Visa fullständig version : Tråden för oss som bygger & fixar hemma
bear.flowertwig
2009-07-23, 16:08
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1238774!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
bear.flowertwig
2009-07-23, 16:10
Jag ska måla vitt i hela lägenheten och behöver mycket väggfärg till bra pris. Vad för märke och var ska jag köpa för att få kvalitet utan att bli rånad?
Åk till Bauhaus. Valfri ort.
bear.flowertwig
2009-07-23, 16:29
Vilken betydelse har märket? Beckers, Alcro, Nordsjö... är same same?
hahavaffan
2009-07-23, 16:35
Vilken betydelse har märket? Beckers, Alcro, Nordsjö... är same same?Ta Nordsjö så blir min polare glad ;)
Mitt portalbygge under maj månad, hann aldrig ta någon före jag började riva sönder allting.
http://i240.photobucket.com/albums/ff151/likehero/port1.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff151/likehero/port2.jpg
bear.flowertwig
2009-07-23, 16:51
Ta Nordsjö så blir min polare glad ;)
Då blir det Beckers alltså, hehe. (fö 30% rabatt på bauhaus nu)
Mitt portalbygge under maj månad, hann aldrig ta någon före jag började riva sönder allting.
Trevligt med före/efter :thumbup:
Nån som har erfarenhet av (småskaligt) gjutande i betong? Det är framför allt bygga form jag klurar på. Har fått för mig att gjuta en toalettsits. Funderar på att köpa en billig IKEA-sits och göra en gipsavgjutning. Spackla/slipa och sen fylla med betong. Bättre lösningar?
Beckers och Nordsjö om jag minns rätt var de bästa i ett test för vattenbaserade inomhusfärger, generellt sett skulle man använda vattenbaserade inomhus
Köpte vit målarfärg på max, täckte dåligt som faaan men det var ändå mer värt än om jag skulle ha köpt Lady eller nåt annat gay. Bara måla på ett par ggr.
Nu minns jag inte vad det kostade men jag vågar nog säga att det var 99kr för en stor dunk på 10 liter. Vågar jag påstå det? Det var iof 4 år sedan men jag skryter om hur billigt det var ännu.
Vilken betydelse har märket? Beckers, Alcro, Nordsjö... är same same?
Det är nog i stort sett same same, men köp inget billigt skit. Det är billigt av en anledning.
Såvida du inte är sugen på att måla samma väg flera gånger såklart.
Jag funderar starkt på att byta ut bänkskivorna hemma i köket. Dock ser det efter en första koll ut som att de är limmade på bänkstommarna, och jag har inte än råd och lust att byta ut all skit i köket. Bara skivorna och kaklet ska bytas. Någon som har erfarenhet av limmade bänkskivor som ska bytas ut? Eller kanske bara någon som har något tips på hur jag ska göra för att inte slå sönder stommarna?
Vad tror ni
Ska jag tapetsera en häftig fondvägg i sovrummet eller ska jag be min systers kompis måla en fondvägg? Borde helt klart bli snyggast med målat, är dock ett jävla grundjobb innan själva målandet då. Smidigare men säkerligen dyrare med en fondväggstapet (mönsterpassning av värsta graden).
Jag tycker du ska jämföra med Bojens på Norrtullsgatan. Dom brukar ha bra pris på färg. Dessutom ligger dom i city och är trevliga. Tror sonen har tagit över nu, är ett familjeföretag.
btw, tittar på Ernst just nu. Men jag gillar inte endiver.
Jag funderar starkt på att byta ut bänkskivorna hemma i köket. Dock ser det efter en första koll ut som att de är limmade på bänkstommarna, och jag har inte än råd och lust att byta ut all skit i köket. Bara skivorna och kaklet ska bytas. Någon som har erfarenhet av limmade bänkskivor som ska bytas ut? Eller kanske bara någon som har något tips på hur jag ska göra för att inte slå sönder stommarna?
Det låter skumt att limma på stommarna. Men om det är så illa blir det nog rejält med arbete... mitt tips är att få tag i en http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/modules/oragetblob.dll/139896.jpg?db=boptocs&item=advasta.r5.m$d$lobvalues&id=4017,61,139896&maxwidth=360&maxheight=350&filename=PMF180E.jpgsån här... (http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=518E59B31C51062CB80A207B9BA 4521D.s038?country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=96516&object_id=14153&mode=awb&awbtitle=Urtag&awbccat_id=96516) och kapa luckorna allra högst upp. Det borde sen gå att schimsa när du lägger på nya skivan.
Grymt trevlig tråd förövrigt.
Det låter skumt att limma på stommarna. Men om det är så illa blir det nog rejält med arbete... mitt tips är att få tag i en sån här... och kapa luckorna allra högst upp. Det borde sen gå att schimsa när du lägger på nya skivan.
Grymt trevlig tråd förövrigt.
Det gjordes så förr. Och säkert även idag av vissa.
Men varför kapa luckorna?
Prova att få loss bänkskivorna med ett stämjärn eller liknande. Risken finns ju att stommarna tar stryk dock.
Det gjordes så förr. Och säkert även idag av vissa.
Men varför kapa luckorna?
Prova att få loss bänkskivorna med ett stämjärn eller liknande. Risken finns ju att stommarna tar stryk dock.
Ah, där ser man. Jag är en teoretisk snickare / byggare med begränsad erfarenhet...
Menade självklart stommarna, luckorna behöver man inte pilla på.
bear.flowertwig
2009-07-23, 20:38
Beckers och Nordsjö om jag minns rätt var de bästa i ett test för vattenbaserade inomhusfärger, generellt sett skulle man använda vattenbaserade inomhus
Det blev Beckers (30% veckan ut på bauhaus - nej jag har inte provision. På Bauhaus). Jag frågade om skillnaden på olje- och vattenbaserat och enligt tjejen på Bauhaus så skulle ytan kunna bli lite jämnare och tåligare med oljebaserat. Nu fanns det inte oljebaserat till den färgen jag skulle ha (några hurtsar som ska shejpas upp) annars hade jag kört det eftersom jag vill ha det så jämnt det bara går (tänk sprutmålat).
Vad tror ni
Ska jag tapetsera en häftig fondvägg i sovrummet eller ska jag be min systers kompis måla en fondvägg? Borde helt klart bli snyggast med målat, är dock ett jävla grundjobb innan själva målandet då. Smidigare men säkerligen dyrare med en fondväggstapet (mönsterpassning av värsta graden).
Jag tycker du ska strunta i att köra en hel vägg. Kör något mönster över flera väggar eller en mindre del på en vägg. Genom att tex utgå från ett hörn och måla en bit ut på varje vägg blir det mindre statiskt och stelt tycker jag.
http://www.nordsjo.se/upload/image/news/news_2007_10_23_10_09_21.jpg
http://scrapnstuff.blogg.se/images/2008/rose_01_1208866158_3400762.jpg
Kanske inte just dina mönster/färger men... :D
Eller varför inte måla en enfärgad bild:
http://2.bp.blogspot.com/_oss-OEfbrCQ/SA8swG54LUI/AAAAAAAAA1Q/TinKBZX0NP8/s320/v%C3%A4rldskarta+fondv%C3%A4gg.jpg
bear.flowertwig
2009-07-23, 20:43
http://modeblogg.adnic.com/wp-content/uploads/2008/03/0000032047.jpg
http://husdrommen.blogg.se/images/2008/2eco_14690272.jpg
http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_11_2008/post-113461-1226854204.jpg
:thumbup:
hhahahaha sista bilden, absolut. Blir kanon när du tar hem en dejt. Gillade grenen också. Annars så gillar jag starka färger. Vill ha ett mörkblått sovrum men orkar inte måla nu.
men tänk på att vissa av oss sitter på laptops med små skärmar. Det där är dödens med så stora bilder.
bear.flowertwig
2009-07-23, 21:12
Tips & trix
http://static.feber.se/article_images/65/23/3/65233_440.jpg
http://www.eijffinger.nl/contact.jsp?language=en&page_id=43&category_id=30
Jag gillar när taket har en annan färg.
Ska du ha hela lägenheten vit?
Slängde upp lcd tv'n på skärmen nyss...
Jag tyckte pluggen som följde med såg klena ut så jag gick till firmabilen och hämtade expandrar istället.
Hade ju proppat 6 hål redan så det var ju bara o dunka i skitet.
Nu i efterhand kom jag ju givetvis på att det hade varit bra o proppa tillräckligt djupt så man kan slå in skitet när man väl flyttar sen.
Men nääe. Nu kommer 6 expandrar sticka ut typ 5mm från väggen sen.
Hyresrätt o allt haha, bra jobbat!!
Men tv'n sitter fint iaf! :D
God afton, vad skulle herrskapet rekommendera för material att fylla, fula, relativt stora borrhål i betongväggar? Någon slags variant med en fogspruta(?) tror jag personligen starkt på.
God afton, vad skulle herrskapet rekommendera för material att fylla, fula, relativt stora borrhål i betongväggar? Någon slags variant med en fogspruta(?) tror jag personligen starkt på.
Vanligt mediumgrovt spackel brukar funka för mindre hål. Kan man inte blaska igen hålen med spade så är nog någon form av spruta bra om man vill fyaa igen allt. Har man decimetarstora kratrar i väggen (som undertecknad hade) så finns det något som heter Husfix, rekommenderas. Ett pulver som man blandar till själv och som man sedan blaskar på väggen. Blir hårt som betongen själv. Vet dock inte om det funkar att använda i spruta.
Det låter skumt att limma på stommarna. Men om det är så illa blir det nog rejält med arbete... mitt tips är att få tag i en http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/modules/oragetblob.dll/139896.jpg?db=boptocs&item=advasta.r5.m$d$lobvalues&id=4017,61,139896&maxwidth=360&maxheight=350&filename=PMF180E.jpgsån här... (http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=518E59B31C51062CB80A207B9BA 4521D.s038?country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=96516&object_id=14153&mode=awb&awbtitle=Urtag&awbccat_id=96516) och kapa luckorna allra högst upp. Det borde sen gå att schimsa när du lägger på nya skivan.
Schimsa? Annars tackar jag för tipset, börjar inse att jag nog måste utöka maskinparken med någon slags såg eller som ovanstående om inte endast stämjärn etc. fungerar. Att köpa en liten maskin kan ju lätt vara värt det för att slippa sätta in nya stommar.
Tanken har slagit mig, är lite rädd att stommarna inte är av den mest bastanta typen så att säga. Kommer utreda lite mer hur det egentligen ser ut i nästa vecka.
bear.flowertwig
2009-07-23, 22:30
Jag gillar när taket har en annan färg.
Ska du ha hela lägenheten vit?
Ja, för att den ska säljas och för att delar av den är rätt mörka.
