handdator

Visa fullständig version : Mjölk??

Kucer
2009-07-23, 13:06
vilken ä den bästa mjölken och dricka om man tränar?? i mitt fall ä d brottning!*flex*:(:D

Trance
2009-07-23, 13:09
Lägg gärna lite tid på att skriva korrekt, då brukar folk ta frågan på lite större allvar.

Angående din fråga så skulle jag nog vilja säga att det inte spelar någon roll. Så drick den du tycker är godast.

skaparn
2009-07-23, 14:24
Klövermjölk. Den har några dagar längre hållbarhet. Hur vet jag inte, men längre är den.

Kucer
2009-07-23, 14:46
vamenar du me å skriva korrekt?

skaparn
2009-07-23, 14:46

Nu skämtar du väl?

Morty
2009-07-23, 17:50

Exempelvis använda ord som faktiskt finns. "Vamenar", "me", samt som du använde det, "å", är inga sådana ord. En å är ett mindre, rinnande vattendrag.

Eddie Vedder
2009-07-23, 19:17
Måste du starta en ny tråd om varenda sak du äter/dricker? Du har ju redan massa trådar och kan väl fråga vidare i någon av dom när du undrar över om livsmedel a eller b är "bra eller dåligt"?

JAg menar inget spydigt nu men det känns väldigt onödigt att du behöver starta en ny tråd så fort du tänkt stoppa något i munnen.

huana
2009-07-23, 19:20
lättmjölk... mkt nyttigt, lite fett, lite kcal.

skriv ordenteleigt pöjk!!!

mikaelj
2009-07-23, 19:24
lättmjölk... mkt nyttigt, lite fett, lite kcal.

Nu får du allt motivera varför fettsnål och energifattig mat är samma sak som nyttig. Du skrev det i en annan tråd också.

Peter Hansen
2009-07-23, 23:17
kanske nyttigt som i att själva mjölken är nyttig.

Apos78
2009-07-24, 07:42
Nu får du allt motivera varför fettsnål och energifattig mat är samma sak som nyttig. Du skrev det i en annan tråd också.

Nu skrevs det visserligen inte att mjölken var nyttig p.g.a att den var fettsnål. Sen är det väl inte så tokigt att välja en magrare mjölk om man t.ex. vill hålla nere energiintaget men ändå dricka sin mjölk.

Mr.Cosybear
2009-07-24, 09:49
Själv kör jag lättmjölk efter träning pga den låga fetthalten, övrig tid fetare mjölk.

huana
2009-07-24, 10:17
Jag känner att de flesta människor mår bättre av att få i sig mindre fett, framförallt i form av mättad fett som i mjölk. Samhället vi lever i ger oss på tok för mycket fett/socker/salt.

Självklart är kanske vår OP en utomordentlig kosthållare men troligtvis har han inte en helt optimal kost, jag är själv offer för samhällets felaktiga näringsinjektioner...

Vidare blir kcalmängden/100g mindre om fettet minskar (jämför röd mjölk och blå mjölk), och generellt tycker jag att det är bra att hålla ner på kalorierna i drickbar form då det mättar sämre än kalorier i fast form.

Får man i sig för lite kalorier och försöker få i sig mer anser jag det bättre att äta mer nyttig mat än att hälla i sig den fetaste mjölken.

skaparn
2009-07-24, 10:20
Jag känner att de flesta människor mår bättre av att få i sig mindre fett, framförallt i form av mättad fett som i mjölk.

Oh noes!

JoeyP
2009-07-24, 10:22
Röd mjölk! Det ökar testonivåerna 60min efter träning!

-Englund
2009-07-24, 10:52
Har själv slutat med Klöver eftersom den är högpastöriserad.. det är därför den håller längre. Det förstör ju lite av näringsämnena, och det kunde jag bara inte gå med på. Arla mellanmjölk is the shit

skaparn
2009-07-24, 11:07
Har själv slutat med Klöver eftersom den är högpastöriserad.. det är därför den håller längre. Det förstör ju lite av näringsämnena, och det kunde jag bara inte gå med på. Arla mellanmjölk is the shit

Åfasen, det visste jag inte. Vilken omfattning av näringsförödelsen talar vi om?

-Englund
2009-07-24, 11:15
Jag har ingen som helst aning, men tillräckligt för att jag skulle sluta tydligen:D
Alltid opti!

Eddie Vedder
2009-07-24, 12:58
Åfasen, det visste jag inte. Vilken omfattning av näringsförödelsen talar vi om?

Lågpastörisering innebär en upphettning till 72 grader i 15 sekunder och högpastöriseringen som man utsätter klövermjölk, fil och yoghurt för innebär en upphettning till över 80 grader i 5 sekunder.

Det finns även UHT-behandling ( Ultra High Temperature ) där temperaturen är 135-140 grader under 1-5 sekunder.

Ju mer omfattande behandlig desto bättre hållbarhet, Keldasåser är t.ex. UHT-behandlade och kan utan problem förvaras i rumstemperatur länge. Samtidigt förstörs ju som sagt mer näringsämnen, proteinerna denatureras mer o.s.v.

Jag vet att maRRtin har postat ett diagram över proteinförändringar vid olika behandlingar och det var försvånansvärt små skillnader faktiskt. Mikronäringsämnen vet jag inte men eftersom tiden är så mycket kotrare är ju det en faktor också. Så inte tror jag klövermjölken är mycket sämre.

maRRtin
2009-07-26, 22:03
...
Jag vet att maRRtin har postat ett diagram över proteinförändringar vid olika behandlingar och det var försvånansvärt små skillnader faktiskt. Mikronäringsämnen vet jag inte men eftersom tiden är så mycket kotrare är ju det en faktor också. Så inte tror jag klövermjölken är mycket sämre.
Jag bjuder på en tabell över förändring av vitaminer som jag har liggandes. Semester nu ju så mer ingående tabeller på förändringar vid olika temperaturer får vänta.

För övrigt så värms klövermjölken till 124 grader i någon sekund eller två, om jag inte missminner mig, vilket händer.

maRRtin
2009-07-26, 22:16
Jag bjuder på en tabell över förändring av vitaminer som jag har liggandes. Semester nu ju så mer ingående tabeller på förändringar vid olika temperaturer får vänta.

För övrigt så värms klövermjölken till 124 grader i någon sekund eller två, om jag inte missminner mig, vilket händer.
Jag hittade lite till.

Although sterilised milk has a lower biological value (0,85), the nutritional value reported for UHT milk (0,90) does not differ significantly from that of raw milk (0,91).

TehSaxo
2009-07-26, 22:30
Mellanmjölk. :)

Cloud
2009-07-27, 00:35
Samtidigt förstörs ju som sagt mer näringsämnen, proteinerna denatureras mer o.s.v.

Gör det någonting att proteinerna denaturerar? Inverkar det på deras funktion i kroppen?

//Gustav

Eddie Vedder
2009-07-27, 10:09
Gör det någonting att proteinerna denaturerar? Inverkar det på deras funktion i kroppen?

//Gustav

JAg kan inte ge dig något rakt svar där men spontant känns det som om skillnaden borde bli mycket liten. VAd som sker är ju helt enkelt att det som anna sgörs fullständigt i din kropp redan påbörjats utanför den. In vitro.;)