Logga in

Visa fullständig version : P-piller ökar vikten markant, hjälp!

DerClown
2009-07-20, 21:29
Hej!
Pratar nu för min tjejs skull.
Hon har ätit p-piller nu i ca halvt år, och börjar blir deppad över sin kropp. Hon har gått upp från 57kg till 63kg, utan att ändra nåt på vardagen.

Vad är orsaken till denna viktökning?
Slutar det?
Man tycker väl att det borde börja balansera sig redan när hon snart ätit ett halvår.

Är det svårt att hämma den och börja gå ner, eller är det rentav omöjligt?

Väldigt tacksam för svar!
// Clown

Leffe2000
2009-07-20, 21:34
Hej!
Pratar nu för min tjejs skull.
Hon har ätit p-piller nu i ca halvt år, och börjar blir deppad över sin kropp. Hon har gått upp från 57kg till 63kg, utan att ändra nåt på vardagen.

Vad är orsaken till denna viktökning?
Slutar det?
Man tycker väl att det borde börja balansera sig redan när hon snart ätit ett halvår.

Är det svårt att hämma den och börja gå ner, eller är det rentav omöjligt?

Väldigt tacksam för svar!
// Clown

Grundorsaken är väl hormonell. Just p-piller är verkligen inte mitt specialområde, men vitsen med dom är väl inte att hormonerna ska balanseras efter en tids användande..?

Nelli
2009-07-20, 23:33
5 kg later mycket, troligtvis ar det nog sa att hon ater for mycket.
Men hon borde ga och prata med gyn hursomhelst.

soppan
2009-07-21, 00:01
Det var faktiskt väldigt mycket, ja.. Vad använder hon för p-piller? Yasmin är ett bra alternativ som fungerar för många både mot viktökning och mot acne. Visserligen är det väldigt individuellt, men jag tror att de är det p-piller som gett bäst (minst) resultat på kroppen. Man kan ju iofs gå upp i vikt av dem, men då beror det bara på mer vätska i kroppen. Eller ökad aptit, men det får man ju se till att kontrollera själv...
Ja, som Nelli skriver så borde hon väl prata med sin gynekolog. Eller ändra kostvanor..

Tolkia
2009-07-21, 09:00
Om det bara är vätska är det mycket. Annars är det ju väl känt att p-piller kan göra en hungrigare. Det behöver inte betyda att man börjar äta dubbelt så mycket som annars; kanske behåller man sina måltidsvanor men småäter lite mer mellan målen utan att egentligen tänka på det. Eller dricker söta drycker (läsk, latte, choklad etc.) för att döva sötsuget. Det är oftast inte svårt att gå upp ett par kilo på okynnesätande som man nästan inte vet om att man gör.

Prata med gynekolog/barnmorska, kanske är det läge att få prova en annan sort. Om inte annat kan det vara bra att få bena ut problet med med någon utomstående. Alternativet att byta preventivmetod finns ju också.

Loca
2009-07-21, 09:20
Säg åt henne att sätta in kopparspiral istället.

BengtZz
2009-07-21, 10:13
P-piller innehåller östrogener och progestiner.
Östrogener bidrar till större vattenbindning i perifer vävnad, vilket kan få en att se pluffsig ut.

Ju större östrogen/androgen ratio du har, desto mer perifert vatten kommer man att binda.

DerClown
2009-07-21, 11:00
P-piller innehåller östrogener och progestiner.
Östrogener bidrar till större vattenbindning i perifer vävnad, vilket kan få en att se pluffsig ut.

Ju större östrogen/androgen ratio du har, desto mer perifert vatten kommer man att binda.

Tack för ett bra svar.
Men är denna vattenbindning tillfällig? Går det tillbaka till normalt (alltså som det var före påbörjad kur), eller borde det stabilisera sig? Är bantning möjlig som normalt? alltså kalori - mot kalori +.
Tycker halvt år börjar vara ganska lång tid att bara fortsätta gå upp.
Ska sätta henne i hörnet å fråga om hon smygäter.:P

Cilia
2009-07-21, 12:00
Tack för ett bra svar.
Men är denna vattenbindning tillfällig? Går det tillbaka till normalt (alltså som det var före påbörjad kur), eller borde det stabilisera sig? Är bantning möjlig som normalt? alltså kalori - mot kalori +.

