Visa fullständig version : Bänkpress Styrka
Blitzkrieg
2009-07-17, 18:58
Vad är hyfsat/bra/jättebra att kunna ta i bänkpress kring 19-20 års åldern efter att ha tränat 3 år?
Jag tog 65kg i bänkpress när jag var ungefär 13 år gammal första gången jag provade på det, nu är jag 19 och har tränat tre år och lyfter cirka 145kg i bänkpress. Inga doping medel alls(är antidoping), bara lite tillskott som Kreatin, whey 80 protein och gainer pro, och hyfsad mat.
En fråga till angående matschema, jag tränar strongman och satsar på att bli så stark som möjligt. Jag skulle behöva ett bra matschema att följa och förslag på vad jag ska äta sallad osv. Vill inte ha nått som är FÖR hårt, jag tror inte på att proppa kroppen för full med för mkt mat som tex 7 mål mat om dagen, tror mer på att äta riktigt mkt två-tre gånger om dagen osv. Skulle bli jävligt tacksam om nån skulle vilja tipsa mig lite grann angående detta :)
joo är väl bra.
Måste du ha bekräftelse eller ?
Enlaste sättet att få svar är att ställa upp på tävling.
Blitzkrieg
2009-07-17, 19:06
joo är väl bra.
Måste du ha bekräftelse eller ?
Snarare en UPPFATTNING om hur stark jag är för min ålder, om det är bra eller dåligt.
Blitzkrieg
2009-07-17, 19:07
Enlaste sättet att få svar är att ställa upp på tävling.
Ska på min första tävling i Augusti, inte bänkpress då men det är strongman.
Snarare en UPPFATTNING om hur stark jag är för min ålder, om det är bra eller dåligt.
Du är väl stark om du pressar 145 oavsett ålder men sen beror det ju mer imo på vad du väger..
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/BenchStandards.html som du kan jämföra i om du känner för det.
förnuftet säger väll ganska direkt att det är mycket oavsett om man är 10-90 år gammal, eller en snabbgoogling, eller fråga andra som tränar. Som att fråga hur mycket är klockan på ett forum nästan. Inte för att vara stingig eller elak.
mattilainen
2009-07-17, 20:44
Du är väldigt stark, nice jobbat!
Vet inte vad du vill få för svar på din andra fråga men för att bli stor och stark måste du som sagt ligga på kaloriöverskott, räkna kalorier för att få reda på detta. Kan inte säga vad man ska äta och hur mycket.
Turbo Rico
2009-07-17, 20:54
Du är stark men jagskulle nog tipsa dig om att äta fler gånger än 2-3 gånger om dagen om du vill bli stark... 4-5 mål ska du nog få i dig iaf.
Ostknäcket
2009-07-17, 20:56
Du är stark men jagskulle nog tipsa dig om att äta fler gånger än 2-3 gånger om dagen om du vill bli stark... 4-5 mål ska du nog få i dig iaf.
2-3 stora mål om dagen räcker.
Magnus Samuelsson: "Don't be afraid to gain weight, you have to gain weight to gain strength!" Alltså ät mycket:D
F.ö så är ju 145 väldigt bra hur gammal man än är, man blir lite skadad av att sitta på kolo bara:D
Damien Thorne
2009-07-17, 22:11
Hur mycket väger du nu?
Hur mycket vägde du för 3år sen?
Damien Thorne
2009-07-17, 22:15
Edit... Och hur mycket vägde du när du tog 65kg?
Intressant... Du bänkar alltså 145 Kg, och vet inte hur man ska äta? Har jag fattat detta rätt? Spontant så låter det som att du äter rätt bra redan :)
erikkarlsson
2009-07-22, 10:30
Tog SEXTIOFEM i bänk när du var 13? Asså du lär ha talang:P
Tog SEXTIOFEM i bänk när du var 13? Asså du lär ha talang:P
reagerade på det med :P
65kg som 13år fan då hade man säkert problem med 40kg om man ens försökte
KaptenKnäsvag
2009-07-22, 11:11
Carl Yngvar Christensen tog 233,5 i bänkpress på SL-tävling vid 18 års ålder.
145 är inget att skryta om direkt
KaptenKnäsvag
2009-07-22, 11:15
Sen vill jag tillägga att hur mycket man tar i bänk är inget som helst benchmark för hur man är som strongman. Knäböj är mer relevant, så om du har en imponerande siffra där är det bra. Majoriteten av strongmän tränar knappt bänkpress ö.h.t...
Hejnomax
2009-07-22, 12:31
145 kilo är en drömsiffra för mig, har liknande träningsbakgrund. 145 är grymt :)
För att svara på grundfrågan, 100+ är bra. 120+ är asbra!
Carl Yngvar Christensen tog 233,5 i bänkpress på SL-tävling vid 18 års ålder.
145 är inget att skryta om direktBra där! Jämför honom med en av Europas bästa juniorer. :thumbup:
TS: Jag är också intresserad av vad du väger..? Det säger mer om hur bra det är. Skapligt är det, utan tvekan.
TS: Jag är också intresserad av vad du väger..? Det säger mer om hur bra det är. Skapligt är det, utan tvekan.Ok, ca 92kg. Då är 145 väldigt bra.
beckman88
2009-07-22, 16:41
är 21, säger 82kg, 180cm, 82.5kg i bänken :(
Beef-Cake
2009-07-22, 16:43
Det där med hur mkt man tar är ju så gentiskt betingat, musklefästen, explosiva fibrer etc. Man kan träna upp en hel del men har du inte rätta virket i kroppen spelar all träning i världen inte någon roll.
Själv ligger jag på en ratio av 1.602kg / kg kroppsvikt, för att krydda till det lite så räkna jag ut TS ratio och den är endast på 1.576 så du får nog komma tillbaka när du blivit starkare! ;)
145kg bänkpress är väldigt bra för din ålder (och alla andra åldrar också imo).
Hur du ska bli starkare o större borde du kunna lista ut själv iochmed att du redan är så stark och har ökat på rätt bra.
Det där med hur mkt man tar är ju så gentiskt betingat, musklefästen, explosiva fibrer etc. Man kan träna upp en hel del men har du inte rätta virket i kroppen spelar all träning i världen inte någon roll.
Själv ligger jag på en ratio av 1.602kg / kg kroppsvikt, för att krydda till det lite så räkna jag ut TS ratio och den är endast på 1.576 så du får nog komma tillbaka när du blivit starkare! ;)
Eller så kan man ju använda wilks-poäng :P
Beef-Cake
2009-07-22, 17:53
eller så kan man ju använda wilks-poäng :p
86.7375
Black Star Abyss
2009-07-22, 18:11
Hur mycket du bänkar säger inte ett skit om du inte skriver hur lång du är och hur mycket du väger. :)
Grazzafukkinrazzi
2009-07-22, 18:19
Hur mycket du bänkar säger inte ett skit om du inte skriver hur lång du är och hur mycket du väger. :)
längden är väl inte så hemskt relevant, eller om han är en dvärg med en lyftväg på 7cm och inte kan låsa ut ordentligt och tagit 145kg med tröja då har väl längden större betydelse än något annat men jag tror inte att så är fallet men vad vet jag.
btw, no offence mot dvärgar! :hbang:
Alone_in_the_dark
2009-07-22, 19:17
Du är väl stark om du pressar 145 oavsett ålder men sen beror det ju mer imo på vad du väger..
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/BenchStandards.html som du kan jämföra i om du känner för det.
Intressant tabell, jag ligger mellan Novice och Intermediate på min vikt. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.