handdator

Visa fullständig version : Kuggad uppkörning

Frillan
2009-07-23, 15:09
Hade uppkörning igår i Ystad. Läraren var bra till en början, jag gjorde säkerhetskontrollen ställde in säten och allt annat, sen bar det i väg.

JA då börjar vi med rondellkörning, blablabla fick backa runt hörna, fickparkera, backa in mellan två bilar. Allt gick som smort! fick tom beröm :cool:

Sen börjar allt.... vi glider ut på landsväg. Det var en smal, krokig huvudled med mycket backkrön och hus med buskar och plank längs sidorna. Hastighetsbegränsningen var som i de flesta fall - 70KM/H. När jag har fri sikt håller jag 70KM/H bestämt och såfort jag närmar mig ett backkrön eller hus längs sidorna sänker jag tydligt hastigheten ner till 50KMH/H (trots att där är 70KM/H). Min körlärare har sagt att detta är en ypperlig hastighet (fast jag tycker endå det kändes lite fort?)

Efter vi kommit ifrån vägen hör man hur han suckar, och frågar, *varför gjorde du på det viset? Jag hade godkänt dig med bra marginaler. Nu kan jag ju aldrig göra det, hade det sprungit ut en unge hade det sällan överlevt när du kom i 50km/h*

Jag erkännde, jag tyckte också att det kändes för fort, men min körlärare sa att det var en bra hastighet. *Det skiter jag i fullständigt* sa han....

Går detta att överklaga på något sätt? :(

kugg :< Ny tid får jag inte för än i september *gah!*

rooz
2009-07-23, 15:11
Life's a bitch, deal with it*popcorn*

(Låter väldigt knäppt, men bara göra så nästa gång om det är samma gubbe:Virro)

Bönne
2009-07-23, 15:29
Ge körskolläraren en utskällning och låt hans chef få veta vad som hänt.

Gör sedan om och gör rätt.

CiCoro
2009-07-23, 15:33
Men vafan, du säger att du tyckte det gick lite fort, då är det bara till att sänka farten tills du tycker det känns säkert. Det sa min körskolelärare till mig (har dock ej kortet än) men sånt vet man ändå innan också. Vf köra 50 när du känner att det går för fort för att du ska kunna ha kontroll över situationen?

Gpajpen
2009-07-23, 15:44
Men vafan, du säger att du tyckte det gick lite fort, då är det bara till att sänka farten tills du tycker det känns säkert. Det sa min körskolelärare till mig (har dock ej kortet än) men sånt vet man ändå innan också. Vf köra 50 när du känner att det går för fort för att du ska kunna ha kontroll över situationen?

För att hans körlärare sagt att det är en ypperlig hastighet och man litar på att om någon vet så vet dom, och att dom inte vill att man ska kugga eftersom det sabbar deras statistik?

wintersnowdrift
2009-07-23, 15:54
Sen börjar allt.... vi glider ut på landsväg. Det var en smal, krokig huvudled med mycket backkrön och hus med buskar och plank längs sidorna. Hastighetsbegränsningen var som i de flesta fall - 70KM/H. När jag har fri sikt håller jag 70KM/H bestämt och såfort jag närmar mig ett backkrön eller hus längs sidorna sänker jag tydligt hastigheten ner till 50KMH/H (trots att där är 70KM/H). Min körlärare har sagt att detta är en ypperlig hastighet (fast jag tycker endå det kändes lite fort?)

Hade du kört exakt den vägen med din körlärare, som då uppmanat dig att hålla 50 km/h i backarna? Varför frågade du inte honom/henne då om hastigheten och sade att du tyckte att det kändes som att du körde för snabbt?

