Visa fullständig version : Minskar inte i vikt
DerClown
2009-07-20, 21:44
Hej.
Är väl onödigt att skriva dethär när jag vet vad svaret är: ät mindre.
Men tänker ändå skriva i hopp om lite råd.
Har nu försökt deffa sedan maj, och går inte ner!!
Har använt denhär modellen för att räkna ut kcalförbrukningen:
Män: 66.5 + (13.75 x 82kg) + (5.003 x 185cm) - (6.775 x 24år) *1,3= 2550kcal.
Jag kan inte äta mindre, går redan omkring och är hungrig hela tiden!!:(
Äter som följande:
Morgonmål:
skål gröt med mjölk = ca 150kcal
Kaffepaus:
macka: ca 250 kcal
lunch:
macka+fil: ca 300 kcal
mellanmål:
macka: ca 250kcal
middag:
varierar, men liten portion, ca 400 kcal.
kvällsmål (middag 2):
varierar, men liten portion, ca 400 kcal.
Med detta ligger jag redan ca 800 kcal på minus.
Så vi kan räkna att jag räknar 400 kcal fel med de olika måltiderna, så ligger jag ändå 400 på minus.
Jag styrketränar 2 gånger i veckan med halvkroppspass, samt löper 1-2 gånger i veckan.
På jobbet sitter ja mycket stilla, kontorsjobb.
Har ni några förslag? Dåliga val på måltider? Vad mättar bättre än mackor? Använder mest mörkt bröd. Jag dricker också grönt te på jobb, det lär hämma hungerkänlsan, men icke... Går hungrig och sova nu också...:(
HJÄLP!
Flexipop
2009-07-20, 21:49
Byt ut mackan mot något som innehåller mer protein och fett. Tex keso, ost, ägg mm. Mackor blir man ju svinhungrig av att äta.
mindre mackor och mer mat istället kanske? kanske dra ner på antalet måltider och äta större portioner istället? nu känns det som du aldrig låter dig själv bli mätt i nån slags strävan efter 6 måltider/dag som verkar vara ett klassiskt mantra när folk försöker tappa vikt
DerClown
2009-07-20, 21:58
jag kan tillägga att en av orsaken varför jag skippade lunch är för att maten på jobbet är relativt dyr, och känns bortkastat om man int får äta MYCKET!:)
DerClown
2009-07-20, 21:59
mindre mackor och mer mat istället kanske? kanske dra ner på antalet måltider och äta större portioner istället? nu känns det som du aldrig låter dig själv bli mätt i nån slags strävan efter 6 måltider/dag som verkar vara ett klassiskt mantra när folk försöker tappa vikt
hmm egentligen joo.. slå ihop de 3 mackorna, ca 800kcal, på en ordentlig lunch istället...
och hade du legat på -400kcal hade du gått ner, du har räknat fel eller missat ta med något i uträkningen.
hmm egentligen joo.. slå ihop de 3 mackorna, ca 800kcal, på en ordentlig lunch istället...
800kcal känns jäkligt onödigt att lägga på mackor, kan få riktigt mycket mat för det istället
young_george
2009-07-20, 23:59
800kcal känns jäkligt onödigt att lägga på mackor, kan få riktigt mycket mat för det istället
På vilket sätt är mackor inte mat?
På vilket sätt är mackor inte mat?DET ÄR JU INTE KÖTT OCH POTATIS!!!11
En välkomponerad macka, eller flera, kan vara minst lika bra som "vanlig mat".
j2b hade däremot ett annat bra förslag; minska på antalet måltider och ät större portioner.
Lars "varekeson"
2009-07-21, 01:56
Tror dessutom att du räknat fel på energiinnehållet i din frukost.
Äter du havregrynsgröt så innehåller 1dl havregryn mer än din frukost totalt som även ska innehålla mjölk.....
1 dl gryn oavsett typ innehåller nästan 200 Kcal bara det.
1 skål med havregrynsgröt med 1 glas mellanmjölk landar på ca 300 Kcal, kanske problemet ligger i dina uträkningar i större grad än du tror.
Mr.Sarkastisk
2009-07-21, 02:17
Man skall äta allsidigt.
MrBurner
2009-07-21, 02:55
Personligen tycker jag att det faktiskt är lättare att äta färre mål fastän större jämfört med motsatsen. Det vore kanske något att testa under någon vecka? (som har nämnts redan)
Hur noggrant/löst har du räknat på energiinnehållet i måltiderna?
