handdator

Visa fullständig version : Probiotika, bra eller dåligt på lång sikt?

Halldin
2009-07-26, 09:12
Med probiotika tenderar man ju att bli sjuk mindre ofta, vilket man kanske skulle misstänka gör att immunförsvaret får jobba mindre.

Är det dåligt på lång sikt att alltså inte bli sjuk så ofta, för att det blir mycket värre när man väl blir det eller dyl.?

Jag har käkat probiotika i ett halvår och har ej varit sjuk under den tiden trots kontakt med en del sjuka personer. Normalt är jag sjuk rätt ofta, åtminstone under vinterhalvåret (får se hur jag klarar mig då).

Käkar Actimel dagligen och Proviva samt Verum Hälsofil ibland.

Sverker
2009-07-26, 09:59
Enda skillnaden är att du äter snälla bakterier och näringsämnen som gynnar snälla bakterier. Du exponerar dig fortfarande för alla möjliga onda och goda bakterier.

Jag antar att ditt immunförsvar får arbeta lite mindre men immunförsvaret håller fortfarande garden högt. Ser ingen anledning till att försvaret skulle trubbas av.

mikaelj
2009-07-26, 10:01
Omvänt då, Sverker, tror du att det finns någon direkt nytta av att äta bra bakterier om utgångsläget är att man faktiskt redan är frisk?

Eddie Vedder
2009-07-26, 13:06
Omvänt då, Sverker, tror du att det finns någon direkt nytta av att äta bra bakterier om utgångsläget är att man faktiskt redan är frisk?

Någon nackdel lär det ju inte vara, det kan jag aldrig tänka mig. Om vi säger såhär: Anser du att det finns anledning för en frisk att äta LCHF?;)

mikaelj
2009-07-26, 13:14
Någon nackdel lär det ju inte vara, det kan jag aldrig tänka mig. Om vi säger såhär: Anser du att det finns anledning för en frisk att äta LCHF?;)

Jag minns att Sverker en gång sade att man skaffade sig en fin beroendeställning till mejerierna genom att äta bakterier som tvingar ut kroppens egna.

Tolkia
2009-07-26, 13:22
Jag känner mig lite tveksam till att man skulle kunna äta sådana mängder probiotika att man verkligen tvingar ut tarmens normala bakterieflora, i den bemärkelsen att man dädanefter måste tillföra bakterier via födan för att alls ha några. Det borde vara självsanerande genom att man måste äta sådana mängder specialsuperyoghurt att man börjar kräkas bara man ser den. Å andra sidan ser jag liten mening med att äta en massa "förbättrande" produkter om man inte upplever att något fungerar dåligt. Det är knappast som att man kan boosta immunförsvaret till något slags stålmansnivå genom att äta stålmat. Produkterna med "snälla bakterier för tarmen" är, som jag har uppfattat det, främst för folk som har problem med magen.

Kroppen är, i normala fall, ett mycket fint reglerat system, som sköter sig bra självt om man ger det chansen. Man måste inte behandla sjukdomstillstånd man inte har för att inte få dem.

Eddie Vedder
2009-07-26, 13:25
Jag minns att Sverker en gång sade att man skaffade sig en fin beroendeställning till mejerierna genom att äta bakterier som tvingar ut kroppens egna.

Jo men det hade väl med dålig variation att göra? D.v.s. om man gör som jag och dricker litervis med samma yoghurt varje vecka. Då kanske den risken finns (även om jag inte är säker på att det är så och inte heller vilka mängder som kan tänkas krävas i så fall.).

Men att botanisera bland olika fermenterade och syrade produkter är nog en annan sak. Dessutom finns ju både prebiotika och probiotika där prebiotikan snarare är ämnen som gynnar tillväxten av probiotika.

Halldin
2009-07-26, 13:45
Jag känner mig lite tveksam till att man skulle kunna äta sådana mängder probiotika att man verkligen tvingar ut tarmens normala bakterieflora, i den bemärkelsen att man dädanefter måste tillföra bakterier via födan för att alls ha några. Det borde vara självsanerande genom att man måste äta sådana mängder specialsuperyoghurt att man börjar kräkas bara man ser den. Å andra sidan ser jag liten mening med att äta en massa "förbättrande" produkter om man inte upplever att något fungerar dåligt. Det är knappast som att man kan boosta immunförsvaret till något slags stålmansnivå genom att äta stålmat. Produkterna med "snälla bakterier för tarmen" är, som jag har uppfattat det, främst för folk som har problem med magen.

