handdator

Visa fullständig version : Flaeskesvaer

Sniggel
2009-07-22, 15:38
Dessa danska snacks...

Per 100g:
Protein - 60g
Fett - (kommer ej ihåg men det är mycket)
Kolhydrater - förmodligen försumbart

wtf?

Jag kan inte tänka mig att proteinet är annat än fullvärdigt eftersom det är animaliskt (och där är väl inget gelatin i väl?) men det låter skumt med så mycket protein. Fast det är ju visserligen torkat. Och priset är lågt.
Nu får någon förklara för mig varför ingen vallfärdar till hemköp och köper flaeskesvaer såsom många vallfärdar till lidl för kvarg. Är det pga den höga mängden fett? För att det är äckligt?

Varför har jag inte sett en tråd om detta tidigare?

Trance
2009-07-22, 15:48
Det är väl bland annat svålen man gör gelatin av?

Sniggel
2009-07-22, 15:55
Ok, ja jag vet faktiskt inte riktigt vad gelatin är, mer än att det är animaliskt och att det är värdelöst protein.
Så det var alltså det jag hade missat? Att det mesta av proteinet är sådant som används vid gelatintillverkning?

Alone_in_the_dark
2009-07-22, 16:09
O sen är de förbannat goda oxå, knapriga med en Tuborg till:D

Jag hittade andra uppgifter på dem...

http://www.kims-as.dk/index.dsp?page=287

jebu
2009-07-22, 16:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=621499&postcount=11

King Grub
2009-07-22, 16:30
Proteinet är bara kalorigivande; det är av så dålig kvalitet att det inte kan användas till muskeluppbyggande överhuvudtaget. Så dålig kvalitet att det inte ens går att komplettera upp av andra proteiner.

Cloud
2009-07-22, 16:35
Proteinet är bara kalorigivande; det är av så dålig kvalitet att det inte kan användas till muskeluppbyggande överhuvudtaget. Så dålig kvalitet att det inte ens går att komplettera upp av andra proteiner.

Hur kan det vara så? Protein av dålig kvalitet betyder väl bara att det har en dålig aminosyrasammansättning för oss människor? Eller finns det fler faktorer?

//Gustav

King Grub
2009-07-22, 17:31
Ja, det är så. Och det är så många begränsande aminosyror att det har ett biologiskt värde på 0 = värdelöst.