Visa fullständig version : personlig tränare
philippg
2009-07-21, 21:26
Hej!
Jag gymtränar 5ggr i veckan och gjort det i 1½ år.
Tycker inte jag fått så värst synliga muskler som jag vill.
Läst bäcker tidningar lyssnat på råd osv fast får inte ihop allt inom kost.
Träningen är det inget större fel på ( tror jag ).
Någon som har förslag på personlig tränare i göteborgs trakten?
Eller duger det ta någon på sats eller något annat stort gym i gbg?
/Tack
Om det bara är kosten du har problem eller funderingar runt kan du alltid pröva att fråga här på forumet, här finns mycket kunskap och erfarenhet samlad. Jag tror inte att du skulle få mer hjälp av en personlig tränare.
Från den, iofs ganska begränsade, erfarenhet jag har av PT's är att de mest är till nytta om man är helt grön på gymmet alternativt har problem med motivationen.
Om det inte är träningen det är fel på så lär det vara kosten; ÄT MER!
mattilainen
2009-07-21, 21:39
Har du ökat bra i vikterna? Har du blivit större? Kanske bara behöver få bort lite fett för att få fram musklerna?
philippg
2009-07-21, 21:40
Om det inte är träningen det är fel på så lär det vara kosten; ÄT MER!
Tycker jag tränar på bra har bra upplägg på träningen kör 1/2 muskelgrupper per pass. Passen är ca 45 minuter långa jag kör så hårt jag kan.
Alla man träffar om gymträning ät nyttigt och mycket vad är då nyttigt?
frukost/kvällsmål brukar jag äta mycket ägg/havregrynsgröt osv. till lunch/middag brukar jag försöka äta mycket nötkött/kyckling osv med kolhydrater självklart.
Då jag började träna med en okunnig kompis för 1½ år som nu slutat träna, så nu tränar ajg helt själv är inte helt påläst om kost så lite svårt vet hur ofta när uch hur man ska äta för att nå resultat.
philippg
2009-07-21, 21:42
Har du ökat bra i vikterna? Har du blivit större? Kanske bara behöver få bort lite fett för att få fram musklerna?
ökat från 20-60kgs i bänkpress ökat från 80-160 i benpress, 41-84 i latsdrag 9-17,5 i biceps hantlar.
Så ser ungefär min ökning ut. Svårt att säga riktigt för ibörjan så maxade man ju inte utan försökte bli van med övningarna och sådant.
NiklasAlm
2009-07-21, 21:58
Sen kan det ju vara så att du inte ser volymökningarna själv, får ofta höra att jag har blivit större även av folk som inte vet att jag tränar, men när jag ställer mig framför spegeln ser jag knappt nån skillnad själv.
philippg
2009-07-21, 22:16
Visserligen har jag ökat från 77-84 i vikt. Det är väl både fett muskler vatten m.m.
Athena_K
2009-07-21, 23:01
Visserligen har jag ökat från 77-84 i vikt. Det är väl både fett muskler vatten m.m.
ett kg kvarg å ett kilo nött kött å massa grönsaker varje dag så ska du se de händer grejjer både vikter å kroppen I KNOW
Scratch89
2009-07-22, 05:37
Vad behöver du hjälp med? Tränar du på Sats eller Sportlife, eller så?
Sen tror jag precis som de andra att du helt enkelt får äta mer mat.
MissTiger
2009-07-22, 12:28
Hej!
/Tack
Kan rekommendera en tjej som heter Linda... duktig o erfaren tjej :o)www.personligtraning.se
Turbo Rico
2009-07-22, 12:47
Fria vikter bygger bra massa och styrka. Så även mycket (bra) mat.
Kan rekommendera en tjej som heter Linda... duktig o erfaren tjej :o)www.personligtraning.se
Blir iofs lite jobbigt om trådskaparen väljer att anlita henne för t.ex. "Hemträning", för då ska ju tydligen den stackars tjejen släpa med sig hantlar, vikter, stänger osv. Lär vara jobbigt att släpa 20kgs kakor, 25kg hantlar, träningsbänk, böjrack osv eftersom hon lovar "den träningsutrustning som behövs". Eller är hon kanske en sån PT som menar att det inte spelar någon roll att man inte är 12 år gammal, 5kg i hantelpress är det ultimata för alla oavsett styrka? Och att knäböj utförs bäst med ett paket mjölk i vardera hand? I så fall tror jag inte att denna PT är riktigt vad trådskaparen behöver faktiskt...
Peter Hansen
2009-07-22, 13:08
Hej!
/Tack
Om du nu gått upp ca 0,4kg i månaden sen du började träna för 18 månader sedan så är det troligtvis en del fett. Om du vill ha synliga muskler måste du få bort mycket av ditt kroppsfett.
