Visa fullständig version : Deff/Bulk nödvändigt?
getbosse
2009-07-24, 00:26
Har lite funderingar om 'deffning och bulkning'.
Ni får en liten historia bakom min träning, hoppas ni gillar den ;)
Jag har tränat i 2 år regelbundet. Det första året kanske det blev 2-3 gånger i veckan. Men det senaste året har jag kört 6 dagar i veckan, och märker verkligen resultat.
Jag har även det senaste halvåret tänkt på min kost ordentligt. Och det senaste så har jag nästan enbart käkat fisk och sallad till lunch, och något väldigt proteinrikt till middag, t.ex. 250g kvarg, tonfisk, nudlar. Det kan man säga är min mat.
Som mellanmål brukar jag även ta 250g kvarg och 100g hallon. *yummie* :)
Jag har egentligen aldrig brytt mig om att kolla på kost/tränings-forum, utan bara kört mitt eget race.
Så, nu till frågan.
Är en bulk och def nödvändigt? - Det kanske är från person till person?
Jag väger lika mycket som när jag började träna ungefär. Men nu har jag fått muskler, *kan ta bild imorgon*.
Är lite förvirrad angående detta. Vore fint med råd/tips.
Hoppas inte jag tråkade ut er.
tack!
Det beror ju på vilket mål man har.
I början kan man lägga på sig muskelmassa utan att ligga på kcal överskott.
Det finns massa trådar om det här sök lite så kanske du hittar.
getbosse
2009-07-24, 01:09
Det beror ju på vilket mål man har.
I början kan man lägga på sig muskelmassa utan att ligga på kcal överskott.
Det finns massa trådar om det här sök lite så kanske du hittar.
Sant, hittade ett par intressanta trådar. (Fick mig en liten funderare)
Om man vill ha så mycket muskler som möjligt så ligger man på kaloriöverskott så länge man vill, men man kommer lägga på sig en del fett också dock. Ett kaloriöverskott på 200-500 kcal är en modell som många använder när de bygger.
Alltså för att bygga muskler måste du äta mer kalorier än vad du förbränner, samtidigt som du styrketränar.
Är det något som gäller fortfarande? Jag menar, har ingen lust att bli en stor fetklump.
Och mina mål, jadu. För tillfället så vill man inte bli Magnus samuelsson stor, och samtidigt inte som en modell.
Hamnar vi runt cirka 500-800 kcal då?
Sant, hittade ett par intressanta trådar. (Fick mig en liten funderare)
Är det något som gäller fortfarande? Jag menar, har ingen lust att bli en stor fetklump.
Och mina mål, jadu. För tillfället så vill man inte bli Magnus samuelsson stor, och samtidigt inte som en modell.
Hamnar vi runt cirka 500-800 kcal då?
Hahahah, han menar inte att modeller använder sig utav den metoden.
Utan metoden är en utav många modeller. Eller vad man ska säga.
Och ja.. det gäller fortfarande, jag ligger på 500kcal överskott just nu, jag vill gå upp i vikt. Kolla min bildjournal där ser du hur jag har gått upp i vikt. Från början tills nu.
Ju bättre du sköter din kost och träning vid överskottet ju mer kvalitativmassa får du när du går upp. Men mängden fett kmr alltid vara mkt mer.
Att bulka på kyckling, ägg och havrgryn lär ge dig bättre resultat än att bulka på godis, glass och bullar.
getbosse
2009-07-24, 01:27
Hahahah, han menar inte att modeller använder sig utav den metoden.
Utan metoden är en utav många modeller. Eller vad man ska säga.
Och ja.. det gäller fortfarande, jag ligger på 500kcal överskott just nu, jag vill gå upp i vikt. Kolla min bildjournal där ser du hur jag har gått upp i vikt. Från början tills nu.
Ju bättre du sköter din kost och träning vid överskottet ju mer kvalitativmassa får du när du går upp. Men mängden fett kmr alltid vara mkt mer.
Att bulka på kyckling, ägg och havrgryn lär ge dig bättre resultat än att bulka på godis, glass och bullar.
Okej, tack! Klockan börjar bli mycket därav fel tolkningen :)
Och som jag skrev förut, har inte en susning hur jag kollar din bildjournal. :em:
Och en tanke slog mig, kanske inte är fel med en träningsdagbok eller vad man skall kalla det. Så att man får lite kritik och tips ifrån er här.
Eddie Vedder
2009-07-24, 05:13
Jag har även det senaste halvåret tänkt på min kost ordentligt. Och det senaste så har jag nästan enbart käkat fisk och sallad till lunch, och något väldigt proteinrikt till middag, t.ex. 250g kvarg, tonfisk, nudlar. Det kan man säga är min mat.
Då bör du nog tänka ett steg till. För det där är INTE en bra kost alls. Om nu inte salladen ifråga innehåller spenat, linser, fetaost, lök, oliver, broccoli m.m. men det låter som "basic" grönsallad.
getbosse
2009-07-24, 11:14
Då bör du nog tänka ett steg till. För det där är INTE en bra kost alls. Om nu inte salladen ifråga innehåller spenat, linser, fetaost, lök, oliver, broccoli m.m. men det låter som "basic" grönsallad.
En vanlig grönsallad är det inte, men jag förstår hur du menar.
Tack
JoeyP tack du med. :)
getbosse
2009-07-24, 23:08
Finns det någon tråd uppe om hur det är att träna utan deff/bulk?
Dvs, bygga muskler utan att behöva deffa eller bulka.
Det har fungerat bra dessa åren jag har hållt på med träningen, men sen såg jag någon skriva 'Det fungerar till en början' typ.
help! :-)
Eddie Vedder
2009-07-25, 05:43
Finns det någon tråd uppe om hur det är att träna utan deff/bulk?
Dvs, bygga muskler utan att behöva deffa eller bulka.
Det har fungerat bra dessa åren jag har hållt på med träningen, men sen såg jag någon skriva 'Det fungerar till en början' typ.
help! :-)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.