Jag tyckte pluggen som följde med såg klena ut så jag gick till firmabilen och hämtade expandrar istället.
Nu i efterhand kom jag ju givetvis på att det hade varit bra o proppa tillräckligt djupt så man kan slå in skitet när man väl flyttar sen.
Äsch, fram med vinkelslipen och lite spackel så är problemet löst:thumbup:
Först gipsbruk, sen spackel.
i like the way you think.....
Ignatius72
2009-07-24, 06:25
Tanken har slagit mig, är lite rädd att stommarna inte är av den mest bastanta typen så att säga. Kommer utreda lite mer hur det egentligen ser ut i nästa vecka.
Det är ju inte säkert att de sitter särskilt hårt när man börjar bända. Ta fast i ena änden och curla upp skiten.
Som den rosa bilden bakom sängen är det jag tänkt, annars var den med trädet skitsnygg. Ska bara komma på ett passande motiv, väggarna är mörkgula, säng svart och vit. Bör kanske måla över de fulgula tapeterna
Schimsa? Annars tackar jag för tipset, börjar inse att jag nog måste utöka maskinparken med någon slags såg eller som ovanstående om inte endast stämjärn etc. fungerar. Att köpa en liten maskin kan ju lätt vara värt det för att slippa sätta in nya stommar.
Ett finare ord för "lägg under lite små masonitbitar eller liknande för att komma upp i originalhöjd..."
Vill du få loss expandrarna så går det bra att bara slå fram och tillbaka (tänk, höger-vänster) med en hammare så lossar det efter ett tag. Sen får du ju kleta i lite spackel i hålet bara.
Supercharger
2009-07-24, 10:00
Är det nån som har testat Metall-färgerna från Beckers?
Tänkte att jag skulle måla 3 av väggarna i vardagsrummet en sån färg för att få en lite coolare effekt när ljuset landar på väggen.
...men sen såg jag priset och runt 900kr/burken kändes lite dyrt, speciellt när man behöver 2st.
En annan fråga. Om man nu har en repa i sina fina parkett finns det nåt man kan göra, för djup för att slipa om hela golvet.
Mvh
bear.flowertwig
2009-07-24, 12:01
Som den rosa bilden bakom sängen är det jag tänkt, annars var den med trädet skitsnygg. Ska bara komma på ett passande motiv, väggarna är mörkgula, säng svart och vit. Bör kanske måla över de fulgula tapeterna
Trist jobb men det kanske är värt att börja med tapeterna ja ;)
Googla väggmålning (och vad det nu heter på engelska) så lär du få mycket inspiration.
Är det nån som har testat Metall-färgerna från Beckers?
Tänkte att jag skulle måla 3 av väggarna i vardagsrummet en sån färg för att få en lite coolare effekt när ljuset landar på väggen.
...men sen såg jag priset och runt 900kr/burken kändes lite dyrt, speciellt när man behöver 2st.Mvh
La märke till dem igår men det känns som att det är alldeles för mycket pengar för nånting det är stor risk för att man tröttnar på snart. Kan tänka mig att det funkar bättre för att måla om enstaka prylar/möbler. I deras katalog hade de bla en kungstol de målat om i metallicmossgrön som blev riktigt skön.
Skulle faktiskt vara sämre med oljebaserat inomhus, det hade med hållbarheten på färgen och massa hur den förändrades med tiden, jag har inte kvar den artikeln där de testade detta :/
Har precis renoverat färdig badrummet hemma, och håller på med angränsande rum. Reparationsgips är uppe på några väggar som såg förjävliga ut där det var platsmonterade garderober sedan 50talet. Sjukdom satte dock käppar i hjulet, fast i helgen skall det spacklas o dolas... :)
bear.flowertwig
2009-07-24, 16:01
Fototapeter...
http://static.feber.se/article_images/61/77/4/61774.jpg
http://static.feber.se/article_images/61/77/5/61775.jpg
http://static.feber.se/article_images/61/77/6/61776.jpg
Har precis renoverat färdig badrummet hemma, och håller på med angränsande rum. Reparationsgips är uppe på några väggar som såg förjävliga ut där det var platsmonterade garderober sedan 50talet. Sjukdom satte dock käppar i hjulet, fast i helgen skall det spacklas o dolas... :)
Najs. Badrum skulle jag nog inte ge mig på själv pga fuktspärrar och annat som måste blir rätt.
Najs. Badrum skulle jag nog inte ge mig på själv pga fuktspärrar och annat som måste blir rätt.
Självklart hade jag in en riktig hantverkare för att göra fuktspärr och dylikt som bara måste bli rätt :)
bear.flowertwig
2009-07-25, 16:51
Självklart hade jag in en riktig hantverkare för att göra fuktspärr och dylikt som bara måste bli rätt :)
Ok, ja det och el är väl inte att rekommendera att "hemmafixa" hehe.
Oj, fototapeter var sjukt snyggt. Får googla efter sånt ;) tack!
bear.flowertwig
2009-07-29, 17:11
Finns det nån som helst poäng att ha kvar gamla telefonledningar? Ska måla om och sätta nya socklar och är glad att slippa sätta tillbaka gamla ledningar man ändå aldrig använder. Fult är det desstom.
kan du inte sätta dom bakom socklarna?
Letar efter mörka snygga dimmer & vägguttag
Har tittat lite på clas ohlson men dom hade inget speciellt utbud
bear.flowertwig
2009-07-29, 21:32
kan du inte sätta dom bakom socklarna?
Jo men det vore skönt att rensa bort trasslet. Kablarna har blivit övermålade ett antal ggr tidigare så de skull egentligen behöva bytas eller göras rena.
Insulinus
2009-07-29, 21:52
Letar efter mörka snygga dimmer & vägguttag
Har tittat lite på clas ohlson men dom hade inget speciellt utbud
Bauhaus har brytare och uttag som är kromade samt i borstat aluminium. Har för mig det var Bauhaus jag såg dessa på iaf. Sjukt snygga men likaså sjukt dyra.
kolla på www.elbutik.se
Bauhaus har brytare och uttag som är kromade samt i borstat aluminium. Har för mig det var Bauhaus jag såg dessa på iaf. Sjukt snygga men likaså sjukt dyra.
Tack, synd bara att bauhaus hemsida inte hjälper en ett dugg
Saxar en egen post från ett annat forum, som gäller väggmontering av ett hemmabyggt stereorack.
Hej!
Skulle gärna vilja ha lite input angående detta! Till saken hör att den ska monteras på en gipsvägg med dubbelgips, och jag ser mollyplugg som den enda reella lösningen till att göra själva infästningen på väggen.
Hyllan är byggd i plyfa och väger ca 18kg. Hyllplanen kommer totalt belastas med ca 25-30kg.
Från början tänkte jag en lösning där jag skruvar fast och fäller in hängbleck i hyllans bakstycken. Vad som har fått mig att tvivla på den här lösningen är att det blir svårt att kunna använda mer än två stycken (jag tänkte mig fyra från början). Detta eftersom jag tvivlar på min förmåga att borra upp fyra hål med tillräckligt bra precision.
Frågan då, räcker det med två hängbleck av den här typen?
Om inte, förslag på hur jag ska lösa upphängningen?
Hyllans grundstomme består av fyra stycken konsoler i 15mm plyfa. Dessa är fastmonterade i två bakstycken, som i sin tur hålls ihop av hyllplan m.m. Bredden är 50cm och på mitten av baksidan är en 10cm öppen kanal för kabeldragning. Höjd 92cm och djup ca 47cm. Ev. upphängningsanordning bör göras med hänsyn till, i synnerhet kabeldragningen i den här öppna kanalen, som jag helst skulle vilja undvika att blockera.
Jag har tyvärr inga vettiga bilder eller någon korrekt 3d-modell att tillgå just nu.
Vore tacksam för lite hjälp. Jag ska sätta upp en elfahylla (två skenor, några hyllplan), min vägg verkar ha gipsplatt ytters och innanför betong, vad ska jag ha för skruv och plugg? Några särskilda sorter, hur grova?
Vore tacksam för lite hjälp. Jag ska sätta upp en elfahylla (två skenor, några hyllplan), min vägg verkar ha gipsplatt ytters och innanför betong, vad ska jag ha för skruv och plugg? Några särskilda sorter, hur grova?
Jag har precis borrat runt lite i lägenheten och dragit in lite skruvar. Ingen gipsskiva, men likväl betong som på sina ställen uppbjöd lite motstånd mot borren.
Det har också monterats ner några hyllor av den modell som du tänker sätta upp. Det var dock inte jag som satte dit dem.
De tips som kan lämnas från min sida är att det inte varit något speciellt med varken skruvar eller pluggar som föregående ägare eller jag använt. Kändes som standardstorlek, om du förstår vad jag menar.
Vet du att du skall lasta enorma vikter på hyllorna så kan det ju kanske vara bra att dra i en extra skruv eller två (om det finns hål för det), men mina skenor var iallafall monterade med 5 stycken skruvar. Två skenor á 200cm till tre hyllplan (som var placerade på den översta metern) á 100cm.
hahavaffan
2013-10-14, 19:28
Åh, bra tråd.
Någon som har erfarenhet av att regla upp en plyfa+gips-vägg utanpå en betongvägg? Visst bör man undvika att skruva fast den i golvet, som är ett 3 år gammalt parkettgolv av klick-typ, p.g.a. rörelser etc? Får man flytta ut ett utanpåliggande el-uttag (även kabeln är utanpåliggande) från betongväggen till den nya, utan elektrikers inblandning? Några spontana tips till mig?
Åh, bra tråd.
Någon som har erfarenhet av att regla upp en plyfa+gips-vägg utanpå en betongvägg? Visst bör man undvika att skruva fast den i golvet, som är ett 3 år gammalt parkettgolv av klick-typ, p.g.a. rörelser etc? Får man flytta ut ett utanpåliggande el-uttag (även kabeln är utanpåliggande) från betongväggen till den nya, utan elektrikers inblandning? Några spontana tips till mig?
Är det en hyreslägenhet eller liknande?
Om inte så hade jag sågat av golvet så att man får rörelse mot den nya väggen istället för befintlig betongvägg.
Är det en inner eller yttervägg?
hahavaffan
2013-10-14, 21:07
Är det en hyreslägenhet eller liknande?
Om inte så hade jag sågat av golvet så att man får rörelse mot den nya väggen istället för befintlig betongvägg.
Är det en inner eller yttervägg?Bostadsrätt. Okej, förklara gärna närmare hur du menar med sågningen av golvet. En polare föreslog det också, och i vilket fall han tyckte man kunde tigersåga av 50mm golv så att man får in en 45-regel mellan golv och betongvägg. Typ så du tänker? Det är en vägg som vätter mot trapphuset, så det lär vara riktig betong och inte den där typen man gärna borrar i med en 500-kronors slagborr.
