handdator

Visa fullständig version : sprickor i tunga

Lundvall
2009-07-21, 23:11
Hej!

En aning udda tråd men... :)

De senaste månaderna (3 - 4) har jag, enligt min flickvän, fått jättedålig andedräkt.

Jag har varit hos läkare och hon konstaterade att det absolut inte var svamp på tungan, hon tog även blodprov på mig. Jag borde få svar imorgon eller i övermorgon på blodprovet...

Grejen är att tungan är ganska sträv och sprucken och det känns som det fastnar allt möjligt på den vilket resulterar i en vit/gul hinna typ... Och jag tror andedräkten beror på den...

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag tror faktiskt inte jag har någon sorts vitaminbrist om jag ska vara ärlig, men jag vet ju inte... Är det någon mat jag kanske inte tål?
Vad kan jag göra åt det här?

SB12 har jag provat och det funkar i ett par timmar.
Har även en tungskrapa.

Fyfan... låter som jag är jätteäcklig men jag måste försvara mig med att min hygien är i toppskick... även i munnen ;) haha

Tack på förhand!

Scratch89
2009-07-22, 05:38
Dietar du för tillfället?

Lundvall
2009-07-22, 08:16
Nej, inte för tillfället... Och sprickor på tungan har jag haft ganska länge om jag inte minns fel... Jag dietade dock i våras... men jag tycker verkligen inte min andedräkt borde vara dålig nu isåfall.

isterbuk
2009-07-22, 08:50
Jag har sprickor i tungan jag med och har varit iväg med det och det var inte heller svamp. Men jag har inte dålig andedräkt, har inte fått några klagomål iaf :). Jag använder munskölj, plackers och tungskrapa utöver min vanliga tandborstning.
Men jag undrar hur det kommer sig det där med sprickorna.. Skulle ju gärna vilja ha bort dom jag med.

Hermes
2009-07-22, 09:26
tandsten på insidan av nederkäken?

Lundvall
2009-07-22, 09:36
Ingen tandsten alls faktiskt... Va hos tandläkaren för bara en månad sen. Klart hon pillade bort lite tandsten, men hon sa att allt annat va jättebra i käften.

Det måste ju fan gå att få bort denna hinna som finns på tungan? Eller är det så att vissa har väldigt sträv tunga som saker fastnar på, medan andra har en slät och fin tunga som konstant är ren?

Loca
2009-07-22, 10:19
Dricker du mycket mjölk/mjölkprodukter? Det kan man ju få riktigt jävla äcklig breath av.

revilo
2009-07-22, 10:31
Geographic tongue (http://en.wikipedia.org/wiki/Geographic_tongue) kallas det. Jag har det själv men det påverkar inte min andedräkt. Om jag borstar med tandborsten på tungan reduceras symptomen.

Lundvall
2009-07-23, 12:57
Så extremt som det visas i länken ovan är det inte... och tungan är inte heller röd som visas i länken...

fyfan, den tungan såg inte vacker ut ;)