handdator

Visa fullständig version : vägval i livet, ska jag gå Apple/Ipod/Mac?

otherside
2009-07-20, 17:15
Har en sliten PC laptop och min Sony NWZmp3 gick sönder efter lång och trogen tjänst, gillar mp3n som fan men nackdelen för mig som springer mycket är att den saknar Ipods möjligheter till NIke+, finns inga armband etc att köpa till.
Kommer flytta till Australien och plugga efter jul så blir att köpa ny laptop, ny ljudanläggning mm.

Frågan är om man ska satsa på Apple hela vägen? Ipod Nano, Mac dator, Apple ljudsystem mm?
Antar att dem har smidiga lösningar?
Itunes ska jag nog klara av.
Tar tacksamt emot tips, börjar med en Nano i så fall, lockar att testa Nike+ till MIna Pegasus:)

shut teh face
2009-07-20, 17:17
Jag tkr du ska bestämma helt själv och inte lyssna på fanboys (vilket alltid dyker upp överallt om man frågar om Apple i forum).

Alternativt kan du fråga King Grub via pm vilket som är mest optimalt för proteinsyntesen.

otherside
2009-07-20, 17:35
jag har inget uppfattning om att använda Mac till skolarbeten så vill gärna höra lite åsikter.
fanboys finns alltid det får man ta:)

frambogir
2009-07-20, 17:37
Jag är av den bestämda uppfattningen att Mac är för högt prissatta. DOCK är Mac det bästa valet om man ser till integrering mellan mjukvara och hårdvara. Alltså, du får ut massor ur vad som verkar vara en rätt klen dator.
Just my two cents.
ipods borde förbjudas.

Sundsarn
2009-07-20, 17:46
Jag personligen föredrar PC till stationär men Mac som laptop. Mest för att PC-laptops blir så fruktansvärt sega ganska snabbt och är därefter utom räddning. Jag har byggt stationära många år och försöker alltid optimera hit och dit för att datorn inte ska slöas ner på en gång men laptops är faktiskt hopplösa.

Sen att Macbooks är, utifrån specifikationerna, hutlöst prissatta är en annan femma. Jag tycker att upplevelsen i en Macbook kan vara värt pengarna. Framförallt om man inte ska spela på den.

Finska Lejonet
2009-07-20, 17:48
Om du har pengarna tycker jag du ska satsa på mac(apple)...
Du kan köra Windows flytande på en mac men inte leopard flytande på en pc(operativsystemen).

Exdiaq
2009-07-20, 18:04
Såvida du inte är en datornörd som vill (och kan) sätta ihop datorer hade jag såklart kört på Mac och iPod. När det gäller ljudanläggning tycker jag att du ska satsa på något företag som håller på med sådant då Apple inte gör det.

Exdiaq
2009-07-20, 18:06
Jag personligen föredrar PC till stationär men Mac som laptop. Mest för att PC-laptops blir så fruktansvärt sega ganska snabbt och är därefter utom räddning. Jag har byggt stationära många år och försöker alltid optimera hit och dit för att datorn inte ska slöas ner på en gång men laptops är faktiskt hopplösa.

Sen att Macbooks är, utifrån specifikationerna, hutlöst prissatta är en annan femma. Jag tycker att upplevelsen i en Macbook kan vara värt pengarna. Framförallt om man inte ska spela på den.

Apple har de senaste åren satsat mer på att anpassa sina Macs för spel. En MacBook Pro kan man utan problem spela vilket spel som helst och på MacBook kan man spela de flesta spelen.

stafh
2009-07-20, 18:35
OS X är löjligt mycket bättre än t.ex. vista imho. Och en mac är löjligt mycket dyrare än en PC.

Jag har aldrig haft några problem med skolarbete på min mac (använt/använder word, diverse bildbehandlingsprogram, matlab, swiss pdb viewer m.fl.)

Ganymedes
2009-07-20, 20:28
Tycker inte att det är så mycket prisskillnad om man ser till vad man faktiskt får för pengarna. Jag föredrar Mac överlag, men PC har sina fördelar också. Användarupplevelsen är anledning nog att byta till Mac, om man inte tycker att det viktigaste är att datorn är billig.

drakfelt
2009-07-20, 23:19
+1 på Sundsarn.

Min stationära PC som är frekvent uppdaterad och väl virusskyddad har aldrig strulat på något vis under de dryga 2 år jag har haft den(Windows vista och nod32 på hårdvarubrandvägg)

Dock är mac det överlägsna valet när det gäller laptops mest med tanke på batteriets livslängd och tålighet.

-squat-
2009-07-20, 23:49
Mac är helt klart rätt vägval.

Trance
2009-07-21, 02:04
Vad har du för behov och vad vill du lägga? Mac är säkert ett bra val men utan att faktiskt veta vad du behöver så kommer du bara få de vanliga fanboy-svaren.

mikaelj
2009-07-21, 06:11
Köp en Mac, så kan du köra Linux (eller Windows) på den ändå. Sedär, helgardering.

Hårdvaran, särskilt laptopar, brukar vara himla bra. Dyra, men bra.

otherside
2009-07-21, 13:29
tack för jättebra svar, är det nånting man ska ha som student så är det väl en sjysst laptop, så det får kosta vad det vill, man bor ju i stort sett i den.

Jag är såklart osäker på hur skolan fungerar i Australien men antar att jag kommer kunna använda office därborta, låter ju kanon om man kan använda PCs programvara i Macen också. Bra batteritid samt framför allt formatet är ju viktigt för en campusboende student, man tar ju med datorn till folk man gör grupparbeten, föreläsningar mm, höll på att bli tokig i Kalmar på min laptop när batteriet dog hela tiden samt att den var så klumpig att bära på.