handdator

Visa fullständig version : Ett riktigt skumt datorproblem?

Asdf
2009-07-23, 16:53
Hej!

Rent spontant, ifall en dator fungerar bra allmänt, men börjar bete sig underligt efter ett par timmar ( ibland upp till 8-9h utan problem) vad skulle ni tro isåfall?

Problemen är omstarter med föregående BSODs, felmeddelanden skiftar från win32k.sys till ntoskrnl.sys. Efter detta kan den låsa sig redan innan man har möjlighet att nå BIOS till att ibland tappa signal med skärmen.
Under detta har även USB portarna problem med att mus/tangentbord ej fungerar

Låter jag sen datorn stå ett par timmar kan allt fungera bra igen för att sen igen fortsätta

Överhettning? CPU och Chassitemp ligger stabilt på 35-40grader, jag vet ju ej vilken temperatur övriga komponenter har för grafikkortet känns ju väldigt varmt ( osäker dock om det ändå är normalt för den)

Damm och dylikt har jag rensat bort, Memtest och tillverkarens skiva för hårddiskarna har jag med kört för bara nån månad sen. Har även installerat om Win xp sp3 men problemen kvarstod

Finska Lejonet
2009-07-23, 17:17
Alla kablar sitter som de ska och inga är i kläm(sitter på i ordentligt)?
Du skrev inget om det, det är därför jag frågar...

Yes
2009-07-23, 17:59
Hade liknande problem med min förra dator. Har inte kunnat bekräfta det helt och hållet men jag tror det var att nätagget gav galna spänningar till moderkortet som sedan gav upp. Hursomhelst så, allt förutom moderkortet funkade och jag fick vid ett par tillfällen varningar om att det var något knas med spänningen till nordbryggan.

King Grub
2009-07-23, 18:24
Nätaggregat och minnen vet jag kan ge krascher med både win32k.sys och ntoskrnl.sys.

Nätaggregatet kanske är en het kandidat då, om du nyligen kollat minnena.

Wayfaerer
2009-07-23, 20:06
Hade ett liknande problem nyligen som jag aldrig kom tillrätta med. Bytte först nätagget men problemet kvarstod. Bytte därefter moderkort, processor och minne och blev kvitt problemen. Inte så dyrt om det inte är high-endprylar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

Misstänker att det var moderkortet som var felet, trots bios-uppdateringar, men då komponenterna var något år gamla hade ett moderkort med motsvarande socklar blivit dyrare än alla komponenter tillsammans.

David Brent
2009-07-23, 20:08
ESD kan ju ge en del märkliga fel med.