//Kristin

patrikjo
2009-07-23, 15:56
För att hans körlärare sagt att det är en ypperlig hastighet och man litar på att om någon vet så vet dom, och att dom inte vill att man ska kugga eftersom det sabbar deras statistik?
Körlärarens jobb är väl inte att bedömma alla vägar åt dig, utan att lära dig själv bedömma vilken hastighet du kan hålla?

jakke
2009-07-23, 16:00
Körlärarens jobb är väl inte att bedömma alla vägar åt dig, utan att lära dig själv bedömma vilken hastighet du kan hålla?

Precis. Bara för att det var passande på väg x betyder det inte att det passar på väg y.

Jag blir lite rädd om folk är ute och åker i hastigheter som de själva tycker är för höga.

olander08
2009-07-23, 16:08
Går inte att överklaga på något sätt.

Däremot så är det ju som du själv säger, du kände dig inte komfortabel i den hastigheten du höll, alltså körde du då för fort oavsett hastighetsbestämmelser.

snatch914
2009-07-23, 16:13
Life's a bitch, deal with it*popcorn*

(Låter väldigt knäppt, men bara göra så nästa gång om det är samma gubbe:Virro)

+1

Det hade kanske varit annorlunda om du hade bromsberedskap/handlingsberedskap när du körde förbi husen. Eller att du med blicken kunde tala om till instruktören att du vet vad som kan komma från utfarter osv.

hahavaffan
2009-07-23, 16:17
Körde du med körläraren på samma väg som på uppkörningen? Om ja, så skäll ut honom. Men annars kan du inte göra ett skit.

beckman88
2009-07-23, 17:24
Själv belv jag kuggad när jag körde på fyrans växel på 50km/h då bilen hade 5 växlar.

Ecodriving is a bitch!

David Brent
2009-07-23, 17:29
Precis som andra har sagt. Känner du att du inte kan hantera bilen i situationen med den hastighet du håller skall du sakta ner tills du känner att du kan hantera den.

Bönne
2009-07-23, 17:30
Själv belv jag kuggad när jag körde på fyrans växel på 50km/h då bilen hade 5 växlar.

Ecodriving is a bitch!Knappast det ensamt som kugga dig, du lämnar ute någon del.

Johgl
2009-07-23, 17:33
Tycker att det verkar dummt när hastigheten är 70 och du ligger 20 km/h under den. Du ligger ju ändå med god marginal udner vägvärkets rekomendationer, verkar som om sträckan har helt fel hastighet ifrån början utifrån din beskrivning.

Men bara att bita i det sura äpplet och komma tillbaka.

beckman88
2009-07-23, 21:47
Knappast det ensamt som kugga dig, du lämnar ute någon del.

Nepp, jag körde som beskrivet i ca 5 min. That was it for me :/

ceejay
2009-07-23, 21:50
Nepp, jag körde som beskrivet i ca 5 min. That was it for me :/

Inte en chans att man blir kuggad på det :O

Kotten
2009-07-23, 21:52
Om det nu är 70 väg och du kör i 50 kan han ju inte kugga dig för att du kör för fort.Då borde det ha varit 30 väg eller något.Du har inte gjort något fel.

olander08
2009-07-23, 21:57

Ecodriving is a bitch!

Sannolikheten är inte stor att det var detta som kuggade dig.

Nu vet jag inte hur det riktigt ligger till med alla bilar, men i min bil (SAAB 9000) så är fyran mer bränsle-effektiv vid körning i 50km/h och likaså i farsans (SAAB 93). Detta är anledningen till att jag alltid håller minst 60 på alla 50 vägar så att jag kan vara effektiv och ligga i femman.

Jag vet då min gamla och tunga 9000 drar mellan 0.7-0.75 per mil i blandad körning.

Shajjn
2009-07-23, 22:03
Inspektorerna måste leva upp till en kvot, ser du. Haha.

Det är löjligt högt krav, det är omöjligt att köra så att man kan avvärja varje tänkbar situation. Om inte annat blir man en rejäl stoppkloss i trafiken.

