handdator

Visa fullständig version : Tonfisk, giftigt?

Bson
2009-07-20, 21:39
För någon vecka sen insåg jag att tonfisk innehåller stora mängder
protein (25%). Och är allmänt behändigt att tillaga då detta endast
utförs genom att öppna konservburken och börja sleva :cool:

Har dock läst i en dagstidning för länge länge sedan att det inte är
att rekommendera att äta tonfisk på regelbunden basis (käkar en burk till lunch varje vardag) i och med att den
kan innehålla för höga halter av olika miljögifter.

Kollade på SLVs-hemsida och hittade det här: http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk//

"Kvicksilver kan finnas i abborre, gädda, gös och lake och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver."

Har tagit detta med gifter i tonfisk som BS förut. Men nu undrar jag
om någon här inne har koll på detta? Eller har någon erfarenhet att dela med sig av?

Tack på förhand *cupid*

NiklasAlm
2009-07-20, 22:16
Har för mig att ju högre upp en fisk står i näringskedjan ju mer gifter har den eftersom gifterna alltid stannar kvar i kroppen hos fiskarna. Om t.ex. en sill får i sig gift sen äter en torsk upp sillen som har ännu mer gift i sig sen äter hajen upp torsken, då får den i sig gift ifrån både sillen och torsken. Om den då äter mest stora fiskar då blir det ganska mycket gift den får i sig.
Har dock ingen aning om hur farligt det är att äta en burk tonfisk om dagen.

JoeyP
2009-07-20, 22:18
Metaller och sånt finns väl i tonfisk i stora mängder vilket kan skada hjärnan eller hjärnans utveckling??? Har ingen aning faktist..... >.< Har läst för många saker samtidigt så blandar ihop allting.. hahah

5% rätt?

Frumpish
2009-07-20, 23:44
Har för mig att det där är tonfisk som är fiskad i närheten till de svenska haven, tonfisken du köper på burk nog förmodligen fiskad i de större haven

zanzi
2009-07-21, 02:25
En sökning gav denna tråden:
Hur mkt tonfisk vågar man äta? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32269)

Något gammal kanske men det är i alla fall dom rekommendationerna jag fortfarande följer.

schabo-labo
2009-07-21, 09:59
Har för mig att det där är tonfisk som är fiskad i närheten till de svenska haven, tonfisken du köper på burk nog förmodligen fiskad i de större havenSå man ska ta hänsyn till var den är fiskad också? Mycket att tänka på med andra ord. :)
Själv käkar jag en burk i veckan ungefär, just för det problemet som TS hänvisar till. Tungmetaller i kroppen försöker jag undvika så långt det går.

Eddie Vedder
2009-07-21, 10:02
Så man ska ta hänsyn till var den är fiskad också? Mycket att tänka på med andra ord. :)

Oh ja. Ur giftsynpunkt är ju vattnet där fisken dragits upp det viktigaste av allt. Den svenska strömmingen från Östersjön är en av de livsmedel med mest miljögifter i hela världen.

Jag älskar strömming!*cry*

Bson
2009-07-21, 12:39
Får nog dra ner på mina 5 burkar i veckan =/
Variation är ju alltid bäst.

Tack för svaren!

1992_08
2009-07-21, 15:44
ursäkta frågorna, hur är räkor ? behöver man oroa sig för att få i sig kvicksilver av att äta det ?

Sniggel
2009-07-21, 16:33
Räkor är lågt i näringskedjan och borde ha låga mängder gift "nästan" oavsett var de är fiskade.
Makrill på burk kan var ett bra alternativ till tonfisk, lägre mängd protein men fullpackad med omega-3 fettsyror. Smakar godare också.

rajjan_dammit
2009-07-21, 18:01
Är det färsk tonfisk du äter då?

1992_08
2009-07-21, 18:04
räkor är jävligt bra 100 gram är 120 kcal tror jag det var

24 gram protein 1 gram kolhydrat 1 gram fett.

great, men tack för svar =)

christian9
2009-07-21, 18:05
Jamen... Om ni läser vad SLV skriver så står det ju uttryckligen att tonfisk på burk inte innehåller höga halter av kvicksilver. De riktlinjer om tonfisk för kvicksilvrets skull som tas upp både på SLVs hemsida och i den gamla länkade tråden rör de större fiskarna som säljs som färsk tonfisk.

Peter Hansen
2009-07-21, 18:16
Har läst någonstans att tonfisken på burk är av den mindre och yngre sorten. Då borde det inte finnas samma mängd miljögifter som från de stora. Har dock ingen aning om detta stämmer.

Kappman
2009-07-21, 20:34
En annan grej med tonfisk, eller annan lagrad fisk som ex. makrill är att de kan vara smockfulla med histaminer och orsaka en allergisk reaktion, t.o.m. hos "friska" personer.
Ligger man lågt med DAO nivåerna så löper man givetvis en större risk då man äter denna typ av mat.

Edit: Risken är större ju längre den lagrats, så den tonfisk jag avser är i första hand den som finns på burk.