Visa fullständig version : Vilken är Din mening med livet?
Carolinew
2009-07-20, 18:15
Satt och läste lite i tråden om att välja bort barn och såg att "meningen med livet" dök upp på en del ställen.
Jag tror inte det finns några korrekta svar på frågan som gäller för allt och alla. En del påstår att meningen med livet är att fortplanta sig, och det stämmer visserligen för växter och en del djur, men för människan tror jag det är lite annorlunda då vi inte lever på enbart instinkt.
Så, vilken är just Din mening med livet? Vad lever du för, vad strävar du efter, vad vill du uppnå? Skaffa villa, volvo, hund och bilda familj? Bli byggarproffs? Framgångsrik konstnär? Segla jorden runt? Eller bara ha ett tryggt, inrutat liv med fasta rutiner? Oavsett vad så vore det kul att veta vad folk här på brädan vill med sina liv :)
Detta gäller alltså främst på lång men även på kort sikt!
Min mening med livet verkar vara att hitta min mening med livet, och tills dess händer kommer jag fortsätta vara egentligen olycklig och lost.
Meningen med livet är att vara glad. När man är glad har man det bra, när man inte är glad sitter man och funderar över meningen med livet.
Varulven
2009-07-20, 18:29
Mitt liv har ingen mening. Det gäller bara att härda ut.
Jockefoten
2009-07-20, 18:31
KVx3 i Mark.
Carolinew
2009-07-20, 18:33
För min del så är ett bra, utvecklande jobb med bra lön väldigt viktigt för mig. Jag har absolut inga tankar på att skaffa familj men däremot måste jag ha en jävligt rolig bil inom en inte allt för lång tid :D Sedan skall jag ta upp hästeriet igen när jag har ekonomi och tid för det.
Caveman_91
2009-07-20, 18:36
att bli bäst i världen på sporting, en typ av sportskytte jag håller på med, små talrikar man ska krossa. När jag gör det är jag lycklig, när jag tränar är jag lycklig och att vara med roliga männsikor är kul. Måste livet ha en mening?
NoPainNoGain
2009-07-20, 18:48
Jag tycker Bill Hicks (R.I.P) hade en ganska schysst syn på livet.
It´s just a ride!
"The world is like a ride at an amusement park, and when you choose to go on it, you think it's real, because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round and it has thrills and chills and it's very brightly colored and it's very loud. And it's fun, for a while.
Some people have been on the ride for a long time, and they begin to question: 'Is this real? Or is this just a ride?' And other people have remembered, and they come back to us and they say 'Hey! Don't worry, don't be afraid -- ever -- because... this is just a ride.' And we kill those people.
'Shut him up! We have a lot invested in this ride! Shut him up! Look at my furrows of worry; look at my big bank account, and my family. This has to be real.' It's just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that -- ever notice that? -- and we let the demons run amok. But it doesn't matter, because... it's just a ride, and we can change it any time we want. It's only a choice. No effort. No worry. No job. No savings and money. Just a choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your door, buy bigger guns, close yourself off. The eyes of love, instead, see all of us as one.
Here's what we can do to change the world, right now, into a better ride. Take all that money we spend on weapons and defense each year and, instead, spend it feeding, clothing and educating the poor of the world, which it would do many times over -- not one human being excluded -- and we can explore space together, both inner and outer, forever. In peace. "
För er som inte orkar läsa finns denna på youtube med:
http://www.youtube.com/watch?v=iMUiwTubYu0&feature=related
Muskelbyggaren
2009-07-20, 18:56
Meningen med livet är att vara glad. När man är glad har man det bra, när man inte är glad sitter man och funderar över meningen med livet.
+1
Livet går ut på att finna människor och sysslor som man trivs med medan tiden har sin gång. Men det är svårt att inte hänga upp sin glädje på alldeles för små saker och tro att allt faller med dem. Det kan t.ex. vara att få bra betyg, åka på en resa eller bli uppskattad av någon särskild. Då brukar jag försöka ta en timeout och låta perspektivet komma tillbaka. Men det är inte alltid lätt att veta när man står och dunkar huvudet i väggen.
