Visa fullständig version : Fullkornsprodukter, som pasta mm. Finns hela kornet med?
1. Finns alla mikronutrienter med i t.ex fullkornspasta som finns i det hela kornet, eller har de slängt ner "raffinerade fibrer"?
2. Är det lönt att välja fullkornsprodukter för mikronutrienternas skull, eller är dessa produkter främst avsedda för folk som vill ha ett högre fiberintag och/eller långsammare GI?
Eddie Vedder
2009-07-17, 16:02
1. Finns alla mikronutrienter med i t.ex fullkornspasta som finns i det hela kornet, eller har de slängt ner "raffinerade fibrer"?
Vad är raffinerade fibrer?:confused:
Menar du extra kli eller vaddå?
2. Är det lönt att välja fullkornsprodukter för mikronutrienternas skull, eller är dessa produkter främst avsedda för folk som vill ha ett högre fiberintag och/eller långsammare GI?
Det kan det vara värt. Beror ju helt på kosten i övrigt.
Vad är raffinerade fibrer?:confused:
Menar du extra kli eller vaddå?
Det kan det vara värt. Beror ju helt på kosten i övrigt.
Det jag undrar är om de bara har slängt ner något i smeten som kroppen ej kan ta upp, som fungerar som fibrer. Det är kanske kli jag menar!? Eller om de verkligen har använt hela frön?
Nu har jag inte koll men det är inte tillsatt fiber i fullkornspasta? Det finns ju vita pasta ( Zeta Pasta Fibra Bianca) med tillsatt fiber. I det fallet är det åtminstone som du befarar.
Eddie Vedder
2009-07-17, 21:50
Det jag undrar är om de bara har slängt ner något i smeten som kroppen ej kan ta upp, som fungerar som fibrer. Det är kanske kli jag menar!? Eller om de verkligen har använt hela frön?
I produkter som kallas fiberberikade är det oftast tillsatt kli och/eller frön. Men det är ju livsmedel man tillsatt, inte fibrer i sig. Kli är ju skaldelarna på kornet som i sig är fiberrika.
Men även rena fibrer tillsätts ju ibland, typ oligofruktos, betaglukaner och potatisfibrer. Allt fullkornsmjöl är mjöl som först raffineras helt för att sedan återtillföra önskad andel av kornet. Samma som med fetare mjölk, all mjölk blir först fettfri för att sedan återföra grädde till önskad fetthalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.