handdator

Visa fullständig version : Behöver rätt hjälp från början

Badkrukan
2009-07-24, 01:07
Hallå.
Skulle behöva hjälp från alla kunniga människor som finns här. Såhär ligger det till: Jag har sportat i stort sett hela livet och varit vältränad tidigare fram tills dess att jag slutade med allt vart sport heter för ca 4-5 år sedan. Av anledningar vi inte behöver gå in på har jag sedan dess gått upp väldigt mycket i vikt och är numera kraftigt överviktig. Jag har nu bestämt mig för att på riktigt ta tag i detta och vill ha rätt hjälp från början. Mitt "problem" är att jag inte vill bli "för" stor. Jag var ganska bred och stor redan då jag sportade och folk har sagt att jag har bra kropp för att kunna bli riktigt stor. Absolut inget ont om någon men alla är vi olika och jag vill inte bli "riktigt stor" utan vill gå ner i vikt och samtidigt bli lite starkare. Har inget bra exempel men i framtiden vill jag bli lite större än Brad Pitt i fight club. Hur ska jag gå tillväga? Jag är rädd att om jag börjar med att springa på gymmet för att träna bort all övervikt så kanske jag blir lite stor ändå...även fast jag förstår att det inte sker över 1 år...men ja...ni förstår. Väldigt tacksam för svar.

Kejet
2009-07-24, 04:21
Så du är rädd om att du börjar att springa, så kommer du att bli stor? Hur har du tänkt här?

Blandol
2009-07-24, 04:47
Du kan ju börja med att titta på deffguiden som är bra http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du är kraftigt överviktig vet jag ifs inte om jag skulle rekommendera löpning till en början, får ju vara lite försiktig med knän mm. Om du ändå vill springa på gym kan du prova en cross trainer istället, har inget belägg för det men känns som den är skonsammare.

Badkrukan
2009-07-24, 10:27
Så du är rädd om att du börjar att springa, så kommer du att bli stor? Hur har du tänkt här?

Kanske blev otydligt när jag skrev springa på gymmet, jag menade inte att jag skall träna löpträning på gymmet utan att jag inte vill börja med att styrketräna bort all övervikt.

Du kan ju börja med att titta på deffguiden som är bra http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du är kraftigt överviktig vet jag ifs inte om jag skulle rekommendera löpning till en början, får ju vara lite försiktig med knän mm. Om du ändå vill springa på gym kan du prova en cross trainer istället, har inget belägg för det men känns som den är skonsammare.

Tack, jag har varit in och kikat på den där guiden och tagit till mig en hel del. Just att springa är faktist inga problem (förutom att jag inte orkar springa speciellt långt) för lite finns kvar och benen är ganska starka. Jag spelar t.ex fotboll för mig själv för att komma åt lite träning i joggandet osv. Men är inte promenader bättre än löpning?

King Grub
2009-07-24, 10:30
Nej, löpning är effektivare i precis alla avseenden. Promenader är skonsammare för leder, men det är också det enda.

Och en viktnedgång utan styrketräning innebär en viktnedgång bestående av betydligt större mängd muskelmassa än en viktnedgång med styrketräning. Styrketräning är A och O. Konditionsträning är valfritt. Allt konditionsträningen gör för kroppsvikt och fettförbränning går att reglera med kostintaget.

JoeyP
2009-07-24, 10:32
Kombinera styrketräning och snabba promenader med ett kaloriunderskott för att öka fettförbränningen och bevara muskelmassan under din viktnedgång. Ligg på 2500kcal om dagen. Eller mindre. Men 2500 räcker för att du ska gå ner.

Att tugga tuggummi ökar förbränningen med 20% om man tuggar 100gånger/ 60sek. Är man då ute och går fort så är det lättare att också tugga fort för då är man uppe i varv, ett extra defftips som ökar kocentrationen, det läste jag i den nya body ;)

JoeyP
2009-07-24, 10:36
Grub, skrev du inte att det inte är bra att löpa som kroppsbyggare "det sänder ut fel signaler", bättre med promenader. Alltså för muskelmassan då.

Flexipop
2009-07-24, 12:35
Grub, skrev du inte att det inte är bra att löpa som kroppsbyggare "det sänder ut fel signaler", bättre med promenader. Alltså för muskelmassan då.

Stämmer. Men trådskaparen är väl ingen kroppsbyggare och vill inte bli det heller antar jag?

Blandol
2009-07-24, 17:13
Nej, löpning är effektivare i precis alla avseenden. Promenader är skonsammare för leder, men det är också det enda.

Betyder det att en crosstrainer inte är nåt bra? Borde det inte öka förbränningen lite när man drar med armarna också?

Flexipop
2009-07-24, 17:22
Betyder det att en crosstrainer inte är nåt bra? Borde det inte öka förbränningen lite när man drar med armarna också?

Jag antar att det är högsta möjliga intensitet som grub syftar på när han menar att löpning är bättre än promenader för att bränna kalorier.

Annars tycker jag att crosstrainer är alldeles ypperligt att börja med om man är överviktig då det är mer skonsamt än löpning. Och det borde bränna ungefär lika mycket så länge som intensiteten är den samma.