Supercharger
2013-10-15, 06:45
Hej!
Finns det nån dimmer som kan sköta två olika anslutningar?
Har för närvarande en strömbrytare med 2st knappar och skulle vilja byta den mot en dimmer som sköter jobbet istället.
Nocturnal
2013-10-15, 08:16
Hej!
Finns det nån dimmer som kan sköta två olika anslutningar?
Har för närvarande en strömbrytare med 2st knappar och skulle vilja byta den mot en dimmer som sköter jobbet istället.
Det finns men det är dyrt. Denna t.ex. http://elbutik.se/product.html/dubbeldimmer2x40-315w/va?category_id=280
Jag tycker att två dosdimmer är ett bättre alternativ.
Vill justera upp 2st ytterdörrar där dörrbladet tar i tröskeln (det finns gott om luft ovanför dörrbladet). Det verkar inte vara direkt skevt utan tar i ungefär lika mycket över hela bredden.
Jag kan dock inte hitta några justeringsskruvar på gångjärnen. Gångjärnen ser ut nästan precis såhär: http://static.byggmax.com/image/products/472x472/25203_472x472.jpg
men är drygt 30år gamla.
Min förhoppning var att ändbiten skulle vara avtagbra och dölja en justeringsskruv, men jag lyckades inte få loss dem.
På utsidan av själva gångjärnen finns det 2st koniska hål också, kan inte se hur dessa skulle kunna vara av någon användning dock, eftersom det inte finns något att skriva i.
Går de helt enkelt inte att justera i höjdled eller är jag efterbliven?
hahavaffan
2013-10-15, 14:56
Kan du inte lyfta av dörren och lägga i små brickor mellan de två delarna i gångjärnet? Kanske inte så man ska göra, men det borde ju ge önskvärd effekt.
PureWhey
2013-10-15, 14:59
Shadowfire ? :D
Kan du inte lyfta av dörren och lägga i små brickor mellan de två delarna i gångjärnet? Kanske inte så man ska göra, men det borde ju ge önskvärd effekt.
De kanske är delade på mitten och hakar i varandra ja, isåfall är det ett alternativ. Så brukar jag göra på innerdörrar men inte gett mig på ytterdörrar tidigare.
Ska se om det går att lyfta av den.
hahavaffan
2013-10-15, 15:38
De kanske är delade på mitten och hakar i varandra ja, isåfall är det ett alternativ. Så brukar jag göra på innerdörrar men inte gett mig på ytterdörrar tidigare.
Ska se om det går att lyfta av den.Ah true, det kanske inte ens går att separera dom. Men med lite roidrage så kanske det går ändå :)
Bostadsrätt. Okej, förklara gärna närmare hur du menar med sågningen av golvet. En polare föreslog det också, och i vilket fall han tyckte man kunde tigersåga av 50mm golv så att man får in en 45-regel mellan golv och betongvägg. Typ så du tänker? Det är en vägg som vätter mot trapphuset, så det lär vara riktig betong och inte den där typen man gärna borrar i med en 500-kronors slagborr.
Det är så jag tänker ja, men du får kapa mer än dom 45 mm regeln är för att parkettgolvet skall kunna röra sig.
Skall du ha på en plyfa (13mm) och en gips så bygger det 26 mm, kapa då iallafall 55 mm ut från väggen och håll upp plyfan ovanför parketten.
En tigersåg hade jag ju inte använt mig av, det är inte lätt att såga rakt med en sådan och risken att du skall få stora märken i golvet är stor.
En cirkelsåg är bättre, och någon form av multicut, tex Feins multimaster (http://www.olsenstore.com/WebRoot/Store2/Shops/61862263/4DD1/599B/16CD/87EF/1F23/C0A8/28BB/2357/Fein_MultiMaster_E-Cut_35_mm_1.jpg) ute vid väggarna där du inte kommer till.
Väggen i sig räcker att du fäster uppe och nere, men några vinklar in i betongväggen för att stabilisera skada inte.
Skall du använda dig av träreglar så hade jag flyttat ut regelstommen 10 mm från betongen också.
Ah true, det kanske inte ens går att separera dom. Men med lite roidrage så kanske det går ändå :)
Jag kände lite på den och det verkar gå, det sitter en arm i ovankant så jag testade aldrig att haka av men det verkade gå lätt. Tack för tipset! :thumbup:
Vill justera upp 2st ytterdörrar där dörrbladet tar i tröskeln (det finns gott om luft ovanför dörrbladet). Det verkar inte vara direkt skevt utan tar i ungefär lika mycket över hela bredden.
Jag kan dock inte hitta några justeringsskruvar på gångjärnen. Gångjärnen ser ut nästan precis såhär: http://static.byggmax.com/image/products/472x472/25203_472x472.jpg
men är drygt 30år gamla.
Min förhoppning var att ändbiten skulle vara avtagbra och dölja en justeringsskruv, men jag lyckades inte få loss dem.
På utsidan av själva gångjärnen finns det 2st koniska hål också, kan inte se hur dessa skulle kunna vara av någon användning dock, eftersom det inte finns något att skriva i.
Går de helt enkelt inte att justera i höjdled eller är jag efterbliven?
Då är det karmen på hängningssidan (den sidan med gångjärnen på) som behöver dras in i toppen. På så vis drar du hela dörren uppåt på öppningssidan (den sidan med handtaget på)
Är karmen spikad, skruvad med vanlig skruv eller med en karmskruv? (http://static.byggmax.com/image/products/472x472/24067_472x472.jpg)
Du behöver (förhoppningsvis) inte ge dig på gångjärnen. Man kan knäcka dom om inget annat funkar, men det är inte att rekommendera eftersom dom blir lite mjuka då och kommer att ge sig igen. Använd då en gångjärnsknäckare. (http://www.hyrpoolen.se/Image/Upload/IMG_3188.JPG)
Då är det karmen på hängningssidan (den sidan med gångjärnen på) som behöver dras in i toppen. På så vis drar du hela dörren uppåt på öppningssidan (den sidan med handtaget på)
Är karmen spikad, skruvad med vanlig skruv eller med en karmskruv? (http://static.byggmax.com/image/products/472x472/24067_472x472.jpg)
Du behöver (förhoppningsvis) inte ge dig på gångjärnen. Man kan knäcka dom om inget annat funkar, men det är inte att rekommendera eftersom dom blir lite mjuka då och kommer att ge sig igen. Använd då en gångjärnsknäckare. (http://www.hyrpoolen.se/Image/Upload/IMG_3188.JPG)
Den sitter med karmskruv. Dörrbladet verkar som sagt rakt som det är, blir det inte skevt om jag drar in karmen på ena sidan? Ska testa det innan jag hakar av dörren och trycker dit brickor iaf.
hahavaffan
2013-10-15, 17:39
Det är så jag tänker ja, men du får kapa mer än dom 45 mm regeln är för att parkettgolvet skall kunna röra sig.
Skall du ha på en plyfa (13mm) och en gips så bygger det 26 mm, kapa då iallafall 55 mm ut från väggen och håll upp plyfan ovanför parketten.
En tigersåg hade jag ju inte använt mig av, det är inte lätt att såga rakt med en sådan och risken att du skall få stora märken i golvet är stor.
En cirkelsåg är bättre, och någon form av multicut, tex Feins multimaster (http://www.olsenstore.com/WebRoot/Store2/Shops/61862263/4DD1/599B/16CD/87EF/1F23/C0A8/28BB/2357/Fein_MultiMaster_E-Cut_35_mm_1.jpg) ute vid väggarna där du inte kommer till.
Väggen i sig räcker att du fäster uppe och nere, men några vinklar in i betongväggen för att stabilisera skada inte.
Skall du använda dig av träreglar så hade jag flyttat ut regelstommen 10 mm från betongen också.Ah, ok. Då är du och polaren av samma uppfattning... skönt på ett sätt :D
Om jag inte vill ge mig på golvet, vad rekommenderar du mig då att göra? Borde man inte kunna lägga en 45-regel längst golvet, ca 10mm från väggen som du rekommenderade, och fästa den i väggen? Sen kan man ju lämna 5-10mm mellan plyfa/gips och golvet, som döljs av golvsockeln anyhow. No? På så sätt fäster man inte nya väggen i golvet, mer än att den liksom vilar ovanpå det?
Sen undrar jag om ni/du tror att en 13mm plyfa räcker för att sätta upp en TV-bänk rakt på väggen? Tänk en 45x45x30 (BDH) låda som fästs med två bleck (ett i varje hörn typ). En låda bör klara 25kg, och jag har tänkt fästa tre på rad. Eller måste jag fundera ut på vilken höjd jag vill ha den, och sätta en regel just där som jag kan fästa i?
En lösning som jag ser det är att sätta en mindre regel i underkant, som man ställer lådorna på, och sen fäster i väggen.
Jörgen et al vet såklart bättre, men om du har ordentlig skruv (typ 5-6mm) så kan man fästa en jävla massa i 13mm konstruktionsplyfa. 75kg fördelat på 2 fästpunkter ska inte vara några problem.
Vill du ha hängslen och livrem så kan du naturligtvis kortla också, tar inte många minunter. Eller fästa en list i reglarna undertill som den kan vila på, om det kan göras osynligt (beroende på hur högt upp bänken ska sitta etc). Men det ska inte vara några problem alls att bara fästa i plywooden.
hahavaffan
2013-10-15, 18:14
Jörgen et al vet såklart bättre, men om du har ordentlig skruv (typ 5-6mm) så kan man fästa en jävla massa i 13mm konstruktionsplyfa. 75kg fördelat på 2 fästpunkter ska inte vara några problem.
Vill du ha hängslen och livrem så kan du naturligtvis kortla också, tar inte många minunter. Eller fästa en list i reglarna undertill som den kan vila på, om det kan göras osynligt (beroende på hur högt upp bänken ska sitta etc). Men det ska inte vara några problem alls att bara fästa i plywooden.Okej, det låter ju underbart. Det kommer totalt bli 6 fästpunkter för de tre lådorna a.k.a. TV-bänken.
Okej, det låter ju underbart. Det kommer totalt bli 6 fästpunkter för de tre lådorna a.k.a. TV-bänken.
Då är det inga problem alls, 6mm grovgängad träskruv med kullrig skalle och det kommer sitta ordentligt.
Den sitter med karmskruv. Dörrbladet verkar som sagt rakt som det är, blir det inte skevt om jag drar in karmen på ena sidan? Ska testa det innan jag hakar av dörren och trycker dit brickor iaf.
Det var bra, då är det bara att justera karmen. Du behöver en T-nyckel (http://www.biltema.fi/ProductImages/20/large/20-660_l.jpg) för det.
