Visa fullständig version : Jamaicanerna- för bra för att vara sant?
Supercharger
2009-07-24, 13:26
Could it be?
Alla tänker det, men ingen vågar säga någonting... Trist att man direkt tänker "han/hon måste vara dopad".
http://svt.se/2.110321/1.1633835/jamaicanska_sprinters_fast_for_dopning?lid=puff_16 33836&lpos=lasmer
Jag hoppas innerligt att det inte är Usain Bolt...
Mvh
Det stod i någon tidning att det inte var någon av de stora stjärnorna som åkt fast.
Det stod i någon tidning att det inte var någon av de stora stjärnorna som åkt fast.
Svt skrev - "Fem jamaicanska sprinters - samtliga uttagna till VM i Berlin - har fastnat i en dopingkontroll. Två av dem uppges dessutom tillhöra landets absoluta toppelit."
Illa, riktigt illa!
Som du säger, man får hoppas att Bolt är ren.
Varken Bolt eller Powell är bland de misstänkta;
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article5556433.ab
Men det är väll bara en tidsfråga innan dem också åker dit.
Jag hoppas på att bolt o powell osv inte dopar sig för det visar verkligen isf vad folk kan göra utan skit i kroppen. Men tyvärr så tror jag att dom håller på med sånt även dom.
Alltså det finns flera spekter av detta. Tror nästan alla misstänkt jamaicanerna för något. Det går liksom inte att undkomma att dera landslag plötligt kommit att dominera fullständigt dem sista åren. Alltså alla deras sprinters har höjjt sig några snäpp, och detta samtidigt? Att dem plötsligt uppfunnit något överlägset sätt att träna på är mindre sannolikt än doping...
Men som jag sagt tidigare också. Skulle Bolt vara dopad är det visserligen fruktansvärt tråkigt, men han är ändå överlägset snabbast i historien. Oerhört många andra exceptionella sprinters har dopat sig utan att komma i närheten av hans fart (förutom Michael Johnsson då ioch han åkte iaf aldrig dit. Det skulle vara förjävligt om Bolt dopat sig och tagit Johnssons världsrekord). Vad min kunskap ger om löpning är att doping inte har lika stor betydelse för resultaten som i t.ex. en kraftsport som sl. Det hjälper inte kroppen att lagra och frigöra elastisk energi etc. Däremot kan man antagligen träna hårdare och bli starkare.
Men skulle han åka fast är han fortfarande en fuskare och ska såklart bestraffas som alla andra fuskare.
Nu har Bolt (ej heller Powell) åkt fast den här gången. Men misstänkarna lär ju tyvärr bara öka...
Svt skrev - "Fem jamaicanska sprinters - samtliga uttagna till VM i Berlin - har fastnat i en dopingkontroll. Två av dem uppges dessutom tillhöra landets absoluta toppelit."
Och är man toppelit i det landet är man världselit också...
Commando1980
2009-07-24, 13:58
Alltså det finns flera spekter av detta. Tror nästan alla misstänkt jamaicanerna för något. Det går liksom inte att undkomma att dera landslag plötligt kommit att dominera fullständigt dem sista åren. Alltså alla deras sprinters har höjjt sig några snäpp, och detta samtidigt? Att dem plötsligt uppfunnit något överlägset sätt att träna på är mindre sannolikt än doping...
Men som jag sagt tidigare också. Skulle Bolt vara dopad är det visserligen fruktansvärt tråkigt, men han är ändå överlägset snabbast i historien. Oerhört många andra exceptionella sprinters har dopat sig utan att komma i närheten av hans fart (förutom Michael Johnsson då ioch han åkte iaf aldrig dit. Det skulle vara förjävligt om Bolt dopat sig och tagit Johnssons världsrekord). Vad min kunskap ger om löpning är att doping inte har lika stor betydelse för resultaten som i t.ex. en kraftsport som sl. Det hjälper inte kroppen att lagra och frigöra elastisk energi etc. Däremot kan man antagligen träna hårdare och bli starkare.
Men skulle han åka fast är han fortfarande en fuskare och ska såklart bestraffas som alla andra fuskare.
Nu har Bolt (ej heller Powell) åkt fast den här gången. Men misstänkarna lär ju tyvärr bara öka...
doping kan och har stor påverkan på resultaten i friidrott (du får även skilja på sprint och längre distanser).
michael johnson var dopad han också.
anledningen till att jamaica har gått om usa förklaras delvis av att det blivit svårare för de amerikanska förbunden (inkl USATF) att mörka och titta åt andra hållet då deras idrottare fuskar.
