handdator

Visa fullständig version : Varför är all nyttig mat äcklig?

zydar
2009-07-20, 00:09
Chips ,choklad, godis, pizza och cola mm.

Är jävligt najs. Men jävligt onyttigt.

Typ grönsaker, tonfisk, keso och allt annat nyttigt är ju svinäckligt efter ett tag.

Borde inte kroppen priotera nyttig mat före onyttig?

Chaan
2009-07-20, 00:12
Nej

kroppen är inte smartare än den var 40 000 BC

Du tror att du behöver snabb energi för att kunna jaga :D

Mago
2009-07-20, 00:16
Om ett antal millenium kanske evolutionen har sett till så att nyttig mat är godast.

Snobbe
2009-07-20, 00:18
grönsaker kyckling kött osv är gott om du gör något gott av det. Om du steker det o kör på keso så är det inte gott.

<Mike>
2009-07-20, 00:48
Personligen mår jag skitdåligt om jag äter pizza, chips, godis med mera en hel dag utan att äta någon mer ordentlig mat till exempel köttbullar och potatis (!!) Hade jag ätit pizza varje dag i en vecka så hade jag mått sjukt dåligt, det lovar jag. Jag tröttnar på en gång. Sen om man äter mycket godis så känns det som om man har en klump i magen. Usch!

Musselbank
2009-07-20, 02:30
Fin avatar!

Robert Svensson
2009-07-20, 02:40
Den bittra sanningen. :D

L-Sami
2009-07-20, 02:54
Lax är nyttigt och godaste som finns på den här planeten. Potatis i olika former är gott. Knäckebröd är gott. Kött i många olika former är nyttigt och gott. Finns hur mycket som helst som är nyttigt och gott, så jag förstår inte.

Scratch89
2009-07-20, 05:28
Som andra säger. Ansträng dig lite så blir det gott. Kycklinggrytor, diverse stekar i ugnen, äggmackor med kaviar. Mums.

Mourten
2009-07-20, 05:47
Godis å socker å sånt är sött å äcklig bara, vänj dig av med socker så blir de sockret man använder idag inte gott, eftersom de är mkt sötare än bara för typ 100 år sen.
Är som med alkohol också, för mig är sockerärtor max söta och jag kan inte använda after sun för den luktar för mkt sprit ^^

mikaelj
2009-07-20, 07:05
Ost, kött, fisk, creme fraiche och grönsaker är tokgott! Nu pratar du i nattmössan, min gode vän!

Är det kanske så att du plockat upp byggarkonceptet lite väl seriöst och äter Byggarmat 1A bestående av enbart magra proteinkällor och ris? :-)

Alfred Nobel
2009-07-20, 07:13
För att godis och annat onyttigt innehåller mängder med fett och socker som får dina smaklökar att fucka ur, hurvida det är nyttigt eller ej låter jag vara oklart, men det finns RDI för socker och det borde man beakta.

Men typ som alla säger är ost, lax och annat "nyttigt" fett gott. Fettrik mat!

isterbuk
2009-07-20, 08:00
Kyckling i olika former och köttfärs i olika former är ju minst lika lovely som en påse snask :) En kombo av dessa en regnig söndagskväll är det bästa.

martikainen
2009-07-20, 08:11
kyckling och ägg och du har alltid du behöver (i mina ögon, vitaminer och annat viktigt skiter jag i ;) )

Mourten
2009-07-20, 08:16
kyckling och ägg och du har alltid du behöver (i mina ögon, vitaminer och annat viktigt skiter jag i ;) )

Alla vitaminer utom C finns i äggula...

Imni
2009-07-20, 08:22
Fin avatar!

+1. Den bästa på kolo just nu:D Sorry för OT.*slap*

Finska Lejonet
2009-07-20, 08:24
Jag tycker att all mat blir tråkig i längden, en tonfisksallad med en trevlig dressing och en smörgås till kan slinka ner ganska lätt på en solig sommardag.
Sen med en god sås eller nått trevligt potatisalternativ så är det mesta riktigt trevligt att stoppa i sig.
Finns ju dessutom hur många olika grönsakssorter som helst så variation finns det stor möjlighet till.

