Visa fullständig version : Svart grus?
Coldsmith
2009-07-22, 00:01
Har skrivit på kontrakt för ett husbygge nu, så nu börjar ju funderingarna kring tomten. Så kom jag in på själv garageuppfarten. Tänker mig vit stenläggning runtom och sedan svart grus, och då menar jag SVART grus. Finns detta? Har bara sett några gråaktiga varianter, men ingen som är riktigt svart. Finns detta? Går det att ordna på annat sätt?
I värsta fall får man väl gjuta svarta betongbitar och använda dom =)
Köp grus köp svartmålarfärg. Häll i o blanda! klart?
drakfelt
2009-07-22, 00:24
Köp grus köp svartmålarfärg. Häll i o blanda! klart?
kommer ej hålla länge, stort slitage från bilen
http://www.miljokompaniet.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=20014
Grus är värdelöst. Du kommer ångra dig som fan. Asfaltera hela skiten från början istället för att vara bli tvungen att styra och ställa med det om ett par år när du tröttnat på grushelvetet.
hahavaffan
2009-07-22, 09:03
Eller kör på svarta stenplattor. Grus suger som sagt.
Grus är det värsta du kan ha som underlag, om du har tänkt att parkera en bil på det. Konstant fuktigt mer eller mindre och ett ypperligt sätt att påskynda bilens rostande. Asfalt! om du ska ha bil där som sagt.
Edit: Såg nu att det stod garageuppfarten, så jag antar att du inte kommer ha någon bil på själva uppfarten :)
strimman
2009-07-22, 13:09
"Svart" grus/singel lär nog bli svårt att hitta. ;) Däremot kan du antagligen lyckas leta reda på mörkgrå/nästan svart bergkross. Du har ju även röd och vit bergkross tex.
Coldsmith
2009-07-22, 16:32
Grus är värdelöst. Du kommer ångra dig som fan. Asfaltera hela skiten från början istället för att vara bli tvungen att styra och ställa med det om ett par år när du tröttnat på grushelvetet.
Asfalt på garageuppfarten är bland det hiskeligaste som finns och hör till 80-talet. Ungefär lika snyggt som en jacuzzi i kaklat badrum :). Det är två bögar som ska bo här remember :smash:
Dessutom är det inte vackert efter några års tjäle heller, oavsett hur mycket man isolerar och gör allt "by the book" så kommer den bli bucklig, spricka och ha sig, lätt att fixa då? Nä. Grus är hyffsat lätt att justera med åren, lite pillergöra med det men inget farligt. Framförallt så är det snyggare.
Stenläggning kan ju däremot bli ett alternativ som några föreslagit. Men ett mörker att fippla klart underlaget innan man kan lägga skiten *cry*. Nåja, bara det blir bra till slut :).
Snej: jo bilen kommer nog hamna i garaget, men om man nån gång kommer ha två bilar så är det förstås värt att ha i åtanke.
Då blir ju frågan helt enkelt om det finns helt svart sten att lägga? De enda marksten jag sett är ju den klassiska grå med några variationer i ton. Kolsvart förstår jag att det inte går men så svart det går.
Denstillasittande
2009-07-22, 17:22
Diabas finns och det är de svartaste du kan få tag i. Finns i alla storlekar till mjöl ungefär.
Tycker dock du borde lägga svart sten ram runt istället, det ser snyggare ut och håller bättre.
Inne mot husväggen kan det dock vara snyggt att lämna fickor och där lägga din grus tex diabas.
Då blir ju frågan helt enkelt om det finns helt svart sten att lägga? De enda marksten jag sett är ju den klassiska grå med några variationer i ton. Kolsvart förstår jag att det inte går men så svart det går.
http://www.stenbolaget.se/images/products/egwvyigmzik0z5//big/egwvyigmzik0z5_0.jpg
http://www.stenbolaget.se/utomhus/marksten/marksten_byasten.html
Coldsmith
2009-07-22, 18:16
Diabas finns och det är de svartaste du kan få tag i. Finns i alla storlekar till mjöl ungefär.
Tycker dock du borde lägga svart sten ram runt istället, det ser snyggare ut och håller bättre.
Inne mot husväggen kan det dock vara snyggt att lämna fickor och där lägga din grus tex diabas.
? Det var ju garageuppfarten som skulle ordnas nu, inte marken runt huset :).
Denstillasittande
2009-07-22, 18:24
Hehe jo, men gäller att tänka vidare du ska säkert ha en gång från garageuppfarten som smälter samman plattorna där. Då blir en svartram sten snyggast. Men du skrev runtom garaget så antog du skulle ha plattor runt och lägga grus framför garageporten kan ju vara lite korkat, men vid sidan av garaget funkar ju och då står jag fast vid diabas.