Inte oväntat men de västa är ju de som aldrig åker dit! Marion Jones åkte väl aldrig dit ? Hon testades säkert flera gånger och kom undan, man undrar ju hur många andra som kommer undan.. synd
doping kan och har stor påverkan på resultaten i friidrott (du får även skilja på sprint och längre distanser).
anledningen till att jamaica har gått om usa förklaras delvis av att det blivit svårare för de amerikanska förbunden (inkl USATF) att mörka och titta åt andra hållet då deras idrottare fuskar.
Om michael johnson var dopad ja då borde bolt också vara det...
Ehm Michael Johnson åkte inte dit så då är det fortfarande bara en misstanke. Om vi ska anta att Johnson var dopad, kan vi lika gärna anta att alla toppsprinters genom tiderna varit dopade. Oj då spelar det plötsligt ingen roll om Bolt är dopad *rolleyes*
Som jag sa är det svårt veta hur stor påverkan doping har. Självklart ger det en stor fördel mot en individ som håller sig borta från fusket men till vilken grad? Finns så många faktorer som du inte kan påverka utan bara måste ha medfött inom just löpning. Ganska onödigt att spekulera i egentligen.
Inte oväntat men de västa är ju de som aldrig åker dit! Marion Jones åkte väl aldrig dit ? Hon testades säkert flera gånger och kom undan, man undrar ju hur många andra som kommer undan.. synd
Marion Jones har erkänt så det är lungt i det fallet. Hon har även fått ge tillbaka medaljer.
bear.flowertwig
2009-07-24, 14:10
är det en gissning eller har han åkt fast?
Shakemynuts
2009-07-24, 14:23
Hahahah, Aftonbladet alltså. :D
DOPNINGSCHOCKEN!
Så här skriver DN
LONDONFem sprinterlöpare från Jamaica misstänks för att ha testats positivt för ett förbjudet preparat. Det uppger Jamaica Observer. Uppgiften riskerar att kasta en lång skugga över landets framgångar i OS i Peking i fjol.
Skriv ut Tipsa Textstorlek
1 Bloggar DN Teman i artikelnDopning, Usain Bolt FriidrottSenaste nytt
VM-final i sikte för Wissman VM-biljett till Jesper Fritz Johan Wissman nöjd i regnet Tornéus - ett framtidshopp Bolt ska sänka världsrekordet till 9,54 OS-bronsmedaljör missar VM Kallurs konkurrent gjorde världsårsbästa Sotherton missar friidrotts-VM Sanna Kallur missar VM Andrej Silnov missar friidrotts-VM Krönika/inblick
Friidrotten har drabbats av baksmälla "Mer krävs för att sänka Jamaicas sprintunder" Sanna-febern smittade hela Globen Häckdjävlar och monster Finns inte motivation är man chanslös Annons:
Enligt tidningen ska fyra manliga och en kvinnlig löpare ha fastnat i dopningskontroller i samband med de jamaicanska uttagningarna till VM i Berlin.
Ingen av de stora profilerna tros vara bland dem som åkt fast, men tre av dem uppges ingå i stafettlaget på 4x100 meter. Det är fortfarande oklart om samtliga fem använt sig av samma otillåtna preparat.
det var det jag syftade på inte att dom inte ska tävla i VM.
Tyvärr tror jag att väldigt många sprinters är dopade. Sen kan man ju undra vilka otroliga killar Powell och Bolt är som spöar alla dessa dopade hela tiden, och detta gör dem med hästlängder. Fatta hur bra dem måste vara om dem slår allt och alla, även dem med fantastisk genetik för kort distans plus doping...^^:smash:
Herr Oberst
2009-07-24, 22:51
Jamaica med en befolkning på under 3 000 000 invånare på en natt blir världens mest överlägsna sprintnation. Efter några månader åker ett helt gäng dit och folk kallar det för dopingchock *rolleyes*
bigtraps
2009-07-25, 10:57
Tydligen så ska det vara frågan om "lättare" doping. Skulle inte bli förvånad om det skulle vara Cannabis.
Ironbabe
2009-07-25, 11:00
Tydligen så ska det vara frågan om "lättare" doping. Skulle inte bli förvånad om det skulle vara Cannabis.
Cannabis blir man väl slö av?
bigtraps
2009-07-25, 11:07
Ämnena sitter ju kvar i kroppen ett bra tag. Det är ingen jättehemlighet att det röks en hel del maja på Jamaica. Det behöver ju inte vara så men jag skulle inte bli förvånad.