Har hon provat att kontakta en läkare/gyn med dessa frågor för att få svar?

Förstår att du skojar men idiotiskt skoj. Vems problem är det eg?

DerClown
2009-07-21, 13:07
Har hon provat att kontakta en läkare/gyn med dessa frågor för att få svar?

Förstår att du skojar men idiotiskt skoj. Vems problem är det eg?

Nej det har hon inte...
Hennes, jag gillar ju henne som hon är!:)
Men att hon är deppad gillar jag inte.

BengtZz
2009-07-21, 14:14
Tack för ett bra svar.
Perifer vattenbindning är alltid temporär då den alltid orsakas av olika hormoner och blir amplifierad av kost.

Har du en hög östrogen/androgen-ratio, äter mycket salt och kolhydrater så binder du extra mycket mer vatten än om du bara hade haft en hög östrogen/androgen-ratio.

När hon slutar med p-pillrerna så kommer perifera vattenansamlingar stabilisera sig. Kan för visso inte veta om all vikt hon har fått är på grund av hennes förändrade östrogenmängd men en del av det är det definitivt. Stirra er inte blinda på vikten, det är hur det ser ut som spelar roll om det nu är det man vill åt med en viktförlust.

Det bör inte ta mer än ett par veckor för vattennivåerna att stabilisera sig.

tsp
2009-07-21, 14:18
Hon äter för mycket! Så enkelt är det.

mattilainen
2009-07-21, 15:34
vet två tjejer som blivit gravida när de använt minipiller regelbundet också.. Sjukt? Tycker det låter lite halvtfarligt haha.

Annars gick mitt ex upp från 46 kg till 57 kg när hon började med p-piller. De gjorde henne hungrigare och på sämre humör. Visst var hon väldigt underviktig och ökade från 75 A till 85 B i bröststorlek men visst tillkom det en hel del fett.

DerClown
2009-07-22, 06:11
Tack Bengt för otroligt bra info!!

Men som du sa att det borde stabilisera sig på några veckor, och hon går fortfarande upp även om hon ätit i ett halvår.
Hon ska inte sluta med pillrena, så hur går det med stabiliseringen av vattensamlingarna då?
Nä ser inte blint på kilona, men hon säger själv att hon känner sig mycket större än tidigare..
Kanske då hon har ökad matlust och sätter i sig mera utan att veta om det..

Tack för alla svar!

Tolkia
2009-07-22, 08:21
Jag säger det igen: Gå och prata med den som skrev ut p-pillren, kanske är det läge att testa en annan sort (det finns ett antal, och det är olika vad som funkar bäst för olika personer; hon kommer inte att vara den första barnmorskan/gynekologen stöter på som har frågor om p-piller). Vätskeansamlingen har säkert stabiliserat sig redan, fortsätter hon att gå upp och upp är det nog "vanlig" vikt och inte vatten.

BengtZz
2009-07-22, 09:58
Tack Bengt för otroligt bra info!!

Men som du sa att det borde stabilisera sig på några veckor, och hon går fortfarande upp även om hon ätit i ett halvår.
Hon ska inte sluta med pillrena, så hur går det med stabiliseringen av vattensamlingarna då?
Nä ser inte blint på kilona, men hon säger själv att hon känner sig mycket större än tidigare..
Kanske då hon har ökad matlust och sätter i sig mera utan att veta om det..

Tack för alla svar!
Hej!

Varsågod! Som Tolkia skrev, fortsätter vikten öka är det inte mer perifert bundet vatten utan antagligen ökad fettvikt som ett resultat av ett energiöverskott.

Mvh

Tolkia
2009-07-22, 16:26
En vätskeansamling på 5-6 kg borde märkas ganska bra genom t.ex. svullna fingrar och fötter.