Försök att få en jämn spricka mellan dörrblad och karm runt om.
Dörrbladet påverkas inte av att du justerar karmen.
Det var bra, då är det bara att justera karmen. Du behöver en T-nyckel (http://www.biltema.fi/ProductImages/20/large/20-660_l.jpg) för det.
Försök att få en jämn spricka mellan dörrblad och karm runt om.
Dörrbladet påverkas inte av att du justerar karmen.
Har karmnyckel. Kanske är trög nu men förstår inte riktigt hur dörrbladet inte kan följa med om man flyttar karmen som gångjärnen är fästa i. Det är för mörkt för att ge mig på det nu (och snart fotboll), men jag ska titta på det imorgon och testa.
Ah, ok. Då är du och polaren av samma uppfattning... skönt på ett sätt :D
Om jag inte vill ge mig på golvet, vad rekommenderar du mig då att göra? Borde man inte kunna lägga en 45-regel längst golvet, ca 10mm från väggen som du rekommenderade, och fästa den i väggen? Sen kan man ju lämna 5-10mm mellan plyfa/gips och golvet, som döljs av golvsockeln anyhow. No? På så sätt fäster man inte nya väggen i golvet, mer än att den liksom vilar ovanpå det?
Sen undrar jag om ni/du tror att en 13mm plyfa räcker för att sätta upp en TV-bänk rakt på väggen? Tänk en 45x45x30 (BDH) låda som fästs med två bleck (ett i varje hörn typ). En låda bör klara 25kg, och jag har tänkt fästa tre på rad. Eller måste jag fundera ut på vilken höjd jag vill ha den, och sätta en regel just där som jag kan fästa i?
En lösning som jag ser det är att sätta en mindre regel i underkant, som man ställer lådorna på, och sen fäster i väggen.
Om du inte vill ge dig på golvet så går det naturligtvis ändå.
Den lösningen du själv har är den bästa i detta fallet, men då bör du fästa varje regel i väggen med några vinklar, iallafall tre stycken per regel.
Det räcker absolut. För att vara på säkra sidan så välj hellre en plyfaskiva än en osb, det håller bättre.
OSB: http://static.byggmax.com/image/products/472x472/1009_472x472.jpg
Vilken höjd skall bänken sitta på? För skall den vara nära golvet är det bara att skruva en 28x70 eller liknande på väggen som bänken vilar på.
Du behöver inte sätta några extra kortlingar där, du har ju plyfan att skruva i.
Har karmnyckel. Kanske är trög nu men förstår inte riktigt hur dörrbladet inte kan följa med om man flyttar karmen som gångjärnen är fästa i. Det är för mörkt för att ge mig på det nu (och snart fotboll), men jag ska titta på det imorgon och testa.
Dörrbladet följer med, det skall det ju göra.
Som det är nu har du en ojämn spricka i överkant gissar jag?
hahavaffan
2013-10-15, 19:48
Om du inte vill ge dig på golvet så går det naturligtvis ändå.
Den lösningen du själv har är den bästa i detta fallet, men då bör du fästa varje regel i väggen med några vinklar, iallafall tre stycken per regel.
Det räcker absolut. För att vara på säkra sidan så välj hellre en plyfaskiva än en osb, det håller bättre.
OSB: http://static.byggmax.com/image/products/472x472/1009_472x472.jpg
Vilken höjd skall bänken sitta på? För skall den vara nära golvet är det bara att skruva en 28x70 eller liknande på väggen som bänken vilar på.
Du behöver inte sätta några extra kortlingar där, du har ju plyfan att skruva i.Underbart, tack för hjälpen! Och japp, den kommer sitta ca 2dm ovanför golvet, för att TVn inte ska komma för högt upp på väggen.
Karmskruven längst upp på gångjärnsidan drog ingenting och såg ut att sitta snett, så jag hakade av och la dit brickor i gångjärnen istället. Funkade perfekt. Otroligt otympligt att haka på dörren igen dock, tragglade i evigheter tills jag skruvade loss 2 av 4 gångjärn och då gick det snabbt och smidigt.
Supercharger
2013-10-16, 07:17
Det finns men det är dyrt. Denna t.ex. http://elbutik.se/product.html/dubbeldimmer2x40-315w/va?category_id=280
Jag tycker att två dosdimmer är ett bättre alternativ.
Det var väldigt dyrt!
Då måste jag även borra ett till hål i väggen eller ska man köra på utanpåliggande?
Har en liten bygglovsfråga... Vet att det pratas om att friggebodarna ev. ska tillåtas vara 20kvm, någon som man hoppades skulle träda i kraft om ett år eller så.
Hur noggran dokumentation (ritningar, exakt placering på tomten etc) måste man lämna in för att idag bygga en liknande byggnad (utan VA etc) på 20-25kvm, och kanske 3,5m hög istället för maxhöjden 3m som gäller för friggebodar? Samt vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret, bygglovet alltså?
Är på jakt efter i runda slänger 2m rör med kromad/silvrig, hygglig, finish som ska användas till rent dekorativa syften, ingen belastning alls. Innerdiametern behöver vara 32-35mm någonstans.
De krom- occh aluminiumrör jag hittar kostar för mycket för att det ska kännas värt det. Kikade runt på Biltema lite och hittade avloppsrör (PP-plast) i rätt diameter. Går det att silverlacka ett sådant med hyfsat resultat medelst sprayburk? :D
Har någon tips på billiga metallrör så får ni gärna posta det också!
Är på jakt efter i runda slänger 2m rör med kromad/silvrig, hygglig, finish som ska användas till rent dekorativa syften, ingen belastning alls. Innerdiametern behöver vara 32-35mm någonstans.
De krom- occh aluminiumrör jag hittar kostar för mycket för att det ska kännas värt det. Kikade runt på Biltema lite och hittade avloppsrör (PP-plast) i rätt diameter. Går det att silverlacka ett sådant med hyfsat resultat medelst sprayburk? :D
Kul tråd!
Kan svara på PP-rören, de är svåra att få snygg lack på. Möjligvis kan du rugga upp ytan och få grundfärg att fästa för att få en fästyta. Men stor risk att oljan i plasten gör att färgen flagar.
Kul tråd!
Kan svara på PP-rören, de är svåra att få snygg lack på. Möjligvis kan du rugga upp ytan och få grundfärg att fästa för att få en fästyta. Men stor risk att oljan i plasten gör att färgen flagar.
Det gick snabbt! Tack för svaret, även om det inte var det jag ville höra. :)
Hade varit smidigt att komma undan med 69kr istället för fyrsiffrigt, när det ändå inte är supernoga...
Tips på skruvdragare/borrmaskin med batteridrift?
Är inne på denna:
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/elverktyg/borrmaskiner/borr-och-skruvdragare-ryobi-rcd18022l-compact/p-279202
Har inga vettiga handverktyg med batteridrift, och Ryobis system med samma batteri för alla verkar vettigt. Mest därför jag fastnade för deras skruvdragare.. Å andra sidan kan jag inte komma på fler verktyg som jag vill ha med batteridrift.. Hrm..
Några bättre tips?
hahavaffan
2014-01-08, 10:56
Tips på skruvdragare/borrmaskin med batteridrift?
Är inne på denna:
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/elverktyg/borrmaskiner/borr-och-skruvdragare-ryobi-rcd18022l-compact/p-279202
Har inga vettiga handverktyg med batteridrift, och Ryobis system med samma batteri för alla verkar vettigt. Mest därför jag fastnade för deras skruvdragare.. Å andra sidan kan jag inte komma på fler verktyg som jag vill ha med batteridrift.. Hrm..
Några bättre tips?Jag gillar Boschs blåa serie. Farsan har en 4-5 år gammal GSR 18v, som vi båda misshandlat under många projekt utan att den gnällt det minsta. Köpte mig en GSR 10,8V (kompakt, liten sak) inför lägenhetsrenovering osv, för att ersätta min värdelösa B&D som kostade nästan lika mycket. Boschen är stark som satan sett till sin storlek, och för hobbymänniskan fullt tillräcklig. Liten och nätt också, och schysst batteritid (dock inte som en fullstor såklart).
Så eftersom att jag inte har nån direkt erfarenhet av andra märken typ Makita och Ryobi så rekommenderar jag en liten men välbyggd maskin. Man kommer åt överallt! Använde den senast igår för att skruva fast en kökslåda, på ett ställe där jag aldrig nånsin hade kommit åt med en fullstor maskin.
Vad får det kosta?
Hitachi och Makita gör dom bästa skruvdragarna enligt mig
hahavaffan
2014-01-08, 10:58
Passar på att fråga; vad bör man olja sin bänkskiva i köket med? Det är en ekstavsskiva från Ikea, som behöver en lätt slipning och inoljning för att bli riktigt fin. Men det finns ju hundra olika typer och sorter av olja för ändamålet.
Jag gillar Boschs blåa serie. Farsan har en 4-5 år gammal GSR 18v, som vi båda misshandlat under många projekt utan att den gnällt det minsta. Köpte mig en GSR 10,8V (kompakt, liten sak) inför lägenhetsrenovering osv, för att ersätta min värdelösa B&D som kostade nästan lika mycket. Boschen är stark som satan sett till sin storlek, och för hobbymänniskan fullt tillräcklig. Liten och nätt också, och schysst batteritid (dock inte som en fullstor såklart).
Så eftersom att jag inte har nån direkt erfarenhet av andra märken typ Makita och Ryobi så rekommenderar jag en liten men välbyggd maskin. Man kommer åt överallt! Använde den senast igår för att skruva fast en kökslåda, på ett ställe där jag aldrig nånsin hade kommit åt med en fullstor maskin.
Hrm, jag trodde Boschs blåa skulle vara mycket dyrare än de var. Men ser att de jag kollat på har 3Ah-batteri så det var därför de var så dyra. Ska kolla närmre på dem.
Jag har redan en B&D 7,2v (jag dömde ut den samtidigt som jag fick den men det har faktiskt hållt bra i flera år - antagligen för att jag insett dess begränsningar och bara gör mindre monteringsjobb med den :D ), så tänkte mig en större 18v-modell för de tyngre skruvjobben och random väggborrning.
Vad får det kosta?
Hitachi och Makita gör dom bästa skruvdragarna enligt mig
Får och får. Runt 1500 tänkte jag mig först, och då vill jag ha 2 batteri. Men budgetar är väl till för att brytas (om det finns anledning)? :D
Ok, hahavafan gav mig en liten tankeställare.
Är 18V kanske onödigt klumpigt för en hemmafixare ? Om den ska användas till random trä-, gips- och lättbetongborrning, trädäcksskruvning, gipsskruvning?
Kanske dumt att släpa omkring på en maskin som är tung som 18-voltarna tenderar att bli?
