaka om vilka dräkter som ska vara tillåtna.

Men de rekord som har satts har ju gjorts med dräkter som har varit tillåtna vid det tillfälle de slogs.

Jorpa
2009-07-26, 23:04
Förstår inte varför man ska förbjuda nya dräkter? Det är inte precis som doping.

Det är som att förbjuda all ny teknologi inom formula-1, pga...för att... because... precis, det finns ingen anledning.

Bara korkat.

ceejay
2009-07-26, 23:06
tycker de ska simma nakna

Trance
2009-07-26, 23:09
Förstår inte varför man ska förbjuda nya dräkter? Det är inte precis som doping.

Det är som att förbjuda all ny teknologi inom formula-1, pga...för att... because... precis, det finns ingen anledning.

Bara korkat.

F1 är ju extremt reglerat?

ceejay
2009-07-26, 23:13

Visst är det det? Finns något pristak för vad det får kosta och så får de inte använda slicks ;)

Jorpa
2009-07-26, 23:14

Det är faktiskt sant nu när jag tänker efter, men det är ju av andra anledningar. Främst förarnas säkerhet kan jag tänka mig.

Tvivlar på att någon simmar hål i bassängkanten pga för högt hastighet.

ceejay
2009-07-26, 23:16
Det är faktiskt sant nu när jag tänker efter, men det är ju av andra anledningar. Främst förarnas säkerhet kan jag tänka mig.

Tvivlar på att någon simmar hål i bassängkanten pga för högt hastighet.

De kanske skapar tsunamis!:O

hoikka poika
2009-07-26, 23:19

Bara korkat.

Även om din liknelse föll ned som en pannkaka så håller jag med dig. Varför ska man förbjuda dräkterna? Ingen anledning (så länge propellrar och åror börjar att sticka ut lite varstans).

Sebbe_H
2009-07-26, 23:20
Visst är det det? Finns något pristak för vad det får kosta och så får de inte använda slicks ;)

Eh jo. Men i övrigt håller jag med om att det är sjukt hårt reglerat.

OnT; Stark att ta WR dock, vare sig nya dräkter eller ej. Vad är det exakt som gör dräkterna så speciella?

Jorpa
2009-07-26, 23:31
Även om din liknelse föll ned som en pannkaka så håller jag med dig. Varför ska man förbjuda dräkterna? Ingen anledning (så länge propellrar och åror börjar att sticka ut lite varstans).

Njaaa måste försvara att liknelsen föll platt som en pannkaka, jag räddade den med säkerhetsfrågorna. Den snubblade, det kan jag gå med på.

jakke
2009-07-26, 23:59
tufft. sedan att rekordet var 9år gammalt gör det mer imponerande.

ceejay
2009-07-27, 00:00
Eh jo. Men i övrigt håller jag med om att det är sjukt hårt reglerat.

OnT; Stark att ta WR dock, vare sig nya dräkter eller ej. Vad är det exakt som gör dräkterna så speciella?

jag hörde att det var ngnting förut att de inte fick använda slicks längre för att det gick för fort :O

Sebbe_H
2009-07-27, 00:02
jag hörde att det var ngnting förut att de inte fick använda slicks längre för att det gick för fort :O

Det var nog förra året, gäller inte längre iaf. Åter till topic!

erikkarlsson
2009-07-27, 00:27
Jag kan verkligen inte hur man som 15 åring kan vara bäst i världen, hur fan är det möjligt?
Det ska ta mig fan inte gå.

tobbo
2009-07-27, 00:29
Jag kan verkligen inte hur man som 15 åring kan vara bäst i världen, hur fan är det möjligt?

Hon är ett supafreak hon var 1,80 lång när hon var 13år typ, så fysiskt är hon i princip lika stor lr större än hennes motståndare.

erikkarlsson
2009-07-27, 00:36
Hon är ett supafreak hon var 1,80 lång när hon var 13år typ, så fysiskt är hon i princip lika stor lr större än hennes motståndare.

Jo, såklart är hon perfekt byggd för simning.
Men lixom, hennes motståndare har tränat tufft och professionellt i minst 10 år, hon är 15, det är ju nu som de flesta på allvar kommit ur lekstadiet, och så sätter hon världsrekord.

Sjukt!

Fatalist
2009-07-27, 00:45
Men lixom, hennes motståndare har tränat tufft och professionellt i minst 10 år, hon är 15, det är ju nu som de flesta på allvar kommit ur lekstadiet, och så sätter hon världsrekord.

Sjukt!

Let's face it, att komma in i puberteten är ungefär som att gå på en tävlande mr Olympia-kur.

joriice
2009-07-27, 00:50
Hon är bäst, har alltid hejjat på henne, älskar!

