Logga in

Visa fullständig version : Tenta av gymnasiekurser?

Shakemynuts
2009-07-22, 10:07
Sökte lite men fann inget vettigt, finns säkert.
Men hur gör man? Vem ska jag prata med och vad får jag skriva?

kalllee
2009-07-22, 10:58
Jag antar att du går på gymnasiet´nu?

jocke12
2009-07-22, 11:01
Det kallas validering, om det kanske hjälper dig att söka.

Shakemynuts
2009-07-22, 11:04
Jag går inte på gymnasiet. Pluggar på Komvux och vill skynda på det genom att bara tenta av. Har hört något om det men jag vet inte vart eller hur jag ska göra.

Weekend Warrior
2009-07-22, 11:23
Jag går inte på gymnasiet. Pluggar på Komvux och vill skynda på det genom att bara tenta av. Har hört något om det men jag vet inte vart eller hur jag ska göra.

Där jag bodde tog man kontakt med Komvux, betalade in 500 kr och fick sedan en lärare tilldelad till sig (på någon av stadens gymnasieskolor), och sedan gjorde man i samråd med denne upp en plan för prövningen som det kallades då i alla fall.

Shakemynuts
2009-07-22, 11:27
Okej, så det är Komvux jag ska prata med?
Får göra det imorrn då och se vad dom säger. Hade självklart kunnat prata med dom innan men det har varit sommarstängt i receptionen innan skolan börjar och jag fick veta detta under sommaren.

Hejnomax
2009-07-22, 13:04
Jag tentade av matte e, bråttom som fan var det så jag googlade typ runt och kollade olika lärosätens komvux sidor. Sen ringde jag runt och fick tag på en lärare som hade kursen på komvux i umeå, och det gick bra att komma å bara skriva provet med dom.

Edit: Lätt som fan var det också, att bara klara g-gränsen på provet(som var exakt som dom nationella proven i gymnasiet) är superlätt, typ 25% rätt krävdes om jag minns rätt.

Shakemynuts
2009-07-22, 13:43
Och det sätter betyg på hela kursen åt dig?
Hur ska man förbereda sig på ett sånt här prov? Säg att jag vill tenta av Historia B, ska jag bara nöta den boken då för gymnasieskola?

Weekend Warrior
2009-07-22, 13:46
Och det sätter betyg på hela kursen åt dig?
Hur ska man förbereda sig på ett sånt här prov? Säg att jag vill tenta av Historia B, ska jag bara nöta den boken då för gymnasieskola?

Nja, det är lite varierande beroende på handledare/skola. Kan ta några exempel på vad som ingick i två av kurserna jag tenterade av.

Svenska B:
* Läs fem klassiker (ur en lista), skriv någon analys över en av böckerna och redovisa de övriga muntligt för handledaren
* Läsa in litteraturhistorian, redovisas muntligt
* Genomföra det nationella provet (uppsatsen)

Samhällskunskap A:
* Göra ett prov omfattande "hela boken"
* Någon slags diskussion med handledaren över ett ämne han valde på plats