Är 18V kanske onödigt klumpigt för en hemmafixare ? Om den ska användas till random trä-, gips- och lättbetongborrning, trädäcksskruvning, gipsskruvning?
Kanske dumt att släpa omkring på en maskin som är tung som 18-voltarna tenderar att bli?
Jag hade helt klart kört på en 18V. Mer kraft kan aldrig skada... :P Makita gör ju bra skit. Hade investerat i en http://www.axminster.co.uk/makita-dhp456rmwx-combi-drill-18v-4-0ah om det var dags att köpa nytt... Makita tenderar att vara väldigt mycket billigare om man köper från utlandet.
tntballe
2014-01-08, 11:45
Jag skulle ha valt en liten smidig med dubbla batterier och en borrhammare. Då har du så det även räcker för eventuella framtida behov.
Jag har renoverat ganska mycket och då bara haft en klumpig större med ett batteri, hade jag inte varit så dum i huvudet så hade jag köpt en mindre med dubbla batterier istället. Är enorm skillnad när man klättrar i stege eller håller på en längre stund.
billmaier
2014-01-08, 11:47
Skulle själv glömma alla andra märken och köpa en Makita. Lite dyrare, men värd pengarna.
Jag gillar att ni är överens iaf :D
Jag ska alltså köpa en liten och smidig och stor och kraftig med ett stort och/eller två mindre batterier av märket hitachi, makita eller bosch .
Får och får. Runt 1500 tänkte jag mig först, och då vill jag ha 2 batteri. Men budgetar är väl till för att brytas (om det finns anledning)? :D
Jag har en Hitachi 18v hemma och använder för tillfället Makita på jobbet. Men dom ligger över 1500 båda.
18v är bra om man skall göra lite större jobb, montera en karm eller något sådant.
Jag gillar att ni är överens iaf :D
Jag ska alltså köpa en liten och smidig och stor och kraftig med ett stort och/eller två mindre batterier av märket hitachi, makita eller bosch .
De flesta verkar ju vara överens om att makita är det du bör kolla på. Sedan känns det mer som en smaksak hur många volt man vill ha på batteriet. Jag personligen köper hellre en maskin med för mycket kraft än en med för lite den dagen man skall göra något tyngre.
Det är en bra idé att testa dom först så att man får en maskin som ligger bra i handen.
Bra tips
Jag tar med mig all input och tar en raid på byggmarknaderna. Tack för alla svar!
Passar på att fråga; vad bör man olja sin bänkskiva i köket med? Det är en ekstavsskiva från Ikea, som behöver en lätt slipning och inoljning för att bli riktigt fin. Men det finns ju hundra olika typer och sorter av olja för ändamålet.
Osmos hårdvaxolja har jag bra erfarenheter av. Har bara använt det på golv men det höll riktigt bra och blev en fin yta. Vet att det finns en variant som är gjord för bänkskivor också.
Är inte Hilti det som gäller grabbar? *flex*
Nocturnal
2014-01-08, 15:07
Det var väldigt dyrt!
Då måste jag även borra ett till hål i väggen eller ska man köra på utanpåliggande?
Sent svar men. Hur ser det ut hos dig? Infälld dosa i vägg och takdosa eller rörutlopp i tak?
Carlo Fatface
2014-01-08, 15:56
Skulle aldrig köpa en 18 V för de saker du ska använda den till,för klumpig att hålla på med enl.min mening.
En bra 14.4 fixar det utan problem,se bara till att den ligger på 3 ah.
Betydligt smidigare att jobba med.
Carlo Fatface
2014-01-08, 16:21
Hilti gör grymma grejer helt klart,tycker dock inte de hängt med designmässigt.Dom känns i många fall rätt otympliga och klumpiga.
Har haft ett par av deras 14 voltsskruvdragare och det är överlägset den bästa jag någonsin använt;urstark,snabb batteriladdning och framförallt en chuck som aldrig krånglar.
Men den är också lite tyngre att jobba med än många konkurrenter.
En annan nackdel är ju priset såklart....men men,man får vad man betalar för..
bear.flowertwig
2014-01-08, 16:22
Lite sent kanske men de här är grymma på rör:
http://www.rinkabyror.se/
Supercharger
2014-01-08, 16:54
Sent svar men. Hur ser det ut hos dig? Infälld dosa i vägg och takdosa eller rörutlopp i tak?
Infälld dosa.
En kompis som är elektriker ska fixa det, så slipper man pilla med sånt som man är osäker på.
Jag tycker inte att dom hänger med på just den fronten riktigt längre.
Har knäckt ett par av deras maskiner på jobbet dom senaste åren.
Skall man däremot ha en slagborrmaskin, en bilmaskin eller en batteridriven automatskruvdragare så är det Hilti som gäller. :)
Jag tycker inte att dom hänger med på just den fronten riktigt längre.
Har knäckt ett par av deras maskiner på jobbet dom senaste åren.
Skall man däremot ha en slagborrmaskin, en bilmaskin eller en batteridriven automatskruvdragare så är det Hilti som gäller. :)
deras batteridrivna slagborrmaskiner har jag råkat slakta två av ... dont like em...
drakfelt
2014-01-09, 19:19
Tips på hur jag kan åtgärda repor i mitt svarta badrumsklinker?
Figurenha
2014-01-09, 19:35
Jag har en Hitachi 18v hemma och använder för tillfället Makita på jobbet. Men dom ligger över 1500 båda.
18v är bra om man skall göra lite större jobb, montera en karm eller något sådant.
Är ju inga problem som helst med en 14,4v till att montera karm eller liknande, inget jag har lidit av någon gång iallafall!
Är ju inga problem som helst med en 14,4v till att montera karm eller liknande, inget jag har lidit av någon gång iallafall!
Det beror ju lite på vad det är för karm och material man drar karmskruven i.
Men jag vill gärna ha en 18v på jobbet (hemma också för den delen) om jag tex skall montera dörrar eller göra vad som helst egentligen.
Maskinerna är inte direkt större eller tyngre för det.
Det är inte som förr, när Dewalt kom med sin treväxlade best. :D
drakfelt
2014-01-09, 19:56
Jag vet att du inte är plattsättare, Jorgen, men du har säkert ett bra tips på hur man åtgärdar långa, "vita" repor i svart klinker?
Jag vet att du inte är plattsättare, Jorgen, men du har säkert ett bra tips på hur man åtgärdar långa, "vita" repor i svart klinker?
Nej, faktiskt inte.
Men kommer jag ihåg det (och det är ingen garanti i min ålder) så skall jag fråga på jobbet imorgon.
drakfelt
2014-01-09, 19:59
Nej, faktiskt inte.
Men kommer jag ihåg det (och det är ingen garanti i min ålder) så skall jag fråga på jobbet imorgon.
Snällt av dig, hoppas på det bästa då :)
drakfelt
2014-01-09, 20:02
Om jag inte orkar borra mer i dessa djävulska väggar, finns det någon annan lösning för en taklampa i hallen? Det får gärna vara med lamputtag. (typ självhäftande LED eller annat häftigt)
Figurenha
2014-01-09, 21:06
Det beror ju lite på vad det är för karm och material man drar karmskruven i.
Men jag vill gärna ha en 18v på jobbet (hemma också för den delen) om jag tex skall montera dörrar eller göra vad som helst egentligen.
Maskinerna är inte direkt större eller tyngre för det.
Det är inte som förr, när Dewalt kom med sin treväxlade best. :D
Min festooldragare har klarat det mesta för mig i hemmet när jag totalrenoverade, fast märktes ju stor skillnad på jobbet när man använde en 18v.
bear.flowertwig
2014-01-09, 21:20
Mina två batterier är så gott som döda till min dewalt (skruvdragare). Är det ens nån idé att titta efter nya batterier eller är det ny som gäller? Den är nog 6-7 år gammal och två par nya batterier kostar väl nästan mer (1500 kr) än en (bättre) ny skruvdragare med batterier...?
Mina två batterier är så gott som döda till min dewalt (skruvdragare). Är det ens nån idé att titta efter nya batterier eller är det ny som gäller? Den är nog 6-7 år gammal och två par nya batterier kostar väl nästan mer (1500 kr) än en (bättre) ny skruvdragare med batterier...?
Jag skulle säga nej. Köp en ny maskin istället.
Sätter upp en hatthylla hemma och lyckades borra ett av fyra hål snett (värdelös slagborrmaskin från biltema), så givetvis går inte sista skruven in. Väggen är betong och jag skulle behöva borra just bredvid hålet jag gjorde, vad ska man fylla hållet med så det går att göra ett nytt hål? Känns som det kommer att sluta med att hela vägen är raserad :Virro
R Scarpa27
2014-01-09, 21:40
Om jag inte orkar borra mer i dessa djävulska väggar, finns det någon annan lösning för en taklampa i hallen? Det får gärna vara med lamputtag. (typ självhäftande LED eller annat häftigt)
julas led light för reapris 29 kr haha... haha köpte hem 4 stycken... till garderob/vin m.m fyfan vilket starkt led light ljus på batteri :naughty:
http://www.jula.se/mediaarchive/6159179/main/421365-jpg.jpg
R Scarpa27
2014-01-09, 21:43
en ryobi 18v får du för bra pris och mkt bra kvallite supernöjd i flera år med ryobi produkter.
annars är dewalt också kanon =)
http://assets1.tretti.com/images/items/250/58543.jpg
David Brent
2014-01-09, 21:48
Har en Makita 14,4 v hemma. Är riktigt nöjd med den, förutom att det är ett så högfrekvent ljud. Gillar Festools mer då. Å andra sidan är det inte värre än att använda ett par hörselproppar.
Carlo Fatface
2014-01-10, 17:22
Sätter upp en hatthylla hemma och lyckades borra ett av fyra hål snett (värdelös slagborrmaskin från biltema), så givetvis går inte sista skruven in. Väggen är betong och jag skulle behöva borra just bredvid hålet jag gjorde, vad ska man fylla hållet med så det går att göra ett nytt hål? Känns som det kommer att sluta med att hela vägen är raserad :Virro
Är det en riktig betongvägg kommer tre infästningar att räcka gott & väl.
Prova att borra upp och justera det felaktiga hålet i hyllan,sen skruva i de övriga 3 skruvarna nåt enstaka varv i pluggarna.Då borde du kunna lirka i den fjärde med.Annars skulle jag ev.borra ett helt nytt hål i hatthyllan,beroende på hur det ser ut.
Det finns typer av härdningsmassor för hållagning men jag har aldrig provat dom.Behöver du bara fylla igen och täcka ett hål duger vanlig fix.Eller spackel.