KALLINZOOOR
2009-07-22, 18:11
Samma hände med min gamla flickvän, bara det att hennes bröst växte oerhört, så jag klagar inte!

Cloud
2009-07-22, 19:44
Hej!

Varsågod! Som Tolkia skrev, fortsätter vikten öka är det inte mer perifert bundet vatten utan antagligen ökad fettvikt som ett resultat av ett energiöverskott.

Mvh

Av ren nyfikenhet, är du läkarstudent eller liknande? Tvivlar inte på dina kunskaper utan är bara intresserad!

//Gustav

Blomstrande
2009-07-23, 10:50
Det är ju inte helt ovanligt att hunger, humör, sexlust osv förändras när man äter p-piller... Hormonerna styr så oerhört mycket i kroppen och det är svårt att säga vem som kommer att påverkas och på vilket sätt. Det är individuellt helt enkelt.

Jag rekommenderar din flickvän att byta p-pillersort eller helt enkelt hitta något annat p-medel. Steg ett är att hon pratar med sin gyn.

BengtZz
2009-08-17, 14:00
Av ren nyfikenhet, är du läkarstudent eller liknande? Tvivlar inte på dina kunskaper utan är bara intresserad!

//Gustav
Nej jag är självlärd och extremt intresserad av endokrinologi. Sorry för sent svar. Är inte så aktiv på kolozzeum tyvärr.

Mvh

Fed up
2009-08-17, 16:40
Säg åt henne att sätta in kopparspiral istället.

Inte ett alternativ om man inte har varit gravid. Dessutom ökar det ofta menssmärtor och ger mer mens. Peppen är total.

Loca
2009-08-17, 19:47
Inte ett alternativ om man inte har varit gravid. Dessutom ökar det ofta menssmärtor och ger mer mens. Peppen är total.

Men hon hade ju varit det två ggr, kanske tre. Första året kanske det gör ont, men sedan vänjer sig kroppen. Värt att ha ont 3 dagar i månaden och lite mens till.

linne
2009-08-25, 22:57
Jag är en tjej i precis samma situation som din tjej. Låter nästan som du skrivit om mig!

Började med yasmin för ca 8-9 månader sedan, min hy har blivit jättefin, men jag har fått mer humörsvängningar men framför allt har jag gått upp massor i vikt!

Jag har alltid varit aktiv av mig och legat på en stabil vikt av 56-58kg de senaste 10 åren (är 26 om de har någon betydelse) men sen jag började med yasmin har jag gått upp 7-8kg! Jag har inte slutat motionera och jag småäter absolut inte.

Blev så desperat ett tag att jag under två veckorstid enbart åt en liten tallrik med k-special till frukost, en frukt till lunch, och en(1) knäckebrödsmacka utan varken smör eller pålägg till middag/kvällsmat. En sådan svältkur borde ha märkts på vikten, särskilt när jag promenerade 2-3mil i raskt tempo om dagen. Under dessa två veckor lyckades jag gå upp 1,1kg. Jag åt inte mycket mat, men jag drack väldigt mycket vatten, som då måste ha bundits upp i kroppen.

Jag ser inte pluffsig ut, bara extremt kurvig.

Har hela tiden gått och skylt på att jag börjar bli gammal och min ämnesomsättning gått i graven, men börjar nu fundera på om det inte kan vara p-pillrena ändå.

Ska byta och hoppas övervikten försvinner. Förstår precis hur din tjej känner sig. Hälsa henne att hon är lycklig som har en så omtänksam pojkvän. Min sambo fnyser mest och säger att jag inte ska skylla på p-pillrena.. :)

Morty
2009-08-25, 23:49
Jag är en tjej i precis samma situation som din tjej. Låter nästan som du skrivit om mig!

Började med yasmin för ca 8-9 månader sedan, min hy har blivit jättefin, men jag har fått mer humörsvängningar men framför allt har jag gått upp massor i vikt!