Kroppen är, i normala fall, ett mycket fint reglerat system, som sköter sig bra självt om man ger det chansen. Man måste inte behandla sjukdomstillstånd man inte har för att inte få dem.
Jag tänkte mest på studien som King Grub lade upp där man hade gett studenter 2 doser Actimel om dagen under deras tentamensperiod och påvisat en ökning av lymfocyter (och därmed förbättrat immunförsvar).

Probiotika tas väl ofta också i förebyggande syfte för att förhindra/förebygga diverse vintersjukdomar, multiresistenta virus och annat jox.

Sverker
2009-07-26, 14:03

Då var det mer som ett extra skydd mot ev. inkräktare.
Jag uppfattade det som om Halldin, här, frågade om immunförsvaret sänkte garden. Så att man blir lättare sjuk ifall man slutar med de nyttiga bakterierna.

Tolkia
2009-07-26, 15:06
Jag tänkte mest på studien som King Grub lade upp där man hade gett studenter 2 doser Actimel om dagen under deras tentamensperiod och påvisat en ökning av lymfocyter (och därmed förbättrat immunförsvar).
Jag syftade på inlägget ovanför mitt, ang. huruvida man kunde tvinga bort de nödvändiga bakterier som redan finns i tarmen genom att äta mycket probiotika. F.ö. tycker jag att studenter under tentamensperioden låter som ett ganska bra exempel på personer där kroppens funktioner förmodligen inte är på topp, även om det för den skull inte är så dåligt att de kvalar in som sjuka. Magkatarr och "stressmage" är ju inte direkt okända fenomen.
Probiotika tas väl ofta också i förebyggande syfte för att förhindra/förebygga diverse vintersjukdomar, multiresistenta virus och annat jox.
Jag är osäker på vad du menar med "tas" här. Om du menar att de ges i sjukvården så förekommer det, särskilt till personer som äter mycket mediciner, eftersom det brukar sabba magen ganska rejält, särskilt om penicillin ingår (penicillin påverkar ju inte bara de bakterier man vill ha bort, utan samtliga). När det gäller multiresistenta virus känner jag mig osäker, jag tycker spontant att det låter märkligt.

Eddie Vedder
2009-07-26, 16:27
F.ö. tycker jag att studenter under tentamensperioden låter som ett ganska bra exempel på personer där kroppens funktioner förmodligen inte är på topp

Mer på topp då än de närmsta dagarna efter tentan i alla fall.:D

Tolkia
2009-07-26, 16:38
Tentaläsning kan nog diagnostiseras som en sjukdom. :D

Halldin
2009-07-26, 16:50
För att ge ett rakt svar på hela tråden, utan förvirringar:

1) Är man mindre benägen att bli sjuk av dagligt intag av probiotika, trots att man är frisk när intagen sker?

2) Får man ett på sikt försämrat immunförsvar för att kroppen inte blir sjuk lika ofta och anpassar sig till diverse virus eller dyl.?

Nitrometan
2009-07-26, 17:06
För att ge ett rakt svar på hela tråden, utan förvirringar:

1) Är man mindre benägen att bli sjuk av dagligt intag av probiotika, trots att man är frisk när intagen sker?

2) Får man ett på sikt försämrat immunförsvar för att kroppen inte blir sjuk lika ofta och anpassar sig till diverse virus eller dyl.?

Jag skulle gissa att svaret på båda frågorna är nej.

Halldin
2009-07-26, 20:37
Jag skulle gissa att svaret på båda frågorna är nej.
Gissa gör man i kyrkan. :D

thatkrillesshow
2009-07-26, 20:50
Gissa gör man när man spelar på lotto.
Det är tro man gör i kyrkan;)

Tolkia
2009-07-26, 22:41
1) Tveksamt. Det beror dock på hur man definierar "frisk", om den definitionen är bred nog att inkludera diverse kasst fungerande magar så ja, mycket möjligt.
2) Knappast.

Halldin
2009-07-27, 04:53
Jag känner mig helt förvirrad. Det marknadsförs (Actimel) ihop med en studie som säger att de snälla bakterierna fäster sig i tarmarna och hindrar oönskade bakterier att få fäste, vilket gör en mindre benägen att bli sjuk/får förbättrat immunförsvar.

