Visa fullständig version : Vad har du för badlakanssrutier?
Kom och tänka på ett samtal jag hade med några polare när jag låg i badet. Dom ansåg att det går att använda samma badlakan flera gånger utan att tvätta om man låter den torka först. Jag själv använder badlakan en gång till mig själv och efter det en gång till att ligga på golvet, efter det så hamnar den i tvätten och fick några pikar om överdriven renlighet för det. Om jag dushar på gymmet eller något annat ställe tvättar jag den efter en användning.
Så hur gör ni? Tvättar ni den direkt, när den luktar eller när den försöker fly?
Hänger den på tork och byter till en ny efter 3-4 duschar.
Byter oftast efter ca 5 duschar.
Vill helst använda ny efter varje tillfälle, men mamma och pappa blir galna för tvätten så får använda de fler gånger.
strimman
2009-07-18, 17:32
Hänger den på tork och byter till en ny efter 3-4 duschar.
+1, Samma för min del.
Tidigare använde jag dem som coxie bara en gång och sen åkte de ner på golvet ett tag, sen i tvätten, men jag har rationaliserat. :)
aggression
2009-07-18, 17:32
Hemma kan jag använda samma badlakan 3-4 gånger. Men badlakan jag haft med mig till gymmet tvättas direkt efter, de blir så sunkiga när de har legat i en ryggsäck länge.
Vill helst använda ny efter varje tillfälle, men mamma och pappa blir galna för tvätten så får använda de fler gånger.
Det känner jag igen när jag är hemma men svårt att rätta sig efter.
Jag vet inte riktigt varför jag har något emot att använda ett badlakan flera gånger men eftersom den enda konsekvensen som blir är någon extra maskin tvätt i veckan så kommer jag inte ändra mina rutiner.
Gymhandduk ~6-7ggr
Hemhandduk ~10-15ggr
Man är ju helt ren varje gång man torkar sig, det är inte så att den blir smutsig av lite vatten...
Gymhandduk ~6-7ggr
Hemhandduk ~10-15ggr
Man är ju helt ren varje gång man torkar sig, det är inte så att den blir smutsig av lite vatten...
Helt ren är man nog inte, hudavlagringar fastar garanterat i handduken. Sedan så förvarar jag och förmodligen 99% av resten badlakanet på toaletten där det enkelt färdas bakterier från toaletten till handduken.
Det känner jag igen när jag är hemma men svårt att rätta sig efter.
Jag vet inte riktigt varför jag har något emot att använda ett badlakan flera gånger men eftersom den enda konsekvensen som blir är någon extra maskin tvätt i veckan så kommer jag inte ändra mina rutiner.
Nej, jag kommer väll få välja "antingen eller" när jag flyttar hemifrån senare *rolleyes*
Gymhandduk ~6-7ggr
Hemhandduk ~10-15ggr
Men dom blir ju sura efter ett tag
Det är väl därför man har handdukstork.. så man kan använda fler gånger? :)
Ung. en vecka. Så ca 7 torkningar. På sommaren hänger jag ut dem så sura blir de inte...
shut teh face
2009-07-18, 17:48
Helt ren är man nog inte, hudavlagringar fastar garanterat i handduken. Sedan så förvarar jag och förmodligen 99% av resten badlakanet på toaletten där det enkelt färdas bakterier från toaletten till handduken.
Man ska ju av den anledningen helst tvätta sig med någon from av skrubb, typ duschborste. :D
Men dom blir ju sura efter ett tag
Efter ett tag ja, men taget är rätt långt om man bara hänger upp handduken efter användning.
Jag slås ofta av i sådana här trådar vilken otrolig renlighet många har.
-Använda handdukar en gång
-Byta sängkläder efter 4-5dagar
-En t-shirt max en dag
osv. osv. osv. Måste tvättas sjukt många "onödiga" tvättar per år.
