Visa fullständig version : vassle som bas
Mega_man1000
2009-07-20, 19:15
Shoo
jag undrar vilka fördelar och nackdelar finns det att basera ca 50-75% av sitt protein intag på vasslepulver? Bara av ren nyfikenhet:)
mattilainen
2009-07-20, 19:26
nackdelar borde väl vara att man kanske inte får i sig andra nyttigheter för kroppen vitaminer och mineraler? Annars vet jag inte faktiskt.
Simon_aeg
2009-07-20, 19:28
Beror på hur man delar upp på kolhydrater/fett/protein men jag tror att man skulle vara hungrig hela tiden..
Mega_man1000
2009-07-20, 19:42
asså vi säger att man delat upp fett o kolhydrater + protein bra och att man får i sig alla vitaminer o mineraler! Vad är nackdelarna/fördelarna me att få i sig de via Vasslepulver eller vassle i allmänhet
Peter Hansen
2009-07-20, 19:49
vassle är väl ett rätt snabbt protein? Kanske missar den där jämna proteinutsöndringen ifrån tarmen. O andra sidan beror det kanske på hur det intas, t.ex. på tom mage eller med föda etc.
King Grub
2009-07-20, 20:02
Du lär få dela upp proteinintaget på mängder av små mål, om du vill basera det på vassle. Vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Vassle ger en positiv proteinbalans under en kortvarig tidsperiod, men den faller snart ner på basnivåer. Det går nog inte att kompensera det med större doser vid enstaka tillfällen; dels är gränsen där proteinsyntesen inte stimuleras ytteligare av mer protein inte så hög, dels är vassle ett protein som lätt oxiderar till energi.
Du lär få dela upp proteinintaget på mängder av små mål, om du vill basera det på vassle. Vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Vassle ger en positiv proteinbalans under en kortvarig tidsperiod, men den faller snart ner på basnivåer. Det går nog inte att kompensera det med större doser vid enstaka tillfällen; dels är gränsen där proteinsyntesen inte stimuleras ytteligare av mer protein inte så hög, dels är vassle ett protein som lätt oxiderar till energi.
Kan de där effekterna mitigeras av att man tar vasslet tillsammans med måltid?
Peter Hansen
2009-07-21, 15:41
Jag var ju på rätt spår ju! Hurray =)
Torsk_ole
2009-07-21, 19:07
Vad sägs om 50 % vassle och 50 % kasein till maten, säg kring 30-40 g protein varje portion.
A.Steinbach
2009-07-21, 20:46
Som en del av en måltid verkar vassle har samma påverkan på proteinbalansen som kasein, eller till och med bättre om man ser till äldre eller där proteinintaget är lika mellan vassle och kasein pga vassle innehåller mer leucin.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3759993&postcount=20
Dock att basera mer än 50% av proteinintaget på vassle lär nog inte vara att föredra med tanke på att det lär leda till sämre mättnadsförmåga t ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.