Visa fullständig version : 300kg i bänk
Jag och polare snackade idag om vad som skulle hända om han som är otränad skulle vara själv på ett gym och skulle försöka ta 300kg i bänk och misslyckas. Hade han kunna få bort stången själv? Skulle ha få ont, vad skulle hända?
Han tar 50kg nu.
Han skulle nog inte kunna lyfta ut stången, så ingen risk att han skulle tappa den på bröstet :)
edit. förespråkar också att inte prova ens.
major Pectoralis
2009-07-23, 23:08
Jag och polare snackade idag om vad som skulle hända om han som är otränad skulle vara själv på ett gym och skulle försöka ta 300kg i bänk och misslyckas. Hade han kunna få bort stången själv? Skulle ha få ont, vad skulle hända?
Han tar 50kg nu.
Han skulle antagligen dö. Prova inte.
Han tar 50kg nu.
jag är också intresserad av att veta svaret på denna fråga, låt polarn testa så märker ni vad som händer, glöm inte att avlägga rapport här sen
Han ska inte prova. Vi pratade bara om det och enligt han skulle han hur enkelt som helst få bort den.
Han skulle inte rubba stången, inte ens rulla av den lilla kant som håller stången kvar. Om han mot all förmodan skulle lyckas, skulle han dö en plågsam men snabb död.
Tycker om ett motto från företaget Nike tror det är något i stil med JUST DO IT
Han ska inte prova. Vi pratade bara om det och enligt han skulle han hur enkelt som helst få bort den.
upp till bevis då, min polare Molgan bänkar 500*2 (enligt honom själv) utan större problem fast han provar inte heller
mattilainen
2009-07-23, 23:22
hur kan man inte räkna ut vad som händer?
tntballe
2009-07-23, 23:27
Lasta en stång med 300 kg på golvet, be honom lägga sig under & försöka flytta den.
ganska självklart vad som händer.. om han lyckas att lyfta över kanten dör han, fast troligtvis går det nog inte heller :P
http://img198.imageshack.us/img198/3437/bnken.th.png (http://img198.imageshack.us/i/bnken.png/)
Upptaget
2009-07-24, 00:01
Om han nu skulle lyckas få bort stången från ställningen så skulle revbenen knäckas som kvistar efter att han brutit båda armarna..
Frillan haha :D
Andy.da.wohoo
2009-07-24, 00:11
Tror inte det är många som ens kan lyfta bort en skivstång lastad med 300kg vikter från hyllan den ligger på.
Skulle han lyckas eller få hjälp med att lyfta bort den så skulle han nog punktera lungorna med sina brutna revben..
Nej lägg av fyfan va läskigt. Nu får jag tvångstankar.
Nej lägg av fyfan va läskigt. Nu får jag tvångstankar.
Att testa själv?
du, din klena kompis skulle inte kunna rubba 300 från ställningen (inte jag heller).
Skulle han på någo sätt lägga 300kg på bröstet så hade risket var ganska stor att han skulle dö.
Har sett en filmsnutt någonstans där någon kille tappar stången och hela bröstet trycks ihop, vet inte om det var fejk dock. Någon som sett den?
Finns ju en hel drös med såna filmer. Tror dock jag vet vilken du syftar på. varför tror du att det skulle vara fejkat?
WorkOutBuddy
2009-07-24, 08:33
Läskig tanke att ha. 300kg låter riktigt mycket, dina armar skulle ge vika och ner på bröstet skulle hela stången med all vikt landa.
ARMSTARK
2009-07-24, 08:49
Han kan ju prova att rubba 100kg, tar han bara 50kg tror jag inte han får av 100kg från ställningen ens.
Finns ju en hel drös med såna filmer. Tror dock jag vet vilken du syftar på. varför tror du att det skulle vara fejkat?
Nej jag bara tänkte :) Man kan ju hoppas den var fejk i alla fall, roligare saker kan man ju råka ut för
Damien Thorne
2009-07-24, 09:00
Jag tror inte ens han skulle rubba 50kg mer än han maxar, dvs 100kg.