Snällt av dig, hoppas på det bästa då :)
Jag kom ihåg. Och lärde mig något nytt på kuppen. :)
Kakelsättarna på jobbet tipsade om detta: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/materialforum/suddgummi_tar_bort_flackarna_fran_kaklet/a1184 eller andra liknande. Skall tydligen finnas hos bygghandel eller kakelvaruhus.
drakfelt
2014-01-11, 00:54
Jag kom ihåg. Och lärde mig något nytt på kuppen. :)
Kakelsättarna på jobbet tipsade om detta: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/materialforum/suddgummi_tar_bort_flackarna_fran_kaklet/a1184 eller andra liknande. Skall tydligen finnas hos bygghandel eller kakelvaruhus.
Magiskt!
Tack för tipset :)
bear.flowertwig
2014-01-11, 17:59
Jag skulle säga nej. Köp en ny maskin istället.
I knew it...
en ryobi 18v får du för bra pris och mkt bra kvallite supernöjd i flera år med ryobi produkter.
annars är dewalt också kanon =)
http://assets1.tretti.com/images/items/250/58543.jpg
Tack för tipset.
Har en Makita 14,4 v hemma. Är riktigt nöjd med den, förutom att det är ett så högfrekvent ljud. Gillar Festools mer då. Å andra sidan är det inte värre än att använda ett par hörselproppar.
Mmmmakita...! Sexy tools.
rQtcpDGWx0w
Någon som har erfarenhet av att sätta spaltventiler i fasta fönster? Där är ingen ram så måste i så fall borra massa hål direkt i bågen. Hur långt upp brukar själva glaset gå? Risk att man råkar borra i glaset kanske?
Bild utan banan för skala:
http://i.imgur.com/aY3OTFq.jpg?1
Ritning som jag inte lyckas tyda över huvud taget:
http://www.elitfonster.se/Documents/Ritningar/utatgaende/Fast_karm_tra-alu.pdf
hahavaffan
2014-01-21, 11:27
Banana for scale, cudos PowPow :D
tntballe
2014-01-21, 12:01
Någon som har erfarenhet av att sätta spaltventiler i fasta fönster? Där är ingen ram så måste i så fall borra massa hål direkt i bågen. Hur långt upp brukar själva glaset gå? Risk att man råkar borra i glaset kanske?
Bild utan banan för skala:
Ritning som jag inte lyckas tyda över huvud taget:
http://www.elitfonster.se/Documents/Ritningar/utatgaende/Fast_karm_tra-alu.pdf
Ta bort ramen på utsidan så ser du exakt hur du kan borra, annars är det enligt ritning lugnt så länge hålet inte är närmre än halva ramen.
Ta bort ramen på utsidan så ser du exakt hur du kan borra, annars är det enligt ritning lugnt så länge hålet inte är närmre än halva ramen.
Det var min tanke också, men lyckades inte fatta om/hur man fick av ramen på utsidan. Det var mörkt, kallt, blåsigt och jag stod i t-shirt dock. Eventuellt går det lättare i dagsljus och med en jacka. Tack för tipset och input.
En fråga av lite mer lättsam karaktär då:
Jag har en postlåda av denna typen:
http://static1.bygghemma.se/productimages/0x0/a10666a3-3bac-4942-ae29-01263a9319eb/postlada-habo-9440-rostfritt.jpg
Varje gång det blåser från ett visst håll (det hållet det alltid blåser ifrån..) så står öppningsluckan och slår. Brevlådan står utanför mitt sovrum, vilket är lite drygt.
Jag testade sätta möbeltassar på bläcket som luckan slår mot, men det gav bara lådan mer baströck i smällarna. Jag testade tejpa fast skiten och det funkade, men postlådans huvudsakliga funktion försvann såklart.
Jag funderade på att vinkelslipa av bläcket som stoppar luckan. Det hade gjort den tyst, antar jag. Men då kommer ju luckan svinga in i lådan och om det regnar och blåser samtidigt som lär det bli blött i lådan.
Någon som har någon sjukt smart idé?
Det är inte postlådan på bilden som stör min nattsömn.
David Brent
2014-01-22, 09:02
Jag vet inte hur låsregeln ser ut, men försök att få den i spänn kanske, så att luckan vill tryckas inåt? Blir nog lite trögare att vrida om, men det kan det vara värt.
Jag vet inte hur låsregeln ser ut, men försök att få den i spänn kanske, så att luckan vill tryckas inåt? Blir nog lite trögare att vrida om, men det kan det vara värt.
Nej, alltså, inte den luckan.
Jag menar luckan där brevbäraren stoppar in posten.
Magneter! Jag borde jobba med magneter!
med viss risk för att brevbäraren blir förvirrad/arg/ledsen/besviken.
David Brent
2014-01-22, 09:27
Ah, my bad :em:
En fjäder kanske skulle fungera. Det svåra blir väl att avväga styrka. För stark och brevbäraren orkar inte öppna (inte så troligt), för svag och den kommer fortsätta smälla.
MasterChief
2014-01-22, 09:32
Kan du inte göra bläcket tyngre och samtidigt försämra lyftförmågan genom att applicera något material på undersidan? Brevbäraren kommer uppleva att luckan samtidigt blivit greppvänligare.
Nu tänker ni!
Både fjäder och nedtyngning låter bra. Ska bara finurla ut vettiga sätt att genomföra det.
Googlade fram lite high end-postlådor och det vanligaste verkar vara att de har fjäder eller magneter som stormsäkring.
tntballe
2014-02-04, 14:41
Så var det dags att måla trappan, min undran är hur noga man bör slipa. Trärent på slitytor, men gör tunna fläckar av gamla lacket något? Och på övriga ytor tänkte jag att det skulle räcka med en mer ruggad yta.
Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
Skulle behöva bygga någon form av ställning som humle kan klättra på. Tanken var att slå ihop en enkel midsommarstångsliknande grej i stil med det på bilden nedan. 2-3 meter hög kanske och jag tänkte använda vanliga obehandlade 45x45-reglar eller kanske lite kraftigare. De ska bara hålla i något år.
http://growhops.files.wordpress.com/2010/07/2344951201_1b3d0f16e1.jpg
Frågan är hur jag ska fästa pinnen i marken..
Den ska ner i en gräsmatta så det smidigaste vore att slippa gjuta ett fundament den ska stå i. Men finns det några andra vettiga lösningar som gör det enklare att återställa till en gräsmatta i framtiden om man så önskar?
Nu tänker ni!
Både fjäder och nedtyngning låter bra. Ska bara finurla ut vettiga sätt att genomföra det.
Googlade fram lite high end-postlådor och det vanligaste verkar vara att de har fjäder eller magneter som stormsäkring.
Borde det inte gå med någon enkel låshake?
Borde det inte gå med någon enkel låshake?
Brevbärarna borde inte gilla det
Desertrat
2014-02-28, 11:40
Själv byggt bland annat en hundgård här, till småttingarna, och skall bygga en häftig koja till dem där inne, inte helt bakom flötet när det kommer till redskap och verktyg.
Nästa projekt är ett eget gym ute i längan.
Frågan är hur jag ska fästa pinnen i marken..
Stolpspjut kanske.
http://www.joma.se/thumb/360/stolpspjut.jpg
Någon som har erfarenhet/kunskap av att måla innertak? Handlar om 220 m2 furutak, kvistarna får lysa igenom så tänker väl mer hyfsat täckande vitlasyr. Tänker ju självklart rådgöra m ev färgaffär isf, men är det mission impossible att klara ensam? ( om man är sjukt envis på en sommar tex?). Finns det bra färger som inte ger mkt lukt/ besvär( självklart inte hälsovåda) om man ska bo där samtidigt?
Lackat furu, är noob på detta men målartvätt el slipa el vad brukar man förarbeta med?
Stolpspjut kanske.
http://www.joma.se/thumb/360/stolpspjut.jpg
Ja, det hittade jag som alternativ. Stolpspjut/jordankare. Frågan är bara om det kommer hålla? När plantorna växt upp längs ställningen så blir det ju en del vindfång.
Desertrat
2014-02-28, 12:28
Ja, det hittade jag som alternativ. Stolpspjut/jordankare. Frågan är bara om det kommer hålla? När plantorna växt upp längs ställningen så blir det ju en del vindfång.
Dem håller.
Har sådana till staketstolparna.
Och pallat när vår stora jack har hoppat upp mot nätet.
är du osäker så ta dem långa.
Dem håller.
Har sådana till staketstolparna.
Och pallat när vår stora jack har hoppat upp mot nätet.
är du osäker så ta dem långa.
Okej, tack!
Hade tänkt sätta upp ett staket runt min uteplats nu när våren förhoppningsvis är här. Men är totalt grön på att bygga staket. Uteplatsen skulle jag uppskatta till 6kvm.
Var börjar jag?
Vad behöver jag?
Var ska jag köpa material?
Är det värt att anlita någon?
Vill gärna ha någon förankring i väggen så jag kan nyttja denna till att låsa fast min hoj.
Desertrat
2014-03-05, 10:15
Hade tänkt sätta upp ett staket runt min uteplats nu när våren förhoppningsvis är här. Men är totalt grön på att bygga staket. Uteplatsen skulle jag uppskatta till 6kvm.
Var börjar jag?
Vad behöver jag?
Var ska jag köpa material?
Är det värt att anlita någon?
Vill gärna ha någon förankring i väggen så jag kan nyttja denna till att låsa fast min hoj.
Vad skall du ha för staket? Trä eller nät?.
Trästaket kan du köpa färdig i sektioner, tror dem ligger på 160 cm.
Finns olika modeller/stil/höjd.
Sedan. vad har du för jordmån? det säger, skall du ha Jordankare eller rena trästolpar.
Det är ett GDS-jobb.
Du markerar med en lina var du vill ha staketet om du är osäker.
Sedan är det bara jobba på flitigt, kan du börja mot en vägg och sluta mot en, så har du sparat några meter med staket.. PS: Glöm inte en eventuell grind.
Lycka till polarn.
Med nät räknar du ut hur många meter du behöver och beräknar hur många stolpar du behöver, räkna med en stolpe varje 1-1,5m.
Mitt råd till hojen är att du gräver ner och gjuter en betongklump där du gjuter fast en rejäl ögla i, den tar dem inte iväg hur som helst.
[/LIST]
Gettolösningen är fästa några lagom långa plattjärn vid en kraftig impregnerad stolpe eller regel och bara gräva ner den, hål i plattjärnet eller öglor gör att du kan fästa en kedja/bygel. Har du dessutom betongplattor eller liknande och lägger tillbaka dem över stolpen så tar det ett bra tag att få bort den.
Om du gör en betongplint någonstans längs staketet så kan du gjuta in fästen till cykeln på en gång. Då finns det massor av alternativ men det beror på hur det ser ut och hur mycket du vill lägga ner i energi och pengar. Ett vanlig rör med en ögla högst upp borde t ex funka bra för kedjor eller en lång bygel.