Jaja, jag är väl lite äcklig. Men jag har inte varit sjuk på 3år nu och vad jag vet lider ingen i min närhet av min stank.
shut teh face
2009-07-18, 17:53
Jag skulle nog inte heller orka tvätta och hålla på så mycket. Men det här med t-shirts; det beror ju på om man svettas mycket. Vissa måste byta varje dag, på sommaren iaf.
Men för övrigt så är jag rätt äcklig, byter lakan var fjärde månad, handduk kanske jag byter 1 gång i månaden. :D Å andra sidan duschar jag inte hemma så ofta.
Just renligheten har väl inte så mycket med rädsla för att bli sjuk/lukta utan snarare för att det är förbannat enkelt att tvätta saker ofta. Hade jag inte haft tvättmaskin och torktumlare i lägenheten och kemtvätt runt hörnet så hade det säkert sett annorlunda ut. Men när det kostar så lite i tid och pengar att få känslan av nytvättat så kan jag inte motivera mig till att strunta i det
Lästa någonstans att ungefär 1/3 av alla män i Sverige inte byter kalsonger varje dag, varför inte?
shut teh face
2009-07-18, 17:56
Just renligheten har väl inte så mycket med rädsla för att bli sjuk/lukta utan snarare för att det är förbannat enkelt att tvätta saker ofta. Hade jag inte haft tvättmaskin och torktumlare i lägenheten och kemtvätt runt hörnet så hade det säkert sett annorlunda ut. Men när det kostar så lite i tid och pengar att få känslan av nytvättat så kan jag inte motivera mig till att strunta i det
Lästa någonstans att ungefär 1/3 av alla män i Sverige inte byter kalsonger varje dag, varför inte?
Hade jag haft tvättmaskin hemma hade jag nog tvättat lite oftare, med argumentet du lyfter fram; fräscht. Byta kalsonger varje dag, vad är det för larv? Nu vet jag inte hur mycket skinn folk ansar om sina pungsäckar eller svettas i anus men mina kalsonger blir absolut inte smutsiga på en dag.
Byter handduk efter ungefär 5-15 tvättar. Eftersom man tränar mycket och därför måste duscha ofta så blir det ungefär en veckas användning. Om jag tar med handduken till gymmet eller annan allmän plats byter jag efteråt. Detta för att handduken ofta hamnar på ombytesbänken och även kanske även torkar fötterna med den.
Tror inte det är många som byter efter en tvätt. Lite onödigt slösigt med naturresurser men framförallt bör det väl bli onödigt dyrt i längden med så många tvättar?
Kalsonger och strumpor bytes självklart varje dag. Resten är det inte så noga med.
Förundras över folk som måste byta handduk och t-shirt efter 1 användning men likt förbannat kan gå i samma jeans/byxor utan tvätt flera veckor om inte månader i sträck.
Kalsonger och strumpor bytes självklart varje dag. Resten är det inte så noga med.
Förundras över folk som måste byta handduk och t-shirt efter 1 användning men likt förbannat kan gå i samma jeans/byxor utan tvätt flera veckor om inte månader i sträck.
Kan upplysa om att jeans inte ska tvättas särskitl ofta ;)
Byxor tvättar jag nog efter 3-4 användningar om jag inte svettats ovanligt mycket eller spilt/vurpat. Samma sak med tröjor om jag inte har en skjorta under, då blir det nog lite fler användningar mellan tvättarna. Jackor, kavajer, västar och liknande blir vid behov, räcker ofta med vädring om man inte lyckats få fläckar.
Skjortor, sockar, t-shirts, kalsonger och träningskläder tvättar efter varje användning.
Just jeans använder jag inte så ofta men tvättar med jämna mellanrum.
Kan upplysa om att jeans inte ska tvättas särskitl ofta ;)
Förstod att det skulle komma upp, men jeansen blir ju lika skitiga för det.
(Tvättar själv nästan aldrig mina jeans)
handuk tvättas ca 1gång i veckan. Kalsonger ,strumpor, t-shirt,skjorta > ny varje dag eller efte varje dusch (ibland flera gånger om dagen mao).
