Visa fullständig version : Proteinproblem
Finska Lejonet
2009-07-18, 16:34
Försöker skära ner på alla dessa tillskott(utgifter). *gah!*
Det jag vill bli av med är vassledrinken på morgonen och kvälls kaseinet.
På morgonen äter jag en skål all-brain plus fiber-on-top med mjölk, ett glas juice och en kopp kaffe samt den där vassledrinken för att få i mig protein.
Jag vill alltså ta bort denna vassle drink och ersätta den med något proteinrikt alternativ som inte är alltför svårt att åstadkomma imorgonförvirringen(vill varken klämma kesella eller keso).*mini
Sen söker jag något bra alternativ till mitt kvälls kasein.
Jag har redan försökt med kessela naturell, med kanel och äpplen och även keso, men inga av dessa alternativ fungerar..och då tycker jag nästan esapro är gott. :Virro
Snälla hjälp ett förvirrat lejon...
Jag tror det blir väldigt svårt, om inte omöjligt, att hitta något alternativ i matväg som är billigare per gram protein än pulver.
Finska Lejonet
2009-07-18, 16:45
Ok, men finns det nått bättre alternativ i detta fall?
Jag tar redan eaa innan och efter pass, skulle vilja begränsa proteinintaget från drinkar där...
Kanske dra i lite vetegroddar i All-brainen?
näringsinnnehåll per 100g:
Energi 322,8 kcal
Protein 27,5 g
Fett 9,4 g
Mättade fettsyror 1,62 g
Kolhydrater 31,5 g
Fibrer 14 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 330 mcg
Järn 8 mg
Zink 17,8 mg
Kalcium 41 mg
Danny Devito
2009-07-18, 16:51
Sojamjöl är rätt billigt. 10 spänn för typ 95 g protein (tror jag, är inte helt hundra), plus en massa andra näringsämnen i.
http://www.risenta.se/content/upload/produkter/Mjol_gryner_och_flingor/Sojamjol-250g.jpg
Finska Lejonet
2009-07-18, 17:03
Vetegrodar låter spännande...
Hmm...det där sojamjölet ska testas, tydligen kan man enkelt göra mjölk av det och de blir ett perfekt komplement under dagen(annars får man väll hitta på nått annat roligt med det).
Tack för tipsen...ingen som har något bra kvällsprotein tips?
Sojamjöl är rätt billigt. 10 spänn för typ 95 g protein (tror jag, är inte helt hundra), plus en massa andra näringsämnen i.
http://www.risenta.se/content/upload/produkter/Mjol_gryner_och_flingor/Sojamjol-250g.jpg
Där kan man ju dock få östrogennoja om man hade tänkt sätta i sig några större kvantiteter. :)
Danny Devito
2009-07-18, 17:17
Där kan man ju dock få östrogennoja om man hade tänkt sätta i sig några större kvantiteter. :)
Mjo visst, men med måtta är det nog ingen större fara. Iaf inte enligt Lyle.
Soy products are probably safe in moderation. What’s moderation? In The Protein Book, I suggested a daily maximum of perhaps 20-25 grams of soy protein on a daily basis. Based on the average phytoestrogen content of most soy proteins (generally 2-3 mg phytoestrogen per gram of soy protein), that will keep most people below the threshold where any sorts of issues start to crop up.
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-soy-protein-and-soybean-isoflavones-on-thyroid-function-in-healthy-adults-and-hypothyroid-patients.html
Black Star Abyss
2009-07-18, 17:28
Ät 2-4g ägg på morgonen och kvällen så är problemet löst. För variation kan du ta någon burk makrill istället om du hellre kör på det.
Eddie Vedder
2009-07-18, 18:01
Behåll drinken och byt bort dina flingor istället. Bran-flakes är väl svindyrt? Byter du havregryn mot bran-flakes har du definitivt sparat in de där pengarna och kan fortsätta med proteinet.
WHITEFOLKS
2009-07-18, 18:29
Man behöver ju inte nödvändigtvis ersätta t.ex. vassle med en annan "proteinkälla" heller. Om man istället för att använda pasta använder linser eller bönor så får man ju ~10g mer protein / 100g.
Kom vi inte fram till att ägg i storpack är billigare än vassle och kasein, per gram protein?
Jag köper 30stora ägg för 35:- Känner du någon bonne så kan du ju köpa billiga matvaror!