Sen är ju olika typer av nötter och mörk chocklad nyttigt i lagom mängd...

Imni
2009-07-20, 08:29
Personligen har jag märkt att jag på senare tid, säg senaste 2 åren, helt har tappat allt sug till onyttig mat. Till och med en glass en varm sommardag är svår att få ner med glädje*gah!*

Jag har också märkt att jag blir mer och mer godissugen ju mindre jag tränar. De ggr jag haft längre sjukdomar och tex gått på penicillin har det slinkigt ner både en och annan godispåse.

Chaan
2009-07-20, 08:34
Om ett antal millenium kanske evolutionen har sett till så att nyttig mat är godast.

Om lite mer än ett millenium kommer det bara finnas nyttig mat igen. Och inte åt särskilt många.

ARMSTARK
2009-07-20, 08:37
Nyttig mat är äcklig för att man ska kunna se vilka som är duktiga och vilka som har dålig karaktär, dvs. smala vs. feta. ;)

martikainen
2009-07-20, 08:57
Alla vitaminer utom C finns i äggula...

Sweeeet! då kan jag ju leva på det och ett glas apelsinjuice :D

kjell33
2009-07-20, 09:00
Nyttig mat är äcklig för att man ska kunna se vilka som är duktiga och vilka som har dålig karaktär, dvs. smala vs. feta. ;)

Fram för mer socialdarwinism!!;)

Grahn
2009-07-20, 09:22
Nyttig mat kan vara gott men inte på riktigt samma sätt som tex pizza som du räknade upp, pizza är mer gott på godis sättet än gott som en sjysst grillad köttbit.

Saker kan ju smaka gott utan att toktrigga kroppens belöningsmekanismer....

Bailah
2009-07-20, 09:28
Fan nyttig mat är ju gott, alla typer av kött med lite stekta grönsaker, kyckling, keso, tonfisk, ägg och broccolli är ju gott som bara den. Och fisk.. Äh det e bara en smaksak antar jag.

Dock är skräpmat jävligt gott oxå, men nyttig är fortfarande godare om man tar lite tid på sig och lagar det rätt.

snej
2009-07-20, 09:53
''Onyttig'' mat är bara gott tills man har ätit upp det, sen kommer dötsångesten smygandes och då är det inte lika gott längre :D. Seriöst så är bara skräpmat/godis mm gott på bakfyllan i princip, då kroppen verkligen skriker efter socker och fett. Annars går en väl tillagad, nyttig, god måltid före alla gånger.

rooz
2009-07-20, 09:54
''Onyttig'' mat är bara gott tills man har ätit upp det, sen kommer dötsångesten smygandes och då är det inte lika gott längre :D. Seriöst så är bara skräpmat/godis mm gott på bakfyllan i princip, då kroppen verkligen skriker eller socker och fett. Annars går en väl tillagad, nyttig god måltid före alla gånger.
+ 1

Mår nästan illa mefter en pizza eller större mängd godis:em:

Ch4rles
2009-07-20, 10:47
Människor gillar instiktivt energirik mat, och oraffinerad "naturlig" energirik mat är nyttig. Ägg, kött, fisk exempelvis. Det är ju först nu när vi börjat raffinera livsmedel som det energirika blivit onyttigt.

skaparn
2009-07-20, 10:52
Vilket trams! Av så många anledningar dessutom.

Energität mat som pizza och hamburgare är gott, visst. Inte särskilt onyttigt heller om det inte leder till ett stort kaloriöverskott som man blir ohälsosamt fet av.

"Nyttig mat", om du med det menar potatis, grönsaker, kött, bönor, linser, keso och så vidare, är hur gott som helst. Jag äter färskpotatis före pizza vilken dag som helst.

Och sist men inte minst; nyttig mat är inte lika med protte rik byggar mat listad i random Body-artikel.

z_bumbi
2009-07-20, 11:02
Vilket trams! Av så många anledningar dessutom.