Asfaltkross finns ju och det är ju svart också :D
Coldsmith
2009-07-22, 18:51
Hehe jo, men gäller att tänka vidare du ska säkert ha en gång från garageuppfarten som smälter samman plattorna där. Då blir en svartram sten snyggast.
Du vet ju inte ens hur huset eller tomten ska se ut så hur kan du säga så? :). Men jag uppskattar att du kommer med förslag :).
Men du skrev runtom garaget så antog du skulle ha plattor
Hade tänkt mer i stil av gatsten runtom, inte plattor. Det blir för.. platt.
och lägga grus framför garageporten kan ju vara lite korkat
Varför?
men vid sidan av garaget funkar ju och då står jag fast vid diabas.
Grus vid sidan av garaget? Hur menar du?
Asfaltkross finns ju och det är ju svart också :D
Hrm.. asfaltskross, där kan vi ha nåt....
Alone_in_the_dark
2009-07-22, 18:57
Jag skulle nog lägga den som Jorgen föreslog och värmeslingor under (slipper skotta snö), grus är bara ett jävelskap. Framför porten? Kan tänka mig att man drar in en hel del in i garaget.
Coldsmith
2009-07-22, 19:10
Jag skulle nog lägga den som Jorgen föreslog och värmeslingor under (slipper skotta snö), grus är bara ett jävelskap. Framför porten? Kan tänka mig att man drar in en hel del in i garaget.
Vet flera som har grus, aldrig vart problem med grus i garage.
Asfalt är bara att glömma, inget alternativ om man kommer upp till tjälens hemland. För att inte tala om att ögonen blöder om en sån skulle hamna på vår tomt :).
Lägga sten är ett alternativ helt klart, oroar mig för underarbetet bara och tjälens påverkan där också, fast där går det ju att justera lite bättre än med asfalt.
Sen var ju frågan om svart grus, inte om folk gillar grus :). Så vi kan ju försöka hålla oss till det, även om en diskussion om grusets vara eller icke-vara iofs är intressnat. Men som allt annat finns för- och nackdelar. FÖrutom asfalt då, där finns bara nackdelar :).
En grusuppfart kan göras riktigt snygg, den är tidlös och tjälen är inget problem då det är den variant som man enklast kan justera, man krattar till det bara :). Den går dessutom, vad jag förstått, på en billigare penning. Grus är dessutom lite mer levande, asfalt är stendött och hör till motorvägen, inte tomten (inte vår iaf), stenläggning, om den görs rätt, kan också bli lite levande men gruset känns mer naturligt.
Coldsmith
2009-07-22, 19:11
Kan du gissa dig till kostnaden för att smälta undan all snö häruppe med de mängder som kan komma i 30 minusgrader?
Så jag utgår ifrån att du skämtade :)
Alone_in_the_dark
2009-07-22, 19:23
Kan du gissa dig till kostnaden för att smälta undan all snö häruppe med de mängder som kan komma i 30 minusgrader?
Så jag utgår ifrån att du skämtade :)
Snacka om att bli genomskådad - ska nog sluta med poker:laugh: Grus o snöslunga är kanske inte direkt två element som går att kombinera;)
Ignatius72
2009-07-22, 19:24
Oljegrus
Coldsmith
2009-07-22, 19:29
Snacka om att bli genomskådad - ska nog sluta med poker:laugh: Grus o snöslunga är kanske inte direkt två element som går att kombinera;)
Framförallt inte om man riktar blåset mot något fönster :).
Men om man håller hus på kolo så skottar man ju naturligtvis snön för hand ;)
Denstillasittande
2009-07-22, 19:44
Har aldrig sett en garageinfart med gruset framför själva porten faktiskt och tror de är massa bra anledningar till de.
Dels om du planerar köra in själva bilen i garaget så kommer du säkert knäcka kanten på betongplattan. Skräp kommer att samlas där och ogräs kommer. Du kommer förmodligen också köra ner kanten på stenläggningen allt eftersom. Jag pratade om gruset som en dekoration runt garage/hus inte som nån gå/kör yta.
Ska du ha grus på hela infarten kör nån typ av makkadam så fall. Men att stenlägga är definitivt mer underhållsfritt.
Lägg plattor, det kräver lite mer arbete men går att få skitsnyggt. Jag tror inte att tjälen blir några större problem om du har gjort ett bra underarbete. Det bör ju finnas någon som kan svara på det dock.
Coldsmith
2009-07-22, 19:48
Har aldrig sett en garageinfart med gruset framför själva porten faktiskt och tror de är massa bra anledningar till de.
Dels om du planerar köra in själva bilen i garaget så kommer du säkert knäcka kanten på betongplattan. Skräp kommer att samlas där och ogräs kommer. Du kommer förmodligen också köra ner kanten på stenläggningen allt eftersom. Jag pratade om gruset som en dekoration runt garage/hus inte som nån gå/kör yta.
