Logga in

Visa fullständig version : "Allergisk" mot gröt tydligen. Alternativ för mineraler?

Black Star Abyss
2009-07-18, 17:34
Detta är bland det mest komiska jag varit med om. Jag trodde jag var laktosintolerant när jag vid varje morgonfrukost fick avbryta måltiden för att springa och skita (löst). Gissade på mjölken och började köra med laktosfri istället, vilket gjorde att jag blev bättre. Med laktosfri mjölk till gröten blev jag endast väldigt gasig.

Spola fram lite. När jag sedan provade LCHF en kort sväng så märkte jag att magen blev extremt lugnt - INGA gaser. Sedan efter lite experimenterande med olika kolhydratkällor och även vanlig mjölk så har jag upptäckt att det inte är mjölken, utan havregrynen och vissa sorters bröd som jag blir kass i magen av. Däremot så verkar det som att vanlig mjölk förstärkte effekten av havregrynen, men jag har inga problem med att dricka vanlig mjölk till annat.

Så nu har jag två roliga frågor; havregryn innehåller ju mycket mineraler, finns det något annat livsmedel som jag kan äta istället för att inte gå miste om det rika intaget av dessa? Och hur kommer det sig att jag blir så dålig i magen av havregryn och vissa sorters bröd? Är det vanligt?

Eddie Vedder
2009-07-18, 18:03
Havregryn som källa till mineraler är inget jämfört med fisk och kött. Fisk och kött är dessutom fritt från fytinsyra så biotillgängligheten är desto bättre.

Fisk, kött, ägg och mjölkprodukter. Kombinerar du det med grova grönsaker som spenat och broccoli är maten hur komplett som helst.

Har du aldrig tagit en titt själv i livsmedelsdatabaser?

Sverker
2009-07-18, 18:50
Glutenintolerant och reagerar på havregryn:confused:
Är du glutenintolerant lär magen bli mycket bättre med LCHF.

Däremot kan det bli lite taskigt med magnesium. Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.

Eddie Vedder
2009-07-18, 18:52

Det måste vara ren havre för att helt vara på den säkra sidan. All "vanlig" havre är kontaminerad från annat spannmål.

Sverker
2009-07-18, 19:00
Hur lite krävs för att magen ska reagera ?
Jag har aldrig med ögat kunnat hitta något annat än havregryn i påsen. Räcker det med damm på grynen ?

Eddie Vedder
2009-07-18, 19:02
Räcker det med damm på grynen ?

Om havren odlats på en åker där man även odlat annan spannmål är den kontaminerad ja.

Sverker
2009-07-18, 19:09
Nu pratar vi inte ppm utan <ppq:Virro

forslund
2009-07-18, 20:11

För min syster krävs det bara en enda brödsmula eller dylikt för att hon ska hamna på toan resten av kvällen.

mikaelj
2009-07-18, 20:30
Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.

Seltin funkar fint där, 40/40/10 natrium/kalium/magnesium. Bra sätt att gardera sig på.

malfunction
2009-07-18, 20:35
Saltå kvarns och Oatlys havreprodukter ska vara helt fria från gluten då de använder andra kvarnar och det odlas på åkrar långt från t.ex. vete. Köp ett paket havremjölk från Oatly eller havregryn från Saltå (finns på konsum) och se vad som händer.

Kappman
2009-07-18, 23:04
Jag har aldrig med ögat kunnat hitta något annat än havregryn i påsen. Räcker det med damm på grynen ?

För någon med svår glutenintolerans så räcker det med att du skurit i en vanlig limpa med kniven du använder till det glutenfria brödet för att en reaktion ska uppstå - så ja, det är känsligt för vissa.

Inte konstigt att det kan uppstå sådan känslighet med tanke på hur illa det skulle gå om man bestämde sig för att öppna en jordnötspåse i en flygplanskabin och det finns jordnötsallergiker ombord.

Hermes
2009-07-19, 00:59
Hur mycket påverkar fytinsyra upptaget av mineral och vitaminer från havregryn? Har gått över till en (demi)vegitarisk kost och är lite nojig över näringsbrist, inte just p.g.a. havregryn. Men med tanke på att jag får i mig cirka 100 gram havregryn / morgon så är jag lite intresserad av hur mycket jag kan tänkas förlora i näringsupptag.