Cannabis blir man väl slö av?
Det är nog ingen som tänder en jolle fem minuter före lopp och hoppas på rekord, nej. Däremot finns det fördelar som tex bättre, och mer sömn, avslappning osv. Trots det är nog fördelarna med cannabis vid idrott inte speciellt många. Substansen är nog dopingklassad mest pga nolltolerans mot i princip alla droger, och då slinker den automatiskt med.
Control_61
2009-07-25, 14:47
Jag tror helt ärligt att en stor del av världseliten i de flesta idrotter använt något preparat.
Blir inte ens förvånad när någon åker fast längre.
Kan garantera er att en stor del av våra egna idrottare använder doping, åtminstone i tidiga perioder av försäsongen då det inte är några dopingtester.
Det hade varit skitkul. :D
Kan garantera er att en stor del av våra egna idrottare använder doping, åtminstone i tidiga perioder av försäsongen då det inte är några dopingtester.Är du dopingkontrollant?
Är du dopingkontrollant?
Nej, han är en sk 'kran'.
Nej, han är en sk 'kran'.Vad är det? (Du får ursäkta tant som inte vet).
Supercharger
2009-07-25, 16:23
Vad är det? (Du får ursäkta tant som inte vet).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Langare
Kallas även kran...
young_george
2009-07-25, 16:23
Vad är det? (Du får ursäkta tant som inte vet).
Langare
Nej, han är en sk 'kran'.
:laugh:
Nitrometan
2009-07-25, 17:17
Kan garantera er att en stor del av våra egna idrottare använder doping, åtminstone i tidiga perioder av försäsongen då det inte är några dopingtester.
Baserat på de friidrottare jag känner skulle jag nog säga att de testas året runt.
Vad baserar du ditt uttalande på?
F.ö. är uttalandet om "lätta droger" i DN rätt roligt.
– Det är skrämmande, men alla fälldes för samma ämne, trots att de tränat under nästan helt olika förhållanden, sade källan.
Han poängterade att det inte handlar om ”tung” dopning. Samtliga misstänkta skickas nu hem till Jamaica för förhör.
– Drogen är inte en anabol steroid utan betraktas som en lätt drog. Med en bra förklaring vid ett förhör kan man slippa undan med en varning, sade källan.
Undrar vad internationella friidrottsförbundet säger om det?
Jag har inte sett nåt i WADA's reglemente om det.
De har vad jag vet aldrig haft några OTC-tester på Jamaica.
Vid OS förra året sa en av de jamaicanska ledarna - "vi behöver ingen doping så vi behöver inga tester."
Jag tror helt ärligt att en stor del av världseliten i de flesta idrotter använt något preparat.
Blir inte ens förvånad när någon åker fast längre.
När du säger att du kan garantera det så undrar jag vad du har för belägg för det. Är du på den nivån att du som alla andra chipsfeta gubbar Vet(tm) att man inte kan springa snabbare än Zlatan utan Annabålla eller är du en övervintrad byggare som Vet(tm) att man inte kan få ens en ådra på biceps utan dianabol (eller ännu bättre: hemliga dopingmedel ingen känner till förutom på Bodymass)?
Jag ser flera gånger i veckan prestationer som nästan vem som helst på random SATS nog tror är dopade prestationer så min uppfattning om vad som är möjligt rent skiljer sig sannolikt från din.
Commando1980
2009-07-26, 01:06
tydligen handlade det om ngn form av stimulantia och inte anabola steroider.
Nitrometan
2009-07-26, 14:21
I vilket fall som helst så säger WADA att det ska vara 2 års avstängning.
Det ska till mycket speciella omständigheter för att det ska bli kortare straff.
Braj? :D
Nitrometan
2009-07-26, 15:59
Braj? :D
Klassar du det som stimulantia?
Tycker folk som röker på verkar bli mer avslappade än stimulerade.
Vi får väl avvakta och se vad resultatet blir.
Klassar du det som stimulantia?
Tycker folk som röker på verkar bli mer avslappade än stimulerade.
Vi får väl avvakta och se vad resultatet blir.
Man stimuleras kanske till att bli avslappnad?
Nitrometan
2009-07-26, 16:27
Man stimuleras kanske till att bli avslappnad?
Kanske det. ;)
kalle_banan
2009-08-11, 10:45
http://www.dn.se/sport/friande-dopningsdomar-overklagas-1.928646
Metylxantin - Koffein? Är det vad dom har åkt dit för?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.