Om jag var du skulle jag nog inte äta mer, men titta lite på vad du äter. Att äta mycket är en grej men det får gärna vara lite kvalitet på det du äter. Läs King Grubs deffguide men skippa själva viktnedgångsprinciperna så ser du vad en stabil kost är.
NiklasAlm
2009-07-22, 15:55
Om du nu gått upp ca 0,4kg i månaden sen du började träna för 18 månader sedan så är det troligtvis en del fett. Om du vill ha synliga muskler måste du få bort mycket av ditt kroppsfett.
Om jag var du skulle jag nog inte äta mer, men titta lite på vad du äter. Att äta mycket är en grej men det får gärna vara lite kvalitet på det du äter. Läs King Grubs deffguide men skippa själva viktnedgångsprinciperna så ser du vad en stabil kost är.
0,4kg/månad är ju ingenting tycker jag. Är för lat för att räkna men det är väl ett överskott på 100 kcal eller nåt sånt/dag det tycker inte jag är mkt iaf.
Ät mer lägg dig på ett överskott på 300-400 kcal/dag ungefär för maximal muskelbildning. Se också till att du har en bra balans mellan protein, fett o kolhydrater.
patrikjo
2009-07-22, 16:16
Själv är jag lite tveksam till det här med personliga tränare, men om du tycker att det är värt att lägga pengar på så visst.
Det jag tycker du ska göra är att se över både din kost och träning. Prova att köra bumbis 3-split som finns i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 , och prova att äta lite mer än vad du gör nu. Ge det någon månad så får du se om det blir några resultat.
Hur ser kosten ut idag?
Peter Hansen
2009-07-22, 16:54
0,4kg/månad är ju ingenting tycker jag. Är för lat för att räkna men det är väl ett överskott på 100 kcal eller nåt sånt/dag det tycker inte jag är mkt iaf.
Ät mer lägg dig på ett överskott på 300-400 kcal/dag ungefär för maximal muskelbildning. Se också till att du har en bra balans mellan protein, fett o kolhydrater.
Klart att inte 100kcal är så värst mycket. Men eftersom han nu vill ha synliga muskler så tror jag inte det hjälper att äta mer.
NiklasAlm
2009-07-22, 18:56
Klart att inte 100kcal är så värst mycket. Men eftersom han nu vill ha synliga muskler så tror jag inte det hjälper att äta mer.
Jag tolkade synligare muskler som större muskler inte mer definerade. Du säger till honom att inte äta mer, alltså att hålla sig på sina 100 kcal+ om dagen, jag har svårt att tro att han kommer bli av med några större mängder fett om ens alls på den kosten samt bygga mindre muskler än om han ät mer.
Peter Hansen
2009-07-22, 21:34
jag ger mig nog här Niklas, du har en klar poäng. Även om det nu inte var min avsikt från första början att predika ett överskott på 100kcal utan mer att titta lite på vad han faktiskt stoppar i sig.
philippg
2009-07-23, 14:16
Jag ser inte onödigt tjock ut och vill bulka på mig mer muskler innan jag börjar deffa längre fram.
philippg
2009-07-23, 14:20
Själv är jag lite tveksam till det här med personliga tränare, men om du tycker att det är värt att lägga pengar på så visst.
Det jag tycker du ska göra är att se över både din kost och träning. Prova att köra bumbis 3-split som finns i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 , och prova att äta lite mer än vad du gör nu. Ge det någon månad så får du se om det blir några resultat.
Hur ser kosten ut idag?
Frukost: 2 ägg 2dl havregrynsgröt + 1 ostmacka ca 10.
lunch: fullkorsris med nötkött/kyckling/grönsaker. kl 14 ca.
frukt/proteinpulver/ e.v någon macka innan jag sticker och jobbar. ca 15.30.
Lagad mat likt mitt lunch mål vid 19.
Något mat innan jag lägger mig runt 22.
Toby Asp
2009-07-23, 16:31
Jag ser inte onödigt tjock ut och vill bulka på mig mer muskler innan jag börjar deffa längre fram.
Då är rådet att äta ordentligt så du går upp i vikt i lagom takt (väg dig regelbundet). Som du beskrev din kost så ser det väl bra ut. Bara att justera mängderna.
I övrigt skulle jag skippa personlig tränare. Ist skulle jag läsa på om träning och kost, förslagsvis på detta forum. Sök bland trådarna och läs Stickys. Alla frågor du har, har med största sannolikhet någon annan redan frågat. Oftast många många gånger dessutom.
Turbo Rico
2009-07-24, 08:02
Frukost: 2 ägg 2dl havregrynsgröt + 1 ostmacka ca 10.
lunch: fullkorsris med nötkött/kyckling/grönsaker. kl 14 ca.
frukt/proteinpulver/ e.v någon macka innan jag sticker och jobbar. ca 15.30.