Energität mat som pizza och hamburgare är gott, visst. Inte särskilt onyttigt heller om det inte leder till ett stort kaloriöverskott som man blir ohälsosamt fet av.

"Nyttig mat", om du med det menar potatis, grönsaker, kött, bönor, linser, keso och så vidare, är hur gott som helst. Jag äter färskpotatis före pizza vilken dag som helst.

Och sist men inte minst; nyttig mat är inte lika med protte rik byggar mat listad i random Body-artikel.

+1

Förutom keson *spy*

coxie
2009-07-20, 12:31
För mig är det variation som gäller oavsett om det rör sig om nyttig eller onyttig mat. Inget är gott efter ett tag om man cirkulerar 5-6 rätter.

skaparn
2009-07-20, 12:41
För mig är det variation som gäller oavsett om det rör sig om nyttig eller onyttig mat. Inget är gott efter ett tag om man cirkulerar 5-6 rätter.

Du har inte provat min gröt hör jag. Varje kväll jag inte äter gröt till middag är ett nedköp.

coxie
2009-07-20, 12:56
Du har inte provat min gröt hör jag. Varje kväll jag inte äter gröt till middag är ett nedköp.

Är det havregrynsgröt så måste det nog vara ängeltrårar, guds själ och en riktigt god sylt för att jag skulle få i mig den.

Havregrynsgröt är riktigt äckligt.

Grahn
2009-07-20, 13:00
Havregrynsgröt är riktigt äckligt.

Vafals! Havregrynsgröt med bär som är en så gudomlig frukost!

Christyle
2009-07-20, 13:30
havregrynsgröt med 1dl whey 80 chokladsmak är aldrig fel med mjölk och bananchips yessiiirrr

coxie
2009-07-20, 13:34
Jag äter hellre en rejäl Chicken Tikka från Subway än gröt till frukost, jag tränar trots allt så jag kan äta allt gott här i världen.

Christyle
2009-07-20, 13:40
ja det brukar jag med göra typ gårdagens tacos till frukost med en massa!!!!! stark blandfärs och chili såååås

zydar
2009-07-20, 13:54
hehe

bara jag som tycker att energitryck är as gott?

Dock tillåter jag mej bara dricka nån per månad.

EkarN
2009-07-20, 16:02
Lifes a bitch:thumbup:!

shut teh face
2009-07-20, 17:03
Det är godare för stunden, men efter måltiden så är nyttig mat överlägset bäst.

En frukost med havregrynsgröt och ägg, det mår man bra av. En frukost med bigmac är godare för stunden men efteråt .. nix.

När det gäller godis så är det tyvärr så att det helt enkelt är bäst - oftast. Men få saker som jordgubbar är alltid godare än godis.

Det beror mycket på mängden också. Men skitsamma egentligen man kan ju äta saker med måtta, då kan man äta det mesta ändå. Men jag är ändå tjock men jag besitter stor kunskap. :D

ElecTr0n
2009-07-20, 17:19
Nej

kroppen är inte smartare än den var 40 000 BC

Du tror att du behöver snabb energi för att kunna jaga :D

Naturvetare som man är så tror jag på dig!

Dessutom frågar jag ofta mig själv.. vaaarför oh why är pizza så himla gott och dom där bönorna så äcklig..

stridis
2009-07-20, 17:23
Lär man sig att laga mat och inte kör alltför fettfattigt så blir det ju god mat om man ids. Om det skall gå snabbt, lätt, vara nyttigt och billigt ja skall man nog ha koll.

mattilainen
2009-07-20, 17:56
Finns en dokumentär om varför människor dras till fet mat. Det har rötter ända tillbaka till när människan uppkom att göra. Vet dock inte vad den heter utan du får söka lite på google. Väldigt känd dokumentär.

Sverker
2009-07-20, 18:15
Jag tror mer på fettets rent kemiska egenskaper:em:.
Fettet löser upp smakämnen som sedan lätt vandrar över till smaklökarna i munnen.
Samtidigt har fettet en smörjande effekt i munnen och stimulerar salivproduktionen. Klart lenare i munnen än att tugga på någon fiberrik ormbunksrot.