Eddie Vedder
2009-07-19, 08:04
Hur mycket påverkar fytinsyra upptaget av mineral och vitaminer från havregryn? Har gått över till en (demi)vegitarisk kost och är lite nojig över näringsbrist, inte just p.g.a. havregryn. Men med tanke på att jag får i mig cirka 100 gram havregryn / morgon så är jag lite intresserad av hur mycket jag kan tänkas förlora i näringsupptag.

Det här är två reviewartiklar:

In general, it has been shown that dietary fiber may bind metallic cations in both in vitro and in vivo studies. However, there clearly are many unresolved questions on the effects of high-fiber diets on mineral availability. On one side, the effects of fiber on the utilization of nutrients vary greatly with the amount and type of fiber. In addition, there are many agents in both food and the digestive tract that may affect the mineral binding to fiber: some agents may inhibit binding, while others will enhance it. Also, there are several major difficulties in drawing conclusions from the in vitro and in vivo studies due to the different experimental conditions, methods used to follow the mineral balance, etc. Finally, it must be borne in mind that fiber and phytic acid occur together in fiber-rich diets and, thus, it is difficult to separate the effects of fiber and phytate in the utilization of most essential polyvalent metallic ions. The studies summarized in this review show that the recommendation for increasing dietary fiber in Western communities would not be expected to have any adverse effect on mineral absorption if we increase not only the intake of fiber, but also the dietary intake of other food components such as protein (both vegetable and animal protein) and ascorbic, citric, and oxalic acids (in fruits and vegetables). The adequate intake of minerals, fat, and simple sugars are maintained with this type of diet. The recommendations should be best interpreted in such a way as to prevent the consumption of excessive amounts of phytate, particularly for those whose mineral needs are great. Further studies are still needed in this field in order to understand the conflicting results published in the literature regarding the effects of fiber on the utilization of minerals; however, the studies reviewed in this article may give us an idea of the complexity of mineral availability in fiber-rich, phytate-rich diets.

Effects of dietary fiber and phytic acid on mineral availability. Crit Rev Food Sci Nutr. 1991;30(1):1-22.

Studies on effects of fiber, phytic acid, and oxalic acid on mineral bioavailability are reviewed. It is difficult to separate the effects of fiber and phytic acid when cereal products are fed, because they occur together in these foods. However, even the combination of fiber and phytic acid does not appear to affect mineral balances unless unrefined cereal intakes are high and mineral intakes are low. Also, the body may be able to adjust to the decreased availability by increased absorption of the available mineral. Oxalic acid may result in decreases in mineral bioavailability if consumed with a high fiber diet, but the decrease may also be transient.

Effects of fiber, phytic acid, and oxalic acid in the diet on mineral bioavailability. Am J Gastroenterol. 1987 Oct;82(10):983-6.

Vet inte om du har tillgång till fullängdarna men där lär du kunna hitta referenser till studier med mer konkreta siffror. Hursomhelst påverkas mineralabsorbtion av fytat och havre är faktiskt mer rikt än många av de andra populära spannmålen.

Men samtidigt är det ju i sig mineralrikt så balansgången där är ju svår. Relativt rikt på järn t.ex. men å andra sidan rikt på fytat och äts ofta med kalciumrik mjölk så hur mycket järn man i slutändan får i sig från en "normal" portion havregrynsgröt (där jag förutsätter mjölk vilket ju är regel) kan man diskutera.

Black Star Abyss
2009-07-19, 08:10
Havregryn som källa till mineraler är inget jämfört med fisk och kött. Fisk och kött är dessutom fritt från fytinsyra så biotillgängligheten är desto bättre.

Fisk, kött, ägg och mjölkprodukter. Kombinerar du det med grova grönsaker som spenat och broccoli är maten hur komplett som helst.

Har du aldrig tagit en titt själv i livsmedelsdatabaser?

Är du glutenintolerant lär magen bli mycket bättre med LCHF.

Däremot kan det bli lite taskigt med magnesium. Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.

Isåfall är det lugnt. Jag äter Fisk, kött, ägg och mjölk dagligen. :) Men har helt strukit havregryn och bröd nu. Jag är dock skeptisk till att det skulle vara glutenallergi. För isåfall tål man väl inte pasta heller? Och det gör jag... fast jag äter max 100-150g pasta på en dag.

Eddie Vedder
2009-07-19, 08:12
Jag är dock skeptisk till att det skulle vara glutenallergi. För isåfall tål man väl inte pasta heller? Och det gör jag... fast jag äter max 100-150g pasta på en dag.