Skulle inte fp för mig att återanvända strumpor eller filingar efter en dusch. Inte heller skulle jag få för mig att inte duscha minst en gång om dagen.
spoonchest
2009-07-18, 18:35
Duschar oftast på jobbet, så jag byter inte handduk lika ofta som jag borde.
Lol jag använder samma duschhandduk säkert minst 10ggr innan jag tvättar. De tar stor plats i tvättmaskinen och jag orkar inte tvätta så ofta eftersom jag måste göra det i gemensam tvättstuga i källaren.
Kallingar tshirts strumpor osv tvättar jag dock efter varje användning.
Jag tvättar nog mina två handdukar varannan vecka som jag gör med det mesta. Brukar ta så lång tid att få ihop tillräckligt med tvätt för att masa sig ner alla våningarna och tvätta.
Så hur gör ni? Tvättar ni den direkt, när den luktar eller när den försöker fly?
Jag har aldrig tänkt på det... slänger handduken på golvet sen hänger det en ny som luktar comfort ultra på handdukstorkaren och är varm och mjuk nästa gång jag ska torka mig. Magi!
Badlakan? Ar det nagot sorts alternativ till handduk, eller ar det samma sak? Handduk tvattar jag val nagon gang i manaden, eller kanske varannan manad. Det dar med att bakterier sprider sig fran toaletten till andra saker i samma rum ar ingenting man behover oroa sig for, allra minst att det sprider sig till handduken. Man har ju for fan tandborsten i samma rum, och det finns inga rapporter om att en stor del av befolkningen insjuknar i vad det nu kan tankas vara for sjukdomar som sprider sig pa det sattet. For tusan, nastan alla i den utvecklade varlden har toalett och tandborste i samma rum, och hade det varit farligt skulle vi nog veta om det vid det har laget.
Jag torkar mig med allt som går, ibland tar jag ett örngott.
Muskelbyggaren
2009-07-19, 10:28
Tvättar ni såhär mycket på riktigt eller sitter ni bara och hycklar?
Badlakan tvättar jag när de inte känns fräscha längre, kan säkert gå 10 användningar emellan. Och jag lider inte av vare sig dålig lukt eller hälsa.
Ämnet är ganska snarlikt frågan om killar tvättar händerna efter de pinkar. När man diskuterar det säger alla att de gör det, men lyssnar man till deras toabesök öppnas oftast dörren innan toan ens spolat klart.
Jag har 2st handdukar till mitt förfogande för tillfället, och det går ca 2v mellan tvättilfällena pga hård belastning på den gemensamma tvättstugan, så det går ca 1v mellan byten
LillSkalman
2009-07-19, 10:59
Jag tvättat mina badlakan när de börjar lukta annat än nytvättat, typ. Det blir väl som regel en förbrukning av två st per vecka eller så.
Kanske lite överdrivet att ha rena badlakan varje gång kan jag tycka, man duschar ju rätt ofta och tvålar sig ju varje gång . Men såklart, alla dushar ju inte för att tvätta sig så då kan man ju behöva byta badlakan ofta? :-P
Tvättar badlakan efter ungefär 5 användningar tror jag. Men det kan nog diffa ganska mycket. Minns ju aldrig hur många gånger ett badlakan är använt.
Detta gäller dock endast hemma. När jag varit och simmat och duschar efter det, så åker det direkt i tvätten. Egentligen borde det väl inte behövas, när man tänker efter. Man är väl inte smutsigare efter att ha duschat på badhuset.
Badlakan? Ar det nagot sorts alternativ till handduk, eller ar det samma sak? Handduk tvattar jag val nagon gang i manaden, eller kanske varannan manad. Det dar med att bakterier sprider sig fran toaletten till andra saker i samma rum ar ingenting man behover oroa sig for, allra minst att det sprider sig till handduken. Man har ju for fan tandborsten i samma rum, och det finns inga rapporter om att en stor del av befolkningen insjuknar i vad det nu kan tankas vara for sjukdomar som sprider sig pa det sattet. For tusan, nastan alla i den utvecklade varlden har toalett och tandborste i samma rum, och hade det varit farligt skulle vi nog veta om det vid det har laget.