Eh... who are we talking about? : [

Verbatim
2009-07-27, 01:36
Jag vill se simfenor och undervattenspropellrar, varför stanna 100 nya världsrekord på ett år, vi skulle kunna få se 5 världsrekord i veckan.

Rockhard
2009-07-27, 05:15
Jag vill se simfenor och undervattenspropellrar, varför stanna 100 nya världsrekord på ett år, vi skulle kunna få se 5 världsrekord i veckan.

Fat då slutar rekorden ändå efter en tid. Nej, jag tror på att korta bassängen lite för varje år. Då skulle världsrekorden forsätta komma till det inte finns något vatten kvar. Men det lär ju dröja ett tag.

Tryman
2009-07-27, 08:50

Bara korkat.

Det är genom ett förbud som det inte blir som F1, dvs tävlingar för tillverkarna.

Sjukt!

Simning är inte bara muskler, har man bra teknik kommer man långt.

jakke
2009-07-27, 10:20
Se bara på t.ex. gymnaster, många av dom bästa där som är otroligt unga.

Verbatim
2009-07-27, 11:45
Fat då slutar rekorden ändå efter en tid. Nej, jag tror på att korta bassängen lite för varje år. Då skulle världsrekorden forsätta komma till det inte finns något vatten kvar. Men det lär ju dröja ett tag.

Då går vi vidare till nästa sport, vad sägs om jaktplan i Tour de france? Jag är på.

erikkarlsson
2009-07-27, 12:40
Jag tycker iaf att det är bra att de tar bort "super"dräkterna, det är inte kul längre.
De slog väl mer än 5 världsrekord igår? Första finalpasset i VM.

Mental
2009-07-27, 12:43
Då går vi vidare till nästa sport, vad sägs om jaktplan i Tour de france? Jag är på.

Varför inte, klungkörningen kommer bli sjukt spännande och dopingen kommer spela betydligt mindre roll!

bigtraps
2009-07-27, 14:37
Som sagt var, man är på rätt väg när man förbjuder dessa dräkter

Rockhard
2009-07-27, 17:19
Det kanske inte bara var dräkten trots allt ;)

snatch914
2009-07-27, 20:52
Vad var världsrekordet innan Sarah spräckte det? Samt vad är de vuxnas världsrekord i 100 meter fjäril?

Rockhard
2009-07-27, 20:54
Vad var världsrekordet innan Sarah spräckte det? Samt vad är de vuxnas världsrekord i 100 meter fjäril?

Hon har sänkt det med typ en halv sekund. Och det är hon som har det "vuxna världsrekordet" nu :thumbup:

snatch914
2009-07-27, 21:00
Hon har sänkt det med typ en halv sekund. Och det är hon som har det "vuxna världsrekordet" nu :thumbup:

Ojda! Trodde hon spräckte junior världsrekordet ;)

Aja men då får hon en extra hyllning utav mig! :naughty:

Cilia
2009-07-27, 21:08
Även om dräkten gör henne snabbare så är hon ändå snabbast utav dom alla. Dom andra har ju också möjlighet till superdräkter. Tycker inte man ska förringa hennes insats.

Bubban
2009-07-27, 21:14
Fan vad najs!

wintersnowdrift
2009-07-27, 21:25
Såg precis loppet på Sportnytt. Herregud, att hon kan ta in så mycket de sista 20 metrarna i fjärilssim är för mig helt obegripligt. Just denna teknik kan vara det jobbigaste jag någonsin testat. Sarah är en amason!

//Kristin

Frantic
2009-07-27, 21:26
Även om dräkten gör henne snabbare så är hon ändå snabbast utav dom alla. Dom andra har ju också möjlighet till superdräkter. Tycker inte man ska förringa hennes insats.

Guldet är det ingen som förringar. Tiderna och världsrekorden är ju däremot till mångt och mycket dräkternas förtjänst.

Mycket mycket bra gjort av Sarah iaf! Hoppas verkligen att hon lyckas att behålla glädjen i simningen trots mediahypen nu.

mojoo
2009-07-27, 21:38
Kan någon förklara hur någon som är 15 år kan göra detta?
När börja hon träna egentligen? Hur kan man redan ha en sån fysik som 25-30 åriga simmare har? Hon måste varit en pingvin i förra livet eller nå

Ignatius72
2009-07-27, 21:40
Kan någon förklara hur någon som är 15 år kan göra detta?
När börja hon träna egentligen? Hur kan man redan ha en sån fysik som 25-30 åriga simmare har? Hon måste varit en pingvin i förra livet eller nå

Fan vet, men simmare har en tendens att bli bra tidigt. Babyfett flyter bra kanske?

jakke
2009-07-27, 21:53
Fan vet, men simmare har en tendens att bli bra tidigt. Babyfett flyter bra kanske?
Min erfarenhet är att tjejer utvecklas extremt fort i simning innan det kommer in i puberten och höfter och byst börjar växa.

