Visa fullständig version : Mixa maten
Jag undrar om något händer med näringen eller fibrerna eller något som helst negativt om man mixar maten innan man äter den?
Nä, maten tuggas ju ändå till sörja. Men varför mixa mat om jag får fråga :)?
Pontus H
2009-07-19, 23:25
Nä, maten tuggas ju ändå till sörja. Men varför mixa mat om jag får fråga :)?
så att man kan steka omelett utav den? :)
slippa tugga är en av orsakerna.
Scratch89
2009-07-20, 05:16
Uppenbarligen är det så, men är det verkligen så jobbigt att tugga?
Uppenbarligen är det så, men är det verkligen så jobbigt att tugga?
Det är ju inte jag som har svårt att tugga utan vårdtagare så jag fick för mig att jag läst nånstans att det fanns något negativt med att mixa maten men vad?
Matspjälkningen börjar ju redan i munnen när maten blandas med saliven. Detta förloras väl till viss del om man dricker maten.
King Grub
2009-07-20, 09:25
Blodsocker- och insulinsvar blir signifikant större om man mixar och dricker födan än äter och tuggar densamma.
Så om man mixar maten, säg köttbullar,potatis och sås så är det sämre än om man tuggar den, maten blir ju inte drickbar men gubbarna slipper ju tugga maten.
Scratch89
2009-07-20, 17:27
Så om man mixar maten, säg köttbullar,potatis och sås så är det sämre än om man tuggar den, maten blir ju inte drickbar men gubbarna slipper ju tugga maten.
Ah, men då förstår jag ditt problem. Hos äldre brukar problemet inte vara insulin hit och dit, utan snarare att de inte får i sig maten. Det är ett jättebra initiativ att antingen mixa eller mosa maten, så de får i sig den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.