DET ÄR JU INTE KÖTT OCH POTATIS!!!11
En välkomponerad macka, eller flera, kan vara minst lika bra som "vanlig mat".
j2b hade däremot ett annat bra förslag; minska på antalet måltider och ät större portioner.
Ja en bra macka men om hans ena macka ligger på 250kcal så är det inte en bra macka. en bröd skiva beroende på sort såklart kan ligga på säkert 150-200kcal och lägga ner 600kcal om dan på 3 skivorbröd är imo inte bra om man vill va mätt ett tag.
Till TS skriv exakt vad du har i dina måltider för som någon sa din frukost låter som det är mer kcal än 150. Sen säger du att du käkar småportioner mat till middag vad är det du äter egentligen? Om du tar middag+kvällsmål samtidigt så kan du göra en STOR portion kyckling wok tex. Jag menar 400gram kyckling är 400kcal grönsaker osv i typ 200kcal sen resten ris. Detta var självklart ett förslag men imo skippa mackorna eller gör EN ordentlig macka me mycket pålägg osv istället för massa bröd.
Ett annat tips kolla i matlagnings tråden jag har tyvärr aldrig postat en bild där pga ingen kamera och min mat ser oftast ut som en stor hög me skit men det finns riktigt bra recept allt är inte diet mat men mycket är det.
DerClown
2009-07-21, 05:45
Tack för alla svar!
Jag tycker en portion gröt innehöll 150kcal + ca halv dl mjölk = 20kcal.
Mina mackor består av dubbla bröd, lite lätt margarin, 2 skivor skinka, 2 skivor ost, salladsblad och gurka, räknade dem till ca 250kcal, ganska noggrant räknat. Men som sagt så varierar det ganska mycket beroende på hurudan sorts bröd det är.
Ja jag äter väl för mycket eftersom jag inte går ner, det är ganska lätt att konstatera. Därför söker jag hjälp med att få ner intaget.
Skall prova att äta en större portion gröt på morgonen, skippa mackorna och äta mat på jobb igen, får bli mera sallad än mat helt enkelt!
Ang. kvällsätande så vill jag träna/springa genast jag kommer hem, men vill inte träna på tom mage, därför en liten portion mat före träningen och en liten efter. Springer gör jag på tom mage.
Middagen kan bestå av totalt vad som helst, allt från makaroner/nudlar/ris/potatis i kombination med kyckling, biff, malet kött osv. En portion då i typ med en potatis med ca 100g kött.
Borde inte mörkt bröd ha en hög mättningsgrad?
Tack för alla svar!
Jag tycker en portion gröt innehöll 150kcal + ca halv dl mjölk = 20kcal.
Mina mackor består av dubbla bröd, lite lätt margarin, 2 skivor skinka, 2 skivor ost, salladsblad och gurka, räknade dem till ca 250kcal, ganska noggrant räknat. Men som sagt så varierar det ganska mycket beroende på hurudan sorts bröd det är.
Ja jag äter väl för mycket eftersom jag inte går ner, det är ganska lätt att konstatera. Därför söker jag hjälp med att få ner intaget.
Skall prova att äta en större portion gröt på morgonen, skippa mackorna och äta mat på jobb igen, får bli mera sallad än mat helt enkelt!
Ang. kvällsätande så vill jag träna/springa genast jag kommer hem, men vill inte träna på tom mage, därför en liten portion mat före träningen och en liten efter. Springer gör jag på tom mage.
Middagen kan bestå av totalt vad som helst, allt från makaroner/nudlar/ris/potatis i kombination med kyckling, biff, malet kött osv. En portion då i typ med en potatis med ca 100g kött.
Nu antar jag att jag är lite ekonomisk och tråkig, varför inte laga mat hemma och ta med till jobbet som lunch? Äter du bara runt 100g kött så kostar en lunch 10 - 20 kr, plus att du kan mer tillförlitligt räkna ut innehållet istället för att gissa vilt.
Själv åt jag 3 ggr om dagen under min deff och hungerskänslorna försvann efter någon vecka. Så jag skulle rekommendera 3 st "stora" portioner istället för 6 små.
DerClown
2009-07-21, 08:27
Jo tack, men det är lite jobbigt på mitt arbete, för vi har inte eget kök utan ett företag som jobbar inom vårt företag. Men tror ja får skita i pengarna nu, sista lönen är nästa och då kommer det lite extra ändå.:)
Du bör säkerställa ditt proteinbehov först, av mer än en anledning.