Det marknadsförs också som något man ska ta om man vistas i utsatta miljöer (busschaffis, dagis etc.).

Men här låter det ju nästan som det är totalt verkningslöst såvida man inte har risig mage, vilket jag tycker är en annan femma.

Alone_in_the_dark
2009-07-27, 08:04
Det marknadsförs också som något man ska ta om man vistas i utsatta miljöer (busschaffis, dagis etc.).

Alla går o sälja med mördande reklam har jag hört :D

Nitrometan
2009-07-27, 08:49
Alla går o sälja med mördande reklam har jag hört :D

Ulf Peder Olrog skrev en visa om det...

Vedholm och Lasse, Karl-Herman och ja'
vi ha bildat en firma u.p.a.
och startat en ny konserveringsfabrik,
där vi talar för varan till musik:

Allting går att sälja med mördande reklam:
Kom och köp konserverad gröt!
Allting går att sälja med mördande reklam,
även lagom söt, konserverad gröt.

Lasse blev chef och jag själv blev agent,
men Karl-Herman tog titeln disponent.
Reklamchefen Vedholm med tusen plakat,
annonserade vår hälsopreparat:

Burkar och burkar på löpande band,
svämma över vårt avlånga land.
Det som ej såldes som flytande mat,
kom i handeln som kaffesurrogat.

Alltig gick fint men en dag var det hänt,
en polis kom och tog vår disponent.
Han forska i gröten och tänk vilken syn,
bara vassla och sågspån, inga gryn.

Lasse fick villkorlig dom häromda'n,
och fabriken blev brandstation åt sta'n.
Men Vedholm, Karl-Herman och ja' dela cell,
och vi sjunger från morgon till kväll:

Hmmm. Om den bara innehöll "bara vassla och sågspån" så borde den väl vara bra för de som vill äta "low carb"? :thumbup:

Tolkia
2009-07-27, 09:16
Jag känner mig helt förvirrad. Det marknadsförs (Actimel) ihop med en studie som säger att de snälla bakterierna fäster sig i tarmarna och hindrar oönskade bakterier att få fäste, vilket gör en mindre benägen att bli sjuk/får förbättrat immunförsvar.

Men här låter det ju nästan som det är totalt verkningslöst såvida man inte har risig mage, vilket jag tycker är en annan femma.
Du kanske inte skall låta TV-reklamen vara din primära informationskälla?b

Nitrometan
2009-07-27, 10:08

Gissa gör man när man spelar på lotto.
Det är tro man gör i kyrkan;)

Så är det.

Men det är en hyfsat kvalificerad gissning.

Halldin
2009-07-27, 15:39
Du kanske inte skall låta TV-reklamen vara din primära informationskälla?b
Nej det förstår jag väl också, men varför finns det då en studie på studenter som tidigare nämnt (hittar av nån anledning inte trådjäveln) där man påstås ha fått förbättrat immunförsvar? Varför säger Sverker tidigare i tråden att immunförsvaret arbetar mindre men håller garden högt? Varför stöd i studier för att det hjälper mot vintersjukdomar (återigen, mina sökningar failar men trådar har varit uppe på Kolozzeum) om det i princip inte hjälper på medelsvensson?

Så är det.

Men det är en hyfsat kvalificerad gissning.
Angående att gissa i kyrkan så gör man ju det också, även om det råkade vara ett försök till skämt som inte uppfattades. :D

Halldin
2009-07-27, 18:18
Här var tråden: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=126774&highlight=actimel

"Milk fermented with yogurt cultures plus Lactobacillus casei DN-114001 was able to modulate the number of lymphocytes and CD56 cells in subjects under academic examination stress. "

"Actimel as well as yogurt confer an immunological impact on Balb/c mice immunized with beta2GPI. Actimel was able not only to enhance IFNgamma secretion but also to inhibit IL-10 production." (möss här dock).

"Ett friskt immunförsvar kan stärkas; i studierna ovan mätte man markörer som lymfocytantal, CD56-celler, IFNgamma och IL10-produktion, och i samtliga fall gav Actimel en positiv effekt jämfört med placebo, och även jämfört med vanlig mjölk/yoghurt. " - King Grub

Jag ser inte direkt hur det här går emot sakerna jag försökt klura ut i tråden, men det känns som att jag antagligen fått mitt svar. Även om det kanske inte fanns i den här tråden >> (eller så är det jag som missuppfattar inläggen).