Visa fullständig version : Antal kolhydrater
En dum fråga kanske men jag undrar en sak angående kolhydrater. Om man tex ska hålla sig till 30 gram kolhydrater/dag räknar man då ut det genom innehållsdeklarationen på livsmedlet. Ex om det står att 100 gram av ett livsmedel innehåller 5 gram kolhydrater, innebär det då att man får i sig 5 gram kolisar om man äter 100 gram av livsmedlet? Och isåfall om man äter 50 gram av varan så halveras kolhydraterna, alltså 2,5 gram kol?
Eddie Vedder
2009-07-21, 21:04
Ja
Ok! Tack för snabbt svar! Nästa dumma fråga: På livsmedel ex frukt, grönsaker mm hur vet man hur mycket kolhydrater de innehåller. Finns det tabeller eller så någonstans?
Eddie Vedder
2009-07-21, 21:13
Ok! Tack för snabbt svar! Nästa dumma fråga: På livsmedel ex frukt, grönsaker mm hur vet man hur mycket kolhydrater de innehåller. Finns det tabeller eller så någonstans?
Kolla stickyn här i kostdelen. Självklart är fukt och grönt med där också i tabellerna som finns länkade. Men det är genomsnittsvärden och varierar ju såklart äldigt i praktiken mellan olika sorter av samma frukt/grönsak/bär, odlingsförhållanden, mognadsgrad o.s.v
http://192.121.81.11/livsmedelsok/
Återigen, tack för snabbt svar.
Jag brukar räkna med ungefär 10g/100g för all frukt förutom banan, som jag räknar som närmare 20.
christian9
2009-07-21, 21:24
Tänk också på att du även för frukt får näringsinnehållet per 100g i tabellerna, inte "per frukt". Vill du veta hur mycket kolhydrater en banan innehåller, måste du således veta hur mycket bananen väger.
Jag brukar räkna med ungefär 10g/100g för all frukt förutom banan, som jag räknar som närmare 20.Du menar att du verkligen äter frukt till vardags? :whipped:
Du menar att du verkligen äter frukt till vardags? :whipped:
Naturligtvis inte. Men jag har en tvängsmässig besatthet av siffror. :-)
Ja på så vis. Jag blev lite mörkrädd där en stund. :)
cyclist_90
2009-07-22, 09:01
äsch frukt e gott;) sluta larva er pojkar
Finska Lejonet
2009-07-22, 09:18
Fruktansvärt larvigt...
Fruktansvärt larvigt...
haha :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.