Bönne
2009-07-23, 22:27
Om det nu är 70 väg och du kör i 50 kan han ju inte kugga dig för att du kör för fort.Då borde det ha varit 30 väg eller något.Du har inte gjort något fel.Han blev kuggad för att han körde snabbare än situationen tillät.

Nepp, jag körde som beskrivet i ca 5 min. That was it for me :/Knappast.

Sannolikheten är inte stor att det var detta som kuggade dig.

Nu vet jag inte hur det riktigt ligger till med alla bilar, men i min bil (SAAB 9000) så är fyran mer bränsle-effektiv vid körning i 50km/h och likaså i farsans (SAAB 93). Detta är anledningen till att jag alltid håller minst 60 på alla 50 vägar så att jag kan vara effektiv och ligga i femman.

Jag vet då min gamla och tunga 9000 drar mellan 0.7-0.75 per mil i blandad körning.SAAB är generellt högt växlade, ligger i regel i fyran upp till 70km/h i min 9-5. Andra bilar jag har kört, WV, BMW etc så kan man ligga i 5an vid 50km/h utan problem.

Smml
2009-07-23, 22:32
Hade uppkörning igår i Ystad. Läraren var bra till en början, jag gjorde säkerhetskontrollen ställde in säten och allt annat, sen bar det i väg.

JA då börjar vi med rondellkörning, blablabla fick backa runt hörna, fickparkera, backa in mellan två bilar. Allt gick som smort! fick tom beröm :cool:

Efter vi kommit ifrån vägen hör man hur han suckar, och frågar, *varför gjorde du på det viset? Jag hade godkänt dig med bra marginaler. Nu kan jag ju aldrig göra det, hade det sprungit ut en unge hade det sällan överlevt när du kom i 50km/h*

Jag erkännde, jag tyckte också att det kändes för fort, men min körlärare sa att det var en bra hastighet. *Det skiter jag i fullständigt* sa han....

Går inte att överklaga.

Jpn
2009-07-23, 23:12
Verkar vara en riktigt lurig vägsträcka det där ifall den har 70km/h som tillåten hastighet, men du blev kuggad för att du körde fortare än vad situationen tillät när du höll 50? Verkar som att den där vägsträckan isåfall bör ha 50 eller möjligtvis 30 som högsta tillåtna hastighet. Men är du säker på att det var av den anledningen du blev kuggad?

Jagmenar om en väg har 70km/h som högsta tillåtna hastighet så kan det ju vara situationer som gör att det är lämpligare att köra betydligt saktare, t,ex halka,dimma,snöfall osv, men det är ändå tillåtet att köra i 70km/h.

Larsson85
2009-07-23, 23:25

Du måste ju inse att det är orimligt att kunna överklaga något sånt. Dom kan inte släppa ut någon som är farlig i trafiken med motiveringen att han är farlig för att dom på körskolan har lärt honom att vara det.

tsp
2009-07-24, 01:50

Ecodriving is a bitch!

Många bilar går ju inte ens att köra på 5an i de farterna. Vet själv att Saab 9-5 som jag körde upp med klart och tydligt har dokumenterat i instruktionsboken att minst 75km/h krävs om man ska ligga på 5e växeln. Ungefär likadant med många andra bilar, om man inte snackar typ Hyundai Atos eller Renault Clio då..

Biceps
2009-07-24, 02:59
Det är lite lotto att göra uppkörningen. Vissa släpper igenom lite vad som helst, andra slår ned på minsta lilla grej. Jag själv kuggade också första uppkörningen. Tror jag tittade i döda vinkeln/backspegeln i fel ordning vid ett filbyte, så var det kört.

Att anpassa hastigheten optimalt i olika situationer är inte alltid så lätt när man bara haft ett gäng lektioner med en körlärare, det tar många mil bakom ratten innan man blir duktig på att köra på riktigt.