Lagad mat likt mitt lunch mål vid 19.
Något mat innan jag lägger mig runt 22.
Du äter bra, nästan för bra. Försök att äta mer grönt och bär, det skadar inte.
Ett tips jag fick för at tåg upp i vikt var att äta gröt innan jag la mig på kvällarna och det funkade bra. Då jobbade jag natt och fivk ibland träna på frukost vilket gjorde att jag behövde fylla på dagen innan träning för att orka men jag gick upp i vitk fort och blev mycket starkare på kort tid. Blev rätt fet också men ska du deffa så måste du ha byggt upp en ganska bra massa under en längre tid för att inte tappa allt för mycket.
Toby Asp
2009-07-24, 10:35
Ett tips jag fick för at tåg upp i vikt var att äta gröt innan jag la mig på kvällarna och det funkade bra.
Inget magiskt med gröt. Mer mat/kalorier ger viktuppgång.
Käka mer, träna på mer, se till att du ökar i vikt och träningsvikter, så kmr resultaten!
Satsa på tunga basövningar!
Jag brukar alltid köra 6or i basövningarna, bänk mark och böj för att se så min styrka har ökat :)
Turbo Rico
2009-07-24, 10:48
Inget magiskt med gröt. Mer mat/kalorier ger viktuppgång.
Det var väl det här med långsamma kolhydrater på kvällen som gjorde det?
Snyggt citat!:thumbup:
philippg
2009-07-25, 02:40
Nej jag vill bygga muskler i ett par år till innan jag börjar deffa isåfall.
Just nu vill jag bara bygga mer muskler.
1 sak till, ska man bygga mycket muskler är det negativt att springa på bandet 20 min 1gång per vecka?
Menar för att hålla uppe lite kondition.
Eddie Vedder
2009-07-25, 05:53
1 sak till, ska man bygga mycket muskler är det negativt att springa på bandet 20 min 1gång per vecka?
Menar för att hålla uppe lite kondition.
Det kommer inte hämma din uskelutveckling. Ska man vara EXTREMT teoretisk kanske den ligga turen kan mäta upp något miligrams skillnad men det är såklart inget att bry sig om i praktiken.
Ät lite mer den dagen dock.
Men hursomhelst är jag tveksam till vad 20 minuter i veckan gör för konditionen också. Blir nog inte mycket konditionsträning med 20 minuter joggning i veckan.
patrikjo
2009-07-25, 07:51
Kosten ser ju bra ut, som någon sa så är det bara att äta lite mer om du vill upp i vikt.
Vissa vill vara jättenoga och räkna på varenda kalori de stoppar i sig, men det enda du egentlgien behöer tänka på är att du ska få i dig 1.5-2 g protein per kilo kroppsvikt. Sedan det gamla vanliga, rama in träningen med protein, eventuellt lite EAA osv. Finns gott om trådar om det du kan läsa.
Precis som Eddie säger så kommer knappast ett konditionspass i veckan skada. Eventuellt kanske du vill stoppa in ett till, det är ju inte så kul att känna sig som en gammal pensionär så fort man gått upp för trappan :)
philippg
2009-07-25, 14:04
Det kommer inte hämma din uskelutveckling. Ska man vara EXTREMT teoretisk kanske den ligga turen kan mäta upp något miligrams skillnad men det är såklart inget att bry sig om i praktiken.
Ät lite mer den dagen dock.
Men hursomhelst är jag tveksam till vad 20 minuter i veckan gör för konditionen också. Blir nog inte mycket konditionsträning med 20 minuter joggning i veckan.
Kanske inte fast känns som man vill lägga in ett pass där man springer för att kanske få upp rörligheten lite och få upp flåset.
philippg
2009-07-25, 16:38
Kosten ser ju bra ut, som någon sa så är det bara att äta lite mer om du vill upp i vikt.
Vissa vill vara jättenoga och räkna på varenda kalori de stoppar i sig, men det enda du egentlgien behöer tänka på är att du ska få i dig 1.5-2 g protein per kilo kroppsvikt. Sedan det gamla vanliga, rama in träningen med protein, eventuellt lite EAA osv. Finns gott om trådar om det du kan läsa.
Precis som Eddie säger så kommer knappast ett konditionspass i veckan skada. Eventuellt kanske du vill stoppa in ett till, det är ju inte så kul att känna sig som en gammal pensionär så fort man gått upp för trappan :)
Så om jag väger ungefär 82-84 någonting ska jag få i mig ca 160g protein per dag? Om man äter mycket varje gång och vanlig husmanskost samt äter så ofta som jag gör så tror jag faktist man får i sig det. Samt någon proteindrink per dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.