Ostknäcket
2009-07-20, 19:01
Finns ingen mening, så man kan likväl göra vad man vill.
mattilainen
2009-07-20, 19:02
Att kunna bli gammal och tänka "Jag har haft ett så jävla bra liv" "Jag kan dö utan att tänkta att det är något jag missat"
Det vill jag uppnå. Fan vilka nya tankar jag fått om mitt liv sen jag började i hemtjänsten.
Granatgiraffen
2009-07-20, 19:09
Att få piranha att sluta kasta fimpar på marken.
Breadboy
2009-07-20, 19:14
Life is no brief candle for me. It is a sort of splendid torch which I have got hold of for the moment, and I want to make it burn as brightly as possible before handing it on to future generations - George Bernard Shaw
Det är så vackert, så jag jag håller med.
För mig är det meningsfullt att hjälpa andra, det är åtminstone vad jag tror på just nu. Jag fick denna "tro" ganska nyligen dock, och jag funderar fortfarande över det. Men jag satsar 100% på att ta mitt liv i en riktning där jag aktivt kan hjälpa andra. :) Då jag vet att ett meningsfullt liv är en av de största faktorerna till lycka, och lycka tror jag också är viktigt, inte minst för att kunna hjälpa andra.
Varulven
2009-07-20, 19:27
Att få piranha att sluta kasta fimpar på marken.
:laugh::laugh::laugh:
WorkOutBuddy
2009-07-20, 19:33
Meningen med livet är att leva det.
erikkarlsson
2009-07-20, 19:33
Få ett ett välbetalt jobb som jag verkligen trivs med.
Men framförallt, träffa en kvinna att dela livet med och få underbara barn.
Att nå så långt jag kan inom filmskapande.
Robbelibob
2009-07-20, 19:43
Självförverkligande/gudsförverkligande/lycka.
Att förstöra civilisationen, om jag ska vara ärlig. Jag måste haft en svår barndom.
Ignatius72
2009-07-20, 19:58
Att förstöra civilisationen, om jag ska vara ärlig. Jag måste haft en svår barndom.
Vad gör du för att uppnå detta mål?
Vad gör du för att uppnå detta mål?
Pluggar till civilingenjör.
Ignatius72
2009-07-20, 20:43
Pluggar till civilingenjör.
Hjälper det?
Hjälper det?
Det tror jag nog, men vi får se.
Ha kul (det är det långtifrån alltid).
Life is no brief candle for me. It is a sort of splendid torch which I have got hold of for the moment, and I want to make it burn as brightly as possible before handing it on to future generations - George Bernard Shaw
Det är så vackert, så jag jag håller med.
Läste det där för inte så längesedan. Instämmer.
Ganymedes
2009-07-20, 21:01
Att må bra och få ta del av så många positiva upplevelser som möjligt. Tror inte människan har något "uppdrag" och känner inte att vi behöver ha det heller. Om alla skötte sig så skulle det bli lättare för oss alla att just må bra och få många positiva upplevelser.
Meningen med mitt liv är att överträffa mina egna förväntningar på alla plan jag anser viktiga.
Jag vill att mitt forntida jag skall vara "avundsjuk" på hur bra jag har det nu och i framtiden.
von huff
2009-07-20, 21:10
Att kunna leva ett händelserikt och bekvämt iv utan sjukdom och fattigdom och gärna supa,****** och skaffa barn därimellan:)
Att trivas och komma till ro med att livet är ett enda ekorrhjul. Att lära mig uppskatta "det lilla" bättre.
Ni låter så abstrakta att det verkar som ni verkligen har funderat på det här. Jag har inget svar på rak arm, men det mattilainen skrev lät bra.
Fan vilka nya tankar jag fått om mitt liv sen jag började i hemtjänsten.Så du har också tagit lärdom av de gamla? Dom påverkar en mycket mer än man tror *cupid*
erikkarlsson
2009-07-20, 22:18
" Livet är som en lång Berg- och dalbana som slutar i en bergvägg och en säker död.
Den har sina upp och nedgångar och man har två val: Antingen kan man sitta och oroa sig och vara rädd för den där bergväggen eller, så ser man till att njuta av åkturen."