Och skulle han lyckas rulla av 100kg från ställningen, så skulle det bli fritt fall till bröstet och han skulle skada sig rejält, möjligen dö.
Jag tror inte riktigt ni förstår hur mycket 300kg är. Det finns bara ett fåtal i världen som tar det utan utrustning.
mattilainen
2009-07-24, 09:03
Nu blev det en annanfemma.. Tror han helt seriöst att han skulle kunna rubba den? Han tog 50 kg nu? Lägg på ca 100 kg och se om han bara kan lyfta den rakt upp ut från ställningen, inte ens det kommer han klara.. Hur fan ska han få upp 300 kg, inte många som klarar det
Lyfter han 50, lär han inte rubba 100 ens:Virro
Hammarn: Första filmen fick mig att skratta:D
Vars finns alla 150-kiloshantlar nu när jag vill prova något liknande utan att knäcka revbenen?
Usch usch usch, undra hur många som har dött av en sådan olycka, läskigt. På den första videon så håller han så att tummen inte går runt stången, varför skulle man vilja hålla på det sättet?
Jag har hört lite olika anledningar faktiskt, allt från att tummen skulle ta stryk om man inte håller så till att man bänkar mer när man håller så. Inget av dem stämmer dock, men det är väl vare sig den första eller sista villfarelsen kring träning som drabbat någon...
schröder
2009-07-24, 11:45
snacka om att han har noll respekt för vikter, 300kg i bänk. vet han ens vad han snackar om? han skulle inte få bort stången om ens hälten av den vikten låg på hans bröst.
Har sett en filmsnutt någonstans där någon kille tappar stången och hela bröstet trycks ihop, vet inte om det var fejk dock. Någon som sett den?
Såg den videon på tv tror det var worlds most amazing videos han klarade sig rätt så lindrigt undan med ett rejält märke strax över bröstkorgen en hårsmån från att stången skulle träffat halsen! Tror det var 180kg på stången!
130kg finsk sisu
2009-07-24, 12:53
Har sett en ukrainsk lyftare få 272,5kg rätt över näsan. Han steg upp å höjde till 277,5kg :)
hade väl fått jävligt ont om han fick den på brösten o sedan lutat stången åt något håll och slingra sig själv bort från den! :D
130kg finsk sisu
2009-07-24, 12:59
Kanske det borde startas en tråd om hur många på kolo som lyckas rubba 300kg i 2cm lockout? Använd powerrack för guds skull. Filmbevis uppskattas.
Jag tippar på att man bör vara god för 180-190kg i bänkpress och ha en god tricepsstyrka för att klara det.
http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=29492
Om ni inte har klämmer på kommer han kunna luta stången åt sidan.
Om ni inte har klämmer på kommer han kunna luta stången åt sidan.
Är inte så säker på det, 300 kilo är mycket att ligga fastklämd under.
Har tagit 140kg men när jag testade 135kg och brände utan passare kan jag säga att det var ett djävla bök att vicka stången åt sidan för att vikterna skulle rinna av.
Jag tror en kille som tar 50kg i bänk kan säkert dö redan på 150 med tanke på hur problem jag hade med 5kg mindre än vad jag maxat nån vecka tidigare.
WorkOutBuddy
2009-07-24, 16:52
Jag har hört lite olika anledningar faktiskt, allt från att tummen skulle ta stryk om man inte håller så till att man bänkar mer när man håller så. Inget av dem stämmer dock, men det är väl vare sig den första eller sista villfarelsen kring träning som drabbat någon...
Mm, tycker det är skumt att hålla så då det bara ökar risken att stången glider av och landar på bröstet. Kanske med lätta vikter men med så mycket vikter så att man kan dö, skulle aldrig ta den chansen.