Badlakan är vad stora handdukar föra hela kroppen kallas där jag bor, vet inte om det är rätt eller fel.
Som jag nämnt så är det inte någon rädsla för att bli sjuk eller lukta som jag gör det utan det är snarare för att jag gillar nyttvättade saker. Angående tandborsten så förvarar jag den inte på toaletten utan den står på laddning i en garderob utanför.
Tvättar ni såhär mycket på riktigt eller sitter ni bara och hycklar?
Badlakan tvättar jag när de inte känns fräscha längre, kan säkert gå 10 användningar emellan. Och jag lider inte av vare sig dålig lukt eller hälsa.
Ämnet är ganska snarlikt frågan om killar tvättar händerna efter de pinkar. När man diskuterar det säger alla att de gör det, men lyssnar man till deras toabesök öppnas oftast dörren innan toan ens spolat klart.
Tvätta händerna efter att man pinkar ser jag som något självklart, förutsatt att man gör det där det finns tillgång till tvätt. Samma sak som med handdukarna, inte så mycket för bakterierädsla utan för att det känns fräshare och tar typ 5 sec.
Har samma handduk kanske 2-3 veckor i stöten, tills dom luktar svett typ.
berra_berra
2009-07-19, 11:22
Jag kör jämt med 2 st handdukar, en till större delen av kroppen och en till de mer intima delarna.
Använder dessa 2 handukar i kanske 1-2 veckor.
Jockefoten
2009-07-19, 11:31
Tvättar handdukar en gång i veckan. Både de ja torkar min kropp efter träning och de ja torkar mina händer/ansikte efter jag varit på badrumsbesök.
Granatgiraffen
2009-07-19, 12:00
Tvätta händerna efter att man pinkar ser jag som något självklart, förutsatt att man gör det där det finns tillgång till tvätt. Samma sak som med handdukarna, inte så mycket för bakterierädsla utan för att det känns fräshare och tar typ 5 sec.
Tvätta händerna före du pinkar istället. Efteråt är det ju skit samma!
Varulven
2009-07-19, 12:22
Efter varje användning.
kalajset
2009-07-19, 13:40
Hatar att tvätta, bland det absolut tristaste man kan göra. Följdaktigen tvättar jag endast handdukar/badlakan när de börjar få surhetstendenser, det kan säkert gå uppåt iaf 10ggr innan detta händer. Lakan byter jag kanske en gång i månaden, och då är jag ändå optimistisk...
Byter inte ens strumpor varje dag, men detta beror på att jag aldrig använder strumpor när jag är hemma, använder så litet kläder som möjligt hemma. (Nu har jag endast på mig badshorts). M ao kan man t ex under en vanlig helg se mig med samma strumpor tre dagar i rad, men den "totala användingstiden" för dessa strumpor kanske inte ens uppnår 8 timmar. Antar det kan se lite lustigt ut.
Jämfört med många i tråder framstår man naturligtvis som en tvättäkta lortgris, men säger som andra - har inte fått några klagomål än, och duschar dessutom minst en gång per dag, gärna två om jag tränar, så jaa.
Minst en vecka åt gången använder jag min.
Olika. Allt från ett par gångers användning till typ tre veckor :D
De flesta klädesplagg tvättas efter en gångs användning, förutom jeans som kanske tvättas efter 3-4 dagar. Tycker att de får kass passform när man använt dom ett tag utan att tvätta. Blir nog 2-3 par kälingar om dagen förresten.
mattilainen
2009-07-19, 14:19
bor hemma än men jag använder handuken kanske 3 - 5 ggr innan jag kastar den i tvätten
Samma sak för mig. Blir oftast 3-4 gånger. Inte mer iaf.
använder nog samma i typ 10ggr, som nån skrev, man är ju ren när man torkar sig och hänger man bara upp den på tork direkt så är den torr och fin när det är dags igen
ang jeans, varför i hela fridens namn ska man inte tvätta dom?? tvättar då jeans lika ofta som alla andra byxor..