Få ligga varje dag
om du ser någorlunda bra ut, gå bara o räck upp handen i valfri krog, varje dag så har du det klart, som brud.. ja, då e det enkelt
mvh
Henchman
2009-07-20, 22:30
Att mätta mitt omättliga begär av allt livet erbjuder. Men samtidigt försöka vara en bra människa.
mystic[-_-]
2009-07-20, 22:37
Har inte funnit någon mening än
Jag känner lite som texten i min signatur
Att kunna bli gammal och tänka "Jag har haft ett så jävla bra liv" "Jag kan dö utan att tänkta att det är något jag missat"
Helvete vilken grinig dement gubbe jag kommer att bli. God Damn. Om jag nu lever så länge det vill säga. För när man minst anar det så kan det hända sig att man blir liggande i en pöl av blod på asfalten.
Att få vara lycklig tillsammans med vänner, familj och partner. Att få leva med Gud och se vad han vill göra i mitt liv. Att få berätta för andra om vem Gud är och se människor förändras - se världen förändras.
Om jag ska vara lite mer konkret så hade det varit väldigt kul att få arbeta med något som jag verkligen tycker om och som jag förnöjt kan tänka mig med att arbeta livet ut. Något som får mig att bli engagerad.
En annan sak vore att få leva i villkorslös kärlek till sin partner.
Det finns mycket mer som jag skulle kunna stapla upp, men detta är väl ett ganska bra axplock :)
young_george
2009-07-20, 22:57
Utrota religion
Utrota religion
Tämligen smaklöst inlägg.
young_george
2009-07-20, 23:08
Tämligen smaklöst inlägg.
På vilket sätt?
Att få leva med Gud och se vad han vill göra i mitt liv. Att få berätta för andra om vem Gud är och se människor förändras - se världen förändras.
Off topic, men du är nog den enda evangelikala jag stött på på det här forumet.
Det menar jag som något positivt, alltså :)
young_george
2009-07-21, 00:09
En vuxen människa som på fullaste allvar, helt utan bevis, tror att ett troll från bortom rymden styr hans liv ser du som något positivt?
Mycket ska man höra, men om detta är positivt vill jag nog inte höra vad som är negativt.
Vad kul att du tycker det :) Jag delar gärna med mig av vad jag tror på. Sen är det väl en konst att - som med allt annat - hålla det på en bra nivå, annars blir det reaktioner likt young_george's.
En vuxen människa som på fullaste allvar, helt utan bevis, tror att ett troll från bortom rymden styr hans liv ser du som något positivt?
Mycket ska man höra, men om detta är positivt vill jag nog inte höra vad som är negativt.
Det finns väldigt många antaganden i ditt inlägg som inte riktigt överensstämmer med vad jag tror på. Jag tror snarare du bara utgår från den "religiösa stereotyptron" du målat upp i ditt huvud. Men den diskussionen kan vi kanske ta någon annanstans.
Ostknäcket
2009-07-21, 00:27
Vad kul att du tycker det :) Jag delar gärna med mig av vad jag tror på. Sen är det väl en konst att - som med allt annat - hålla det på en bra nivå, annars blir det reaktioner likt young_george's.
Det finns väldigt många antaganden i ditt inlägg som inte riktigt överensstämmer med vad jag tror på. Jag tror snarare du bara utgår från den "religiösa stereotyptron" du målat upp i ditt huvud. Men den diskussionen kan vi kanske ta någon annanstans.
Detta är allmänt, dom flesta trådar spårar ut lite, vi kan lika gärna ta det här. ;)
young_george
2009-07-21, 00:34
Religös stereotyptro? Antingen tror du på en gud som styr ditt liv, eller så gör du det inte. Eftersom jag gått i en kristen skola i hela min uppväxt, och läst religions- och bibelvetensap på högskolan så vet jag att det inte mindre skrattretande varianter av gudtro, bara mer eller mindre skrattretande troende.
Haha, well well. Då referar jag till young_george inlägg.
För det första: Jag tror inte på ett troll - jag tror på en Gud som älskar människan.
För det andra: Att Gud finns bortom rymd vet varken du eller jag egentligen. Han vakar över oss från sitt vita moln! Nej, skämt åsido så har Gud sin plats i människan genom Treenigheten (krångliga grejor, mhm). Men han har också sin plats i himmelen... sen är det ju frågan hur man definierar himmelen. Man talar ofta om himmelriket, Guds rike.