Teknik inkl. vattenläge är så extremt viktigt inom simning.

Jorpa
2009-07-27, 22:10
Tränar stog och skrev: Veva, Veva, Veva med armarna

Fan vad jag tyckte den kommentaren var rolig, hahahahhaha.

hoikka poika
2009-07-28, 01:35

+1

Hahahhahahaha *slap*

Fredrik_S
2009-07-28, 02:36

Undra när hon hade tid att läsa det?

Jorpa
2009-07-28, 04:36
Undra när hon hade tid att läsa det?

Varför fan tror du dom har simglasögon för? DUH :smash:

Edit: Nu blev det ännu roligare, han springer brevid med skylten, HAHAHAHAH. Grymt tråkigt men bäst humor!

Tryman
2009-07-28, 08:42
Såg precis loppet på Sportnytt. Herregud, att hon kan ta in så mycket de sista 20 metrarna i fjärilssim är för mig helt obegripligt. Just denna teknik kan vara det jobbigaste jag någonsin testat. Sarah är en amason!

//Kristin

Hennes andra 50:a är snabbare än mitt frisim idag.

Min erfarenhet är att tjejer utvecklas extremt fort i simning innan det kommer in i puberten och höfter och byst börjar växa.

Teknik inkl. vattenläge är så extremt viktigt inom simning.

Helt rätt, Teknik och vattenläge är grymt viktigt.

Har för mig att Phelps inte använder den nyaste varianten av tävlingsdräkter. Är inte säker dock.

Nitrometan
2009-07-28, 08:50
Har för mig att Phelps inte använder den nyaste varianten av tävlingsdräkter. Är inte säker dock.
Vet ej.

Däremot gillade jag hans kommentar i en presskonferens när de frågade om vad han tyckte om hela grejen med att de skulle förbjuda dräkter och så. Han sa att det bara var dräkter, det hängde fortfarande på simmaren.

Sen simmade han amerikanernas träningspass med "old school speedo" (små badbyxor).

Nitrometan
2009-07-28, 09:28
Hittade en artikel om att FINA (simförbundet) ska förbjuda dräkter.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/24/AR2009072403568.html

FINA, swimming's world governing body, finally figured out the way to determine which of the controversial long-length, high-tech swimsuits to restrict.

On Friday, it banned every last one.

With a nearly unanimous vote, FINA's member nations accepted a proposal initiated by the United States to allow only waist-to-knee suits, known as "jammers," for men, and shoulder-to-knee suits for women, beginning in competition next year.

Undrar vad det kommer att göra för världsrekorden?

Tryman
2009-07-28, 09:32
Vad som händer med världsrekorden vet nog inte ens FINA själva ännu. Kanske blir som i spjutkastningen.

Nitrometan
2009-07-28, 09:39
Vad som händer med världsrekorden vet nog inte ens FINA själva ännu. Kanske blir som i spjutkastningen.
Vad som händer rent faktiskt är - ingenting.

Rekorden är slagna med dräkter som är godkända vid tillfället.

Simmarna lär få jobba lite för att slå dem utan dräkterna.

PS. Vad hände i spjutkastningen?

Tryman
2009-07-28, 10:12
Vad som händer rent faktiskt är - ingenting.

Rekorden är slagna med dräkter som är godkända vid tillfället.

Simmarna lär få jobba lite för att slå dem utan dräkterna.

Lita inte på att FINA har bestämt vad som händer med rekorden.

PS. Vad hände i spjutkastningen?

De började ju kasta upp mot en 100:a meter så de gjorde om spjuten för att de inte skulle gå så långt. Har för mig att de nollställde världsrekordet.

Nitrometan
2009-07-28, 10:27
Lita inte på att FINA har bestämt vad som händer med rekorden.
Änsålänge har de sagt att de blir kvar. Men självklart kan de ändra sig.

De började ju kasta upp mot en 100:a meter så de gjorde om spjuten för att de inte skulle gå så långt. Har för mig att de nollställde världsrekordet.
Det är väl bara Jan Selezny som har gjort över 100m?
Och då bara på träning.
Har för mig att han är skyldig till tre omkonstruktioner av spjutet.

Men nollställde de verkligen rekordet?

Ah. Kollade med kunniga friidrottare. "Seleznys omdesigner" gällde funderingar kring nya spjut. Aldrig tillåtna tävlingsspjut.

1986 kom ett nytt spjut för herrar. Då började de från noll igen. Intressant.

1984 kastade östtysken Uwe Hohn 104,8 meter. :eek:

1999 kom ett nytt spjut för damer - då fick de börja från noll.

VR för herrar är Jan Seleznys 98,48 (från 1996).

VR för damer är 72,28 satt av Barbora Spotakova (från 2008).

Alltså innehas båda rekorden av tjecker.

