Visa fullständig version : Fysisk påverkan av koffeinabstinens?
Fick för mig att sluta med kaffe, bara för att det är skönt att inte vara beroende.
Hur fungerar den abstinens som jag nu känner? Är det inbillning, eller fysiskt? Givetvis så uteblir jag de negativa effekterna av koffein nu när jag slutat, men händer det något annat i kroppen de dagar då jag fortfarande känner suget?
King Grub
2009-07-22, 13:34
Det är inte inbillning, utan det finns en rad beskrivna och etablerade symptom vid koffeinabstinens, allt från huvudvärk och trötthet till influensaliknande symptom.
Abrupt cessation of caffeine often results in several withdrawal symptoms among habitual caffeine consumers.
The objective of the study was to determine whether caffeine withdrawal symptoms co-exist as clusters in some individuals.
Withdrawal symptoms and caffeine intake were assessed for men (n=126) and women (n=369), aged 20-29, using a caffeine habits questionnaire and a semi-quantitative food frequency questionnaire, respectively. Principal components factor analysis was used to identify common underlying factors among 14 well-described caffeine withdrawal symptoms. Odds ratios (OR) and 95% confidence intervals (CI) were calculated to determine if the likelihood of reporting a withdrawal factor was associated with habitual caffeine consumption.
The 14 withdrawal symptoms were grouped into three factors termed "fatigue and headache", "dysphoric mood", and "flu-like somatic". The likelihood of reporting the fatigue and headache and dysphoric mood factors increased with higher levels of habitual caffeine consumption. Compared to <100 mg/day of caffeine, the ORs (95% CI) of reporting the fatigue and headache factor with a habitual intake of 100-200 mg/day and >200 mg/day were 1.97 (1.21, 3.21) and 4.44 (2.50, 7.86), respectively. The corresponding ORs (95% CI) for the dysphoric mood factor were 1.55 (0.96, 2.52) and 3.34 (1.99, 5.60).
The 14 well-described caffeine withdrawal symptoms factor into three clusters, suggesting the existence of three distinct underlying mechanisms of caffeine withdrawal. Increasing habitual caffeine consumption is associated with an increased likelihood of reporting the fatigue and headache and dysphoric mood symptoms, but not the flu-like somatic symptoms.
Psychopharmacology (Berl). 2009 Jan;201(4):541-8.
Tack för svaret Grub.
Men dessa "flu-like somatic" är de något som min hjärna får mig att känna eller är det ett faktiskt sjukdomstillstånd i kroppen (så att jag bör avstå hård träning)?
OT så har du räddat många sega timmar på sommarjobbet Grub! Det tackar jag för och skickar en telepatisk Dagens Ros.
Fru_Flisa
2009-07-22, 16:48
När jag tog ett koffein uppehåll (första och sista gången) kände jag mej rätt normal första dagen. Nästa dag när jag stod upp höll jag på svimma, såg vitt för ögonen och fick ont i huvudet samt var illamående.
ElecTr0n
2009-07-22, 17:48
När jag tog ett koffein uppehåll (första och sista gången) kände jag mej rätt normal första dagen. Nästa dag när jag stod upp höll jag på svimma, såg vitt för ögonen och fick ont i huvudet samt var illamående.
Det är då du ska kämpa dig igenom och slippa leva med beroendet. Om man vill sluta ska man, inte fortsätta av anledning att det är svårt att sluta.
Jag själv slutade snusa förut (i 8 månader) men nu har jag börjat igen för att det är jävligt skönt och jag mår bra med de. Om jag vill sluta, så gör jag de!
Edit: Vet ej om man kan jämföra de 2 beroenden så men vilja kommer man riktigt långt med!
Från Wikipedia:
Withdrawal symptoms—possibly including headache, irritability, an inability to concentrate, drowsiness, insomnia and pain in the stomach, upper body, and joints[69]—may appear within 12 to 24 hours after discontinuation of caffeine intake, peak at roughly 48 hours, and usually last from one to five days, representing the time required for the number of adenosine receptors in the brain to revert to "normal" levels, uninfluenced by caffeine consumption.
Abstinenssymptomen du upplever bör alltså inte sitta i mer än en till fem dagar. Inte så farligt länge, om du frågar mig.
Kan koffeinsbstinens yttra sig som så att typ armar, fingrar och muskler kring nacken blir som helt ledlösa och man får periodvis svårt att greppa tag i saker?
Kan koffeinsbstinens yttra sig som så att typ armar, fingrar och muskler kring nacken blir som helt ledlösa och man får periodvis svårt att greppa tag i saker?
Det låter inte helt otroligt. Det hände mig när jag slutade röka, och koffein och nikotin är ju båda centralstimulerande.
Klart man upplever abstinens. Mår själv skit om jag inte får kaffe, blir nedstämd, irriterad, trött, ont i huvudet etc.
Även influensa-liknande symptom. Det kan jag få om jag inte får i mig snus också för övrigt.
Varför inte trappa ned istället för att gå cold turkey? Fast det kanske är skönt att bli av ett beroende på direkten. Fast jag har aldrig kommit till det stadiet av beroende så jag kan inte uttala mig om vad som är bättre.
Linjedomarn
2013-05-15, 19:36
Kanske lite off topic men:
Har själv aldrig upplevt koffein som en drog som var svår att sluta med. Har druckit kaffe sen barnsben och under perioder har jag intagit 5 koppar om dagen, vissa perioder väldigt sällan. Har även tagit 400-600mg koffein innan träning i ungefär 2 år men om jag har ett uppehåll på en vecka så känner jag inte av det alls, kommer aldrig ens in i tanken.
Kan man vara helt resistent mot ett beroende?.
Fjrebqll
2013-05-15, 19:48
Det är då du ska kämpa dig igenom och slippa leva med beroendet. Om man vill sluta ska man, inte fortsätta av anledning att det är svårt att sluta.
Jag själv slutade snusa förut (i 8 månader) men nu har jag börjat igen för att det är jävligt skönt och jag mår bra med de. Om jag vill sluta, så gör jag de!
Edit: Vet ej om man kan jämföra de 2 beroenden så men vilja kommer man riktigt långt med!
Lurar du dig själv med det där eller? Att du kan sluta om du vill? Det är ju det som är problemet med ett beroende, man vill inte sluta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.