Ska du ha grus på hela infarten kör nån typ av makkadam så fall. Men att stenlägga är definitivt mer underhållsfritt.
Inte sett en sån garageinfart/uppfart? Wuuuut? Lever du på månen eller asfalterar man allt söder om örnsköldsvik? :Virro
Ser sånt hela tiden, inga problem.
Knäcka kanten på betongplattan? Vad va vad? Varför ska kanten på betongplattan knäckas? och varför kommer den inte knäckas om jag lägger sten?
Denstillasittande
2009-07-22, 20:30
Känns som vi pratar om lite olika saker faktiskt. Det beror självklart lite på hur uppfarten ser ut men kanten blir väldigt utsatt utan att ha stöd långt upp på kanten. Fyller man med bärlager och toppa med grus så kommer de ge mycket stöd men hade varit säkrare med stenen som ger stöd hela vägen upp.
Det är alltså kombination med Sten--grus--garageport som jag tycker verka märklig eller har jag missuppfattat dig:D
Inte sett en sån garageinfart/uppfart? Wuuuut? Lever du på månen eller asfalterar man allt söder om örnsköldsvik? :Virro
Ser sånt hela tiden, inga problem.
Knäcka kanten på betongplattan? Vad va vad? Varför ska kanten på betongplattan knäckas? och varför kommer den inte knäckas om jag lägger sten?
Du pratar carport, de andra snackar garage.
Carport är ett hus med tak, ofta även väggar men ibland bara pelare. Garage är ett eget hus med dörr, ofta nedfällbar el så är det två stora portar, man åker således in i ett "hus". Svårt att få huset att ligga i samma nivå som uppfarten iom att det krävs en husgrund.
Ang svart så är det väl bara att vattna det mörkgråa stenarna, el skaffa mörkaste plattorna alt inte va så jävla petig med svart.
Mitt tips är att fokusera på rundade stenar istället för färgen, det är så gött med lena stenar! *cupid*
Faaast.. nu kom jag ju på att sedan mina föräldrar rev upp sin asfalt på 80-talet har de haft grus (mjukt dock) och de har garage. Utan att ngt knäcks. Hm.
Det där med att betongen knäcks av grusbeläggning på uppfarten låter som rena smörjan, grus är ju den överlägset vanligaste uppfartsbeläggningen (ifall det alls finns beläggning) på landet, och jag har då aldrig sett ett garagegolv på marknivå (nedgrävda garage hoppas jag ingen längre bygger) som knäckts vid dörren. Finns en massa garage byggda exempelvis på 60-talet som mår och lever bra på originalplatta, trots grus utanför.
Att grus kräver en del planering, en massa underhåll och sällan blir riktigt bra är en helt annan femma. Har sett de mest misslyckade grusuppfarter där man sjunker ner redan till fots och gruset strittar runt på nolltid, och inte sällan är kombinationen grusuppfart och lastbil en mardröm om våren, så ifall du misstänker att det i framtiden kan komma finnas skäl för ett tyngre fordon att befinna sig på uppfarten (t.ex. vid renovering, transport av energi för uppvärmning etc) så bör du se till att uppfarten verkligen håller för det även i tjällossningstider.
Coldsmith
2009-07-23, 00:37
Det är garage och inte carport vi snackar nu, även om en carport också kan bli aktuell, men priserna är desamma i runda slängar och då känns ett garage lite vettigare att ha.
Att plattan ska knäckas längst fram är som Zetor säger; fullständigt nys. Plattan är ju armerad (naturligtvis) och dessutom så gjuter man fast ett stålskydd längst fram för att skydda kanten på betongen från slitage. Finns ingen risk för att något ska brytas loss av en bil, möjligen en pansarvagn. Men om ryssen anfaller så är nog garaget mitt minsta bekymmer.
Sen får m an ju inte lägga för mycket grus, det är då man får problem med att sjunka ner.
Det är alltså kombination med Sten--grus--garageport som jag tycker verka märklig eller har jag missuppfattat dig
Gruset är själva infarten, men den ramas in och avgränsas av stenläggning runtom för att gräsmatta och grus inte ska smälta samman.
Coldsmith
2009-07-23, 00:39
Faaast.. nu kom jag ju på att sedan mina föräldrar rev upp sin asfalt på 80-talet har de haft grus (mjukt dock) och de har garage. Utan att ngt knäcks. Hm.
Se, det är vanligare än man tror, man tänker inte så mycket på det bara.
Som jag ser det så är den största nackdelen med gruset att det inte är underhållsfritt.
Du måste rätta till det åtskilliga gånger per år, vilket i längden inte är så kul.
Snöröjningen blir också lättare om det ligger plattor under.
Men när det är nyfixat så är det snyggt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.