Kimball
2009-07-20, 18:35
Jag skulle snarare vilja fråga varför all nyttig mat är dyrare än inte-så-nyttiga-substituten :(

z_bumbi
2009-07-20, 18:46
Jag skulle snarare vilja fråga varför all nyttig mat är dyrare än inte-så-nyttiga-substituten :(

Det är i mycket en fråga om att lära sig laga mat men också vad man klassar som nyttigt.

malfunction
2009-07-20, 18:46
Till OP, försök hitta lite kokböcker med nyttig mat, det finns säkerligen en hel del bra grejer. Jag älskar nyttig mat av precis samma anledning som många andra i tråden, känslan det ger efteråt. Käkar jag massor av pizza, cola, fejkkött (är vegetarian) så mår jag skit och ser ut som skit. För mig är långsiktigt välmående mkt mer lockande än att endast njuta kring måltiderna.

Mkt intressant ämne tycker jag personligen. Kanske förtjänar en helt egen tråd...Jag vill höra lite konspirationsteorier.

skaparn
2009-07-20, 19:58

Exempel tack.

Robbelibob
2009-07-20, 20:09
Snabbmat är nog det enda som "inte så nyttiga" vinner, skulle jag gissa.

CrazyJoeDavola
2009-07-20, 20:27
"Fett är en så kallad smakbärare. Den lyfter fram råvarornas och kryddornas aromer, därför blir maten godare om vi använder fett, men det behövs bara lite."

Trodde jag alla visste :) borde ju alla förstå som steker sina köttbullar i en järnpanna med riktigt smör och inte i någon äcklig teflonpanna ;)

Jajje
2009-07-20, 20:41
Om lite mer än ett millenium kommer det bara finnas nyttig mat igen. Och inte åt särskilt många.

Om nu människan är kvar om lite mer än ett millenium vill säga.

Kimball
2009-07-20, 20:46
Exempel tack.

Haha jag har väl inte lagt allt för mkt tanke på det hela. Jag tänkte mest åt att nötfärs är dyrare än bland/fläskfärs där jag anser nöt som "nyttigare" då man kan få fettet från bättre håll. Annars vet jag inte, kanske bara något jag fått för mig? Fiberprodukter är väl ofta dyrare än andra också, även om det beror på att de är mer livsmedel i?
Borde kanske lägga lite mer tanke bakom det hela, bara fått för mig det när jag handlat att mina lågfettsprodukter som jag önskar ofta är dyrare. Inte sagt att fett är dåligt men jag försöker hålla mig till bättre fettvarianter så långt det går :)

skaparn
2009-07-20, 20:51
Haha jag har väl inte lagt allt för mkt tanke på det hela. Jag tänkte mest åt att nötfärs är dyrare än bland/fläskfärs där jag anser nöt som "nyttigare" då man kan få fettet från bättre håll. Annars vet jag inte, kanske bara något jag fått för mig? Fiberprodukter är väl ofta dyrare än andra också, även om det beror på att de är mer livsmedel i?
Borde kanske lägga lite mer tanke bakom det hela, bara fått för mig det när jag handlat att mina lågfettsprodukter som jag önskar ofta är dyrare. Inte sagt att fett är dåligt men jag försöker hålla mig till bättre fettvarianter så långt det går :)

Tyvärr är du inte ensam om att uttala sig på det sättet du gjorde utan att ha ägnat saken en enda tanke. Det verkar vara en sanning att nyttig mat är dyrt (det är därför man är fet i Fittja och att det behövs subventioner och regleringar och så vidare).

Jag citerar mig själv:

Kimball
2009-07-20, 21:05
Tyvärr är du inte ensam om att uttala sig på det sättet du gjorde utan att ha ägnat saken en enda tanke. Det verkar vara en sanning att nyttig mat är dyrt (det är därför man är fet i Fittja och att det behövs subventioner och regleringar och så vidare).