Det e bara att ta nya tag, förr eller senare klarar du det.

internethjälten
2009-07-24, 03:36
Surt med kuggade uppkörningar men det finns oändligt med ställen i trafiken där man inte kan hålla den hastighet som vägverket rekomenderar. Finns inte så många cityrondeller jag kan ligga 50km/h i trots att det är 50km/h där. Eller många påfarter till motorvägen där 90/110/120-skylten sitter innan en skarp icke bomberad kurva etc.

Får du skriva om också nu?

LoTiX
2009-07-24, 05:26
Din körlärare har alltså gjort fel?

MrPowa
2009-07-24, 07:06
Det lär väll gå att anmäla körlärarn om han/hon lärt ut fel ?

martikainen
2009-07-24, 07:33
Lycka till att anmäla körskoleläraren. Kan lova att hans "expertis" och erfarenhet i branschen kommer snacka sig ur en sån situation innan den ens blivit varm.

Du misslyckades, lär av det och sätt nästa uppkörning!

C.E.J.
2009-07-24, 13:06
Man kör väl för fan så pass långsamt som krävs, inte nån specifik hastighet. Är det dålig sikt, ja då jävlar droppar man hastigheten helt enkelt, särskilt under uppkörning.

jakob
2009-07-24, 13:42
Personen du körde upp med sa alltså att det var den enda anledningen? Jag har svårt att tro det eftersom de går efter en viss mall med krav man ska uppfylla, minsta lilla skitsak gör inte att man kuggar. :laugh:

Loke
2009-07-24, 14:16
Man kör väl för fan så pass långsamt som krävs, inte nån specifik hastighet. Är det dålig sikt, ja då jävlar droppar man hastigheten helt enkelt, särskilt under uppkörning.

Precis, det är inte konstigare än så. Tänk på att det kan finnas barn bakom varje buske och krön och kör därefter. Det är inget konstigt alls med att glida ner till 30 vid ett backkrön på en 70-väg, till exempel. Man ska kunna stanna inom sin siktsträcka, och ibland är den faktiskt inte mer än några meter.

xodd
2009-07-24, 15:09
Du kör med andra ord efter vad din körskolelärare sagt till dig och inte vad du känner dig trygg med? Bara det visar att han gör helt rätt att kugga dig...

Honn
2009-07-24, 15:41
Jag var nära att kugga mig pga att jag lyssnade på körskoleläraren. Det sista han sa innan uppkörningen var att jag skulle hålla så långt ut till höger det bara gick och att de var väldigt petiga på det under uppkörningen. Jag tyckte det kändes konstigt, men eftersom jag verkligen ville ha kortet så gjorde jag som han sa. Det var inte populärt hos uppkörningsmannen som ifrågasatte varför jag höll onödigt långt till höger. Efter att ha förklarat varför jag gjorde det så godkännde han mig och sa att han skulle ta sig ett snack mer körskolan. Hade jag kört enligt sunt förnuft så hade det inte varit några som hellst problem. Nu fick jag iofs lappen ändå, men det finns garanterat andra som lyssnar för mycket på körskolan och kuggar.

saab900
2009-07-24, 16:23

Ecodriving is a bitch!

Går inte ens med min bil, den varvar 1100-1200 i 50 km/h på femman...

Min körskola tyckte man kör 50 på trean eftersom det är mycket bättre motorbroms än på 4:an. Där ser man hur olika det kan vara mellan skolor :)

Erik__
2009-07-24, 17:08
En kompis pappa jobbar på vägverket som uppkörningsman, roligt nog har han alltid någon annan anledning än personerna som kör upp ifall någon blir kuggad. Låter ofta "jag råkade klippa en onödigt stor fluga med vänstra framlyset", sen har personen ifråga kört mot rött, krockat med en lastbil, retat upp allan, voltat 4varv in i ett dagis. Dock nämns det senare aldrig, det är alltid nån skitsak =)

Kebab-Arne
2009-07-24, 19:48
Kan man ens bli kuggad för att man inte kör ecodriving. Nog för man inte bör varva till 6000-7000 men att inte dunka in högsta växeln så fort man rullar lite känns fel.