I ett trästaket så ger ett par rejäla öglebultar rakt igenom de tjockast stolparna också ett skapligt fäste. Använd envägsmuttrar, stora brickor och rikligt med locktite så är det svårare att lossa bultarna.
Det snyggaste är antagligen att göra ett lagom stort tak med väggar ev med en dörr och då kan du göra i stort sätt vad du vill för att låsa fast cykeln utan att det ser konstigt eller att du går emot fästena när cykeln inte är där.
Allt går att komma runt men det gäller att göra så att dels inte är värt det och dels inte är lockande att ha sönder grejerna istället.
Vart kan man få tag i bokhyllor i stil med string?
Vad skall du ha för staket? Trä eller nät?.
Trästaket kan du köpa färdig i sektioner, tror dem ligger på 160 cm.
Finns olika modeller/stil/höjd.
Sedan. vad har du för jordmån? det säger, skall du ha Jordankare eller rena trästolpar.
Det är ett GDS-jobb.
Du markerar med en lina var du vill ha staketet om du är osäker.
Sedan är det bara jobba på flitigt, kan du börja mot en vägg och sluta mot en, så har du sparat några meter med staket.. PS: Glöm inte en eventuell grind.
Lycka till polarn.
Med nät räknar du ut hur många meter du behöver och beräknar hur många stolpar du behöver, räkna med en stolpe varje 1-1,5m.
Mitt råd till hojen är att du gräver ner och gjuter en betongklump där du gjuter fast en rejäl ögla i, den tar dem inte iväg hur som helst.
Trä, inte speciellt snyggt med nätstaket runt en uteplats. :) Vet inte riktigt hur jorden är. Bor dock på ett berg så får hoppas att det inte är allt för nära själva berget. Måste även vara aktsam då det tydligen går någon kabel i närheten av uteplatsen. Jag vill nog köra med plintar. Mest för att kunna låsa fast MC.
Gettolösningen är fästa några lagom långa plattjärn vid en kraftig impregnerad stolpe eller regel och bara gräva ner den, hål i plattjärnet eller öglor gör att du kan fästa en kedja/bygel. Har du dessutom betongplattor eller liknande och lägger tillbaka dem över stolpen så tar det ett bra tag att få bort den.
Om du gör en betongplint någonstans längs staketet så kan du gjuta in fästen till cykeln på en gång. Då finns det massor av alternativ men det beror på hur det ser ut och hur mycket du vill lägga ner i energi och pengar. Ett vanlig rör med en ögla högst upp borde t ex funka bra för kedjor eller en lång bygel.
I ett trästaket så ger ett par rejäla öglebultar rakt igenom de tjockast stolparna också ett skapligt fäste. Använd envägsmuttrar, stora brickor och rikligt med locktite så är det svårare att lossa bultarna.
Det snyggaste är antagligen att göra ett lagom stort tak med väggar ev med en dörr och då kan du göra i stort sätt vad du vill för att låsa fast cykeln utan att det ser konstigt eller att du går emot fästena när cykeln inte är där.
Allt går att komma runt men det gäller att göra så att dels inte är värt det och dels inte är lockande att ha sönder grejerna istället.
Jag har gått i tankarna att köra ner en betongplint och låsa fast den vid den. Är det "säkrare" än att låsa fast den i en förankring i väggen? Att bygga tak, väggar osv är inte aktuellt. Även om det hade varit optimalt. :)
Jag bor i ett lugnt område så tror inte något ska hända. Du ser inte uteplatsen från vägen, bara från trottoaren och det är inte speciellt mycket fotgängare här. Men vill ändå säkra upp lite.
Desertrat
2014-03-05, 19:44
Trä, inte speciellt snyggt med nätstaket runt en uteplats. :) Vet inte riktigt hur jorden är. Bor dock på ett berg så får hoppas att det inte är allt för nära själva berget. Måste även vara aktsam då det tydligen går någon kabel i närheten av uteplatsen. Jag vill nog köra med plintar. Mest för att kunna låsa fast MC.
Du behöver c:a 40 cm jord för jordankare.
annars är ett knep att bygga mot kantslipers om du är orolig för kablage, mm.
Du vet sådana träslipers vid gångar, mm.
Du kan mäta ut var kabeln går med en markradar och samtidigt få reda på hur pass djupt berggrunden ligger. men skulle nog tippa att det ligger på över halvmetern, annars skulle dem inte kunna ha byggt VVS i huset.
Lycka till igen.
Skicka bild på det när det är färdigbyggt.
Staketet vi använde låg på 60 cmx120 cm.
Jag släckte ned telekontakten I kvarteret en gång med en djup sådan, otroligt klantigt. Kunde ha dött. Men är marken bra så sitter de hårt.
Desertrat
2014-03-05, 20:24
Jag släckte ned telekontakten I kvarteret en gång med en djup sådan, otroligt klantigt. Kunde ha dött. Men är marken bra så sitter de hårt.
Bortgjord.
Kör med 50cm bakom huset till expansionen av hundhagen. Lerjord så jag får gräva ner plåtar så inte jyckarna gräver sig ut.
Mätte precis och den var 2,8*2. Hittade även en metalögla som stack upp mellan två plattor. Drog i den och den verkar sitta, så kan förhoppningsvis låsa fast hojen där.
Men var köper jag staket? Går det att köpa som metervara?
Desertrat
2014-03-05, 20:40
Mätte precis och den var 2,8*2. Hittade även en metalögla som stack upp mellan två plattor. Drog i den och den verkar sitta, så kan förhoppningsvis låsa fast hojen där.
Men var köper jag staket? Går det att köpa som metervara?
Bauhaus, Byggmax med flera har det på färdig längd, 120-160 cm typ.
Du kapar av den bit som är för långt på sista biten typ. finns flera olika stilar så du kan köpa den stilen du tycker om.
Kommer inte på rak arm vad vi betalade för vårt.
men det är långt billigare än om du börjar kapa o leka själv.
bara dra ner stolparna och skruva fast staketlängderna.
Du fixar det, lycka till kompis!
Thumbs up.
Theander
2014-03-06, 20:23
Någon som har erfarenhet/kunskap av att måla innertak? Handlar om 220 m2 furutak, kvistarna får lysa igenom så tänker väl mer hyfsat täckande vitlasyr. Tänker ju självklart rådgöra m ev färgaffär isf, men är det mission impossible att klara ensam? ( om man är sjukt envis på en sommar tex?). Finns det bra färger som inte ger mkt lukt/ besvär( självklart inte hälsovåda) om man ska bo där samtidigt?
Lackat furu, är noob på detta men målartvätt el slipa el vad brukar man förarbeta med?
Det är ganska drygt att måla furutak. Har målat ca 60 kvadrat nu i vinter och det var segt. 220 kvadrat så hade jag utrett möjligheterna att sprutmåla taket.
Jag målade mina tak med 6 lager färg, Resultatet blev riktigt bra. Jag bara målade direkt gjorde inget slipande eller tvättning.
Var på byggvaruhuset igår och flanerade och tittade på olika alternativ för hur jag kunde fästa mina trästolpar i marken. Såg att det fanns tryckta störar med spetsig underdel som var 2,5 meter långa. Ämnade för att vara växtstöd till trä.
Vad tros om att helt enkelt gräva/banka ner den 0,5 meter i marken, samt skruva fast dem med några skruv i planteringslådor som ska grävas ner i anslutning till stolparna?. Kan det hålla?
Jag har målat ett furutak hyffsad nyligt. Jobbigt som fan!! Hade lasyrfärg, så den var rinnig och rann ner på penseln å handen hela tiden och droppade i huvudet. Kunde inte använda roller eftersom det var frästa profiler på furuplankorna så pensel behövdes för att få in färgen i alla skåror. Roller hade även gett en fulare finish än pensel med just lasyrfärg. Vidare fick jag ont som fan i armen, axeln, nacken av att stå å måla ovanför och titta upp på vars jag jobbade. Provade att byta till vänstern men där var finmotoriken sämre än hos en femåring så det funkade inte. Fy fan, ska aldrig mer lansera ett furutak i mitt liv!!! Fett ovärt med allt arbete även om resultatet blev bra, hade blivit hyffsat resultat med heltäckande färg osså. Är fortfarande trött på det jefla taket :D
Jag säger bara: sprutmåla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! För böfvelen!
Herman H
2014-03-07, 23:41
Ja du, det är ett rätt rejält jobb du ger dig på, det du kan göra är att säga till att du vill ha en vattenbaserad panellack som är maxad vit så slipper du måla mer än 1 strykning, om du nu inte vill ha det gigantiskt vitt. De flesta kunder jag laserat paneltak till har varit nöjda med den strykningen.
Men om man nu ska ha en massa åsikter, som jag oftast har om paneltak, så är det absolut på väg bort, jag målar om mängder med paneltak nu i täckande färg istället för lasyr, något att tänka på kanske?
Hälsningar Målaren.
Tänkte först bifoga en bild på före och efter men kör på ett album istället. Målningsarbetena jag gjort här är från ca 4 veckor sedan. Hoppas du kan öppna länken. Taket är ett ca 8 år gammalt laserat paneltak som blev täckmålat.
https://www.facebook.com/bgrmaleri/photos/a.221411168048980.1073741853.169652223224875/221411294715634/?type=3&theater
Herman H
2014-03-07, 23:45
Jag har målat ett furutak hyffsad nyligt. Jobbigt som fan!! Hade lasyrfärg, så den var rinnig och rann ner på penseln å handen hela tiden och droppade i huvudet. Kunde inte använda roller eftersom det var frästa profiler på furuplankorna så pensel behövdes för att få in färgen i alla skåror. Roller hade även gett en fulare finish än pensel med just lasyrfärg. Vidare fick jag ont som fan i armen, axeln, nacken av att stå å måla ovanför och titta upp på vars jag jobbade. Provade att byta till vänstern men där var finmotoriken sämre än hos en femåring så det funkade inte. Fy fan, ska aldrig mer lansera ett furutak i mitt liv!!! Fett ovärt med allt arbete även om resultatet blev bra, hade blivit hyffsat resultat med heltäckande färg osså. Är fortfarande trött på det jefla taket :D
Jag säger bara: sprutmåla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! För böfvelen!
Det går alldeles utmärkt att rulla på lasyr men man får använda en råtta (lite rulle för er som inte vet, 15 cm bred) men bara två max tre brädor åt gången i bredd, inte mer än en meters längd och så måste man släta med en pensel absolut direkt! Det går inte att kolla klockan på mobilen ens, då får man en sammanstrykning. Lasera alltid från vägg till vägg i ett svep annars går det åt skogen.
Hur mycket luft måste/bör man ha i sidled runt en tvättmaskin?
