Logga in

Visa fullständig version : Vila och inte sova på natten

Alfred Nobel
2009-07-24, 10:55
Undrar lite hur kroppen reagerar på vila när man egentligen brukar sova.

Igår gick jag och lade mig kl 00:00, som vanligt, men kunde inte somna och låg vaken tom 06:00 på morgonen. Under tiden jag låg vaken/vilade hade jag mörkt i rummet och stängda ögon.
Klockan 09:30 vaknar jag av lite buller och känner mig konstigt utvilad och då har jag bara sovit i 3½h.

Det jag egentligen efterfrågar är:

Tar kroppen vara på min 6h långa vila? När jag egentligen brukar sova.

Finns det någon sömnexpert eller som kan lite mer kring området så svara gärna!

Mvh

Snobbe
2009-07-24, 10:57
Undrar detta också. Händer mig tyvärr för ofta att man inte lyckas somna på natten och får kanske 2-3 timmar sömn. Jag blir såklart tröttare än om jag hade sovit men undrar om det hjälper att bara ligga där istället för o gå upp o göra nånting.

Alfred Nobel
2009-07-24, 11:02
Undrar detta också. Händer mig tyvärr för ofta att man inte lyckas somna på natten och får kanske 2-3 timmar sömn. Jag blir såklart tröttare än om jag hade sovit men undrar om det hjälper att bara ligga där istället för o gå upp o göra nånting.

Precis. Jag låg iofs och tänkte och oroade mig hela tiden, en hel del onödiga tankar som jag egentligen skulle filtrerat bort innan jag lade mig i sängkammaren.

Men det känns som att den vila man får då man bara ligger still i några timmar borde ge mer än att t.ex. gå runt i huset och pilla på flygplansmodeller?

Grahn
2009-07-24, 11:29
Att ligga och vila är inte lika bra som att ligga och sova men det är bättre än inget, kan du slappna av till ngt meditationsliknande tillstånd så är det bättre än att ligga och vrida på dig och irritera dig på att du inte kan sova.

Att ligga och reta upp sig på att man inte somnar är inget bra sätt att somna, men det vet du säkert.

tano
2009-07-24, 13:07
Det roliga är att du har definitivt sovit under natten. Man tror bara att man inte sover, men du kan själv inte avgöra detta. Fick lära mig det på en föreläsning om sömn (handlade om sömnen betydelse för träning).
Behöver kroppen sova tar den sig tid att göra det, så enkelt är det. Det blir såkallad microsömn. Små korta intervall som du slumrar in utan att märka det. Du missar iofs djupsömnen som är viktig för en massa saker, men du kommer att ha minskat ditt sömnbehov.
Tydligen kan man till och med somna gående om man är tillräckligt trött, kroppen försöker helt enkelt ta den sömn som behövs för att överleva.

tobbo
2009-07-24, 13:09
Det roliga är att du har definitivt sovit under natten. Man tror bara att man inte sover, men du kan själv inte avgöra detta. Fick lära mig det på en föreläsning om sömn (handlade om sömnen betydelse för träning).
Behöver kroppen sova tar den sig tid att göra det, så enkelt är det. Det blir såkallad microsömn. Små korta intervall som du slumrar in utan att märka det. Du missar iofs djupsömnen som är viktig för en massa saker, men du kommer att ha minskat ditt sömnbehov.
Tydligen kan man till och med somna gående om man är tillräckligt trött, kroppen försöker helt enkelt ta den sömn som behövs för att överleva.

Tror också på det här, att bara ligga 6timmar i sträck och hålla säg helt vaken är jävligt lång tid.

patrikjo
2009-07-24, 13:10

Absolut.
Rätt vanligt i det militära med folk som både ramlar omkull när de går, och som inte är medvetna om sin omgivning pga att de går sovande.

tano
2009-07-24, 13:11
Tror också på det här, att bara ligga 6timmar i sträck och hålla säg helt vaken är jävligt lång tid.

För att veta att du inte sovit skulle du behöva en utomstående part som hela tiden kontrollerade att du inte sov.
Förövrigt är det väl detta som är så farligt med att köra bil trött.

tano
2009-07-24, 13:20
Vad jag förstår är det bästa inte att ligga kvar. Gå upp och gör någonting som gör dig trött och gå och lägg dig igen. Det viktiga är egentligen att kunna kontrollera tankarna och inte grubbla för mycket när man ska sova. Det är inte lätt gjort på en gång, men i princip ska man försöka släppa allt när man går till sängen för att sova. Det är även så att du får sämre sömn om du är orolig etc. Försöka att inte göra det till en vana att tänka för mycket innan man ska somna, fast lättare sagt än gjort ;)

Det värsta är ju att stressa för att man inte lyckas sova. Man känner sig orolig för hur morgondagen ska bli om man inte hinner få sin sömn. Det man ska veta dock är att det är dem första timmarnas sömn som är den viktigaste. Dem två första tripparna till djupsömnen (cirka 3-4 timmar beroende på person) är dem längsta och djupaste. Får du största delen av detta kommer du säkerligen klara morgondagen.
Om man sovit dåligt kan det dock till fördel vara att ta en liten tupplur under dagen. 10-20 min räcker. Det ger hjärnan tillräckligt för att vara pigg flera timmar till tydligen (men tar ju inte bort behovet av djupsömn såklart).

Eddie Vedder
2009-07-24, 13:21
Kroppens vila kanske bli hyfsat likvärdig me hjärnan får definitivt inte återhämta sig ordentligt skulle jag gissa.

Kappman
2009-07-24, 13:26
Vi måste gå ner i djupsömn för att hjärnan ska kunna återhämta sig fullständigt.

Tonto
2009-07-24, 13:32
va kul att jag låg och hade exakt samma tankar igår, la mig 01:00 somna runt 03:30

tano
2009-07-24, 13:48
Kroppens vila kanske bli hyfsat likvärdig me hjärnan får definitivt inte återhämta sig ordentligt skulle jag gissa.

Hum jag skulle faktiskt säga lite tvärtom. Åtminstone om man då tar i beaktande att han sovit microsömner under natten. Likvärdigt blir det väl dock aldrig. Och inget av kroppen eller hjärna får väl egentligen återhämta sig. Men om man fokuserar på att klara sig till nästa natts sömn så kan man nog vara hyffsat pigg om man vilat så länge och ändå fått ca 3 timmars sömn.

Jpn
2009-07-24, 15:16
Absolut.
Rätt vanligt i det militära med folk som både ramlar omkull när de går, och som inte är medvetna om sin omgivning pga att de går sovande.

Humm, skulle du kunna ge nått mer konkret exempel på det där? Själv observerade jag aldrig något liknande under min tid i armén, och har endel familjemedlemmar och släktingar som är anställda inom FM, både civilt och som officerare och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara vanligt att soldater knallar omkring i sömnen och inte är medvetna om sin omgivning?

xodd
2009-07-24, 15:18
Bara att googla på REM respektive NREM sömn och se vad som händer i kroppen under dessa perioder. Ganska mycket man går miste om...