Black Star Abyss
2009-07-24, 17:48
Använd 3-4 kompisar för att lyfta av stången. Låt honom ligga i bänkställning och fatta den med raka armar, sedan släpper medhjälparna stånger. Observera vad som händer. Filma gärna och lägg upp här.
Kanske det borde startas en tråd om hur många på kolo som lyckas rubba 300kg i 2cm lockout? Använd powerrack för guds skull. Filmbevis uppskattas.
Jag tippar på att man bör vara god för 180-190kg i bänkpress och ha en god tricepsstyrka för att klara det.
Skulle troligtvis inte klara det och göra illa mig på köpet.
Men de vore kul att prova! :laugh:
hade väl fått jävligt ont om han fick den på brösten o sedan lutat stången åt något håll och slingra sig själv bort från den! :D
Hade han fått den på bröstet utan passare=död. No discussion. Förresten får han den på bröstet med passare dör han nog också:D
Hade han fått den på bröstet utan passare=död. No discussion. Förresten får han den på bröstet med passare dör han nog också:D
100 kg bänk och ett (typ) kronlyft på 200 kg är det nog många som klarar i såna situationer. :)
AnderssoN
2009-07-25, 00:36
Jag vet vad som skulle hända om 130kg finsk sisu fick 300 kg över bröstet.
Han skulle vänta på startsignal och sen pressa upp skiten.
Doctor Snuggles
2009-07-25, 00:55
Tränade mycket skumma lockouts o dyl en tid. Gjorde då ca 200 ca 10cm utlås trots att jag bara tog typ 100 i vanlig bänk. Har för mig jag låg mellan 250-300 på 2cm utlås. Rakt upp då i powerrack - lyfta av är en helt annan femma.
Kanske hade blivit en bra tröjbänkare om jag hade fortsatt?
Han får ha finsk sisu bredvid isåfall :p
130kg och din kompis har en chans att overleva.
130kg finsk sisu
2009-07-25, 08:33
Tränade mycket skumma lockouts o dyl en tid. Gjorde då ca 200 ca 10cm utlås trots att jag bara tog typ 100 i vanlig bänk. Har för mig jag låg mellan 250-300 på 2cm utlås. Rakt upp då i powerrack - lyfta av är en helt annan femma.
Imponerande!
Krävs ju några andra egenskaper oxå för att bli en bra tröjbänkare men du skulle nog varit stark och modig iaf!
Kanske hade blivit en bra tröjbänkare om jag hade fortsatt?Det hade varit aningens mer trovärdigt om du visste vilka vikter du tog.
Anders The Peak
2009-07-25, 09:53
I den här tråden saknas det en hel del viktvana hos de flesta om jag förstår det hela rätt.
Surfandes på Internet då kan man göra det mesta i tanken.
Deceiver85
2009-07-25, 10:04
http://www.faktoider.nu/img/mata_inte_trollen.gif
Det är faktiskt riktigt jävla starkt. Jag tycker du ska ta och svamla förbi en SL-klubb och busa lite i en bänktröja. 300 tror jag inte du gjorde på något sätt öht men jag skulle se det som en ära att bli visad fel i det fallet. Det vore helt enkelt hysteriskt bra.
Doctor Snuggles
2009-07-25, 12:47
Imponerande!
Krävs ju några andra egenskaper oxå för att bli en bra tröjbänkare men du skulle nog varit stark och modig iaf!
Det hade varit aningens mer trovärdigt om du visste vilka vikter du tog.
Det är faktiskt riktigt jävla starkt. Jag tycker du ska ta och svamla förbi en SL-klubb och busa lite i en bänktröja. 300 tror jag inte du gjorde på något sätt öht men jag skulle se det som en ära att bli visad fel i det fallet. Det vore helt enkelt hysteriskt bra.
190 10cm utlås smal fattning gjorde jag iaf, t.o.m. uppskrivet i gamla journalen här på kollo. Visst, antagligen är det stor skillnad att t.o.m. köra mot klossar med rörelsebanan o dyl. Jag tryckte bara upp vikterna rakt upp i ett rack eller powerrack.