Nej då är du inte det minsta glutenintolerant. Herregud, kunde du inte talat om den "lilla" detaljen redan i förstaposten?*gah!*

Som vanligt är du antagligen nojjig efter att ha läst något någonstans och plötsligt bestämt dig för att x är dåligt och y optimalt.

MrDiet
2009-07-19, 08:38
Angående fytinsyra: Kan man tjäna näringsmässigt på att välja raffinerade spannmål före fullkornsprodukter rika på fytinsyra? Hur ser skillnaden ut på näringsupptaget vad gäller t ex vetemjöl och fullkornsvetemjöl?

Om skillnaden är marginell, kan fytinsyra ändå vara ett skäl att öka på fettet (om man vill få i sig mer näring)?

Black Star Abyss
2009-07-19, 09:04
Nej då är du inte det minsta glutenintolerant. Herregud, kunde du inte talat om den "lilla" detaljen redan i förstaposten?*gah!*

Som vanligt är du antagligen nojjig efter att ha läst något någonstans och plötsligt bestämt dig för att x är dåligt och y optimalt.

Lugna dig lite och läs första posten igen! Jag skrev faktiskt "havregryn och vissa sorters bröd". Tycker det framgår ganska tydligt att jag inte har något problem med pasta. Projicera inte någon bristande läsförståelse på mig. Jag förstår inte vart glutenspåret kom från till att börja med... :)

Men du har rätt i att jag läst något någonstans. Jag har läst av reaktionerna från min kropp. Reagerar magen dåligt så är livsmedlet dåligt för mig (så resonerar jag iaf). Eller anser du att man är lika nojjig som en GI-tant bara för att man lyssnar på kroppen? *whatever*

mikaelj
2009-07-19, 09:09
Vilka sorters bröd?

Tolkia
2009-07-19, 09:34
Jag är förvånad över att ingen nämnt "kostfiberöverdos" i tråden. :confused: Är det så att du får kalabalik i magen av typ superduperbrutalgrovbröd men klarar småfranska, t.ex.? Gluten har vi ju redan konstaterat att det inte är (misstänker man det rekommenderar jag f.ö. att man låter testa sig). Det är inte så ovanligt att man reagerar på havregryn med gaskalabalik och räserbajs (även om jag själv mest stött på det hos äldre).

Lösning: Skippa havregrynen och ät något annat till frukost. Mineralbrist förefaller osannolik om du äter någorlunda varierat och motsvarande ditt energibehov.

Eddie Vedder
2009-07-19, 13:45
Lugna dig lite och läs första posten igen! Jag skrev faktiskt "havregryn och vissa sorters bröd". Tycker det framgår ganska tydligt att jag inte har något problem med pasta. Projicera inte någon bristande läsförståelse på mig. Jag förstår inte vart glutenspåret kom från till att börja med... :)

Det spelar ingen roll, kan du äta pasta så är du inte glutenintolerant och därmed punkt. Jag kan inte ta för givet att du tål allt du INTE skriver att du kan äta. Så nej det framgår inte tydligt och nej du verkar inte lyssna särskilt mycket på din kropp för då hade ju inte 300 000 trådar i veckan behövt startas där Kolo ska lösa allt åt dig.

Black Star Abyss
2009-07-19, 15:15
Jag är förvånad över att ingen nämnt "kostfiberöverdos" i tråden. :confused: Är det så att du får kalabalik i magen av typ superduperbrutalgrovbröd men klarar småfranska, t.ex.? Gluten har vi ju redan konstaterat att det inte är (misstänker man det rekommenderar jag f.ö. att man låter testa sig). Det är inte så ovanligt att man reagerar på havregryn med gaskalabalik och räserbajs (även om jag själv mest stött på det hos äldre).

Lösning: Skippa havregrynen och ät något annat till frukost. Mineralbrist förefaller osannolik om du äter någorlunda varierat och motsvarande ditt energibehov.

Låter som en trolig förklaring. Fast varför just vanlig (icke-laktosfri) mjölk + havregryn blir en sådan bomb i magen, när jag uppenbarligen inte är laktosintolerant, tycker jag fortfarande är lite av ett mysterium. Är väl kanske något ämne i mjölken som förstärker den laxerande effekten havregrynen har på mig.

Det spelar ingen roll, kan du äta pasta så är du inte glutenintolerant och därmed punkt. Jag kan inte ta för givet att du tål allt du INTE skriver att du kan äta. Så nej det framgår inte tydligt och nej du verkar inte lyssna särskilt mycket på din kropp för då hade ju inte 300 000 trådar i veckan behövt startas där Kolo ska lösa allt åt dig.