För de tredje: Gud styr mitt liv, men jag styr också mitt eget liv. Gud gav inte oss en fri vilja för att vi inte skulle utnyttja den. Jag bestämmer åt vilket håll mitt liv ska gå, men Gud har en plan för mitt liv som jag kan välja att antingen a) följa, eller b) inte följa. Så enkelt är det egentligen. Viktigt att tillägga är väl också att Gud inte gör skillnad på människor. Vare sig man gör ditt eller datt så är varje enskild individ ändå älskad.
Jaa, nu kanske tråden spårar ut lite. Men jag skyller på Ostknäcket ;)
Fråga på om ni känner behovet.
Om du ser det som "mycket att höra" måste du vara väldigt young, George :)
Exempel på negativa saker kan vara attityden till pengar och saker som många i denna tråd visar på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72346 eller att du, trots många år i kristen skolmiljö, har tappat din tro. Vad hände?
young_george
2009-07-21, 00:57
Gud gav inte oss en fri vilja för att vi inte skulle utnyttja den
Glömde du läsa 1 korinthierbrevet 9:27, Matteus 16:24, Markus 8:34, Romarbreven 12:1 och 12:8, Lukas 9:23 m.fler?
Självförnekelse, inte fri vilja.
Glömde du läsa 1 korinthierbrevet 9:27, Matteus 16:24, Markus 8:34, Romarbreven 12:1 och 12:8, Lukas 9:23 m.fler?
Självförnekelse, inte fri vilja.
Den diskussionen kan med fördel tas på http://www.predestinarian.net/forum/
young_george
2009-07-21, 01:02
Om du ser det som "mycket att höra" måste du vara väldigt young, George :)
Exempel på negativa saker kan vara attityden till pengar och saker som många i denna tråd visar på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72346 eller att du, trots många år i kristen skolmiljö, har tappat din tro. Vad hände?
Inte väldigt, bara ganska, om informationen i din profil stämmer så är vi jämngamla.
Jag tappade aldrig tron, jag trodde inte på prästerna på förskolan, inte på lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet eller högskolan. Mer informationen befäste bara vetskapen om att jag hade rätt från början.
young_george
2009-07-21, 01:08
Den diskussionen kan med fördel tas på http://www.predestinarian.net/forum/
Debatt om religion på amerikanska bibelforum är meninglös.
Även de som kan varenda vers utantill tror fortfarande att Nya Testamentet skrevs av 4 personer som hette Matteus, Markus, Lukas och Johannes i Jesus samtid.
All debatt utgår från att
Regel 1) Allt som står i Bibeln ska läsas bokstavligen
Regel 2) Finns det fakta som pekar på motsatsen så gäller regel 1
Don´t wrestle a chimney.
Jag höll just på att skriva en lång utläggning om varför jag tycker du tolkar dessa bibelverser på ett fel sätt. Men sen insåg jag att det verkligen inte passar att ta en sån diskussion här. Det jag kan uppmana dig till är att läsa bibelverserna/kapitlen i sin helhet... jag tror det kommer ge rätsida på saker och ting även om du kanske inte håller med om vad som står där. Att bara rycka meningar och rader ur sitt sammanhang är ett utav de säkra sätten att utradera texternas innebörd.
Jag är dock ledsen över att du upplever religionen (Kristendom i detta fallet) och Gud på det sätt du upplever det young_george. Det är svårt för mig att diskutera ett sånt här levande ämne på ett internetforum, och därför är det också svårt för mig att ge dig och andra en rättvis bild av vad jag, och många med mig egentligen tror på. Det som är skrivet är förmodligen inget nytt under solen för många, men för någon kanske det väcker en tanke eller förhoppning - och för mig räcker det.
Nu kallar sängen, får väl kika in här imorgon och se vad som hänt. :)
Debatt om religion på amerikanska bibelforum är meninglös.
Även de som kan varenda vers utantill tror fortfarande att Nya Testamentet skrevs av 4 personer som hette Matteus, Markus, Lukas och Johannes i Jesus samtid.
All debatt utgår från att
Regel 1) Allt som står i Bibeln ska läsas bokstavligen
Regel 2) Finns det fakta som pekar på motsatsen så gäller regel 1
Don´t wrestle a chimney.
Måste bara kommentera innan jag går:
Här visar du än en gång prov på grov generalisering. Tror du verkligen att alla amerikaner på forumet resonerar så? Utan att varit inne på forumet i fråga, så tvivlar jag starkt på det.