Ska sätta ett par skåp i en liten tvättstuga och det finns ganska precis 121cm mellan tvättmaskin (om denna trycks mot väggen) och varmvattenberedare. Eftersom IKEA har slutat med 50-skåp (i deras nya köksserie som är såååå anpassningsbar!!1) så undrar jag helt enkelt om det går att trycka in 2st 60-skåp, och få ca. 4-5mm på var sida om tvättmaskinen? Spontant så gissar jag att det är för lite, de brukar kunna hoppa runt/skaka ganska bra. Vad säger ni?
Det finns ju naturligtvis andra tillverkare som har 50-skåp, men de brukar ha 16cm sockel och då blir det inte mer volym iaf, tvärtom, och så är det inte lika smidigt att handla.
Vilken skruvdragare aka batteridriven borrmaskin är smartast att köpa för mindre hemmapyssel? En jetebillig eller en halvdyr?
Tips på specifika modeller uppskattas.
Nordenator
2014-10-12, 09:19
Hur fasen jag hamnade i den andra tråden när jag svarade på samma ställe som jag läste din post övergår mitt förstånd, men jag postade visst här istället (thanks Obama):
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128799
Jockefoten
2014-10-12, 09:22
Vilken skruvdragare aka batteridriven borrmaskin är smartast att köpa för mindre hemmapyssel? En jetebillig eller en halvdyr?
Köp en Bosch. Hade övervägt sladdriven dock. Betydligt smidigare om du bara använder någon gång då och då.
Vad är billigt och halvdyrt för dig?
Köp en Bosch. Hade övervägt sladdriven dock. Betydligt smidigare om du bara använder någon gång då och då.
När är en sladdriven maskin smidigare?
När man inte behöver svära åt att man glömt ladda batteriet.
Bosch.. Jo, jag har kastat ett getöga på de där PSR-modellerna.
@Nordenator: Jag kom på att den här tråden fanns och således var mer lämplig :D Tog bort inlägget i den andra tråden.
Jockefoten
2014-10-12, 09:26
När du ska skruva/borra något och inte gjort det på ett halvår och batterierna är döda. :)
Dessutom orkar maskinen oftast lite mer när den är direktansluten. Kan vara bra vid tjocka väggar, eller om man ska hålsåga.
När man inte behöver svära åt att man glömt ladda batteriet.
Att man är glömsk har inte med maskinen att göra.
Och naturligtvis har man två batterier till sin maskin, så är alltid ett laddat. ;)
Vad är billigt och halvdyrt för dig?
Billigt under 500, halvdyrt runt tusenlappen.
Nordenator
2014-10-12, 09:28
Fast använder man den då och då håller ett normalt lithiumbatteri i evigheter.
Theander
2014-10-12, 10:06
för 500 får man nog inte så mkt vettigt. Men roybi one+ brukar man ju kunna köpa för runt 1000 lappen och den tycker jag funkar helt ok för hemma bruk.
annars gör ju hitachi riktigt fina skruvdragare men då är man något över budget.
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/borraochskruva/borrskruvdragarebatteri/ryobi-rcd18021l/204019.8715/
Den verkar ha fått bra omdömen, men jag kan inte låta bli att känna att det är sjukt overkill om jag tänker på hur sällan jag behövt en borrmaskin/skruvdragare de senaste åren.
Jockefoten
2014-10-12, 10:45
Är det något specifikt du ska ha den till (typ engångsgrej) eller mest för att det är bra att ha? Då kan de ju vara värt att köpa något lite bättre och ha nytta av i flera år.
När du ska skruva/borra något och inte gjort det på ett halvår och batterierna är döda. :)
Dessutom orkar maskinen oftast lite mer när den är direktansluten. Kan vara bra vid tjocka väggar, eller om man ska hålsåga.
Som sagt:
Att man är glömsk har inte med maskinen att göra.
Och naturligtvis har man två batterier till sin maskin, så är alltid ett laddat.
Förvisso, men hur många hemmaanvändare behöver köra med hålsåg som är så stora att man behöver en nätansluten maskin?
Billigt under 500, halvdyrt runt tusenlappen.
Halvdyrt då.
En maskin för en femhundring är inte mycket att ha.
hahavaffan
2014-10-12, 10:59
Ni med elkunskap... I proppskåpet sitter det 3x16A autosäkringar under grupp 1, som är märkta "Spis". Men dessa gäller hela köket enligt min empiriska forskning. En av säkringarna har halva spishällen och kylskåpet som laster, och jag undrar om jag skulle kunna koppla på en diskmaskin på samma. Vad tror ni? Det hade underlättat enormt och jag slipper ta hit en elektriker för att sätta nytt uttag etc.
Jockefoten
2014-10-12, 11:16
Det kan du säkert. Men om du köper en amperemätare ifrån Biltema eller något sådan och mäter upp vad allt tar när du maxar uttaget så vet du ju hur mycket ström du har kvar att nyttja.
Är det något specifikt du ska ha den till (typ engångsgrej) eller mest för att det är bra att ha? Då kan de ju vara värt att köpa något lite bättre och ha nytta av i flera år.
Jo, just nu har ett behov uppstått så därför funderar jag på köp. Sen så är det ju en typisk bra-att-ha grej.
hahavaffan
2014-11-10, 18:42
Halp! Vad behöver jag för att koppla in en diskmaskinsjävel på detta rör? Se bilder:
http://imgur.com/w3hDO5b
http://imgur.com/ELCJGf0
Det vänstra av dom. Det sitter alltså en kulventil a.k.a. den dötzviktiga avstängningsventilen för diskmaskinen längst ner, sen kommer nåt pressat(?) rör, sen en presskoppling som övergår i en fin gängad grej. Tänkte att en t-koppling där på vore ju opti, så jag behöver en som har invändig(?) gänga till två utvändiga gängor, right? Men det verkar ju för helvetet inte finnas. Nån som kan lite VVS som kan vägleda en vilsen själ?
Halp! Vad behöver jag för att koppla in en diskmaskinsjävel på detta rör? Se bilder:
http://imgur.com/w3hDO5b
http://imgur.com/ELCJGf0
Det vänstra av dom. Det sitter alltså en kulventil a.k.a. den dötzviktiga avstängningsventilen för diskmaskinen längst ner, sen kommer nåt pressat(?) rör, sen en presskoppling som övergår i en fin gängad grej. Tänkte att en t-koppling där på vore ju opti, så jag behöver en som har invändig(?) gänga till två utvändiga gängor, right? Men det verkar ju för helvetet inte finnas. Nån som kan lite VVS som kan vägleda en vilsen själ?
Köp en ny blandare som har diskmaskinsavstängning?
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/49231.pdf
hahavaffan
2014-11-10, 18:56
Köp en ny blandare som har diskmaskinsavstängning?
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/49231.pdf100kr i material från VVS-butiken eller 700kr och uppåt för en ny blandare... Ja, tanken var det först, men snålheten tog vid :d
100kr i material från VVS-butiken eller 700kr och uppåt för en ny blandare... Ja, tanken var det först, men snålheten tog vid :d
Men om det börjar läcka så blir det dyrare. :)
Alternativet är ju att stänga av vattnet till diskmaskinen med ballofixen varje gång diskmaskinen är klar, men då får du inget vatten i kranen heller, eller montera en separat avstängning på diskbänken (eller en ballofix på diskmaskinsröret).
hahavaffan
2014-11-10, 20:05
Men om det börjar läcka så blir det dyrare. :)
Alternativet är ju att stänga av vattnet till diskmaskinen med ballofixen varje gång diskmaskinen är klar, men då får du inget vatten i kranen heller, eller montera en separat avstängning på diskbänken (eller en ballofix på diskmaskinsröret).True!
Har dock hittat ungefär rätt grejer jag behöver, tänkte rådfråga på en vvs/bygg-handel imorgon också innan jag bestämmer mig.
Jockefoten
2014-11-10, 20:16
Diskmaskinen ska ha avstängning ovan diskbänk enligt BBR. Kopplar du ihop under diskbänken så kanske inte försäkringar gäller vid vattenskador. Dessutom så får inte köksblandare och diskmaskin ligga på samma avstängningsventil.
Vet dock inte om detta gäller när man hemmasnickrar.
hahavaffan
2014-11-10, 20:20
Diskmaskinen ska ha avstängning ovan diskbänk enligt BBR. Kopplar du ihop under diskbänken så kanske inte försäkringar gäller vid vattenskador. Dessutom så får inte köksblandare och diskmaskin ligga på samma avstängningsventil.
Vet dock inte om detta gäller när man hemmasnickrar.Vad innebär "ska ha enligt BBR"? Päronen byggde nytt hus 2012 och har en ballofix med ventil under hon bara, och det är garanterat byggt enligt konstens alla regler. Annorlunda för lägenheter kanske?
Varför får dom inte ligga på samma avstängning?
Tack för infon btw! Lutar mer och mer åt en ny blandarjävel.
Jockefoten
2014-11-10, 20:29
Vad innebär "ska ha enligt BBR"? Päronen byggde nytt hus 2012 och har en ballofix med ventil under hon bara, och det är garanterat byggt enligt konstens alla regler. Annorlunda för lägenheter kanske?
BBR är Boverkets byggregler (nerskrivet i Boverkets författningssamling, 180 sidor).
http://www.boverket.se/sv/
https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21-rattelseblad.pdf
Hade lite fel. BBR ger det som ett Råd, dvs du bör.
Men enligt Säker vatten så måste du.
I branschreglerna står det ”vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk” och ”vattenanslutning till tvättmaskin ska ha en lättåtkomlig avstängningsventil”. I BBR står det ”Allmänt råd – Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som är synliga och lätt åtkomliga”.
IMO så är inte dina föräldrars hus byggt enligt konstens alla regler.
Jag vet dock inte hur det ligger till med privatpersoner.
R Scarpa27
2014-11-10, 20:40
Vad innebär "ska ha enligt BBR"? Päronen byggde nytt hus 2012 och har en ballofix med ventil under hon bara, och det är garanterat byggt enligt konstens alla regler. Annorlunda för lägenheter kanske?
känner du ingen vvs:are?
jag tror tom du kan ringa din förening och be om hjälp så de skickar en vvs:are och kopplar allt (med delar) det går att prata sig till sådant.(gratis)
jag lovar :)...
Utövar lite nekromantik på den här tråden då jag har en fråga.
Jag ska sätta upp en lampa hemma. Det är en ikea "nymåne" den är dubbelisolerad Uttaget i taket är jordat. Kan jag bara isolera den jordade kabeln och koppla in N & L i taklampan? Räcker det att isolera med en "sockerbit" och eltejp? Resten av rummet har jordade uttag. Läste lite på nätet och var nån som skrev att det var farligt att blanda "jordat" med ojordat, men en dubbelisolerad lampa blir väl inte ojordad?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.