Nu tycker jag du överdriver. Men uppenbarligen är det många som stör sig på mina frågor så det kanske är bäst om jag låter bli att ställa dem helt. Ska hålla mig i journalen i fortsättningen och lämna resten av forumet ifred. Kanske jag ska kolla med dig innan om jag får ställa frågan eller om den är för dum? *suck*

Sverker
2009-07-19, 17:23
För någon med svår glutenintolerans så räcker det med att du skurit i en vanlig limpa med kniven du använder till det glutenfria brödet för att en reaktion ska uppstå - så ja, det är känsligt för vissa.

Inte konstigt att det kan uppstå sådan känslighet med tanke på hur illa det skulle gå om man bestämde sig för att öppna en jordnötspåse i en flygplanskabin och det finns jordnötsallergiker ombord.

Möjligt att jag har fel men jag har uppfattat glutenintolerans som en lokal reaktion i den delen av tarmen som träffas av glutenproteinet.
Reaktionen på jordnötter/nötter etc är systemisk med kraftig frisättning av IgE etc och därmed stor uppsvällning av halsen.

Någon som vet bättre:confused:

Sverker
2009-07-19, 17:27
Seltin funkar fint där, 40/40/10 natrium/kalium/magnesium. Bra sätt att gardera sig på.

Ja, varför inte:thumbup:
För 200 mg magnesium så får man 1.2 g natrium.
Nu blir detta ca 2.5 g koksalt så man får hålla ned resten av saltintaget.

machine gun
2009-07-19, 20:13
Möjligt att jag har fel men jag har uppfattat glutenintolerans som en lokal reaktion i den delen av tarmen som träffas av glutenproteinet.
Reaktionen på jordnötter/nötter etc är systemisk med kraftig frisättning av IgE etc och därmed stor uppsvällning av halsen.

Någon som vet bättre:confused:

Ja, ungefär så är det. Celiaki (glutenintolerans) är en autoimmun sjukdom, medan jordnötsallergi är en så kallad igE-medierad allergi. Det verkar vara så att känsligheten för gluten skiljer sig mellan olika personer med celiaki, på samma sätt som att allergier kan vara olika starka hos olika personer. Dvs, vissa kan reagera på mjöldamm medan andra reagerar först om de får i sig en lite större mängd gluten (t.ex. mjöl i en sås). Däremot är det viktigt att en person med celiaki har en kost som är helt fri från gluten pga risk för långsiktiga konsekvenser om denne vid upprepade tillfällen får i sig gluten. En allergiker med lindriga symtom (t.ex. eksem) kan oftast få i sig allergenet utan att någon större skada sker på lång sikt.

Angående renhetsgraden i havregryn, så har Livsmedelsverkets tester tidigare visat att flera sorters "vanliga" havregryn varit lika ren som Sempers rena havre. Det har dock gjorts nya tester nyligen och resultatet av dessa publiceras i slutet av augusti. Ska bli intressant att se hur det ser ut nu.

machine gun
2009-07-19, 20:15

+1

Det var det första jag tänkte på.

esja
2009-07-19, 23:04
Ja, ungefär så är det. Celiaki (glutenintolerans) är en autoimmun sjukdom, medan jordnötsallergi är en så kallad igE-medierad allergi. Det verkar vara så att känsligheten för gluten skiljer sig mellan olika personer med celiaki, på samma sätt som att allergier kan vara olika starka hos olika personer. Dvs, vissa kan reagera på mjöldamm medan andra reagerar först om de får i sig en lite större mängd gluten (t.ex. mjöl i en sås). Däremot är det viktigt att en person med celiaki har en kost som är helt fri från gluten pga risk för långsiktiga konsekvenser om denne vid upprepade tillfällen får i sig gluten. En allergiker med lindriga symtom (t.ex. eksem) kan oftast få i sig allergenet utan att någon större skada sker på lång sikt.

Angående renhetsgraden i havregryn, så har Livsmedelsverkets tester tidigare visat att flera sorters "vanliga" havregryn varit lika ren som Sempers rena havre. Det har dock gjorts nya tester nyligen och resultatet av dessa publiceras i slutet av augusti. Ska bli intressant att se hur det ser ut nu.

Stämmer mkt bra. Ett tillägg är att även om reaktionen utåt inte är speciellt stark kan skadan på tarmen ändå uppstå (i motsats till den systemiska igE-medierade reaktionen)