Finns ingen mening med livet så jag försöker att härda ut genom förströelse som kvinnor, droger, leksaker och göra vad som faller mig in.
Danny Devito
2009-07-21, 05:34
mattilainens inlägg pwnade tråden. :thumbup:
Ignatius72
2009-07-21, 07:35
Finns ingen mening med livet så jag försöker att härda ut genom förströelse som kvinnor, droger, leksaker och göra vad som faller mig in.
Det är väl din mening med livet kanske.
Att få uppleva så mycket som möjligt, jag vill inte gammal och ångra saker jag aldrig gjorde.
Närmaste drömmarna är väl ungefär som det här
1. Alperna, skidåkning 9-16 varje dag och bara leva
2. Sporthoj
3. Påbörja utbildning
ARMSTARK
2009-07-21, 08:06
En ganska vanlig meningen med livet inställning verkar vara "jag vill inte ångra nåt efteråt", och så glider man runt och softar och gör vad som faller en in.
Problemet är att många år senare står man på ett lager eller i snabbköpskassan och säger "faaan va jag ångrar att jag inte hade en plan för livet".
Det kan löna sig att äta skit idag så kan du äta kaviar sen.
young_george
2009-07-21, 16:18
Måste bara kommentera innan jag går:
Här visar du än en gång prov på grov generalisering. Tror du verkligen att alla amerikaner på forumet resonerar så? Utan att varit inne på forumet i fråga, så tvivlar jag starkt på det.
Visst finns det untantag, om man gillar att jaga nålar i höstackar så är det bara att köra på, men det är inte precis en slump att bibelvetenskapen fortfarande kör med tyska termer.
Att hamna i bingen med CarolineW! :D
Mestalla
2009-07-21, 17:55
Finnas på plats när TFF vinner sitt första SMguld
Problemet är att många år senare står man på ett lager eller i snabbköpskassan och säger "faaan va jag ångrar att jag inte hade en plan för livet".
Snabbköpskassan är inte att underskatta. Jag höll ögonkontakt med tjejen bakom mig lite längre än vad man "ska" göra, och 10 minuter senare hade vi växlat nummer.
Beröra, bli berörd och njuta av både och. :)
Snabbköpskassan är inte att underskatta. Jag höll ögonkontakt med tjejen bakom mig lite längre än vad man "ska" göra, och 10 minuter senare hade vi växlat nummer.
Du skojar? När hände det här?
Vet du hur många snabbköpskassörskortrådar vi har haft här? Killar som ville men inte vågat.
130kg finsk sisu
2009-07-21, 20:06
Tror jag talar för de flesta föräldrar. Meningen i livet är att ha barn.
Vet du hur många snabbköpskassörskortrådar vi har haft här? Killar som ville men inte vågat.
Han skrev att det var någon bakom, inte själva kassörskan. Helt annan grej.
Han skrev att det var någon bakom, inte själva kassörskan. Helt annan grej.
Jag blev lite för glad där *L*
Modigt i vilket fall som helst.
way to go.:hbang:
way to go.:hbang:
Oh, yeah! :-) Det finns liksom aldrig någonting att förlora i såna situationer av att våga, bara vinna. (och ändå gör man det så sällan?)
Linkan, för ett år sen ungefär.
Jag såg en tjej i ögonvrån inne i affären, och hon verkade så bekant på något vis. Så tittade hon på mig, och jag tittade tillbaka. Fortsatte handla. Sedan hamnade vi i samma kö, jag tittade igen på henne, varpå hon frågade "känner du mig? eller vad är det?", så sade jag att det gjorde jag inte, men det vore nog trevligt att göra det! Småprat om vad vi handlade, och att jag inte hade något för mig på kvällarna, och föreslog att jag skulle få hennes nummer, så hade vi en trevlig vecka med middag, picknick, fika och så.
Ungefär som på Roskilde förra året, tjejen i fruktboden började prata med mig. Undrade om jag tyckte att DKK var leksakspengar, fortsatte prata, sedan tyckte jag att hon skulle vara min guide eftersom jag inte kände till stället. Fick numret och ett gäng danskalektioner & gos på köpet. :-) Det kan jeg godt lide!
Så det kräver ofta att tjejen påbörjar konversationen -- om än så lite! -- så jag har något att gå på... Sedan är det bara att fortsätta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.