Jag citerar mig själv:

Fast vad är definitionen på "nyttig" mat egentligen? Vem är det som bestämmer det? Det som innehåller bäst uppdelning av makronutrienter och rikast på vitaminer? Bara öppen fråga, Im curious. :)

mikaelj
2009-07-20, 21:12

Vad är en bättre fettvariant än fettet i fett kött eller fet ost?

(Hej, C.E.J!)

skaparn
2009-07-20, 21:16
Fast vad är definitionen på "nyttig" mat egentligen? Vem är det som bestämmer det? Det som innehåller bäst uppdelning av makronutrienter och rikast på vitaminer? Bara öppen fråga, Im curious. :)

Det finns i de avseenden du nämner skillnader mellan livsmedel som är enkla att ta reda på, och om du gör det så kommer du finna att det finns väldigt mycket näringsämnen i grönsaker och andra livsmedel som verkligen inte är dyra. Jag blir helt skogstokig när jag utsätts för snacket om att nyttig mat är för dyr och får höjda priser på gurka, paprika, tomat och isbergssallad som exempel.

Och sedan är det inte heller en fråga om en allmängiltig nyttighetsdefinition. Högenergiförbrukare mår nog inte bra av att få sig all energi från fullkornsprodukter, medan lågenergiförbrukaren har ganska lite utrymme om den vill få i sig dagsbehovet av mikronutrienter.

skaparn
2009-07-20, 21:17
Vad är en bättre fettvariant än fettet i fett kött eller fet ost?

(Hej, C.E.J!)

Haha! Faktum är att jag hade först tänkte skriva "ge mikaelj tio minuter, sen kommer du att få dina fiskar varma även för det uttalandet".

mikaelj
2009-07-20, 21:26
Haha! Faktum är att jag hade först tänkte skriva "ge mikaelj tio minuter, sen kommer du att få dina fiskar varma även för det uttalandet".

*yoink*

----

Vi tänker ändå väldigt lika, inte sant? Du tror att jag kommer bita, och jag är säker på att jag kommer bita. ;-)

I övrigt håller jag helt med dig om vattengrönsaker. Nyttig mat är inte jättedyr, om man bara inser vad nyttigt egentligen betyder.

Frillan
2009-07-20, 21:31
Det är väl mer *känslan* av ligga på kalorirestriktion som får en att bli spyfärdig på *DEFFMAT*...

Aimbert
2009-07-20, 21:32

Evolutionen fungerar inte så bra längre, så knappast.

z_bumbi
2009-07-21, 09:44

Fläskfärs beror på uppfödningen men det måste inte vara en sämre fettkvalitet än nötfärs, tittar man på de billigaste varianterna är det troligen så att det är ganska så lika men det kan t o m vara så att svin är bättre.
Däremot kan du ersätta hälften av proteinet från färsen med bönor och helt plötsligt har du sänkt kostnaden för proteinet, slipper köpa fiberprodukter och kan äta mindre av andra kolhydratskällor. Det blir med andra ord en ganska så stor besparing om man brukar äta mycket köttfärs och fiberprodukter.
Om man tar det ett steg längre så är kött avsett för grytor ganska så ofta billigare än färs och man kan i stort sätt använda det billigaste man får tag i för tillfället.

Huffo the A-LagaRe
2009-07-21, 09:54
Evolutionen fungerar inte så bra längre, så knappast.

Pizza, godis och chips kanske blir dödligt med följden att bara människor som inte gillar dessa ämnen kan skaffa avkomma.:smash:

shut teh face
2009-07-21, 10:13
Pizza, godis och chips kanske blir dödligt med följden att bara människor som inte gillar dessa ämnen kan skaffa avkomma.:smash:
Ja för de finns ju så mkt folk som inte gillar det..

Chaan
2009-07-23, 05:13
Om nu människan är kvar om lite mer än ett millenium vill säga.

Haha det var det jag menade med nyttigt

Men oavsett - människan är bland de arter som anpassar sig bäst (och klarar variationer) och kommer definitivt finnas kvar efter den ekologisk-industriella kollapsen - 90% av arterna har då försvunnit men vi springer fortfarande omkring med pulsklocka :D Fast inte så många då.