Jag har alltid varit aktiv av mig och legat på en stabil vikt av 56-58kg de senaste 10 åren (är 26 om de har någon betydelse) men sen jag började med yasmin har jag gått upp 7-8kg! Jag har inte slutat motionera och jag småäter absolut inte.

Blev så desperat ett tag att jag under två veckorstid enbart åt en liten tallrik med k-special till frukost, en frukt till lunch, och en(1) knäckebrödsmacka utan varken smör eller pålägg till middag/kvällsmat. En sådan svältkur borde ha märkts på vikten, särskilt när jag promenerade 2-3mil i raskt tempo om dagen. Under dessa två veckor lyckades jag gå upp 1,1kg. Jag åt inte mycket mat, men jag drack väldigt mycket vatten, som då måste ha bundits upp i kroppen.

Jag ser inte pluffsig ut, bara extremt kurvig.

Har hela tiden gått och skylt på att jag börjar bli gammal och min ämnesomsättning gått i graven, men börjar nu fundera på om det inte kan vara p-pillrena ändå.

Ska byta och hoppas övervikten försvinner. Förstår precis hur din tjej känner sig. Hälsa henne att hon är lycklig som har en så omtänksam pojkvän. Min sambo fnyser mest och säger att jag inte ska skylla på p-pillrena.. :)

Afaik så ändras inte din metabolism av p-piller, dock så kan aptiten öka. Dvs, du äter mer för att känna dig lika belåten som du är van vid. Detta kan resultera i energiöverskott och extra ballast.

Tolkia
2009-08-26, 06:52
Ja, din ålder har viss betydelse. Om du är 26 nu var du 16 för tio år sedan, och det har hänt mycket med kroppen sedan dess. Inte ens på samma vikt skulle din kropp se ut som när du närmar dig 30. Det är också svårt att säga hur stor du egentligen har blivit eftersom du inte skriver ut din längd. Om det bara är vätska borde det märkas på händer och fötter; ett ödem på sju-åtta kilo är ganska mycket.

Dock tycker jag att du skall diskutera dina p-piller med barnmorska/gyn om du inte mår hundra på dem; inte minst för att slippa humörsvängningarna som ju kan påverka livskvaliteten en hel del. Yasmin är ett p-piller som är bra för många, men by far inte för alla.

linne
2009-08-26, 10:16
Afaik så ändras inte din metabolism av p-piller, dock så kan aptiten öka. Dvs, du äter mer för att känna dig lika belåten som du är van vid. Detta kan resultera i energiöverskott och extra ballast.

Aptiten har inte ökat, tvärtom, jag äter mindre och så gott som aldrig godis, chips eller läsk.

linne
2009-08-26, 10:18
Ja, din ålder har viss betydelse. Om du är 26 nu var du 16 för tio år sedan, och det har hänt mycket med kroppen sedan dess. Inte ens på samma vikt skulle din kropp se ut som när du närmar dig 30. Det är också svårt att säga hur stor du egentligen har blivit eftersom du inte skriver ut din längd. Om det bara är vätska borde det märkas på händer och fötter; ett ödem på sju-åtta kilo är ganska mycket.

Dock tycker jag att du skall diskutera dina p-piller med barnmorska/gyn om du inte mår hundra på dem; inte minst för att slippa humörsvängningarna som ju kan påverka livskvaliteten en hel del. Yasmin är ett p-piller som är bra för många, men by far inte för alla.

Visst ändras säkert vikten en del på grund av åldern, men 7kg?? :)

Är 172cm lång, haft jeans i strl 27 men är nu uppe i 29, om det säger dig något. Är väl inte direkt fet eller mullig, däremot för första gången fått cellucliter på bak och lite på låren :cryout:

Ja, det blir att ta ett snack med henne och se om jag inte kan prova något annat. Och så tar jag nog och bosätter mig på gymmet :)

Tolkia
2009-08-26, 10:27
Ja, 66 (58 + 8, för att ta max av det du anger) kg till 172 cm är inte på något sätt övervikt för en vuxen kvinna. Celluliter kan man f.ö. få även om man är smal som en pinne.