Precis börjat träna igen efter ett långt uppehåll, så nu är jag lika stark som en påse nötter, men blev lite sugen på att börja köra lite lockout-träning igen efter denna tråden faktiskt. Måste bara hitta ett gym med powerrack igen.
Poängen är att om man inte tränar specifikt lockouts, och får "viktvana" så är det förjävligt tungt, men annars så personligen tryckte jag det gick riktigt snabbt att få upp styrkan i kortare ROM, så jag ser inte särskilt mycket prestige i prestationen.
190 10cm utlås smal fattning gjorde jag iaf, t.o.m. uppskrivet i gamla journalen här på kollo. Visst, antagligen är det stor skillnad att t.o.m. köra mot klossar med rörelsebanan o dyl. Jag tryckte bara upp vikterna rakt upp i ett rack eller powerrack.
Precis börjat träna igen efter ett långt uppehåll, så nu är jag lika stark som en påse nötter, men blev lite sugen på att börja köra lite lockout-träning igen efter denna tråden faktiskt. Måste bara hitta ett gym med powerrack igen.
Poängen är att om man inte tränar specifikt lockouts, och får "viktvana" så är det förjävligt tungt, men annars så personligen tryckte jag det gick riktigt snabbt att få upp styrkan i kortare ROM, så jag ser inte särskilt mycket prestige i prestationen.
Jag skulle säga att det är tyngre med rack lockouts än det är med kloss. Även 190kg med smalt grepp till 10cm är faktiskt riktigt bra. Du har kanske "talang" för att bli löjligt stark och det är något jag tycker du ska följa upp (pursue!?).
Hejnomax
2009-07-25, 13:01
En sak är säker. Han hade fått träningsverk dagen efter.
Doctor Snuggles
2009-07-25, 13:19
Jag skulle säga att det är tyngre med rack lockouts än det är med kloss. Även 190kg med smalt grepp till 10cm är faktiskt riktigt bra. Du har kanske "talang" för att bli löjligt stark och det är något jag tycker du ska följa upp (pursue!?).
Jag tror faktiskt att alla kan träna upp den korta rangen effektivt, bara att de flesta inte vet hur man gör det/vill göra det? Aldrig blivit speciellt stark i full rom övningar (låg väl på 115 1RM bänk vid ca 74kg kv som mest) så "talang" vet jag inte.
Jag tror faktiskt att alla kan träna upp den korta rangen effektivt, bara att de flesta inte vet hur man gör det/vill göra det? Aldrig blivit speciellt stark i full rom övningar (låg väl på 115 1RM bänk vid ca 74kg kv som mest) så "talang" vet jag inte.
Du kan ju roa dig med att räkna ut Wilks på det och jämföra. Det är en ganska bra bänkpress utan tvekan.
Doctor Snuggles
2009-07-25, 14:03
Du kan ju roa dig med att räkna ut Wilks på det och jämföra. Det är en ganska bra bänkpress utan tvekan.
Är inte wilks för totalen? Sen jämföra med vad, tröjlösa resultat? Som hittas var?
Är inte wilks för totalen? Sen jämföra med vad, tröjlösa resultat? Som hittas var?
Du kan ju se vad det motsvarar hos folk på 90, 100 eller mer i kroppsvikt och sedan se dig omkring efter hur många som gör det.
Doctor Snuggles
2009-07-25, 14:12
Du kan ju se vad det motsvarar hos folk på 90, 100 eller mer i kroppsvikt och sedan se dig omkring efter hur många som gör det.
Kollade precis raw rekord på kraftsport, och det låg på 140 på 75 kg. Så just bänken kanske inte var så illa ändå. (Marken var väl genomsnittlig, och böjen rent utav pinsam å andra sidan.)
Man blir väl snöblind om man jämför sig med fenomen som typ Kodama (215 raw eller nåt), som jag har en tendens att göra. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.