Förövrigt kan lärare se på helhetsintrycket. Dvs skita i småfel som att få motorstopp i start i backe. Gör de en bedömning att föraren ej förtjänar ett körkort kommer de med ett svepskäl för protokolletsskull. Det är min erfarenhet iallafall. Fick lastbilskortet trots en radda småfel men läraren ansåg att jag körde moget (lugnt) nog.

Lite kul att läsa om ecodriving när man kör yrkestrafik. Man vill ju komma fram nångång också. :D

OneManArmy
2009-07-24, 20:02
Bara att bita i det sura och köra upp igen.
Jag kuggade första uppkörningen pga för seg acceleration på motorväg... Tro på fan att gubben fick känna på bra acceleration nästa uppkörning

Jorpa
2009-07-24, 20:04
jag klara på fööörstaaa, weeeeee!

Jag fick 5 motorstopp, men antar att han såg min supreme skill, så jag fick de! olé

Bönne
2009-07-24, 20:33
Visar man bara sunt förnuft när det gäller säkerhet så man inte utsätter sig själv eller andra för fara så kan de se mellan fingrarna på mycket. Detta om man lyssnar på vad folk berättar. Blev själv tillsagd om ett par saker som han tyckte att jag skulle göra annorlunda.

John M
2009-07-24, 21:03
Finns förmodligen mängder med idioter som är körskolelärare.

Bönne
2009-07-24, 21:24
Finns förmodligen mängder med idioter som är körskolelärare.För att inte tala om mängden studenter som är idioter. Som inte förstår vad läraren säger.

"Här är 70km/h, men runt detta krönet tycker jag att du ska köra i 50km/h."

Elev tolkar:
"På 70-vägar där sikten blir skymd, oavsett hur mycket, ska man alltid köra i 50km/h."

tsp
2009-07-25, 09:15
Går inte ens med min bil, den varvar 1100-1200 i 50 km/h på femman...

Min körskola tyckte man kör 50 på trean eftersom det är mycket bättre motorbroms än på 4:an. Där ser man hur olika det kan vara mellan skolor :)

Min bil varvar 700 varv på 5an i 50km/h. :D

En kompis pappa jobbar på vägverket som uppkörningsman, roligt nog har han alltid någon annan anledning än personerna som kör upp ifall någon blir kuggad. Låter ofta "jag råkade klippa en onödigt stor fluga med vänstra framlyset", sen har personen ifråga kört mot rött, krockat med en lastbil, retat upp allan, voltat 4varv in i ett dagis. Dock nämns det senare aldrig, det är alltid nån skitsak =)

Precis det kan jag verkligen tänka mig! Låter alltid så när någon kompis blivit kuggad och sedan när man åker med dem nån gång så märker man vilka jävla krattor dem kör som, och då förstår man att det kanske inte BARA handlade om det där att han/hon missade att blinka vänster vid rondellkörningen..

Frillan
2009-07-25, 10:28
Personen du körde upp med sa alltså att det var den enda anledningen? Jag har svårt att tro det eftersom de går efter en viss mall med krav man ska uppfylla, minsta lilla skitsak gör inte att man kuggar. :laugh:

Jo, det gjorde han. *Hade ett barn kommit ut hade det inte överlevt* Det vägde tydligen tungt, jävligt tungt.*grr* Har kört som privatist länge, och körskolan ansåg att jag absolut var redo för uppkörning trots att jag bara tagit en lektion.

jakob
2009-07-25, 14:33
Jo, det gjorde han. *Hade ett barn kommit ut hade det inte överlevt* Det vägde tydligen tungt, jävligt tungt.*grr* Har kört som privatist länge, och körskolan ansåg att jag absolut var redo för uppkörning trots att jag bara tagit en lektion.

Men han sa aldrig att det var den enda anledningen? Varför lyssna på körskolan, man känner själv när man är redo för körkortet.