Herr Oberst
2009-07-28, 13:07
Om rekorden från dräkt-tiden behålls kan det ju vara spännande att lägga in ett tips på när nästa rekord slås. Jag gissar på att en Belgisk man sätter nästa rekord år 2019 i 200 meter ryggsim.

Nitrometan
2009-07-28, 13:12
Om rekorden från dräkt-tiden behålls kan det ju vara spännande att lägga in ett tips på när nästa rekord slås. Jag gissar på att en Belgisk man sätter nästa rekord år 2019 i 200 meter ryggsim.

Eller Phelps nästa år.

Bruce
2009-07-28, 14:28
Hon är ett supafreak hon var 1,80 lång när hon var 13år typ, så fysiskt är hon i princip lika stor lr större än hennes motståndare. Detta nog bara början..snart kommer det väll fram 13-14 åriga pojkar som väger runt 110kg ca. 1.90-2.10m långa muskelpaket. :D

Tryman
2009-07-30, 07:18
Jag slänger in ett tips, Nystrand är tillbaka på tronen när tävlingsdräkterna försvinner vid årsskiftet :hbang:

Nitrometan
2009-07-30, 09:10
Jag slänger in ett tips, Nystrand är tillbaka på tronen när tävlingsdräkterna försvinner vid årsskiftet :hbang:
Eller så tar han medalj idag.

Edit: Bra tips förresten, hoppas att du har rätt.

Frantic
2009-07-30, 09:16
Simon Bank behandlade ämnet med dräkter i en krönika igår i Sportbladet. - http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article5577214.ab

I den så ger hand bland annat exempel på hur snabba de nya dräkterna är.
I går morse simmades försök på 50 meter bröstsim, en distans som vanns av Oleg Lisogor i Melbourne för två år sen. Lisogor simmade hem det guldet på 27,66. Den tiden hade, här i Rom, räckt till... en 27:e plats.

Ett exempel till: Simguden Aleksandr Popov hade världsrekordet på 50 fritt i februari 2008, tills Eamon Sullivan slog det på statsmästerskapen nere i New South Wales. Popovs 21,64 var under tio år det snabbaste lopp som simmats.

På de 17 månader som gått sen dess har tiden slagits 26 gånger om.

bigtraps
2009-07-30, 10:54
Simon Bank behandlade ämnet med dräkter i en krönika igår i Sportbladet. - http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article5577214.ab

I den så ger hand bland annat exempel på hur snabba de nya dräkterna är.

Här får man verkligen svart på vitt hur galet allt blivit. Publiken apploderar likgiltigt när VR sätts. Ett VR i friidrott smäller mycket högre än ett VR i simning.

Rockhard
2009-07-30, 11:09

Jo, kan tänka mig att man tjänar mindre på dräkten med hans stil, så det låter bra.

tano
2009-07-30, 11:44
Eftersom vi nu vet att rekorden kommer behållas och dräkterna finnas kvar året ut hade jag, om jag varit Sarah Sjöström, satsat på att slå så många världsrekord som möjligt den tid som finns kvar. Med den talangen och styrkan finns ju alla möjligheter att få till det på någon mer distans.
Dem rekorden som slås nu kommer med all sannolikhet finnas kvar väldigt länge i historieböckerna. Visst kommer folk veta att det var andra dräkter då, men i slutändan är det statistik och där talar bara siffrorna. Dessutom, slår man världsrekord nu så är man ändå bättre än alla andra i världen som också använder dem här dräkterna.

bigtraps
2009-07-30, 11:54
Ja man är bäst i världen just nu men det är tragiskt att man inte kan jämnföra tider historiskt.

tano
2009-07-30, 11:58
Ja man är bäst i världen just nu men det är tragiskt att man inte kan jämnföra tider historiskt.

Nej det är tråkigt. Men så är det ändå i dem flesta sporterna i olika grader. Jämför bara friidrott det senaste århudnradet. Löparbanor och spikskorna har utvecklats varje årtionde. Dem senaste åren vet jag dock inte om det blivit så stor skillnad.

Men poängen var bara att simmarna har chansen att skriva in sig i historieböckerna för en lång tid framöver. Om dem inte tar bort rekorden kanske nästa år om dem märker att tiderna blir alldeles för långt ifrån.
Blir spännande att se hur stor effekt dräkterna har. För en liten del i resultat ökningen kan väl även skrivas till dem förbättrade träningsmöjligheterna.

bigtraps
2009-07-30, 12:11
Visst har det utvecklats bättre banor och utrustning inom friidrotten. Men det går inte att jämnföra med simningen. Popovs VR stod sig i 8 år sedan när de nya dräkterna kom så slogs det 26 gg på 17 månader. Kul för Jonathan Edvards att ligga 27 i världen med 18.29 sedan de nya studsskorna gjort sitt intrång i friidrottsvärlden............