En är i alla fall att protein (och även fett) mättar betydligt bättre än de mackor som du käkar. Om du drar ner på kolhydraterna och ökar upp protein och bra fett så kommer du att känna dig mättare längre. Lägg därtill så mycket matiga grönsaker typ broccoli, vitkål, blomkål och dylikt som du behöver för att bli riktigt mätt.
Ligger man på ett lågt kaloriintag så tycker jag också att det är enklare att hålla dieten på 3 max 4 måltider per dag. Typ frukost, lunch, middag och kvällsmål. Annars blir det löjligt små portioner att dutta omkring med.
Jo tack, men det är lite jobbigt på mitt arbete, för vi har inte eget kök utan ett företag som jobbar inom vårt företag. Men tror ja får skita i pengarna nu, sista lönen är nästa och då kommer det lite extra ändå.:)
Brukar själv inte orka ställa in maten i kylskåp, då är den redan rumstempererad och är det då kö vid mikron så är det bara att äta. :thumbup:
DerClown
2009-07-21, 11:12
Du bör säkerställa ditt proteinbehov först, av mer än en anledning.
En är i alla fall att protein (och även fett) mättar betydligt bättre än de mackor som du käkar. Om du drar ner på kolhydraterna och ökar upp protein och bra fett så kommer du att känna dig mättare längre. Lägg därtill så mycket matiga grönsaker typ broccoli, vitkål, blomkål och dylikt som du behöver för att bli riktigt mätt.
Ligger man på ett lågt kaloriintag så tycker jag också att det är enklare att hålla dieten på 3 max 4 måltider per dag. Typ frukost, lunch, middag och kvällsmål. Annars blir det löjligt små portioner att dutta omkring med.
Tack för ett bra svar!
Men detdär visste jag inte om!
Då äter jag istället 2 bitar kyckling och endast lite ris på jobb, det är ju köttet som kostar.:D
Så du menar att 100g kyckling mättar mera än 100g potatis? det visste jag inte om! Eller har aldrig tänkt på det. TACK!:)
klart det är mat, formulerade väl mig konstigt, poängen är att 800kcal borde läggas på något som mättar mer om problemet är att man är fortsatt hungrig av sina 800kcal mackor
DerClown
2009-07-21, 13:17
klart det är mat, formulerade väl mig konstigt, poängen är att 800kcal borde läggas på något som mättar mer om problemet är att man är fortsatt hungrig av sina 800kcal mackor
Nu är ju också saken den att jag borde få ner dedär 800 till kanske 600, eftersom jag inte går ner. Så ska vi säga som så att mättar 600kcal mat (t.ex. ris+kyckling, typ 150g+150g=[enligt mina uträckningar ca 600kcal]) mera än 800kcal mackor? Hålls man mätt LÄNGRE av maten, än av mackorna?
DerClown
2009-07-21, 13:20
En följdfråga.
Vad innebär en råfylla med fet grillmat på lördagen, säg totalt intag 4000kcal, för HELA veckans resultat?
Detta skulle innebära att man ligger 1500kcal på + en dag, betyder det också då att man går upp motsvarande mängd den ena dagen? Är det tillfälligt det man går upp isf.?
Flexipop
2009-07-21, 13:25
En följdfråga.
Vad innebär en råfylla med fet grillmat på lördagen, säg totalt intag 4000kcal, för HELA veckans resultat?
Detta skulle innebära att man ligger 1500kcal på + en dag, betyder det också då att man går upp motsvarande mängd den ena dagen? Är det tillfälligt det man går upp isf.?
Se det över en vecka. Om du ligger på ett kaloriunderskott på ca 500 kcal per dag mellan Måndag till Fredag så "förstör" du den veckan om du vräker i dig 2500 kcal extra på en grillfest på lördagen.
Det är väl mat men innehåller way too many kolhydrater och mättar dessutom knappt! Kan äta 10 rostade bröd med smör och ost på, känner mig fortfarande hungrig(längesen man gjorde det). ;)
Det är ingen (eller så missade jag det) som har rekommenderat dig att röra på dig mer så då gör jag det. Det skadar inte att beta av några hundra kalorier per dag i mer motion, varken ur viktminsknings- eller hälsosynpunkt, så gå en sväng, jogga någon extra gång, kör ett varv på konditionsmaskinerna i samband med styrketräningen, ut och simma etc.
Black Star Abyss
2009-07-21, 14:17
Tror dessutom att du räknat fel på energiinnehållet i din frukost.