Scratch89
2009-07-18, 22:54
Vart får ni tag på så billiga ägg? Jag fick tag på ett 24-pack normalstora för typ trettiofem kronor och kände mig fortfarande lite lurad.
Något du skulle kunna prova till kvällen är att mosa 1-2 bananer, sen blandar du i valfri mängd kvarg och häller på lite mjölk.
Äts som kräm! *drool* :thumbup:
Nu på sommaren kan du ju även toppa med lite jordgubbar!!
Sen byt ut flingorna till havregryn på morgonen som Eddie var inne på.
KaptenKnäsvag
2009-07-19, 14:25
Jag tror det blir väldigt svårt, om inte omöjligt, att hitta något alternativ i matväg som är billigare per gram protein än pulver.
w00t ??
Mjölk, kvarg, ägg
Eddie Vedder
2009-07-19, 14:27
w00t ??
Mjölk, kvarg, ägg
Har du räknat på det?
KaptenKnäsvag
2009-07-19, 14:39
Har skrivit mina uträkningar på detta forum förut
Ägg ger 5.3g protein per svensk krona, då jag räknar med 25 ägg för 35 kr, jämför det med Lidls kvarg som ger 6.3g protein per svensk krona, det är inte alls stor skillnad och Lidls kvarg anses ju vara den absolut billigaste proteinkällan man kan finna. Jämför det med exempelvis laxfile som ger 1.7g protein per svensk krona. Ännu en kontrast till detta är wheypulver som även är en "ok" billig källa till protein som ger strax under 4g protein per svensk krona (baserar detta på Sci-MX whey protein)!
Ägg och kvarg är billigare än min whey som inte är särskilt dyr
Det vassleproteinet jag köper kostar 89kr för 750g. Det är väl 80% protein i sånt, så det borde väl bli 6,74g protein per krona.
Mr.Sarkastisk
2009-07-19, 15:09
Det vassleproteinet jag köper kostar 89kr för 750g. Det är väl 80% protein i sånt, så det borde väl bli 6,74g protein per krona.
Vart köper du det?
Black Star Abyss
2009-07-19, 15:12
Vart får ni tag på så billiga ägg? Jag fick tag på ett 24-pack normalstora för typ trettiofem kronor och kände mig fortfarande lite lurad.
Har för mig att 24 (eller är det 30?) pack ägg med lock på kostar runt 30kr. Iaf på Coop Xtra. :)
Jag fick det till 17 öre/gram protein från vassle (5,8 g per krona) om man köper storpack och det går, om än med vissa svårigheter, att komma billigare undan med få några livsmedel. Svårigheten blir om man samtidigt vill begränsa intaget av några andra energigivare men med lite planering går det att höja proteinhalten i kosten utan att det blir ett problem. De andra energigivarna från proteinkällan ersätter å andra sidan något som man får ta bort ur kosten och det hamnar då på plussidan i ekvationen.
För att jämförelsen ska bli riktigt rättvis bör man iofs också räkna på storpack även på andra livsmedel.
Om man ska ändra något får man leta efter en annan proteinkälla som man tror är billig och se hur den passar för ändamålet. Till frukost skulle jag t ex tänka mig att kvarg och/eller ägg funkar. Äggen ger mer energi vilket man få tänka på. Ägg går också att koka ett gäng i förväg och äta kalla t ex på en macka.
Till kvällsmålet beror det på hur målen innan ser ut och om man äter något till drinken. Ex sojabönor, en bit mager ost. ägg, något man flyttar från ett annat mål under dagen osv.
Handlar direkt från uppfödare. Mellan 25 - 30 kr för 30 ägg.
Finska Lejonet
2009-07-19, 18:26
Jag betalar 27,50 för 500g all-brain vilket blir ungefär frukost för en vecka...har inget direkt att jämnföra med men det låter billigt i mina öron. De var mest för att näringsvärdet var så fint på dessa flingor 280kcal per 100g fördelade på 48g kolhydrater 14g protein och 3,5g fett.
Men som sagt, jag får spana efter havregryn nästa gång jag handlar.
Ägg ska jag börja med på morgonen, och fick ett tips om att mixa lidls trevliga kvarg med nån form av "nyttigare" sylt.
Ska räkna lite på det men tror jag kan skippa drinkarna och spara lite pengar(köper bara ons proteinpulver, och de kostar ju).
Tack för alla svar iaf...*popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.