Jeans ska väl tvättas så sällan som möjligt för att få en naturlig slitning. En del köper råa jeans som dom struntar i att tvätta i 6-12 månader.
Robert Svensson
2009-07-19, 16:09
Det håller jag inte ens koll på.
Kan säkert gå uppemot två till tre veckor innan jag tvättar mina badlakan. Blir ju en helvetes massa tvätt om man ska ta en ny varje gång.
Kalsonger byter jag annars varje dag, men det är väl det enda jag byter varje dag. Om man inte har svettat ned någon t-tröja eller liknande.
Ett tips är att ha en del för baken och en för ansikte. Så slipper man att de stöter på varandra andra gången man använder badlakanet.
Gymhandduken tvättas efter en gång. Den jag har hemma kan säkert hänga i två veckor innan jag hänger upp en ny.
Jeans ska väl tvättas så sällan som möjligt för att få en naturlig slitning. En del köper råa jeans som dom struntar i att tvätta i 6-12 månader.
fyfan, det där låter ju äckligt om nånting *spy* och säkert många som gör så samtidigt som dom tycker att man ska byta kallingar en gång i timmen och byta sängkläder varannan dag=)
Byter när den inte längre luktar rent, d.v.s. beroende på hur bra den fått torka, men en handduk håller väl i genomsnitt ca två veckor.
Är inte annars heller överdrivet noga med att tvätta kläder genast då de använts en gång (förutsätter att de inte luktar illa), men är såpass bekväm av mig att jag nog inte går flera dagar i samma underkläder annat än i undantagsfall, speciellt strumpor blir lätt småäckliga.
fyfan, det där låter ju äckligt om nånting *spy* och säkert många som gör så samtidigt som dom tycker att man ska byta kallingar en gång i timmen och byta sängkläder varannan dag=)
+1
*spy*
Hajjar inte hur ni kan behöva byta handduk så ofta, har man verkligen tvättat sig ordentligt och hängt upp den väl på tork efter användning håller den sig fräsh ganska länge.
Någon måtta på renlighetsmanin får det väl ändå vara.....förvisso skulle det ju vara sjukt soft att alltid ha rena, ihopvikta handdukar som magiskt förflyttar sig från golvet till hyllorna medans man är ute men det blir ju rätt dyrt att bo på hotell året runt.
messier11
2009-07-20, 09:45
Någon måtta på renlighetsmanin får det väl ändå vara.....förvisso skulle det ju vara sjukt soft att alltid ha rena, ihopvikta handdukar som magiskt förflyttar sig från golvet till hyllorna medans man är ute men det blir ju rätt dyrt att bo på hotell året runt.
+1
Jag tycker trots allt att det är rätt tidsödande att tvätta iom att man måste springa emellan och hänga/torktumla tvätten och då har jag ändå bara 20m till tvättstugan.
Skulle nog tvätta ännu oftare om man hade en gigantisk maskin som klarade typ 10 badlakan och två uppsättningar sängkläder på en laddning.
Har ett par jeans jag inte tvättat på 2 år:D (Rå denim, sparsamt använda)
Handdukar brukar användas runt 5-6 ggr innan de tvättas, eller byts ut.
efter ett tag ja, men taget är rätt långt om man bara hänger upp handduken efter användning.
Jag slås ofta av i sådana här trådar vilken otrolig renlighet många har.
-använda handdukar en gång
-byta sängkläder efter 4-5dagar
-en t-shirt max en dag
osv. Osv. Osv. Måste tvättas sjukt många "onödiga" tvättar per år.
Jaja, jag är väl lite äcklig. Men jag har inte varit sjuk på 3år nu och vad jag vet lider ingen i min närhet av min stank.
+1
Olika. Allt från ett par gångers användning till typ tre veckor :D
De flesta klädesplagg tvättas efter en gångs användning, förutom jeans som kanske tvättas efter 3-4 dagar. Tycker att de får kass passform när man använt dom ett tag utan att tvätta. Blir nog 2-3 par kälingar om dagen förresten.
Antar att du har inkontinens besvär?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.