Äter du havregrynsgröt så innehåller 1dl havregryn mer än din frukost totalt som även ska innehålla mjölk.....
1 dl gryn oavsett typ innehåller nästan 200 Kcal bara det.
1 skål med havregrynsgröt med 1 glas mellanmjölk landar på ca 300 Kcal, kanske problemet ligger i dina uträkningar i större grad än du tror.
1dl Axa eller Coop havregryn innehåller 130kcal.
För övrigt tycker jag det är galet att äta så mycket mackor. Ät mat istället så håller du dig mätt. Mycket protein, lagom med fett och kollisar.
DerClown
2009-07-22, 06:24
Det är ingen (eller så missade jag det) som har rekommenderat dig att röra på dig mer så då gör jag det. Det skadar inte att beta av några hundra kalorier per dag i mer motion, varken ur viktminsknings- eller hälsosynpunkt, så gå en sväng, jogga någon extra gång, kör ett varv på konditionsmaskinerna i samband med styrketräningen, ut och simma etc.
Tack för tipset.
Men tycker jag rör på mig tillräckligt, sitter inte still en stund efter att jag kommit från jobb till att jag går och lägger mig.
Det är väl mat men innehåller way too many kolhydrater och mättar dessutom knappt! Kan äta 10 rostade bröd med smör och ost på, känner mig fortfarande hungrig(längesen man gjorde det). ;)
Nu pratar jag inte rostbröd, utan t.ex. rågbröd as in this:
http://www.fazergroup.com/upload/FazerBakeries/Rapukampanja/images/reseptit/Reissumies-graavilohta.jpg
Se det över en vecka. Om du ligger på ett kaloriunderskott på ca 500 kcal per dag mellan Måndag till Fredag så "förstör" du den veckan om du vräker i dig 2500 kcal extra på en grillfest på lördagen.
Ja då är de väl där som min viktnedgång skiter sig.:)
Iofs. så har jag hållit mig nykter nu två veckoslut irad, så...
Flexipop
2009-07-22, 09:00
Ja då är de väl där som min viktnedgång skiter sig.:)
Iofs. så har jag hållit mig nykter nu två veckoslut irad, så...
Att hålla sig nykter är inget måste för att gå ned i vikt. Jag har druckit måttliga mängder alkohol ungefär 1 gång i veckan under 6 månader och har gått ner i vikt stadigt. Det är snacksen och bakismaten du ska se upp med.
DerClown
2009-07-23, 05:34
Att hålla sig nykter är inget måste för att gå ned i vikt. Jag har druckit måttliga mängder alkohol ungefär 1 gång i veckan under 6 månader och har gått ner i vikt stadigt. Det är snacksen och bakismaten du ska se upp med.
Tja att dra en råfylla är nog inte nåt att rekommendera, fettförbränningen slår i botten och alkohol innehåller bra mycket kalorier (en ölburk 150kcal). Sen så äter man ju bakismat pga. att man druckit sig full.;)
Tack för tipset.
Men tycker jag rör på mig tillräckligt, sitter inte still en stund efter att jag kommit från jobb till att jag går och lägger mig.
Jag utgick från det du skrev i första inlägget och då rör du dig inte så mycket.
"Jag styrketränar 2 gånger i veckan med halvkroppspass, samt löper 1-2 gånger i veckan.
På jobbet sitter ja mycket stilla, kontorsjobb."
På vilket sätt rör du dig efter jobbet?
Jag utgick från det du skrev i första inlägget och då rör du dig inte så mycket.
"Jag styrketränar 2 gånger i veckan med halvkroppspass, samt löper 1-2 gånger i veckan.
På jobbet sitter ja mycket stilla, kontorsjobb."
På vilket sätt rör du dig efter jobbet?
Jag håller med Bumbi, det är lätt att överskatta hur mycket man rör på sig.
Flexipop
2009-07-23, 08:37
Tja att dra en råfylla är nog inte nåt att rekommendera, fettförbränningen slår i botten och alkohol innehåller bra mycket kalorier (en ölburk 150kcal). Sen så äter man ju bakismat pga. att man druckit sig full.;)
Fast de där 150 kcal får du inte i dig pga att kroppen inte kan ta upp all energi från alkohol. Men visst, fettförbränningen minskar. Och man behöver ju inte äta bakismat om man inte vill bli tjock. Självklart är det bäst att avstå helt från alkohol men för mig var det omänskligt att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.